Endeligt antal billeder?
Fra : Sven

Dato : 05-03-06 23:02

Hej.
Vi snakker om, om der "kun" kan vises et endeligt antal billeder på en
PC-skærm, eller om antallet er uendeligt. Altså uanset hvad, hvor og
hvormange billeder man tager, kan en PC skærm så vise det?
Jeg mener endeligt, idet min skærm kan vise 1280x1024x16777216 forskellige
"ting", og indenfor dette tal skal indeholdes ALT, dvs spil, video, Windows,
billeder mv., men at det forskellige antal skærmbilleder der kan vises
faktisk ER endeligt. Har jeg ret?

Sven

Fra : Ralph

Dato : 05-03-06 23:16

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "ting", og indenfor dette tal skal indeholdes ALT, dvs spil, video,
> Windows, billeder mv., men at det forskellige antal skærmbilleder der kan

Det har du, du har 1280x1024 pixels at gøre godt med, de kan så have
16777216 forskellige farver, men et "billede" kan vel ikke fylde mindre end
een pixel, så du kan så have 1,3 mill. "billeder" på DIN skærm, jeg kan have
op til 1,9 mill. så det drejer sig om skærmkortets begrænsning (Mb ram), men
grænsen ER der.

venligst
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 23:32

Ralph skrev:

> Det har du, du har 1280x1024 pixels at gøre godt med, de kan så have
> 16777216 forskellige farver, men et "billede" kan vel ikke fylde mindre end
> een pixel, så du kan så have 1,3 mill. "billeder" på DIN skærm

Så glemmer du at de godt kan fylde *mere* end 1 pixel - og du
glemmer også at to enpixelbilleder med samme farve er ens.

Den præcise beregning af hvor mange billeder han kan have, er en
smule indviklet, men resultatet er i størrelsesordenen

   1'000'000 ^ 1'677'7216

hvilket giver et tal med 44 cifre.

--
Bertel

Fra : Ralph

Dato : 06-03-06 00:24

> [...]
>
> Den præcise beregning af hvor mange billeder han kan have, er en
> smule indviklet, men resultatet er i størrelsesordenen

Næh, jeg mener stadig at jeg har ret, han KAN have 1,3 mill. billeder på sin
skærm, og da han har væsentligt flere farver at lege med, så KAN han have
1,3 mill. billeder på sin skærm, var det ikke DET der var spørgsmålet? Hvis
DU skal have en pointe med dit svar, så er den NETOP at han KAN have flere
billeder med samme farve - eller at de fylder MERE end een pixel, dermed
bliver så blot FÆRRE billeder på samme skærmbillede, igen er svaret JA

--
venligst
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 00:31

Ralph skrev:

> billeder med samme farve - eller at de fylder MERE end een pixel, dermed
> bliver så blot FÆRRE billeder på samme skærmbillede, igen er svaret JA

Jeg opfattede det ikke som et spørgsmål om hvad der kan være på
skærmen på én gang. I øvrigt synes jeg ikke den opfattelse giver
meget mening. Ville du sige at du sidder og kikker på et par
millioner billeder lige nu?

Det drejer sig om hvor mange forskellige billeder en skærm er i
stand til at gengive - ét ad gangen.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-06 00:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det drejer sig om hvor mange forskellige billeder en skærm er i
> stand til at gengive - ét ad gangen.

Det er til at blive helt svimmel af at tænke på. Hvis vi nu lader alle
billederne fylde hele skærmen, og i stedet for at skanne dem ind,
lader et program generere alle mulige motiver i alle mulige farver,
et ad gangen. Så ville der på et tidspunkt fremkomme et billede
af for eksempel min skoleklasse, i sort/hvidt, som vi alle så ud i
1958, stillet op foran skolen, og med vores klasselærer ved siden
af?

Jeg ved ikke om jeg har misforstået opgaven, men det må da være
et uhyggeligt stort antal, hvis alle tænkelige (og utænkelige) motiver
skal beregnes.

