Kan planter tåle sæbevand
Fra : Tom

Dato : 27-02-06 19:12

Vi tager ofte karbad. Som bekendt går der en del vand tabt, når man hiver
proppen ud.
Derfor overvejer vi at lave et system til sommer, så vi kan anvende vandet
til at vande haven med, men kan planterne mon tåle sæben?

/Tom

Fra : Max

Dato : 27-02-06 19:25

Hej Tom

> Derfor overvejer vi at lave et system til sommer, så vi kan anvende
> vandet til at vande haven med, men kan planterne mon tåle sæben?

Jeg ville ihvertfald ikke gøre det, men du kan da gå i bad i rent vand
uden sæbe og når du så har lagt i blød, ja så tømmer du karret og
bruger kun sæben under bruseren til sidst.

Mvh Max

Fra : Kaj Hansen

Dato : 28-02-06 20:17

> Hej Tom

Tja... Et gammelt råd mod lus i roser er at smide sæbevandet fra fodbadet
over dem, og det virker... lusene kan ikke ånde gennem sæbefilmen.
Jeg har iøvrigt også brugt det i sprøjte ( 3 l vand, 1 dl flydende brun
sæbe
og en sjat kogsprit) 2 -3 gange med et par dages mellemrum, så man også får
de kuld med der er undervejs.

mvh
kaj

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-02-06 21:18

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derfor overvejer vi at lave et system til sommer, så vi kan anvende vandet
> til at vande haven med, men kan planterne mon tåle sæben?

Hvis det er en eller anden pseudo grøn tanke der ligger bag - så tænk lige
på hvilket svineri det ville være hvis samtlige danskere begyndte at lave
denne bipass af rensningsanlægene for at smide forurenende næringsstoffer
direkte ud i naturen. Der er jo en grund til at vi renser sæbe mv. ud af
husstandenes udledningsvand inden vi belaster omgivelserne med det - også
jeres spildevand.
Men hvis det bare er for at holde islændersweateren højt skal det nok give
opofrelses kredit nede blandt de andre ved øko disken - de ved alligevel
ikke bedre.
Hvis det er for at spare et par kubikmeter på vandregning så er den sikkert
osse fin nok hvis det er besværet værd.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-06 21:30

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> [...]
> husstandenes udledningsvand inden vi belaster omgivelserne med det - også

Det kan skam ikke renses bedre end ved at dele det ud på jorden, der har du
verdens mest effektive og miljørigtigste rensningsanlæg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-02-06 21:41

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Det kan skam ikke renses bedre end ved at dele det ud på jorden, der har
du
> verdens mest effektive og miljørigtigste rensningsanlæg.

Hvis det havde forholdt sig sådan i praksis var det jo nok sådan man havde
gjort.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-06 22:41

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev
> du
>
> Hvis det havde forholdt sig sådan i praksis var det jo nok sådan man havde
> gjort.

Nej da, vi mennesker gør tingene efter nogen helt andre overvejelser om
nemhed, komfort osv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-02-06 22:47

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Nej da, vi mennesker gør tingene efter nogen helt andre overvejelser om
> nemhed, komfort osv.

Jeg medgiver at jorden er en god si - men miljømæssigt og andre henseender
er der altså ikke nok jord rundt omkring til at vi kan plaske det ud på
jorden. Og husk at selvom vandet der drypper ned i bunden er rent har det jo
stadigt haft næringstoffer i sig. Næringstoffer som har forurenet miljøet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-06 23:06

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev > Jeg medgiver at jorden er
en god si - men miljømæssigt og andre henseender
> er der altså ikke nok jord rundt omkring til at vi kan plaske det ud på
> jorden.

Jo, men det er næppe realiserbart.

> Og husk at selvom vandet der drypper ned i bunden er rent har det jo
> stadigt haft næringstoffer i sig. Næringstoffer som har forurenet miljøet.

Nej, som har glædet nogle bakterier og derefter planter/dyr.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-02-06 23:44

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev > Jeg medgiver at jorden
er
> en god si - men miljømæssigt og andre henseender
>
> Jo, men det er næppe realiserbart.

Bl.a. pga. hensyn til miljøet.

> Nej, som har glædet nogle bakterier og derefter planter/dyr.

Ja lige dermed skabe en ubalance som vi kender den andre steder hvor
næringsstoffer giver problemer.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-06 00:39

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Bl.a. pga. hensyn til miljøet.

Men mest grundet at det er for bøvlet.

> miljøet.

> Ja lige dermed skabe en ubalance som vi kender den andre steder hvor
> næringsstoffer giver problemer.

Det kunne jo også afløse den gødskning, der ellers ville være blevet
foretaget.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-02-06 00:41

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Men mest grundet at det er for bøvlet.

> Det kunne jo også afløse den gødskning, der ellers ville være blevet
> foretaget.

Brugt fornuftigt kan næringsstofferne selvfølgelig allokeres
hensigtsmæssigt. Men sådan et system eksisterer jo bare ikke pt - derfor
oprenser vi næringstofferne i stedet for at smide dem i naturen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-02-06 09:08

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev:

> Det kan skam ikke renses bedre end ved at dele det ud på jorden,
> der har du verdens mest effektive og miljørigtigste
> rensningsanlæg.

Det afhænger meget af jordbundsforholdene. Selvom du sikkert ikke tror
det så er der faktisk en mening med renseanlæggene. Bla. giver sæber
anledning til en del phosphor-forurening som sammen med landbrugets
udledning af kvælstof har været problematisk for vandmiljøet og stadig
er det men dog i mindre omfang.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-06 18:19

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev
>Selvom du sikkert ikke tror
> det så er der faktisk en mening med renseanlæggene.

