Kvindens historie
Fra : p9llen@gmail.com

Dato : 04-03-06 16:52

Hej.

Er der nogen der ved, hvem der fandt ud af, at kvinden havde æg? Og
evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og mangler
lige denne simple oplysning.

Tusind tak,
Pernille

Fra : Claudio Adam

Dato : 04-03-06 17:15

p9llen@gmail.com skrev:
> [...]
æg? Og
>evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og

Godag godag,

Prøv Edens Have:
Jeg tror de havde fat i noget der.

Hilse.

Fra : p9llen@gmail.com

Dato : 04-03-06 17:32

Ha, ha... :)

Fra : Max

Dato : 04-03-06 17:39

Hej

> Er der nogen der ved, hvem der fandt ud af, at kvinden havde æg? Og
> evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og mangler
> lige denne simple oplysning.

Jeg tror det er noget man har vidst siden 1500 tallet, dog fik man først
mulighed for at påvise det da hollænderen Van Leuwen opfandt
mikroskopet i 1700 årene.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 18:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> først
> mulighed for at påvise det da hollænderen Van Leuwen opfandt

Leuwenhoek udviklede som den første gode mikroskoper og beskrev en
masse celletyper bl.a sædcellen, og jeg mener det var i 1600-tallet -
og at vi taler om den samme.
Ægceller har man tidligt ledt efter i ægstokkene der klart har rør der
kan lede æg ned mod livmor, så det er nok fundet i næste generation.

Hun-abe-historie må slutte da vi kastede sten og fik krigerisk
abstrakttænkende hjerne af det.
Pr miljø mere end pr DNA
Derefter kan kvindens historie siges at starte.
Da vi for at bære kasteskyts med os,
gik mere og mere på to ben, og ikke holdt kraniet i vandret strakt
hals kunne vi lade hjernen blive stor - men ingen kan se fordel ved
størrelse eller se forskelle i strukturer mellem abe og
menneskehjerne - jeg tror IQ er kun arveligt via, at udseende giver
selvopfyldende profetier
Aber kan lære tusinder af ords brug via komputer og via tegnsprog -
måske de har så god hjerne som os mht genetik.
Måske alle mennesker fødes med samme grå gele mellem ørerne

Fra : John Larsson

Dato : 04-03-06 18:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Hej

>Jeg tror det er noget man har vidst siden 1500 tallet, dog fik man først
>mulighed for at påvise det da hollænderen Van Leuwen opfandt
>mikroskopet i 1700 årene.

Han var godt nok hollænder, men opfinderen hed Zaccarias Janssen og det
skete ca. 1590.

Jeg mener nu ikke at man skal forstå opdagelsen af kvindens ægceller som
noget slags "paradigmeskift". Jeg flere gange mødt opfattelsen at man før
opdagelsen af kvindens ægceller, mente at kvinden blot fungerede som en
slags "bageovn", hvor mandens sæd blev til et fuldbårent barn. Jeg har
ikke kunnet spore de tidligste kilder til denne opfattelse, men JEG er
overbevist om at det er en skrøne. Mennesket kan simpelthen ikke gennem
tusinder af år, også i historisk tid, have undgået at forstå at arvet også
videreføres af hunkønnet. Ikke mindst inden for husdyravlen, må denne
indsigt være vundet!

John

Fra : Anders Lund

Dato : 04-03-06 19:32

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Han var godt nok hollænder, men opfinderen hed Zaccarias Janssen og det
> skete ca. 1590.

Den går vist heller ikke. Fra wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microscope
It is impossible to say who invented the compound microscope. Dutch
spectacle-makers Hans Janssen and his son Zacharias Janssen are often said
to have invented the first compound microscope in 1590, but this was a
declaration by Zacharias Janssen himself halfway through the 17th century.
The date is certainly not likely, as it has been shown that Zacharias
Janssen actually was just about born in 1590. Another favorite for the title
of 'inventor of the microscope' was Galileo Galilei.