--
med venlig, svimlende hilsen
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-06 01:03

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Jeg ved ikke om jeg har misforstået opgaven, men det må da være
> et uhyggeligt stort antal, hvis alle tænkelige (og utænkelige) motiver
> skal beregnes.

Men et endeligt tal. Og så er det lige at vores (i hvert fald min) hjerne
siger mig, at jeg 'til enhver tid' vil kunne finde på noget skærmen ikke har
vist, når den har vist alle muligheder. Siger dette så noget om svimlende
store tal, eller siger det noget om små begrænsede hjerner?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-06 01:26

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> skærmen ikke har vist, når den har vist alle muligheder. Siger
> dette så noget om svimlende store tal, eller siger det noget om

Ja, du tager for eksempel til Amazonas, finder en hidtil ukendt
sommerfugleart, fotograferer den og læser billedet ind i vores program,
hvorefter det svarer: »Nå dén. Den viste jeg jer allerede i billede nr.
978 694 431 701 281 972 561 442 250 488 136 922 117 003 674«

--
'rluf

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-06 02:03

Herluf Holdt, 3140 fortalte:

> [...]
> program, hvorefter det svarer: »Nå dén. Den viste jeg jer allerede i
> billede nr. 978 694 431 701 281 972 561 442 250 488 136 922 117 003

Det var usandsynligt lille nummer.
Der er 2^(24*1024*1280) ~ 10^9469585 mulige billeder.

Mvh
Martin
--
Det eneste der morer mig, er alt det der keder andre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-06 21:26

> [...]
> hvorefter det svarer: »Nå dén. Den viste jeg jer allerede i billede nr.
> 978 694 431 701 281 972 561 442 250 488 136 922 117 003 674«

Jeg vil gerne have billedet forsynet med Darwins underskrift i det ene
hjørne, hvislket nummer er det nu det er?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-03-06 06:34

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Så ville der på et tidspunkt fremkomme et billede
> af for eksempel min skoleklasse, i sort/hvidt, som vi alle så ud i
> 1958, stillet op foran skolen, og med vores klasselærer ved siden
> af?

Og et billede af Bo Warming i gang med at skide i et syltetøjsglas!

Ja, den slags semi-filosofiske tanker ER faktisk ret skræmmende...

BG,
der nok burde have sagt nej tak til det sidste glas whisky...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-06 21:28

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev>
> Og et billede af Bo Warming i gang med at skide i et syltetøjsglas!

Vil du ikke hellere have et hånd-koloreret?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-03-06 21:34

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev>
>
> Vil du ikke hellere have et hånd-koloreret?

Jeg vil helst bare have tanken ud af mit hoved igen!

BG

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 08:23

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> af for eksempel min skoleklasse, i sort/hvidt, som vi alle så ud i
> 1958, stillet op foran skolen, og med vores klasselærer ved siden

Ja.

> Jeg ved ikke om jeg har misforstået opgaven, men det må da være
> et uhyggeligt stort antal, hvis alle tænkelige (og utænkelige) motiver
> skal beregnes.

Ja. Martin Larsen har det rigtige tal. Jeg lavede en fejl.

--
Bertel

Fra : JB

Dato : 06-03-06 14:25

> Jeg ved ikke om jeg har misforstået opgaven, men det må da være
> et uhyggeligt stort antal, hvis alle tænkelige (og utænkelige) motiver
> skal beregnes.

Ja vi vil se flere end 12 tegninger

JB

Fra : Claus Skaarup

Dato : 06-03-06 22:32

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja vi vil se flere end 12 tegninger
>
> JB
Uh! Jeg tør ikke skrive det program. Tænk på hvor mange kompromitterende
situationer det vil kunne afbilde "Den Store Profet" i!!

Mvh Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 23:16

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-03-06 01:48

Sven wrote:
> [...]
> billeder mv., men at det forskellige antal skærmbilleder der kan vises

Ja, og hvis du laver samtlig permatationer af disse billeder, - dvs
(1280x1024x16777216)! forskellige sekvenser, så vil du også have
samtlige filmsekvenser i verden. F.eks. også en præcis gengivelse af
alt hvad kejser Napolen så (fra hans synspunkt) fra fødsel til død.

