Stirlingmotor i forbrændingsanlæg
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-06 12:12

Læste lige at et dansk firma har gjort alvor af at udvikle en stirlingmotor
til strømproduktion fra træflisforbrænding. Er der ikke meget mere succes i
at forgasse træ og andet, til brug i gasmotor, og så evt. lade stirlingen
overtage at forbrænde restproduktet herfra?

Det sætter mange tanker igang. Bl.a. kom jeg til at tænke på, om det ville
forholde sig således, at hvis man tog en hvilkensomhelst blanding af
organisk materiale (helt stor skala) og udsatte den for passende
mekaniske/fysiske bearbejdninger og raffineringer, ville man så ikke kunne
komme frem til gøre det hele egnet til omsætning i motorer? Kan en meget
stor motor f.eks. køre på kulstøv?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 05-03-06 15:11

2006-03-05 Preben Riis Sørensen wrote
> [...]
> at forgasse træ og andet, til brug i gasmotor, og så evt. lade stirlingen
> overtage at forbrænde restproduktet herfra?

Hvorfor skulle det være bedre end at lade stirling maskinen klare det hele
i et hug?

/Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-06 20:30

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> 2006-03-05 Preben Riis Sørensen wrote
>
> Hvorfor skulle det være bedre end at lade stirling maskinen klare det hele

Fordi Stirlingen kun lige skummer fløden, og er (vistnok for) dyr.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-03-06 15:21

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> komme frem til gøre det hele egnet til omsætning i motorer? Kan en meget

Hej Preben

Er det denne du mener?:

stirlingmotor 37kw:
http://www.biopress.dk/PDF/FiB%20nr.%2001-2004-DK.pdf

eller denne?:

Sunpower Unveils 2007 Micro Co-Generation Technology
Device uses Stirling engine to efficiently burn natural gas to generate
heat and 1 kW of electricity. Designed for kitchen installation in
Europe. Brings distributed energy concept home.
http://pesn.com/2006/03/03/9600241_SunPower_Micro_Cogeneration/

Men vil ikke denne?:

Neu!! sofort lieferbar
Heißluftmotor / Stirlingmotor
http://www.hielscher-dampfmodelle.de/de/index.php?p_id=produkte&sub_id=stirling#

mvh/Glenn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-06 20:28

"Glenn Møller-Holst" <no_email_address@xx.dk> skrev
[...]

Det var den første jeg læste om, på 37 kw, god side, jeg læste producentens.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 05-03-06 16:58

Hej Preben

> motorer? Kan en meget stor motor f.eks. køre på kulstøv?

Burde ikke være umuligt, men er der har prøvet at lave
en eksplosionsmotor der f.eks. køre på mel ?

Mvh Max

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-03-06 21:17

Max wrote:

> Burde ikke være umuligt, men er der har prøvet at lave
> en eksplosionsmotor der f.eks. køre på mel ?

Jeg ved det ikke, men træ er ikke uproblematisk at afgasse, om korn er
anderledes ved jeg ikke.

Nogle af problematikkerne ved afgasning af træ, er den store mængde tjære,
der er også meget vand dannet under afgasningen, derudover er der rigtig
meget Co i gassen hvilket er godt til forbrænding, men ikke uproblematisk i
forhold til mennesker og dyr.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Max

Dato : 05-03-06 21:28

Hej Uffe

> Jeg ved det ikke, men træ er ikke uproblematisk at afgasse, om korn er
> anderledes ved jeg ikke.

Jeg tænkte nu på mel i sin pulverform, mel blandet med luft i det rigtige
forhold er jo temlig eksplosiv.

Mvh Max

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-03-06 21:42

Max wrote:

> Jeg tænkte nu på mel i sin pulverform, mel blandet med luft i det
> rigtige forhold er jo temlig eksplosiv.

Åh ja så langt tænkte jeg ikke.

En MDI motor.

Mel-Direkte-Indsprøjtet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-06 22:03

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev
> Åh ja så langt tænkte jeg ikke.
>
> En MDI motor.
>
> Mel-Direkte-Indsprøjtet.

Hvis den står stille for længe, og ikke vil starte, kan man så synge 'mus i
den, mus i den'.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 06-03-06 09:44

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> writes:

> Nogle af problematikkerne ved afgasning af træ, er den store mængde tjære,

Det er løst af nogle forgassere.
http://bgg.mek.dtu.dk/research/twostage/

> der er også meget vand dannet under afgasningen,

Det behøver ikke være noget problem, det er et forgasningsmiddel der
indeholder brint.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-03-06 11:44

Brian Elmegaard wrote:

> Det er løst af nogle forgassere.
> http://bgg.mek.dtu.dk/research/twostage/

Nice!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : KubikH

Dato : 05-03-06 22:04

>SNIP
Kan en meget
stor motor f.eks. køre på kulstøv?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Ja da, for mere end 15 år siden eksperimenterede B&W med en sådan.
Problemerne viste sig at være større slid på stempler, ringe og cylinder end
beregnet.
Mvh
Niels

Fra : John Larsson

Dato : 05-03-06 23:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Hej Preben

>Burde ikke være umuligt, men er der har prøvet at lave
>en eksplosionsmotor der f.eks. køre på mel ?

