Sandsynligheds regning
Fra : mg

Dato : 05-03-06 21:12

Hvordan er det lige man regner følgende ud : opgaven er : vi er 4
der spiller whist med 3 jokere, min hånd er : 5 spar 5 hjerter og 3
joker hvad er sandsynligheden for at hvis jeg vipper ( de 3 byttere)
vil ramme enten en hjerter eller en spar ?
(Altså der er 52 kort +3 jokere ialt med i spillet)

Jeg vil mene vi er oppe på en sandsynlighed omkring 75-80 % er det
korrekt

Venlig Hilsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-03-06 21:50

mg wrote:
> [...]
> (Altså der er 52 kort +3 jokere ialt med i spillet)
>
> Jeg vil mene vi er oppe på en sandsynlighed omkring 75-80 % er det

Det lyder helt fornuftigt. Jeg får det til 77.4% .

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-03-06 22:01

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Det lyder helt fornuftigt. Jeg får det til 77.4% .

Udregning ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-03-06 22:44

Uffe Kousgaard wrote:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Udregning ?

Da der stod "opgave" ville jeg vente til mg viste sine.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-03-06 21:58

"mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg vil mene vi er oppe på en sandsynlighed omkring 75-80 % er det
> korrekt

Jeg får det til 76% således: 1 - (26/42)^3.

hilsen
Uffe

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-03-06 22:46

Uffe Kousgaard wrote:

> Jeg får det til 76% således: 1 - (26/42)^3.

26/42 * 25/41 * 24/40 = 65/287 ~ 0.226

1-0.226 = 77,4%

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-03-06 23:19

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> 26/42 * 25/41 * 24/40 = 65/287 ~ 0.226

Nå ja, uden tilbagelægning....

Fra : mg

Dato : 05-03-06 22:40

ja okay så var det ikke helt galt

min udregning er : første vip er der 42 kort og 16 gunstige udfald
16/42 = 38,09 %

Andet vip : 41 kort og 16 gunstige udfald 16/41 = 39 %
Tredje vip 40 kort 16 gunstige udfald 16/40 = 40 %

Det er min teori
kan så bare ikke huske hvordan de 3 udfald regnes sammen, så man får den
nøjagtige sandsynlighed ????

Venlig Hilsen

Fra : mg

Dato : 05-03-06 23:18

Ja ok opgave og opgave det var en diskussion vi havde i aftes under et
kortspil, vi var uenige om sandsynligheden