Planck über alles
Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-06 12:31

Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And
that is because, in the last analysis, we ourselves are part of nature
and therefore part of the mystery that we are trying to solve.
Planck (1858-1947)German Physicist

Vi hugger verdens endeløse kontinuum op i overkommelige
småbidder, vi kan fordømme , lad os ikke forestille os at den meny, vi
forbereder for os selv, er den eneste eller den mest velsmagende. Men
videnskabenes hybris insisterer, at det er godt nok. Nietzsche

Viljen til sandhed handler om længsel efter en stabil verden.
Nietzsche

We don't know a millionth of one percent about anything.'
Thomas Alva Edison (1847-1931)

Why shouldn't truth be stranger than fiction? Fiction, after all, has
to make sense. Mark Twain

"Fysik handler ikke om verden, men om hvad vi kan _sige_ om
verden"Niels Bohr

Matematikken handler udelukkende om begrebernes forhold til
hinanden uden hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert
Einstein

The best women cherish in their breasts a secret scorn for science, as
if they were superior to it.Nietzsche

Læg mærke til, hvordan blomsterne springer ud og hvordan blomsterne
visner. Sig ikke denne mand har ret og denne mand uret. Konfutse

Hvis ikke Gud havde skabt den gullige honning, ville man sige, at
figner var meget sødereFFG. Xenofanes

Hvis jeg kender mit forhold til mig selv og til verden, så kalder jeg
det for sandhed. Og således kan enhver have sin egen sandhed, og det
er dog altid den samme.Goethe

For some past there have been no free spirits. They still believe in
truth. Nietzsche

Forfølgelsen af sandhed for sin egen skyld giver lige så lidt mening
som forfølgelse af godhed for sin egen skyld og kan være lige så
skadelig. Nietzsche

Every thing to be true must become a religion. Oscar Wilde

Truth is not road to fortune. Rousseau

Menneskets viden er enten erfaring eller matematik. Nietzsche

Blot folk får en filosoferende atomfysiker at knæle for i stedet for
en biskop, er de ligesom lidt lykkeligere. Jacob Paludan

Jeg ved kun, at jeg intent ved. Sokrates