MS Windows
briani 27239
Boot problemer efter Linux
Fra : LNJ

Dato : 06-03-06 19:51

Jeg har i dag, som så mange andre før mig, leget lidt med Linux. Linux fik
en hel harddisk for sig selv, men efter at have formateret harddisken og
derved fjernet Linux, kan jeg ikke starte Windows op.
Jeg får meddelelsen
"GRUB loading, please wait...
Error 17".

Jeg har læst lidt her i gruppen og har prøvet at reparere med FIXBOOT, men
det hjælper ikke en dyt.

Jeg har ikke lyst til at formatere og starte Winows XP Pro installation
forfra, så hvad gør jeg?

Claus

Fra : Hagar

Dato : 06-03-06 20:53

"LNJ" <laila.os@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hjælper ikke en dyt.
>
> Jeg har ikke lyst til at formatere og starte Winows XP Pro installation

FDISK/CMBR <DISK> Re-kreerer Master Boot Record på den specificerede disk.
(Samme som FDISK /MBR, men man kan specificere diskenheden).

Oplysningerne er hentet her
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/harddiske/fdisk.htm

Hagar

Fra : jda

Dato : 07-03-06 00:40

Mon, 6 Mar 2006 20:52:53 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Hagar sig i dk.edb.system.ms-windows på
følgende måde:

> [...]
>>

> FDISK/CMBR <DISK> Re-kreerer Master Boot Record på den specificerede disk.
> (Samme som FDISK /MBR, men man kan specificere diskenheden).

Bare lige en ting: Hvis OP kører XP så skal han måske også læse hvad der
står på samme side:
Advarsel

* FDISK er ikke for Windows NT, 2000 eller XP.
--
Jakob

Fra : Hagar

Dato : 07-03-06 09:02

> [...]
> står på samme side:
> Advarsel
>
> * FDISK er ikke for Windows NT, 2000 eller XP.

Du har ret, det havde jeg ikke lige læst. Jeg gik bare ud og søgte på fdisk
og fik siden frem som den første. Da jeg så så beskrivelsen, som jeg i
øvrigt selv har brugt da jeg havde 98SE på min maskine, så kom den med her,
Men jeg kan godt se at der kan være et problem, beklager.

Hagar

Fra : Carsten

Dato : 07-03-06 09:32

Hagar wrote:

> [...]
> øvrigt selv har brugt da jeg havde 98SE på min maskine, så kom den med her,
> Men jeg kan godt se at der kan være et problem, beklager.

Man kan gøre det fra en XP CDROM hvis man i recovery consollen skriver
"FIXMBR"

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-03-06 13:03

jda wrote:

> Bare lige en ting: Hvis OP kører XP så skal han måske også læse hvad
> der står på samme side:
> Advarsel
>
> * FDISK er ikke for Windows NT, 2000 eller XP.

Hvis der bliver kørt XP på en FAT32 kan man bruge fdisk/mbr for at fjerne
grub. Har selv gjort det fornylig.

mvh
Henning

Fra : jda

Dato : 07-03-06 21:08

Tue, 7 Mar 2006 13:02:55 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Henning Præstegaard sig i
dk.edb.system.ms-windows på følgende måde:

> Hvis der bliver kørt XP på en FAT32 kan man bruge fdisk/mbr for at fjerne
> grub. Har selv gjort det fornylig.

Men der bliver ikke kørt FAT32 på særligt mange XP installationer.Og godt
for det. FDISK hører fortiden og win9x til. Hvis man skal lave den slags nu
om dage hedder det fixmbr fra XPs recovery konsol

--
Jakob

Fra : Thomas gade

Dato : 06-03-06 23:39

LNJ wrote:

> [...]
>det hjælper ikke en dyt.
>
>Jeg har ikke lyst til at formatere og starte Winows XP Pro installation

Har du været i bios og sat den til at boote fra disken med xp? Det burde
ordne det.

Mvh Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-03-06 13:18

LNJ wrote:

> Jeg har læst lidt her i gruppen og har prøvet at reparere med
> FIXBOOT, men det hjælper ikke en dyt.

Prøv http://forum.doom9.org/showthread.php?t=77799

mvh
Henning