J.O.

Fra : Jan Thogersen

Dato : 06-03-06 02:02

Hehe, det i har gang i der er jo den samme historie som hvis man tog et
helt bur med aber og lod dem taste løs i en editor. Efter et "stykke"
tid ville de til sidst ende op med windows 3000... (de skal bare have
forsøg nok)

Mvh
Jan

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 06-03-06 18:22

Jan Thogersen wrote:
> [...]
> helt bur med aber og lod dem taste løs i en editor. Efter et "stykke"
> tid ville de til sidst ende op med windows 3000... (de skal bare have

A thousand monkeys with typewriters would eventually write the complete
works of Shakespeare.

Come to think of it, there are already a million monkeys on a million
typewriters, and Usenet is NOTHING like Shakespeare. - Blair Houghton

;)

Men ja, kan kun give dig ret i din pointe.
--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Jan Thogersen

Dato : 06-03-06 22:19

Haha. Den var virkelig god. Den skal jeg huske! Det er sgu god humor!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-06 21:30

"Jan Thogersen" <jan@fishcorp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt bur med aber og lod dem taste løs i en editor. Efter et "stykke"
> tid ville de til sidst ende op med windows 3000... (de skal bare have

Nej, det har du misforstået, så mange tastefejl kan man ikke lave ud i en
køre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-03-06 09:03

> [...]

> samtlige filmsekvenser i verden. F.eks. også en præcis gengivelse af
> alt hvad kejser Napolen så (fra hans synspunkt) fra fødsel til død.

Og satte man mennesker til at se dem igennem, hvor hvert billede vises 0,5
sek. så vil der med almindelig dansk arbejdstid gå 100000 livsværker med at
se dem.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 06-03-06 09:07

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> sek. så vil der med almindelig dansk arbejdstid gå 100000 livsværker med

Er et billede der fylder hele 1280x1024-feltet det samme billede som
selvsamme billede skaleret til 800x600, og vist i 1280x1024-feltet,
evt. med en sort kant rundt om?

Er to små motiver, i hvert deres afgrænsede område i feltet, ét billede
eller to billeder?

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 09:16

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Er et billede der fylder hele 1280x1024-feltet det samme billede som
> selvsamme billede skaleret til 800x600, og vist i 1280x1024-feltet,
> evt. med en sort kant rundt om?

Vi ville få Herklufs klassebillede at se i milliarder af
varianter. Hvis blot én pixel ændrer sin farve ubetydeligt, er
det et 'nyt' billede.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-03-06 09:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Vi ville få Herklufs klassebillede at se i milliarder af
> varianter.

Ja og vi vil få dokkumenteret at Herluf har gået i klasse med både Stauning,
Bamse, Daffy And, Møllehave, Anja Philip, og sådan set alle kendte og
ukendte ansigter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 09:46

Uffe Ravn skrev:

> Ja og vi vil få dokkumenteret at Herluf har gået i klasse med både Stauning,
> Bamse, Daffy And, Møllehave, Anja Philip, og sådan set alle kendte og
> ukendte ansigter.

Ja, for slet ikke at tale om dem han har været i seng med ...

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-06 13:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, for slet ikke at tale om dem han har været i seng med ...

Den lille håndfuld billeder vil jeg godt abonnere på. Men det
er vist ikke værd at ofre flere millioner livsværk på at finde dem
frem.

Det er mig i øvrigt en stor trøst at der heller ikke er "livsværk"
nok til at sidde og gennemsnage alle de overvågningsfilm, som
der tages af os i banker, lufthavne, på banegårde og pladser
og stræder.

--
'rluf :·) »Humor er vort bedste våben«

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-03-06 09:35

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> [...]
> evt. med en sort kant rundt om?
>
> Er to små motiver, i hvert deres afgrænsede område i feltet, ét

Det er vel et definitionsspørgsmål.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sven

Dato : 06-03-06 21:48

> Er et billede der fylder hele 1280x1024-feltet det samme billede som
> selvsamme billede skaleret til 800x600, og vist i 1280x1024-feltet,
> evt. med en sort kant rundt om?