Mvh
Anders Lund

Fra : Max

Dato : 04-03-06 21:21

Hej Anders

Nu tænkte jeg ikke på mikroskopet med sammensatte linsesystemer, men
på det meget simplere udgave med kun en linse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_van_Leeuwenhoek

Og så hed han jo også hoek til sidst.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 20:53

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> arvet også
> videreføres af hunkønnet. Ikke mindst inden for husdyravlen, må

Alle naturfolk har vidst at sæd indeholder noget afgørende for
graviditet
Mikroskopet har ikke gavnet vor indsigt meget mht praktiske tiltag,
hverken vedr dyr eller mennesker
Reklame om paradigmeskift er til grin

Vi skuespiller at vi er kloge
her lidt om de også for videnskab vigtige bedrag

Overskudmenneskets overskud beror på dets evne til at skjule sit
underskud. Grethe Heltberg

ac When one finds a natural style, one is amazed and
delighted, for where one expected to see an author, one discovers a
man. Blaise Pascal 1623 - 1662

aca Spil og skuespil er livet. - Lær at spille med, eller du
kommer derfra med smerte og skade. Palladas fra Alexandria

aca Beviset for man ikke er gal,må føres ved at spille normal.
Mikael Rode

Aca Det er paradoksalt, men derfor ikke mindre sandt, at livet
efterligner kunsten langt mere end kunsten livet. Oscar Wilde

aca Ingen kvinde gifter sig for pengenes skyld. Det er alle kloge
nok til inden de gifter sig med en millionær, at blive forelsket i
ham. Cesare Pavese

aca Noget af det sværeste i verden er at få konstateret, om
mennesker i virkeligheden er det, de giver sig ud for at være.
Agatha Christie

aca The world more often rewards the appearance of merit than
merit itself.La Rochefoucauld

Acb Der findes kvinder, som ler fordi de er glade. Andre har smukke
tænder. Markus M. Ronner.

acb En stor mand er blot en skuespiller, der spiller rollen som sit
eget ideal. Friedrich Nietzsche

acb Gode skuespillere så jeg i alle forfængelige, de spiller og vil
gerne være til skue - al deres ånd er i denne vilje. Nietzsche

acblgLØ. We are effectively destroying ourselves by violence
masquerading as love. R.D. Laing

acbøfl Tilskuere vil digterens ånd have - om det så blot er
bøfler! - Men af denne ånd blev jeg træt:jeg ser forude, at den også
vil blive træt af sig selv. Nietzsche

acbøflFf Vi er så forfængelige, at vi tilmed tager os af, hvad
dem, vi ikke bryder os om, synes om os. Marie Von
Ebner-Eschenbach bøfler

acc Conformity is the ape of harmony. Emerson

acc Egennytten taler alle Slags Sprog og spiller alle Slags
Roller,selv Rollen som den uegennyttige. La
Rochefoucauld

acc Forregnelse i selskabslivet - Denne (person) ønsker at være
interessant med sine domme, hin ved sine synspunkter og antipatier, en
tredie ved sine bekendtskaber, en fjerde ved sin isolation - og de
forregner sig alle. - Thi den, for hvem skuespillet opføres, mener
just selv at være det eneste skuespil, der kommer i betragtning.
Nietzsche dialog i hver sin retning

acc Man kan lære en hund at spille kort, men man kan ikke lære den
at lade være med at logre med halen, når den har gode kort
John Nielsen

acc Tipping the scales. We praise or find fault, depending on which
of the two provides more opportunity for our powers of judgment to
shine.

accdf For at livet skal være godt at se på, må det spilles godt .- men
dertil behøves gode skuespillere. Nietzsche

acclø Be and not seem R.W.Emerson

accsi I en verden, hvor alle fusker, bliver den ærlige en bedrager.
André Gide

Acd Der vor ikke kjærligheten og hatet spiller noen rolle, spiller
kvinnene sin rolle dårlig. Nietzsche

acd Dette er nu engang mine principper. Hvis du ikke bryder dig om
dem, har jeg andre. Groucho Marx

Acd En gudfrygtig man er en, der ville vare ateist, hvis kongen var
det. La Bruyére

acd Lysten til at tale hindrer ikke bare en i at lytte; men også i
at se. Marcel Proust

acd Nothing is fake, it is only controlled "Truman Show"- film
af+med Jim Carrey

Acd To be natural is such a very difficult pose to keep up. Oscar
Wilde, An ideal Husband, 1895

acdff I enhver stand påtager enhver sig en bestemt mine og holdning
for at synes det, han vil anses for. Man kan altså sige, at verden
består af lutter miner. Duc de La Rochefoucauld

