USB-kabel i boremaskinen
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-06 15:28

Jeg fik drejet et kabel fra min router adskillige gange omkring hovedet på
min boremaskine - det duer selvfølgelig ikke. Men kan det betale sig at få
det lavet - kan det overhovedet laves?

Det er et 20 meter kabel jeg har betalt 300 kr. for :(

På forhånd tak for hjælpen.

--
Per, Esbjerg

Fra : RObert

Dato : 08-03-06 17:27

Hvilket type kabel? Netværkskabel RJ45?

Fra : Tomas

Dato : 08-03-06 20:46

On Wed, 08 Mar 2006 15:28:10 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg fik drejet et kabel fra min router adskillige gange omkring hovedet på
> min boremaskine - det duer selvfølgelig ikke. Men kan det betale sig at få
> det lavet - kan det overhovedet laves?

Den eneste måde at reparere det på er vel at klippe det deffekte stykke
kabel af og sætte nyt stik på. Da jeg for nogle år siden forsøgte at købe
løse USB-stik fik jeg at vide at stik og kabel kun fås som
sammensvejsede enheder, løse stik findes ikke, så dit kabel kan ikke
repareres.

Tomas

Fra : Max

Dato : 08-03-06 20:54

Hej Per

> På forhånd tak for hjælpen.

Har du ikke en kammerat der kan hekse lidt med en loddekolbe
og lidt krympeflex ? Det er jo lidt dyrt at smide ud :)

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 08-03-06 21:17

Hej Per

> og lidt krympeflex ? Det er jo lidt dyrt at smide ud :)

Er det forøvrigt et USB kabel eller er det et RJ45 netkabel,
der er jo en verden til forskel rent prismæssigt.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 22:33

Max skrev:

> Er det forøvrigt et USB kabel eller er det et RJ45 netkabel,
> der er jo en verden til forskel rent prismæssigt.

Hvad fik du ud af overskriften?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 08-03-06 22:40

Hej

> Hvad fik du ud af overskriften?

Hvorfor tror du jeg spørger ?

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 23:27

Max skrev:

> Hvorfor tror du jeg spørger ?

Jeg troede ikke du havde læst den. Hvis du ikke kan læse, hjælper
det jo ikke at skrive det igen.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-06 08:55

> Hej Per

> Er det forøvrigt et USB kabel eller er det et RJ45 netkabel,
> der er jo en verden til forskel rent prismæssigt.

Prisen var angivet i min oprindelige mail - 300 kr. Men jeg vil da langt fra
afvise at elgiganten bare har givet mig det kabel de havde hjemme. Jeg
fortalte dem at jeg manglede et kabel fra min router til en computer. Er det
så USB eller RJ45?

Og hvad er forskellen? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Max

Dato : 09-03-06 09:40

Hej Per

> [...]
> langt fra afvise at elgiganten bare har givet mig det kabel de havde
> hjemme. Jeg fortalte dem at jeg manglede et kabel fra min router til

Normalt vil man forbinde en computer og en ruoter sammen med et
RJ45 kabel som jo er et netkabel. Og det ser således ud i enderne

http://tekgems.com/images/large/wo/ss/rj45.jpg

Og hvis du har betalt 300 kr. for et 20 meter RJ45 kabel, ja så er
det ihvertfald betalt, det burde kunne fåes for en halvtredser.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-06 10:00

Max skrev:

> Og hvis du har betalt 300 kr. for et 20 meter RJ45 kabel, ja så er
> det ihvertfald betalt, det burde kunne fåes for en halvtredser.

Fona sælger 10 m for 150 kroner, og så er det kun cat. 5.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-06 09:46

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Jeg fortalte dem at jeg manglede et kabel fra min router til en
> computer. Er det så USB eller RJ45?

Ja. Nogle routere kan bruge begge dele. 'Alle' routere som har
stikforbindelser, kan bruge RJ45.

> Og hvad er forskellen? :)

Et USB-kabel-stik er af metal, lille og bredt på den ene led. Et
RJ45 kan man også kalde "et stort klikstik". Stikket er af
plastic og giver et klik når det sidder rigtigt. Det er nemlig
låst med en lille tap.

RJ-45-kabler kan bruges til ISDN og netværk (generelt til
datatrafik). Et USB-kabel kan bruges til apparater der er
beregnet til at slutte til en USB-port. Den er meget langsommere
end et almindeligt netværk, men hurtig nok til internettet.

Og hermed en undskyldning til Max for mine spydigheder. Det viste
sig at hans spørgsmål var berettiget.

Og en opfordring til Per og andre om kun at bruge fagudtryk man
er sikker på. Det andet er forvirrende.

--
Bertel

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 09-03-06 17:16

> [...]
> sig at hans spørgsmål var berettiget.
>
> Og en opfordring til Per og andre om kun at bruge fagudtryk man

Hej
Var lige inde og se på hvad Biltema havde og RJ45 cat-6 UTP 20 meter koster
129kr
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 17:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Et USB-kabel kan bruges til apparater der er
> beregnet til at slutte til en USB-port. Den er meget langsommere
> end et almindeligt netværk, men hurtig nok til internettet.

Nu fås både ethernet og USB i forskellige hastigheder. Ethernet
findes i hvert fald i hastigheder på 10, 100 og 1000Mb/s. USB
kan så vidt jeg husker køre med hastigheder på 1, 12 og 480Mb/s.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Max

Dato : 09-03-06 17:59

Hej Bertel

> Og hermed en undskyldning til Max for mine spydigheder. Det viste
> sig at hans spørgsmål var berettiget.

Ok med det, du er tilgivet :)

Mvh Max