Nej, såsnart der ændres i bare een pixel, er det et nyt billede, idet alle
pixels jo så ikke er ens.

> Er to små motiver, i hvert deres afgrænsede område i feltet, ét billede
> eller to billeder?

Samme svar som ovenfor.

Forestil dig en helt sort skærm, hvor alle 1280x1024 pixels har værdien
#FFFFFF. Hvis man så i een pixel laver værdien #FFFFFE og lader resten være,
så kan man på denne måde lave 1280x1024 forskellige billeder. Dernæst kan
man ændre 2 pixels ad gangen, derefter 3 osv osv, og når man har opbrugt
disse muligheder, kan man gå videre til næste farve #FFFFFD.

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 23:39

Sven skrev:

> Forestil dig en helt sort skærm, hvor alle 1280x1024 pixels har værdien
> #FFFFFF.

Det er sgu svært.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 07-03-06 00:50

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det er sgu svært.

Måske har Sven set lyset (#FFFFFF) og taler derfor sort? ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Sven

Dato : 07-03-06 02:57

> Måske har Sven set lyset (#FFFFFF) og taler derfor sort? ;*)

Nå ja, der skulle have stået "en helt ensfarvet skærm"

Sven

Fra : Filip Larsen

Dato : 06-03-06 10:45

Uffe Ravn skrev

> [...]
0,5
> sek. så vil der med almindelig dansk arbejdstid gå 100000 livsværker

Det tal er alt for lavt. Selv hvis man begrænser sig til at gennemse
320x240 billeder i 256 farver taler vi om ca. 10^184953 billeder.
Sammenhold dette med, at der vurderes til at være omkring 10^80 antal
partikler i universet. Hvis hver partikel på magisk vis blev præsenteret
for 1 milliard billeder i sekundet vil det stadig tage omkring 10^184846
gange universets alder at vise dem alle.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jeppe

Dato : 08-03-06 02:15

Filip Larsen wrote:
> [...]
> for 1 milliard billeder i sekundet vil det stadig tage omkring 10^184846
> gange universets alder at vise dem alle.

....kunne være en ret syret screen-saver at have...hvis algoritmen hopper
tilfældigt, så man ikke skal stirre på det samme billede med meget små
ændringer i en evighed...

Vil tælleren mon ikke give hukommelsesproblemer...

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-06 09:58

Scripsit Jeppe <jpma@rvuc.dk>

> [...]
> meget små ændringer i en evighed...

> Vil tælleren mon ikke give hukommelsesproblemer...

Men behøver jo ikke have en tæller på alle de 20 megabits der skal
til. I stedet kan man lade <sekunder siden 1/1 1970> _være_ tælleren -
så skal man bare bruge en passende PRNG til at scramble den så det
ikke bliver fuldstændig kedeligt.

Men kedeligt bliver det nu alligevel, for med ufattelig stor
sandsynlighed vil alle de billeder der kommer frem, være variationer
over "grå støj".

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-03-06 11:15

Henning Makholm wrote:

> [...]
>
> Men kedeligt bliver det nu alligevel, for med ufattelig stor
> sandsynlighed vil alle de billeder der kommer frem, være variationer

Det kunne i grunden være sjovt hvis man kunne lave en funktion der
genererede billeder der var den 0.01%-del der mindst lignede grå støj.

--
| Christian Iversen | And the Falkland Islands! "Oh, we need the |
| chrivers@iversen-net.dk | Falkland Islands, for err... strategic |

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-03-06 13:14

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Det kunne i grunden være sjovt hvis man kunne lave en funktion der
> genererede billeder der var den 0.01%-del der mindst lignede grå støj.

0.01% er alt for højt. "Ufattelig stor sandsynlighed" er mere end
99.99%.