Acdros De som er meget smukke; meget gode og meget magtfulde,
vil næppe nogensinde lære den fulde sandhed om noget. I deres nærvær
vil vi ufrivilligt lyve. Nietzsche

ace It is easier to appear worthy of positions that we have not
got, than of those that we have. Rochefoucauld

acf Der er mange måde at bedrage sine omgivelser på. De listigste
forsmår end ikke tråde af sandhed i det væv af løgne, de slår sammen.
Sara Lidman

acf To be poor without murmuring is difficult, to be rich without
being proud is easy. Confucius

acfhy A man never forgives a woman who forces him to tell lies.
Georges Simenon

acfspont Intet hindrer så meget i at være naturlig som ønsket om
at virke naturlig. La Rochefoucauld

Acfspont Nøglen til succes er oprigtighed. Har du én gang lært at
spille oprigtig, er din lykke gjort. Jean Girandoux

acg Skuespilleren har den fordel, at han kan tage masken af, vi
andre må stadig gå rundt med den. Robert Storm Petersen

acsb Whenever two people meet, there are really six people
present. There is each man as he sees himself, each man as the other
person sees him, and each man as he really is. William James 1842 -
1910

Fra : sdsf

Dato : 07-03-06 10:24

Bo Warming skrev:

> Mikroskopet har ikke gavnet vor indsigt meget mht praktiske tiltag,
> hverken vedr dyr eller mennesker
Dette er trist læsning.
Meget meget meget meget trist.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-06 16:24

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> Dette er trist læsning.

Kineserne opfandt vaccination uden at have mikroskoper og lagde
teknikken fra sig - den har ikke bekæmpet sygdomme, mener mange
vestlige forskere. Fx McKeown der viste at infektion dit og dat var på
vej ud naturligt, da vaccination kom på banen - polio excl.

I ingeniørkunst er præcision vigtig og her gør linserne gavn, bl.a.
ved chipsfremstilling. Vedr biologers ordnung-muss-sein systematik er
jeg i tvivl om det er andet end l'art pour l'art , men lad mig høre
hvilket steder du mener at mikrogrundforskning har gavnet os.

Jeg havde heller ikke Novo-enzymer i tankerne da jeg
strøtankede/brainstormede - og Pasterurs stereoisometri glemte jeg
også. Hvad ellers?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-11-06 22:24

John Larsson wrote:

> [...]
> tusinder af år, også i historisk tid, have undgået at forstå at arvet også
> videreføres af hunkønnet. Ikke mindst inden for husdyravlen, må denne

Romerne morede sig over at gemanerne mente at de var i familie med deres
søsters børn.

Der har altså været to forskelige med samtidige opfattelser.

Der fandtes ikke målrettet husdyravl i oldtiden. Det var først da man
skulle bruge heste til at bære tunge mænd med tunge rustninger, at man
begynte på den slags.

Fra : Claudio Adam

Dato : 04-03-06 21:03

p9llen@gmail.com skrev:
> [...]
æg? Og
>evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og

NB.

Gud skabte kvinden før manden.
- hvilket ligeledes er ret indlysende.

Hilsen Adam

Fra : Claudio Adam

Dato : 04-03-06 21:14

Claudio Adam <kraka@JUNPNc.dk> (slet JUNPN) skrev:

>æg? Og
> [...]

Man kan vel ligeledes tilføje at dette giver Gud en slags Fysisk
ansigt,
uden det religiøse aspekt?

Adam.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 05-03-06 00:16

In article <11415034910.455765682962383@dtext.news.tele.dk>,
kraka@XWAMQc.dk says...

> Man kan vel ligeledes tilføje at dette giver Gud en slags Fysisk
> ansigt, uden det religiøse aspekt?

Vi skal blot se os i spejlet. Mennesket har jo skabt (ideen om) Gud i
sit eget billede.

Og det er pudsigt nok evolutionen, der har givet os en hjerne, der
overhovedet gør det muligt at forestille sig ting som guder.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : John Larsson

Dato : 04-03-06 20:51

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> writes:
> [...]
>title
>of 'inventor of the microscope' was Galileo Galilei.

