Vertical alignment
Fra : Peter Poulsen

Dato : 07-03-06 22:35

Jeg er ved at lave en side, hvor jeg under "body" har skrevet
text-align: center. Men nu vil jeg gerne på en af siderne have at
en tekst står venstre justeret, men stadig midt på siden.

Mvh. Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-06 23:27

Peter Poulsen wrote:
> Jeg er ved at lave en side, hvor jeg under "body" har skrevet
> text-align: center. Men nu vil jeg gerne på en af siderne have at
> en tekst står venstre justeret, men stadig midt på siden.

Put teksten ind i en div med en passende bredde, for eksempel
div#centertekst {
width:400px;
margin:0 auto;
text-align:left;
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-06 23:30

Peter Poulsen wrote:
> Jeg er ved at lave en side, hvor jeg under "body" har skrevet
> text-align: center. Men nu vil jeg gerne på en af siderne have at
> en tekst står venstre justeret, men stadig midt på siden.

Sæt den tekst ind i en boks, som du giver en bredde, venstrejustering af
indhold og centrering i sig selv:

..boksmedvenstrejusterettekst {
width:500px;
margin:auto;
text-align:left;
}

Tekst her

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-06 10:32

Peter Poulsen skrev:

> Jeg er ved at lave en side, hvor jeg under "body" har skrevet
> text-align: center. Men nu vil jeg gerne på en af siderne have at
> en tekst står venstre justeret, men stadig midt på siden.

Du har fået et par gode svar - jeg vil bare lige gøre opmærksom på
at det du efterspørger er vandret (horisontal) centrering - ikke
lodret (vertikal) centrering.

Mange kobler fejlagtigt udtrykkende "vertical" og "vandret" sammen
- men det er altså en fejl. Man kan helt slippe for at huske hvad
vertical/horizontal (vertikal/horisontal) betyder, hvis man bare
skriver vandret og lodret - det forstår alle.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-06 11:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> vertical/horizontal (vertikal/horisontal) betyder, hvis man bare
> skriver vandret og lodret - det forstår alle.

Mener du
vandret-align: center;
og
lodret-align: center;

Virkelig kreativt

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-06 11:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Mener du
> vandret-align: center;

Ah o.k. - måske skulle jeg modificere "alle" ;-/

Koden skal selvfølgelig ikke oversættes.

I øvrigt ville man så nok oversætte det hele:

juster-vandret: midten;
juster-lodret: midten;
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank Olieu

Dato : 08-03-06 18:49

_Jens Gyldenkærne Clausen_ skrev | wrote | écrivit (08-03-2006 11:37):

> I øvrigt ville man så nok oversætte det hele:
>
> juster-vandret: midten;
> juster-lodret: midten;

Jeg vil lige gøre opmærksom på at denne NG er landsdækkende. Derfor, ville andre
dialektale versioner også være ønskelige, som fx. /synnejysk/...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-03-06 22:33

Frank Olieu wrote:

> Jeg vil lige gøre opmærksom på at denne NG er landsdækkende. Derfor,
> ville andre dialektale versioner også være ønskelige, som fx.
> /synnejysk/...

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-03-06 20:10

Frank Olieu wrote:

> Jeg vil lige gøre opmærksom på at denne NG er landsdækkende. Derfor,
> ville andre dialektale versioner også være ønskelige, som fx.
> /synnejysk/...

Mojn, bestemt ja, men det er ikke så tit Gyldenkærne får en til at grine, så
lad os lige grine ud, inden vi når dialekterne

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-06 22:48

Frank Olieu skrev:

> Jeg vil lige gøre opmærksom på at denne NG er landsdækkende.
> Derfor, ville andre dialektale versioner også være ønskelige,

Forstår man ikke rigsdansk i Sønderjylland?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-03-06 23:17

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Forstår man ikke rigsdansk i Sønderjylland?

Sønderjyder er gevaldig stolte af deres dialekt, så de indrømmer helst ikke,
at de forstår andet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/