En rimelig test for "grå støj" er komprimerbarhed: Grå støj kan ikke
komprimeres (uden informationstab - jpeg gælder ikke), men billeder,
der "forestiller noget" kan i regel komprimeres væsentligt uden tab af
information. Så du kan bare gå i gang med at generere tilfældige
billeder og stoppe, når gzip komprimerer billet til mindre end 90% af
dets oprindelige størrelse. Du skal nok sætte lidt mere end en
weekend af til dette projekt.

NB! For at kunne generere alle mulig billeder, skal din
tilfældighedsgenererator bruge mindst ligeså mange bits, som der er
bits i billedet. Så kan du til gengæld nøjes med at generere eet
tilfældigt tal for hvert billede.

Torben

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-03-06 21:58

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> 0.01% er alt for højt. "Ufattelig stor sandsynlighed" er mere end
> 99.99%.

Ja ok - det var bare for at skitsere ideen. Man har nok ikke lyst til at se
på flere muligheder end n^(bitopløftning-x) hvor x er et "lille" tal.

> [...]
> billeder og stoppe, når gzip komprimerer billet til mindre end 90% af
> dets oprindelige størrelse. Du skal nok sætte lidt mere end en

Haha

Jamen så er det jo bare at komme igang. Det kunne i grunden være interessant
om man kunne lave en generator der lavede interessante non-støj billeder.
Naturligvis findes der en række trivielle texture-generatorer til spil og
lignende, men findes der noget ud over det trivielle?

> [...]
> tilfældighedsgenererator bruge mindst ligeså mange bits, som der er
> bits i billedet. Så kan du til gengæld nøjes med at generere eet

Ja DET hjælper jo virkelig på størrelsen

--
| Christian Iversen | This is just hurty creme - it just hurts! |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-03-06 09:15

> [...]

> Naturligvis findes der en række trivielle texture-generatorer til spil og
> lignende, men findes der noget ud over det trivielle?

Der er alle mulige fraktalgeneratorer, men jeg ved ikke, om du vil
klassificere dem som trivielle. Man kan også kombinere en
landskabsgenerator med en raytracer eller anden renderer, så kan man
få et stort antal flotte billeder.

Ellers kan man jo også lave billeder ved at transformere eller
kombinere flere eksisterende billeder, og på den måde generere et
stort antal billeder ud fra et lille antal startbilleder.

Torben

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-03-06 11:01

Uffe Ravn wrote:

> Og satte man mennesker til at se dem igennem, hvor hvert billede vises 0,5
> sek. så vil der med almindelig dansk arbejdstid gå 100000 livsværker med at
> se dem.

Det må siges at være en underdrivelse af
dimensioner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prøv for øvelsens skyld at regne ud, hvor mange (få) pixels billedet
skulle have, for at der gik 100000 livsværk med at se dem. Det vil
give dig en bedre forståelse af talstørrelser.

J.O.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-03-06 11:42

> [...]

> skulle have, for at der gik 100000 livsværk med at se dem. Det vil
> give dig en bedre forståelse af talstørrelser.

Ja jeg ser fejlen, nu

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sven

Dato : 06-03-06 21:40

Tak for alle jeres svar. Jeg mener at kunne udlede (udover at en del har en
god humor!), at det ER et endeligt antal billeder der kan vises, idet min
opløsning samt farvedybde begge er endelige.

Det samme må vel gælde musik? Da der er et endeligt antal toner indenfor det
hørbare område, er der vel et endeligt antal muligheder for at skrive en
melodi? (Jeg går ud fra, at der er LANG vej endnu, inden der ikke kan
skrives flere melodier )

Sven

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-03-06 22:11

Sven wrote:

> Tak for alle jeres svar. Jeg mener at kunne udlede (udover at en del
> har en god humor!), at det ER et endeligt antal billeder der kan
> vises, idet min opløsning samt farvedybde begge er endelige.

Korrekt.

> Det samme må vel gælde musik? Da der er et endeligt antal toner
> indenfor det hørbare område, er der vel et endeligt antal muligheder
> for at skrive en melodi?

