Udskriftsproblemer i IE og FF
Fra : Nanna Karlsson

Dato : 07-03-06 12:58

Hej alle

Jeg har et problem med min hjemmeside når jeg prøver at udskrive
i FF og IE (men sjovt nok ikke fra Opera).

Jeg bruger css og et style-sheet (print.css) til at styre hvilke
elementer der skal udskrives og hvilke der skal skjules. Det
fungerer for så vidt fint, problemet opstår når siderne fylder
mere end 1 side. Her nægter FF ganske enkelt at skrive noget som
helst ud undtagen overskriften, mens IE kun udskriver hvad der
kan være på den første side (et godt eksempel er
http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php).

Et andet problem er at IE klipper tekst væk hvis det flyder ud
over siden i stedet for at ombryde tekst (og billeder). Det kan
f.eks. ses på http://grassaf.dmi.dk/radio_occultaion.php.

I mit style-sheet har jeg prøvet alt fra position: relative,
position: static, height: auto, width: auto, margin: auto,
margin: 0 på en gang, hver for sig og alle mulige kombinationer.
Jeg har fjernet samtlige padding og borders samt prøvet at ændre
mine <div id=".."> til <div clas="..">. Uden held.

Mine sider burde være nogenlunde validerede, så jeg tror ikke det
er der problemet ligger.

Er der nogen der har et godt forslag? Jeg er efterhånden ved at
blive skør af det her. På forhånd tusind tak!!!

Hilsen Nanna

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nanna Karlsson

Dato : 07-03-06 13:18

Opdagede lige at der var fejl i linksene. De rigtige links er:
> http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php).
http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php (altså uden parentesen)
og
> f.eks. ses på http://grassaf.dmi.dk/radio_occultaion.php.
http://grassaf.dmi.dk/radio_occultation.php

Beklager meget :S

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-06 13:35

Nanna Karlsson skrev:

> Jeg bruger css og et style-sheet (print.css) til at styre hvilke
> elementer der skal udskrives og hvilke der skal skjules.

Hm - jeg kan ikke se nogen refererencer til print.css - hverken på
<http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php> eller på
<http://grassaf.dmi.dk/radio_occultation.php>.

Du henviser til layout.css som et normalt css-ark og til
layout2.css som alternativt css-ark, men der er ingen referencer
til print-ark.

> [...]
> helst ud undtagen overskriften, mens IE kun udskriver hvad der
> kan være på den første side (et godt eksempel er

Jeg kan godt se problemet - men ikke nogen umiddelbar årsag.

> Mine sider burde være nogenlunde validerede, så jeg tror ikke det
> er der problemet ligger.

Du har muligvis ret, men hvorfor får du ikke rettet de få fejl der
er med det samme?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-03-06 13:44

On 07-03-2006 12:58 Nanna Karlsson wrote:
> Jeg bruger css og et style-sheet (print.css) til at styre hvilke
> elementer der skal udskrives og hvilke der skal skjules.

Jeg kan ikke finde dit css-ark til udskrift ("print.css") på
http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php, og du har i hvert fald ikke
nogen henvisning til det i din head-del.

For at dit print-ark kan bruges, skal du have et link á la dette her
mellem <head> og </head>: <link rel="stylesheet" type="text/css"
href="print.css" media="print">

> Mine sider burde være nogenlunde validerede, så jeg tror ikke det
> er der problemet ligger.

Ja... nogenlunde! Der er 15 fejl på
http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php, hvoraf de fleste dog er og-tegn
der skal udskiftes med &amp; Fejl nummer 2 siger, at du har en "</td>"
for meget, så den skal i hvert fald fjernes.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Nanna Karlsson

Dato : 07-03-06 14:01

> Jeg kan ikke finde dit css-ark til udskrift ("print.css") på
> http://grassaf.dmi.dk/abbreviations.php, og du har i hvert fald ikke
> nogen henvisning til det i din head-del.
Ups! Opdagede lige at jeg havde glemt at uploade til vores eksterne server.
Det må I undskylde! De fleste fejl burde være rettede i den version der
ligger på nettet nu. Tak for de hurtige svar :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-06 14:29

Nanna Karlsson skrev:

> Ups! Opdagede lige at jeg havde glemt at uploade til vores
> eksterne server. Det må I undskylde! De fleste fejl burde
> være rettede i den version der ligger på nettet nu.

O.k. - ser bedre ud nu. Men serveren virker ustabil - har du
mulighed for at lægge den et sted der ikke så let får forstoppelse?

Jeg har kigget lidt på forkortelsessiden i Firefox. Hvis man slår
det normale css-ark fra, virker udskriften fint.

Dine css-ark er desværre meget ustrukturerede og dermed svære at
overskue. Du bør overveje at rette dem til så du ikke erklærer de
samme ting overalt (fx har du mere end 20 gange defineret font-
family: arial).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nanna Karlsson

Dato : 07-03-06 14:38

> O.k. - ser bedre ud nu. Men serveren virker ustabil - har du
> mulighed for at lægge den et sted der ikke så let får
> forstoppelse?
Desværre nej, det er den eneste jeg har adgang til med php.

> Jeg har kigget lidt på forkortelsessiden i Firefox. Hvis man slår
> det normale css-ark fra, virker udskriften fint.
Hm... det er rigtigt. Mærkeligt. Nå, men det bekræfter vel at der er
et eller andet i mit css-ark et sted der skal ændres. Spørgsmålet er
så bare hvad.

> [...]
overskue. Du bør overveje at rette dem til så du ikke erklærer > de
> samme ting overalt (fx har du mere end 20 gange defineret font-
Det har du ret i. De bærer nok temmelig meget præg af at for mange
ting er blevet indsat undervejs. Prøver at trimme det og ser om det
hjælper.

- Nanna

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-06 14:44

Nanna Karlsson skrev:

> Hm... det er rigtigt. Mærkeligt. Nå, men det bekræfter vel at
> der er et eller andet i mit css-ark et sted der skal ændres.
> Spørgsmålet er så bare hvad.

Jeg blev lige nysgerrig, og eksperimenterede lidt. Det viser sig at
være overflow på #indhold der driller. Jeg kan ikke se præcis
hvorfor du anvender overflow i det hele taget, men du kan løse
problemet på to måder:

1: Slet overflow: auto på #indhold i layout.css

2: Nulstil med overflow: visible; på #indhold i print.css

NB: Det vil være rart hvis du indsætter en tom linje mellem citater
og dine egne kommentarer når du svarer på indlæg. Det er svært at
skelne delene fra hinanden når den tomme linje mangler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nanna Karlsson

Dato : 07-03-06 15:07

> 1: Slet overflow: auto på #indhold i layout.css
>
> 2: Nulstil med overflow: visible; på #indhold i print.css

Jeps! Nu virker det. Tusind gange tak for hjælpen! Jeg havde defineret
overflow i et forsøg på at slippe af en med mærkelig "ekstra"
scrollbar der somme tider dukker op i FF, men uden held.

> NB: Det vil være rart hvis du indsætter en tom linje mellem citater
> og dine egne kommentarer når du svarer på indlæg. Det er svært at
> skelne delene fra hinanden når den tomme linje mangler.

Okay, det skal jeg nok huske til en anden gang. Mange gange tak!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-06 23:16

Nanna Karlsson wrote:

> Jeg havde defineret
> overflow i et forsøg på at slippe af en med mærkelig "ekstra"
> scrollbar der somme tider dukker op i FF, men uden held.

Det vil nærmest pr. automtik have den modsatrettede effekt. En boks med
overflow og en defineret højde og/eller bredde, vil udløse en scrollbar,
hvis indholdet er større end boksen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/