Egentlig var det meningen at Rudolph Diesels motor med
højkomressionstændning skulle køre på kulstøv. Dét var i hvert fald hvad
Diesel lovede industrimanden Krupp. I forbindelse med kulhåndteringen i
Ruhr-området var der dannet store bjerge af findelt koks og det irriterede
Krupp, at det ikke kunne bruges. Efter flere års mislykkede forsøg, vendte
Diesel dog tilbage til sin oprindelige idé med at blæse olie ind i
cylindrene. Den moderne dieselmotor har ikke så meget med Diesels motor at
gøre, men skyldes mest den svenske professor Jonas Hesselmans forbedringer.

Allerede Huygens var inde på at man kunne lave en kraftvarmemaskine der
kørte på findelte faste stoffer (krudt), men problemerne med fastbrændte
kulpartikler i udløbsventilerne har man aldrig kunnet løse.

John

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 06-03-06 09:33

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> at forgasse træ og andet, til brug i gasmotor, og så evt. lade stirlingen
> overtage at forbrænde restproduktet herfra?

Det bliver formentlig for dyrt. Effekten fra stirling-motoren
vil være meget lille, så sammenlignet med investering er der nok ikke
forretning i det.

To eksperter i DK inden for biomasseforgasning og stirling ligger
begge på MEK-DTU, så ideen er nok overvejet mange gange.

> mekaniske/fysiske bearbejdninger og raffineringer, ville man så ikke kunne
> komme frem til gøre det hele egnet til omsætning i motorer?

Motorer kan forstås meget bredt, mener du intern forbrænding eller
ekstern forbrænding, turbine eller stempel?

> Kan en meget stor motor f.eks. køre på kulstøv?

I princippet ja. Buggenum i Holland kører IGCC på kul. Integrated
gasification combined cycle.

Tag evt. et kig på http://www.bgg.mek.dtu.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-06 21:52

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver formentlig for dyrt. Effekten fra stirling-motoren
> vil være meget lille, så sammenlignet med investering er der nok ikke
> forretning i det.

Øh, firmaet vil til at leve af at sælge anlæggene (altså kun til direkte
flisforbrændingsanlæg). Om køberne så blot er idealister ved jeg ikke. Om
der er dårlig økonomi i at lave strøm af forgassede materialer ved jeg
heller ikke, men jeg ser det som en mere oplagt ting end ren Stirling, hvor
motoren incl. opbygningen er det dyre. Til forgasningsanlæg kan man anvende
alm. forbrændingsmotorer, der er billige sammenlignet med.

> [...]
>
> Motorer kan forstås meget bredt, mener du intern forbrænding eller
> ekstern forbrænding, turbine eller stempel?

Alm. stempelmotorer.

> I princippet ja. Buggenum i Holland kører IGCC på kul. Integrated
> gasification combined cycle.
>
> Tag evt. et kig på http://www.bgg.mek.dtu.dk

Jeg ser at 'mine tanker' bearbejdes allerede, spændende hvad fremtiden
byder. Problemet ligger nok ikke så meget i teknikkerne, som at få dem
realiseret i tilstrækkelig stor skala.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 06-03-06 22:08

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Øh, firmaet vil til at leve af at sælge anlæggene (altså kun til direkte
> flisforbrændingsanlæg).

Ja, her giver det mening. Til udnyttelse af røggas bliver effekten for lav.

> motoren incl. opbygningen er det dyre. Til forgasningsanlæg kan man anvende
> alm. forbrændingsmotorer, der er billige sammenlignet med.

Ja og nej. Det er ikke bare lige at bruge en almindelig motor grundet
ændring i brændselssammensætning og brændværdi. Forgasning giver store
mængder aske normalt, så det er kun totrinsforgassere der uden videre
kan kobles på en motor.

> Alm. stempelmotorer.

Så kan den ikke køre på fastbrændsel uden forgasning, bla. pga. aske.

> byder. Problemet ligger nok ikke så meget i teknikkerne, som at få dem
> realiseret i tilstrækkelig stor skala.

Ja, eller tilstrækkelig lille.