Næh nej, for med mindre du sætter krav om at tonerne f.eks. skal være
heltal, så er der uendeligt mange gyldige toner at tage fra (hvis det
kan bevises at tiden er kvantiseret, så skal der vist nogle flere
forbehold til, men det er en anden debat). Jeg kan finde lige så mange
toner mellem 1 og 2 Hz, som du kan finde mellem 1 og 10 Hz. Dermed ikke
være sagt at det vil blive *god* musik, men det er vel heller ikke et
normalt krav længere ...

> (Jeg går ud fra, at der er LANG vej endnu, inden der ikke kan skrives
> flere melodier )

*Kigger på dagens mainstream musikudbud* ... Det ville jeg ikke
umiddelbart have gættet ...

--
PeKaJe
Sit back and watch the messages. This is actually more important than one

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-06 22:29

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse
> Næh nej, for med mindre du sætter krav om at tonerne f.eks. skal være
> heltal, så er der uendeligt mange gyldige toner at tage fra

Det er vel ikke så forfærdelig forskelligt fra at angive en farvedybde..

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-03-06 23:19

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Det er vel ikke så forfærdelig forskelligt fra at angive en
> farvedybde..

Der var ikke angivet nogen tone-opløsning. Der *var* angivet en
farve-opløsning. Lille, men vigtig, forskel.

--
PeKaJe
   > The Mac 'looks' the best I'd say, but I find it harder to use than XP.
   Then you have the IQ and computer proficiency of a 12 day old
   dried lump of donkey feces. -- Philip Callan in COLA

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 23:47

Peter Jensen skrev:

> Næh nej, for med mindre du sætter krav om at tonerne f.eks. skal være
> heltal, så er der uendeligt mange gyldige toner at tage fra

Ved toner og melodier tænker jeg nu på de veldefinerede,
tempererede frekvenser, og dem er der et begrænset antal af inden
for det hørbare område.

Hvis vi derimod tager lydsvingninger, er der uendeligt mange (så
længe vi ikke tager hensyn til kvantegrænserne).

> Jeg kan finde lige så mange toner mellem 1 og 2 Hz,

Der er 12 toner i det område. Der er uendeligt mange
lydsvingninger.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-06 22:28

Scripsit Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net>

> [...]
> kan bevises at tiden er kvantiseret, så skal der vist nogle flere
> forbehold til, men det er en anden debat).

Næh - hvis tonen har endelig længde kan man ikke skelne mellem
vilkårligt tætte frekvenser. En endelig bølgepakke kan ikke tillægges
en præcis frekvens. Detter forudsætter ikke at tiden er diskret.

Desuden må det være rimeligt at man kan _høre forskel_ på de
forskellige melodier, og det tvivler jeg på man kan hvis to melodier
giver anledning til samme samplerækkefølge med tilstrækkelig gode
parametre. Feinschmeckere påstår at de kan høre forskel på analog lyd
og samples i CD-kvalitet, men så lad os sample med 1 MHz og samples
i 64 bit flydende tal. Det giver stadigt endelig mange muligheder
for lydoptagelser af en given længde.

Musehullet man måske ville kunne bruge til at påstå "uendelig mange
foskellige melodier" ville måske være at melodierne kan være
vilkårligt lange.

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-06 22:31

> Musehullet man måske ville kunne bruge til at påstå "uendelig mange
> foskellige melodier" ville måske være at melodierne kan være
> vilkårligt lange.

På samme måde som billederne kan være vilkårligt store..
Begge regnestykker giver kun mening hvis man opsætter nogle grænser, og så
har man jo på forhånd besluttet at antallet er endeligt.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 23:43

Sven skrev:

> Det samme må vel gælde musik? Da der er et endeligt antal toner indenfor det
> hørbare område, er der vel et endeligt antal muligheder for at skrive en
> melodi?

Hm, måske, måske ikke. Tonerne har ganske vist veldefinerede
svingninger og varighed, men man kan teoretisk gå ned i
vilkårligt små tidsværdier. Jeg har set noder hvor den mindste
enhed var 1/64.

Hvis man begrænser sig til praktisk anvendelige størrelser, så
bliver der imidlertid et begrænset antal muligheder, men jeg vil
tro at antallet ligner det store tal fra den foregående
beregning.