Bare et eksempel på at kvaliteten af Wikipedia ind imellem er meget ringe!
At mikroskopudviklingen foregik i Holland i slutningen af 1500-tallet og
at denne know-how var selve forudsætningen for Galilei-kikkerten (korrekt
benævnt "den hollandske kikkert") og at denne kikkert eksisterede 1608,
står uden om al tvivl!

John

Fra : ThomasB

Dato : 05-03-06 01:05

p9llen@gmail.com skrev:

> Er der nogen der ved, hvem der fandt ud af, at kvinden havde æg? Og
> evt hvornår?

Da man begynde at holde høns og opdagede hvor meget kvinder og høns har til
fælles

> Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og mangler
> lige denne simple oplysning.

God fornøjelse.

Fra : Claudio Adam

Dato : 05-03-06 10:46

ThomasB <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev:

>Da man begynde at holde høns og
>opdagede hvor meget kvinder og høns har til
>fælles

>God fornøjelse.

Ken du udtrykket: Grus i Vaselinen?

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 11:22

"Claudio Adam (slet 3NEIW)" <kraka@3NEIWc.dk> wrote in message

> Ken du udtrykket: Grus i Vaselinen?

Jeg kender det ikke, forklar

Fra : ThomasB

Dato : 05-03-06 13:35

"Claudio Adam (slet 3NEIW)" <kraka@3NEIWc.dk> skrev i en meddelelse

> Ken du udtrykket: Grus i Vaselinen?

Nej, og det lyder heller ikke som noget for mig

Fra : Claudio Adam

Dato : 06-03-06 08:23

ThomasB <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev:
>"Claudio Adam (slet 3NEIW)" <kraka@3NEIWc.dk> skrev i en
meddelelse

>Nej, og det lyder heller ikke som noget for mig

Til Almen Oplysning:

For nogen tid siden kunne man læse i en af dagen,s skrifter:
" At en neger havde voldtaget en Høne, et sted i Afrika "

Begynder det at Dæmre?

Fra : sdsf

Dato : 07-03-06 10:05

Claudio Adam (slet TFYAR) skrev:
> [...]
>
> For nogen tid siden kunne man læse i en af dagen,s skrifter:
> " At en neger havde voldtaget en Høne, et sted i Afrika "

Nej, det giver stadig ingen mening.
Vær venlig at forklare meget præcis hvad meningen er.

Husk at selv om vi mennesker har meget til fælles, så er vores
tankeverden alligevel ofte meget forskellig.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-06 16:26

> Nej, det giver stadig ingen mening.
> Vær venlig at forklare meget præcis hvad meningen er.
>
> Husk at selv om vi mennesker har meget til fælles, så er vores
> tankeverden alligevel ofte meget forskellig.

Gir dem der ved ikke en forklaring på "grus i vaselinen" - hvad
betyder det?

Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-06 17:54

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> Husk at selv om vi mennesker har meget til fælles, så er vores
> tankeverden alligevel ofte meget forskellig.

Dette er kloge ord, og i det lys bør man overveje værdi af
forskningsspecialer - hvor jeg nok underdrev vedr mikroskopisk
biologis nyttevirkninger.

Men hvad med hjerneforskning - hvem kan nævne gavn af dissektion af
strukturer i storhjernens bark og marv, lillehjernen og den forlængede
marv, koglekirtel, krybdyrhjerne, højre-venstre-forskelle osv osv.

Jeg tror vigtigste nytte er at tackle læsioner og blodpropper på rette
vis ved at sammenligne med erfaringer fra tilsvarende
hjerneskader,apoplexi, hjernerystelse, kraniebrud osv osv.
Har man entydig detaljeret beskrivelse så kan man sammenligne og se om
det der er gjort før og som var gavnligt også vil være gavnligt i det
aktuelle tilfælde.
Men forståelse er i høj grad en illusion - uanset at computer er god
metafor, ram og harddisk er analoge til korttids og langtids
hukommelse og begge har brug for natlig oprydning, hvor drømme måske
svarer til virusbeskyttelse og den slags. Men kan det bruges til
noget? Hjernemadsen der er overlæge i neurologi har lige holdt causeri
for psykiatriforening, viste TV. Men ingen psykoser, neuroser osv har
man noget begreb om vedr hjerne-metabolisme, når bortset fra
ubrugelige dopaminmodeller. Psykofarmaka er udviklet via trial and
error.
Få promille af adfærds-afvigelser kan relateres til biokemisk
afvigelse a la Følllings syge, PKU.
Hvorfor ekstra kromosom gir mongolisme aner ingen.
Kan nogen modsige min frygt for at milliarder er hældt ud af vinduet
vedr hjerneforskning?
Løfter om at lige om hjørnet venter den dybe praktisk-gavnlige
forståelse, gir jeg ikke meget for. De har sjældent været troværdige.
I min barndom så jeg mange avisoverskrifter om at kræftens gåde nu var
løst. Men fremskridt er kun små, stadigvæk.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-03-06 08:45

