Flydende layout med minimumsbredde
Fra : Anders M

Dato : 07-03-06 20:44

Hej html-folk (og især dem der har styr på css)

Jeg er ved at konvertere et eksisterende layout med fast bredde til en med
"flydende layout", dvs. at sidens bredde tilpasser sig brugerens
browservindue. Primært fordi jeg engang i ris-ros-gruppen fik at vide, at
det siden lignede "et snelandskab" ved store vindue-størrelser.

Jeg har i toppen af siden placeret en vandret menubar.
Det giver mig et problem: Hvis vinduet kommer under en bestemt størrelse,
vises de sidste menupunkter ikke. Og det er da ærlig talt lidt synd for
brugeren

Derfor overvejer jeg, om det er muligt at specificere en minimumsbredde på
en eller anden måde, så brugere med mindre browser-vindue-størrelse (pt.
omkring 700px) får en vandret scrollbar - JA det er grimt og u-brugervenligt
osv., men det er umiddelbart den eneste løsning jeg kan se på problemet.

Jeg er klar over at der eksisterer noget css til angivelse at et elements
minimumsbredde, men det virker så vidt jeg har forstået og kan se kun i
Firefox. Og da 91% af sidens besøgende bruger IE, ville det jo lidt synd for
staklerne.

Jeg ønsker ikke at komme ud i den evige diskussion om at et layout skal
tilpasse sig vinduet og være brugbart selv ved meget lave bredder, men blot
at høre om der er en måde at angive en minimumsbredde, som virker i alle
browsere.

Er der nogen, der nogensinde har set en løsning?

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-03-06 21:10

Anders M wrote:
> [...]
> brugerens browservindue. Primært fordi jeg engang i ris-ros-gruppen
> fik at vide, at det siden lignede "et snelandskab" ved store

Det gøres nemmest ved at definer bredder i procent.

> [...]
> elements minimumsbredde, men det virker så vidt jeg har forstået og
> kan se kun i Firefox. Og da 91% af sidens besøgende bruger IE, ville

Det er nærmere synd for designere der gerne vil bestemme alt

> [...]
> minimumsbredde, som virker i alle browsere.
>
> Er der nogen, der nogensinde har set en løsning?

Der er i alt fald ikke nogen der har præsenteret en løsning

Du kan ikke lave et "flydende" design og være sikker på at undgå scrolbars.
Også flydende layouts bliver fanget af for eksempel et billede med en given
størrelse.

Det nærmeste du kan komme en løsning er ved at sætte alle mål i relative
størrelser dvs. em og % og det forhindre ikke scroll.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Anders M

Dato : 07-03-06 21:25

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:440de8a2$0$47015$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det gøres nemmest ved at definer bredder i procent.

Jeps. Så langt er jeg nået

> Det er nærmere synd for designere der gerne vil bestemme alt

Tjoh...

> Der er i alt fald ikke nogen der har præsenteret en løsning

Godt så

> Du kan ikke lave et "flydende" design og være sikker på at undgå
> scrolbars.

Det vil jeg heller ikke. Tværtimod vil jeg NETOP have en vandret scrollbar
ved lav vindue-bredde.

> Også flydende layouts bliver fanget af for eksempel et billede med en
> given størrelse.

My point...

> Det nærmeste du kan komme en løsning er ved at sætte alle mål i relative
> størrelser dvs. em og % og det forhindre ikke scroll.

Så er vi lige vidt.

Hilsen
Anders

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-03-06 21:47

Anders M skrev:

> Jeg har i toppen af siden placeret en vandret menubar.
> Det giver mig et problem: Hvis vinduet kommer under
> en bestemt størrelse, vises de sidste menupunkter ikke.

Giv lige et link til problemet, så er det meget nemmere at
finde en løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : Anders M

Dato : 07-03-06 22:13

"Allan Vebel" <spam@do.nok> skrev i en meddelelse
> Giv lige et link til problemet, så er det meget nemmere at
> finde en løsning.

www.aalborg-roadrunners.dk/nytlayout

Mvh.
Anders

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-06 00:32

Anders M skrev:

> www.aalborg-roadrunners.dk/nytlayout

Menupunkterne burde hoppe ned under hinanden når
browservinduet bliver smallere - det gør de når jeg
laver listemenuer, se for eksempel
http://html-faq.dk/testsider/listomatic.asp - menu 10 og
fremefter.

Din menu ser underlig ud i IE, så du skal lige kigge på
den konstruktion igen.

Se også
http://cssplay.co.uk/menus/,
http://css.maxdesign.com.au/
og
http://accessify.com/tools-and-wizards/developer-tools/list-o-matic/

Der kan du sikkert finde en bedre af slagsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-06 00:41

Anders M skrev:

> www.aalborg-roadrunners.dk/nytlayout

Du kan også bruge en konstruktion hvor links blot
er stablet op ved siden af hinanden med float:left;,
se forrige link Menu 1 - Menu 14, det er multiskalerbart.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 22:37

"Anders M" <a.mogensen@FJERNDETMEDSTORTemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det giver mig et problem: Hvis vinduet kommer under en bestemt størrelse,
> vises de sidste menupunkter ikke. Og det er da ærlig talt lidt synd for

Hmm hvis siden er opbygget rigtigt burde menupunkterne nu bare fordele sig
over flere linjer. Kigger du på siden om webdesign i min signatur kommer
menuen til at fylde flere linjer ved smalle vinduer. Ser ganske vist ikke så
pænt ud

> [...]
> omkring 700px) får en vandret scrollbar - JA det er grimt og
> u-brugervenligt osv., men det er umiddelbart den eneste løsning jeg kan se

Ja hvis det ikke er muligt at lade menuen placere sig på flere linjer

> [...]
> minimumsbredde, men det virker så vidt jeg har forstået og kan se kun i
> Firefox. Og da 91% af sidens besøgende bruger IE, ville det jo lidt synd

Ja IE's manglende understøttelse har generet mange.

En mulig løsning er smule javascript. Se mere her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-06 23:24

Anders M wrote:

> Er der nogen, der nogensinde har set en løsning?
>
> Mvh.
> Anders Mogensen

http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello.php

- afsnittet "Den hemmelige ingrediens" forklarer, hvordan du
kan give et element en minimumsbredde, der respekteres af
alle browsere.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..