--
Bertel

Fra : Lapzig

Dato : 06-03-06 23:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Hm, måske, måske ikke. Tonerne har ganske vist veldefinerede
> svingninger og varighed, men man kan teoretisk gå ned i
> vilkårligt små tidsværdier. Jeg har set noder hvor den mindste
> enhed var 1/64.

Så har du ikke set ret mange noder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-06 00:05

Lapzig skrev:

> Så har du ikke set ret mange noder.

Hvordan kommer du til den konklusion?

--
Bertel

Fra : Lapzig

Dato : 07-03-06 10:50

> Hvordan kommer du til den konklusion?

Der findes masser af noder, hvor underdelingen er større end 1/64. Hvis det
var dig bekendt, hvorfor nævnte du så ikke det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-06 11:01

Lapzig skrev:

> Der findes masser af noder, hvor underdelingen er større end 1/64.

(Du mener vel mindre)

> Hvis det var dig bekendt, hvorfor nævnte du så ikke det?

Jeg havde ikke i sinde at skrive en fristil om alle de
musiksymboler jeg kender til.

Men hvorfor kan du ikke rumme den tanke at jeg måske har set en
milliard nodeark hvor 1/4-noder var den mindste inddeling?

--
Bertel

Fra : Lapzig

Dato : 07-03-06 11:29

> Jeg havde ikke i sinde at skrive en fristil om alle de
> musiksymboler jeg kender til.

Hvem har bedt dig om det?

> Men hvorfor kan du ikke rumme den tanke at jeg måske har set en
> milliard nodeark hvor 1/4-noder var den mindste inddeling?

Kan jeg ikke det? Har du da det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-06 11:36

Lapzig skrev:

> Kan jeg ikke det?

Åbenbart ikke. Min omtale af én nodeværdi fik dig til at
konkludere at jeg ikke havde set ret mange noder.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 07-03-06 00:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bliver der imidlertid et begrænset antal muligheder, men jeg vil
> tro at antallet ligner det store tal fra den foregående

Hvis man tager udgangspunkt i en almindelig ca. 3 minutters melodi, lagret
som MP3, så fylder den omtrent det samme som et 24-bit skærmregister på en
typisk computer. Så i det tilfælde vil der være ca. lige mange muligheder.
Og alt lyd (inden for MP3's grænser) af 3 minutters varighed vil
selvfølgelig være inkluderet, ikke kun tolvtonemusik.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Christian Iversen

Dato : 07-03-06 09:08

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> Og alt lyd (inden for MP3's grænser) af 3 minutters varighed vil
> selvfølgelig være inkluderet, ikke kun tolvtonemusik.

Deriblandt en teatralsk rendering af Nixon der indrømmer at watergate var
noget han blev tvunget til af de lyserøde rumvæsener der var ved at indtage
verden på det tidspunkt, for at tvinge folk til at købe flere kæledyr.

....også selvom det ikke helt giver mening

--
| Christian Iversen | Arch-a-e-o-logy |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-06 10:07

Ulrik Smed skrev:

> Hvis man tager udgangspunkt i en almindelig ca. 3 minutters melodi, lagret
> som MP3

.... så snakker man ikke toner mere.

Kammertonen er kammertonen uanset hvilket instrument eller
hvilket orkester der spiller den. Imidlertid vil disse opførelser
af kammertonen producere vidt forskellige MP3-filer.

En melodi bliver ikke en anden af at blive udsat for en ny
orkestrering.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-03-06 11:54

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> ... så snakker man ikke toner mere.

Nej, men man får alle tonerne med. Enhver melodi kommer mange gange,
men det gør ikke antallet af melodier mindre endeligt.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Peter Kirk

Dato : 06-03-06 23:33

> [...]
> "ting", og indenfor dette tal skal indeholdes ALT, dvs spil, video,
> Windows, billeder mv., men at det forskellige antal skærmbilleder der kan

Sjov tråd, som mindede mig om en artikel jeg læste fornylig i New Scientist.
Det handler om at søge efter rumvæsner i et computer program i stedet for at
prøve at finde dem i rummet...