<p9llen@gmail.com> wrote in message

> Er der nogen der ved, hvem der fandt ud af, at kvinden havde æg? Og
> evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og mangler
> lige denne simple oplysning.

Jeg ville egentlig have svaret i går, men var ikke sikker på
validiteten i min information, da den bare var fundet ved hjælp
af google.

Men med det vrøvl der siden er dukket op i denne tråd, føler jeg mig
lidt mere modig:

http://www.zbi.ee/baer/

"In the 19th century, as criticism of preformation mounted, Karl Ernst
von Baer, an Estonian embryologist, provided the final evidence against
the theory. His discovery of the mammalian egg and his recognition of
the formation of the germ layers out of which the embryonic organs
develop laid the foundations of modern embryology."

Desuden:
http://www.whonamedit.com/doctor.cfm/379.html
http://www.answers.com/topic/karl-ernst-von-baer

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-03-06 08:51

Mere præcist:

In 1826 Baer discovered the egg of the mammal – including human - in the
ovary, bringing to completion a search begun at least as early as the
seventeenth century. William Harvey had unsuccessfully attempted to find
eggs of the deer in the uterus; others, after Harvey's time, had mistaken
ovarian follicles for mammalian eggs. Baer first found the true egg in
Burdach's housedog, a bitch sacrificed for the investigations.

1827 he published his epoch-making discovery in De Ovi Mammalium et Homiinis
genesi ("On the Mammalian Egg and the Origin of Man"). In it he describes
for the first time the mammalian ovum, thereby establishing that mammals,
including human beings, develop from eggs. Baer concludes that that "every
animal which springs from the coition of male and female is developed from
an ovum, and none from a simple formative liquid". This was a unity doctrine
whose importance cannot be overemphasized.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 09:38

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote in message
> [...]
> the formation of the germ layers out of which the embryonic organs
> develop laid the foundations of modern embryology."

Baer var større end Darwin og tysk-tysk-tysk men hanseaterhavnebyen
han boede i er nu i Letland

Nysprogsløgnerne gør også Kopernikus til polak tsk tsk

Og wikipedia og lignende leksikon synes helt at være talerør for
USA-propaganda

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-03-06 08:49

p9llen@gmail.com skrev:

> Er der nogen der ved, hvem der fandt ud af, at kvinden havde æg?
> Og evt hvornår? Jeg er i gang med at skrive bachelor-opgave...og
> mangler lige denne simple oplysning.

Jeg har heller ikke noget eksakt svar, men fandt denne oplysning:
[citat]:
1827
In a major scientific breakthrough, scientists discover the existence
of the female egg -- the ovum. Prior to this, it is only known that
semen must enter the female body for conception to occur. This is
the first step in understanding the science of human reproduction.

Søgeord i Google:
ovum "female egg" medical history
Link:
<
http://www.pbs.org/wgbh/amex/pill/timeline/index.html

--
'rluf :·)

Fra : p9llen@gmail.com

Dato : 06-03-06 11:57

Tusind tak, for de mange seriøse (og mindre seriøse) svar. Jeg laver
en analyse af Mary Shelley's roman Frankenstein og har valgt at lægge
vægten på landvindingen og kortlægningen i romanen. I den
forbindelse sker der unægteligt en "kortlægning" af kvinden - og
derfor var det nødvendigt at vide, hvornår man fandt ud af, at vi
ikke bare er en "bageovn". Jeg vidste, at opdagelsen lå omkring 1818
hvor romanen er skrevet, men efter en hel dag på Google og en lang
udtømmelig liste af søgeord udtømt, blev jeg lidt frustreret.
Igen tusind tak for de mange svar!

- Pernille