Har fundet et alternativ til CC's ZyXEL ro~
Fra : Søren

Dato : 07-03-06 00:38

Blot til information, hvis der er andre der har søgt denne løsning.

Jeg har igennem længere tid søgt efter en løsning således, at jeg kunne få
min ene offentlige IP adresse helt ind på min egen router. Det har ikke
været muligt, hvis ikke man har ville betale for en Global IP (og det vil
man ikke til de priser), så jeg har hidtil kørt med dobbelt NAT. Det
mistænker jeg lidt for at give problemer i f.eks. FTP og helt sikkert også
med VPN (hvor VPN termineres på min egen router).

Jeg ved, at man kan bruge en DLINK-300T modem men den har ry for at have
dårlig stabillitet og dårlig ydelse, så den har jeg ikke gidet give penge
for. Efter at jeg har læst denne artikel ang. DLINK-300T,
http://www.adslguide.org.uk/hardware/reviews/2004/q4/dlink-dsl300t.asp fandt
jeg dette link til et Westell modem,
http://www.adslguide.org.uk/hardware/reviews/2004/q3/westell-proline-6000.asp.

Jeg har udskiftet min ZyXEL router og har opsat Westell modemet her i
weekenden og den køre som en drøm. Min offentlige IP adresse er nu helt inde
på min egen Soekris router og jeg har dermed ikke noget netværk mellem mit
modem og min router = jeg har ikke dobbelt-NAT! Modemet har mange
muligheder og en smart feature er, at man (samtidigt med, at den køre IP
adressen ind på ens server) kan NAT'e ud af modemet. Den har både firewall
og Turbo TCP (prioiteret ACK pakker) og den kan også køre ADSL2 (og ADSL2+
eller hvad det hedder?) osv.

Jeg har kun kunne finde een dansk forhandler af modemet, Ezenture, som bor i
København, http://www.ezenture.com/ezenture/dsl_routers.php. Jeg ved ikke om
de sælger til private, men prisen er omkring 320 kroner for modemet
(givetvis + moms... jeg har ikke fået regningen endnu).

Jeg køre nu helt uden CC router Jeg har ikke prøvet modemet igennem
længere tid (kun siden weekenden), så jeg tør ikke sige hvor stabil den er
men jeg har ikke indtrykket af at den er specielt billigt lavet (ikke mere
end alle andre), så jeg tror den er OK.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 09:26

Søren wrote:

[klip]

> [...]
> men jeg har ikke indtrykket af at den er specielt billigt lavet (ikke mere

Jeg kan kun bakke op omkring det her, jeg har Arrownet hjemme i
private'n og der har jeg også fået en Westell boks på foran min Zywall
35, og det virker perfekt! der har ikke været nogen konfiguration at
tage sig af eller lign, bare strøm og kabler, så kører det. mht
stabiliteten så tror jeg også den er ok, den har stået tændt og maxet en
2Mbit linie ud, i ca. 3 måneder.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Nej

Dato : 07-03-06 11:46

> [...]
> på min egen Soekris router og jeg har dermed ikke noget netværk mellem mit
> modem og min router = jeg har ikke dobbelt-NAT!

Blot nysgerrighed: Hvad kører du på din Soekris? Monowall?

Har selv prøvet med et D-link modem og Monowall (PC) på en CC-forbindelse,
det virkede ikke. Nu sidder der i stedet en Linksys RV042 router bag D-link
modemet, det virker.

MVH
Daniel

Fra : Søren

Dato : 07-03-06 12:39

> [...]
>
> Har selv prøvet med et D-link modem og Monowall (PC) på en CC-forbindelse,
> det virkede ikke. Nu sidder der i stedet en Linksys RV042 router bag

Ja, der køre en m0n0wall. Det burde også have virket med DLINK og m0n0wall
hos dig. Ved du hvad problemet var? Fik du ikke en DHCP adresse på WAN
interfacet eller .. ?

Fra : Daniel KJ

Dato : 07-03-06 13:04

> Ja, der køre en m0n0wall. Det burde også have virket med DLINK og m0n0wall
> hos dig. Ved du hvad problemet var? Fik du ikke en DHCP adresse på WAN
> interfacet eller .. ?

Monowall'en fik en offentlig Ip-adresse fra modemet på WAN, men der var bare
ikke hul igennem. Hos mig var min IP det samme som gateway i monowallen, jeg
tror måske dét der er problemet. Er det også tilfældet hos dig?

MVH
Daniel

Fra : Søren

Dato : 07-03-06 13:12

> [...]
> bare ikke hul igennem. Hos mig var min IP det samme som gateway i
> monowallen, jeg tror måske dét der er problemet. Er det også tilfældet

Det lyder forkert, at gateway adressen er den samme som din egen IP. Min IP
og gateway er ikke den samme og jeg kan heller ikke lige se nogen mening i,
at den nogensinde bør være det? Er den også den samme nu på din Linksys?

Fra : Daniel KJ

Dato : 07-03-06 14:56

"Søren" <soren@removethis.com> wrote in message
> [...]
> IP og gateway er ikke den samme og jeg kan heller ikke lige se nogen
> mening i, at den nogensinde bør være det? Er den også den samme nu på din

Jeg synes også det er meget mærkeligt, og har aldrig set nogen ligende før.
Min IP og gateway adresse er også den samme på min Linksys.

Hvad hedder din gateway? Ligger den langt fra din IP?

/Daniel

Fra : Søren

Dato : 07-03-06 15:54

> [...]
> Min IP og gateway adresse er også den samme på min Linksys.
> Hvad hedder din gateway? Ligger den langt fra din IP?

Min gateway ligger ikke i samme subnet som min IP. Jeg fandt gateway
adressen ved at se hvilke DHCP adresser jeg fik tildelt fra CC.