Man kan læse begyndelsen af artiklen her (desværre kræver det en abbonement
for at læse resten):
http://www.newscientistspace.com/channel/astronomy/astrobiology/mg18825271.600-looking-for-alien-intelligence-in-the-computational-universe.html

Peter

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-03-06 00:20

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> vist, når den har vist alle muligheder. Siger dette så noget om svimlende
> store tal, eller siger det noget om små begrænsede hjerner?

Du vil have set alt, hvad der er at se.....men kun i den opløsning som
skærmens begrænsning sætter. Men hvis der er en bestemt del af et
billede du er interesseret i, så fortvivl ikke. Blandt billederne vil
også være ethvert udsnit af ethvert billede i enhver forstørrelse.

Nå, men derfor kan jeg anbefale dig at arbejde med en skærm med kun
een pixel, med en farvedybde på een bit (dvs. den kan være enten sort
eller hvid). Det har også den fordel at du kan arbejde manuelt med et
stykke papir.
Altså tag et stykke hvidt papir. Lave to kvadrater og farv det ene
sort. Nu har du set ALT i hele universet.......med en opløsning på
een pixel og en farvedybde på een bit....wow.

J.O.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-03-06 12:55

Sven wrote:

> idet min skærm kan vise 1280x1024x16777216 forskellige
> "ting",

Opdager pludselig at denne fejl vist slet ikke er blevet korrigeret her
i tråden.

Der er jo tale om 16777216^(1280x1024) forskellige billeder, hvilket er
noget helt andet. Og antallet af mulige filmsekvenser (permutationer af
samtlige billeder er jo tilsvarende (16777216^(1280x1024))! .
Bare lige for at få på plads at det ikke er små tal vi taler om.

J.O.

Fra : JB

Dato : 07-03-06 18:28

> [...]

>samtlige billeder er jo tilsvarende (16777216^(1280x1024))! .
>Bare lige for at få på plads at det ikke er små tal vi taler om.

Det har du ret i, men derved bliver antallet da mindre:

1280x1024 = 1310720

16777216^1310720 = mange

1310720^16777216 = mange flere

JB

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-03-06 15:26

jenspolsen@hotmail.com writes:

> [...]
> samtlige filmsekvenser i verden. F.eks. også en præcis gengivelse af
> alt hvad kejser Napolen så (fra hans synspunkt) fra fødsel til død.

Forudsat at han aldrig så det samme (indenfor den givne opløsning) to
gange i sit liv.

Hvis du vil have film vil jeg ikke vælge permutationer. Opløft i
stedet antalet af forskellige billeder, med framerate gange spiletid.

-- Per

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-03-06 19:52

JB wrote:

> Det har du ret i, men derved bliver antallet da mindre:
>
> 1280x1024 = 1310720
>
> 16777216^1310720 = mange
>
> 1310720^16777216 = mange flere
>
> JB

Det oprindelige indlæg hævdede at antallet af billeder var
1280x1024x16777216, hvilket er et rigtigt lille antal ( i sammenligning
med det korrekte antal, 16777216^(1280x1024) ).

J.O.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 07-03-06 23:29

> [...]
>
> Det oprindelige indlæg hævdede at antallet af billeder var
> 1280x1024x16777216, hvilket er et rigtigt lille antal ( i sammenligning
> med det korrekte antal, 16777216^(1280x1024) ).

Undervejs var der en Martin Larsen, som fremførte en udregning ud fra
skærmbufferens bits

   2^(24*1024*1280)

som faktisk giver det samme som udregningen baseret på pixlernes farvedybde

   16777216^(1280x1024)

Kim

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-03-06 11:18

Kim Bach Petersen wrote:

> [...]
> skærmbufferens bits
>
> 2^(24*1024*1280)
>
> som faktisk giver det samme som udregningen baseret på pixlernes

Ja selvfølgelig. 2^24 == 16777216.

--
| Christian Iversen | I never dug a ditch. I never did much |
| chrivers@iversen-net.dk | ditch-digging. |