Det har jeg ikke benægtet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 01-03-06 19:48

Morten Bjergstrøm wrote:

> anledning til en del phosphor-forurening som sammen med landbrugets

Det staves "fosfor" på dansk.

/steen

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 00:35

Steen wrote:

> Det staves "fosfor" på dansk.

Tjah ... det er jo som man tager det. Kigger du i retskrivningsordbogen,
så staves det ganske rigtigt "fosfor".

Men inden for det kemiske område anvender man i almindelighed en anden
retstavning, der er fastsat af Kemisk Forenings Nomenklaturudvalg. Den
kan du læse i "Kemisk Ordbog" udgivet af Teknisk Forlag. Heri vil du se,
at "fosfor" anses for en forældet stavemåde, og at "phosphor" er den
korrekte stavemåde.

Og eftersom vi befinder os i news:dk.videnskab og ikke news:dk.snak, så
må "phosphor" anses for den korrekte stavemåde i dette forum.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-03-06 09:44

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev:

> Det staves "fosfor" på dansk.

Ja men kemikere bruger ikke altid de danske betegnelser for kemiske
stoffer og forbindelser. Sådan er der nu engang så meget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 09:52

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ja men kemikere bruger ikke altid de danske betegnelser for kemiske
> stoffer og forbindelser. Sådan er der nu engang så meget.

Jeg anser nu phosphor, chlor og lignende for danske betegnelser ...

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-03-06 18:34

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg anser nu phosphor, chlor og lignende for danske betegnelser ...

Jeg er kemiker og ansvar det osse rigtigt.
Men på samme tid anser jeg mig osse ret flintrende ligeglad - sikke noget at
sidde og påpege

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-06 22:49

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor overvejer vi at lave et system til sommer, så vi kan anvende
> vandet til at vande haven med, men kan planterne mon tåle sæben?

No problemos.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-02-06 23:42

Tom wrote:
> [...]
> Derfor overvejer vi at lave et system til sommer, så vi kan anvende
> vandet til at vande haven med, men kan planterne mon tåle sæben?

Vores have har aldrig brokket sig.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : kk

Dato : 28-02-06 12:03

"Kristian Damm Jensen" <dNOamSPmAM.usenet@kristiandamm.dk> skrev i en
meddelelse news:4403802e$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Vores have har aldrig brokket sig.
>
> --
> Kristian Damm Jensen
>Hej,

Det ser altså ud til, at planterne godt kan tåle sæbevand!

mvh
kk

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 03-03-06 05:06

Er der ikke nogen der har vil ofre en gammel potteplante, så vi kan
få afgjort spørgsmålet? (Personligt har jeg ingen potteplanter)

Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-03-06 18:32

"Niels L Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Er der ikke nogen der har vil ofre en gammel potteplante, så vi kan
få afgjort spørgsmålet? (Personligt har jeg ingen potteplanter)

Alt er jo et spørgsmål om mængde. Hvis du giver den meget lidt har den gavn
af det, får den for meget dør den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ASKF

Dato : 16-03-06 14:36

Niels L Ellegaard ytrede sig i
<1141358749.018912.151690@z34g2000cwc.googlegroups.com> med dette:

>Er der ikke nogen der har vil ofre en gammel potteplante, så vi kan
>få afgjort spørgsmålet? (Personligt har jeg ingen potteplanter)

Min nabo har dræbt sine krydderurter ved at vande dem med en vandkande
han havde haft sæbevand i.

Han havde skyllet vandkanden flere gange, men selv små sæberester var
altså nok til at dræbe planterne.

Der er nok desværre ikke noget entydigt svar på spørgsmålet, da planter
har meget forskellig tollerance overfor sæbe, samt det kan også være et
spørgsmål om sæbetype.

Det er ganske normalt at man benytter en blanding af vand, sprit og
brunsæbe til bekæmpelse af spinnemider, trips og bladlus. Det sprøjtes i
midlertid ud på bladene og skal ikke hældes i jorden, så dette er ikke
direkte sammenlignligt.

En andet vigtigt element er at ved tilførelse af sæbe ændres jordens
PH-værdi og nogle planter er meget følsomme over for dette. Man skal nok
passe ret meget på ved surbundsplanter, da man ikke ved hvilke salte det
vil danne og om man totalt ødelægger jordens egnethed.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-03-06 21:20

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev > Min nabo har dræbt sine krydderurter ved at
vande dem med en vandkande
> han havde haft sæbevand i.
>
> Han havde skyllet vandkanden flere gange, men selv små sæberester var
> altså nok til at dræbe planterne.

Nej, den hopper vi ikke på.

> Der er nok desværre ikke noget entydigt svar på spørgsmålet, da planter
> har meget forskellig tollerance overfor sæbe, samt det kan også være et
> spørgsmål om sæbetype.

Krydderurter er slet ikke i familie, de reagerer derfor med sikkerhed ikke
ens, hvilket også indikerer at det er løwn.

> [...]
> brunsæbe til bekæmpelse af spinnemider, trips og bladlus. Det sprøjtes i
> midlertid ud på bladene og skal ikke hældes i jorden, så dette er ikke

Det ender da ret hurtigt i jorden, sæben altså.

> En andet vigtigt element er at ved tilførelse af sæbe ændres jordens
> PH-værdi og nogle planter er meget følsomme over for dette.

Ja, men jorden er ikke, den har en stor buffervirkning.

> Man skal nok
> passe ret meget på ved surbundsplanter, da man ikke ved hvilke salte det
> vil danne og om man totalt ødelægger jordens egnethed.

Det er vel logisk at surbundsplanter vil være de første der reagerer på
sæbe, da det er basisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen