Skjul/vis tekst
Fra : Dennis Munding

Dato : 08-03-06 15:13

Hej NG!

Jeg har et lille problem, som jeg ikke umiddelbart kan finde løsningen på:

Kan man i CSS lave det således at en tekst bliver skjult/vist ved klik på en
anden tekst?

Eks.:
"Læs mere..." (Når man klikker på Læs mere... skal der komme en tekst frem,
og hvis man klikker igen, skal teksten skjules...)

Kan det lade sig gøre i CSS eller skal man bruge noget andet - eks.
javascript...??

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Anders

Dato : 08-03-06 15:21

Du vil nok finde http://www.devx.com/tips/Tip/13638 interessant

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-03-06 18:17

Hej Anders!
"Anders" <anders@NOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> Du vil nok finde http://www.devx.com/tips/Tip/13638 interessant

Desværre var det ikke lige det, jeg søgte, men mange tak for linket - det er
føjet til foretrukne (kunne jo være, at jeg fik brug for det en anden
gang)...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-06 16:13

Dennis Munding wrote:

> Kan man i CSS lave det således at en tekst bliver skjult/vist ved klik på en
> anden tekst?

Nej, se flg.

> [...]
> og hvis man klikker igen, skal teksten skjules...)
>
> Kan det lade sig gøre i CSS eller skal man bruge noget andet - eks.

JavaScript, for eksempel

function visTekst(objekt){
if (document.getElementById(objekt).style.display=="block"){
document.getElementById(objekt).style.display="none";
}
else {
document.getElementById(objekt).style.display="block";
}}

og

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : David Trasbo

Dato : 09-03-06 12:05

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nej, se flg.

Jo, hvis du blander lidt serverside ind i det.

Med ASP: http://www.html-faq.dk/2005.asp?style=hide2005.css

Hvis du bruger PHP kan du sikkert få nogle til at oversætte scriptet fra
ovenstående side.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-03-06 13:08

David Trasbo wrote:

> Jo, hvis du blander lidt serverside ind i det.
>
> Med ASP: http://www.html-faq.dk/2005.asp?style=hide2005.css

Jeg tolker spørgsmålet som "kan du ændre på et elements
CSS-egenskaber ved et klik /ved hjælp af CSS formdeklarationer/".

Og her /er/ svaret nej.

Men hvis man må bruge scripting, er det jo ret problemløst,
hvadenten man bruger asp, php, eller som jeg i en tidligere
posting bruger DOM JavaScript

Fordelen ved asp eller php er vel, at man i så fald
ikke er afhængig af at browseren kan tolke JavaScript.

Med CSS alene er det derimod ganske let at vise og skjule
et element ved at anvende :hover pseudoklassen. Desværre
tolker IE jo kun denne på a-elementet, men så kan man
jo bruge det.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-06 12:28

David Trasbo skrev:

> Jo, hvis du blander lidt serverside ind i det.
>
> Med ASP: http://www.html-faq.dk/2005.asp?style=hide2005.css

Det er asp-koden der laver arbejdet - uanset at sideelementet
skjules og vises med to forskellige css-filer.

Det er i mine øjne en lidt bagvendt måde at bruge asp på - i stedet
for at inkludere et css-ark til at skjule noget indhold, vil det
være noget mere effektivt hvis man bare undlader at udskrive
indholdet.

Noget i retning af:

<%    If Request.Querystring("skjul") = "ja" Then %>
   <!-- Link til at åbne søgefeltet -->
<% Else %>
   <!-- Link til at lukke søgefeltet + selve søgefeltet -->
<% End If %>

Generelt er javascript langt hurtigere til at lave vis/skjul-
operationer. Selv om jeg har en hurtig forbindelse, er der mærkbar
forsinkelse når der skiftes mellem de to tilstande i eksemplet
ovenfor. Asp-udgaven kan dog være o.k. som en fallback-løsning til
de browsere der ikke kan arbejde med javascript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-06 13:34

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Fordelen ved asp eller php er vel, at man i så fald
> ikke er afhængig af at browseren kan tolke JavaScript.

Jep. Ulempen er til gengæld øget svartid og øget belastning på
serveren.

> Med CSS alene er det derimod ganske let at vise og skjule
> et element ved at anvende :hover pseudoklassen. Desværre
> tolker IE jo kun denne på a-elementet, men så kan man
> jo bruge det.

Selv med fuld understøttelse af :hover, vil en vis/skjul-løsning
baseret på ren css ikke være god. Dels er det problematisk at man
ikke kan benytte museklik til at aktivere vis/skjul-hændelsen, og
dels er det en begrænsning at det der skal vises/skjules skal være
nært forbundet med det element man vil sætte :hover på (det sidste
kan måske omgås med noget positionering, men jeg ved ikke hvor godt
det kan blive).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 08-03-06 16:28

"Dennis Munding" skrev
> [...]
> og hvis man klikker igen, skal teksten skjules...)
>
> Kan det lade sig gøre i CSS eller skal man bruge noget andet - eks.

Du skal bruge et lille JavaScript i head:

<script type="text/javascript">
function visText(objekt){
[...]

I din css:
#text1 {display:none;}

I html:

og så der hvor du vil ha´ vist teksten:

tempor
nulla. Sed commodo. Aliquam feugiat lorem nec sem. Nullam consequat tristique
libero. Suspendisse id erat. Duis ante sem, laoreet nec, nonummy non, posuere
at,
sapien. Nam porta. Cras sapien tortor, vehicula at, scelerisque quis,
consequat at,
enim. Fusce quis tortor. Quisque magna. Proin nunc. Phasellus purus metus,
tempus a,
lobortis in, mollis sed, erat. Nulla facilisi. Curabitur wisi.</p>

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-03-06 18:20

Hej Jørgen og Marianne!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> tempus a,
> lobortis in, mollis sed, erat. Nulla facilisi. Curabitur wisi.</p>

I skrev begge nogenlunde samme svar, så jeg har valgt at svare jer begge på
én gang:

Mange tak - det var lige det, jeg søgte - havde dog håbet på, at det kunne
lade sig gøre med ren CSS... :-/

Men det er absolut brugbart!

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-03-06 19:53

Dennis Munding wrote:
> [...]
> begge på én gang:
>
> Mange tak - det var lige det, jeg søgte - havde dog håbet på, at det

En detalje når en siden ændres via DHTML så starter skærmlæsere for fra, fra
toppen af. Så brugeren får så ikke den skjulte tekst, men starten af
dokumentet og det kan godt være forvirrende

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-03-06 23:26

Hej Johnny!
"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44107ab9$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> En detalje når en siden ændres via DHTML så starter skærmlæsere for fra,
> fra toppen af. Så brugeren får så ikke den skjulte tekst, men starten af
> dokumentet og det kan godt være forvirrende

Skal lige forstå dig korrekt - skærmlæser=maskine, som læser teksten op for
brugeren?
Hvis ja, vil det så også være tilfældet med den måde, som jeg har lavet det
på (har ændret lidt på det i forhold til det, Jørgen og Marianne postede:

http://www.skovaa-munding.dk/Test.php (kig selv i kildekoden...)

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-03-06 08:12

Dennis Munding wrote:
> [...]
> meddelelse news:44107ab9$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Skal lige forstå dig korrekt - skærmlæser=maskine, som læser teksten

Tæt på software der lægger sig oven opå browseren og andre programmer og som
læser alt op fra menuer til indhold i dokumenter.

> Hvis ja, vil det så også være tilfældet med den måde, som jeg har
> lavet det på (har ændret lidt på det i forhold til det, Jørgen og
> [...]

Du har et problem mere. din menu kan ikke adresseres via keyboard eller
rettere undermenuerne kan ikke, de kan nemlig ikke foldes ud via keyboardet
og er derfor usynlige

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-06 09:29

Hej Johnny!
"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:441126b8$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Tæt på software der lægger sig oven opå browseren og andre programmer og
> som læser alt op fra menuer til indhold i dokumenter.

Ok!

> Du har et problem mere. din menu kan ikke adresseres via keyboard eller
> rettere undermenuerne kan ikke, de kan nemlig ikke foldes ud via
> keyboardet og er derfor usynlige

Hmmm... Det må jeg arbejde lidt videre med - en udfordring ja, men jo flere
af slagsen, jo bedre...

Fra : Tidemann

Dato : 08-03-06 19:52

Kan du ikke bruge sådan en <span ting>, som her:
http://www.dhejne.dk/luna.shtml

peg på udstilling

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-03-06 21:51

Hej Marianne!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke bruge sådan en <span ting>, som her:
> http://www.dhejne.dk/luna.shtml
>
> peg på udstilling

Har skam været inde og kigge på dine sider...

Kan huske, at det var på en af dem (vist en test-side), hvor jeg så den
funktion, som jeg efterlyste...
I mit tilfælde vil jeg foretrække den første løsning fremfor den, du
refererer til her.
Jeg vil bruge den på en link-side:

Linket her.... Info om siden her (her skal funktionen benyttes!)

I øjeblikket ser min link-side således ud:
http://www.skovaa-munding.dk/Links/Links.php - ikke noget kønt syn set med
lidt mere erfarne øjne....

Men tak for endnu en mulighed...