Mystiske selvlysende pletter?
Fra : Zox

Dato : 25-02-06 13:32

Ved et uheld spilte jeg en sjat vand på mit gulvtæppe, fra en pose rejer,
som var ved at tø op. Jeg opdagede det ikke, og fik ikke den våde plet
tørret op med det samme. Da jeg næste nat tilfældigvis kom forbi pletten,
efter at have slukket alt lys i huset, fik jeg øje på tre helt selvlysende
områder på gulvet - hver især på størrelse med hullet i en enkrone. - Da jeg
famlede rundt i mørket for at mærke, hvad det mon var, opdagede jeg det våde
område, og kom i tanke om, at det måtte være fra rejerne. Alle tre
selvlysende pletter, som var gul-grønne i farven og lette at se, befandt sig
inden for det våde område.
Kan nogen af jer, mon give en forklaring på fænomenet? - Kan det virkelig
have noget med reje-vandet at gøre, eller stammer de selvlysende pletter fra
noget helt andet? Jeg er meget nysgerrig, og håber nogen af jer kan bidrage
til en forklaring.

Kristian Madsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-02-06 15:00

"Zox" <zox@pc.dk> skrev:

> Kan nogen af jer, mon give en forklaring på fænomenet?

Ja der er tale om selvlysende bakterier der naturligt befinder sig på
rejerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Q

Dato : 25-02-06 15:10

"Zox" <zox@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> noget helt andet? Jeg er meget nysgerrig, og håber nogen af jer kan

Visse typer bakterier kan lyse i mørke, men om det lige er det der er sket
er svært at vurdere..
Det kunne f.eks være disse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas_fluorescens

/peter

Fra : Anders Lund

Dato : 26-02-06 01:07

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Visse typer bakterier kan lyse i mørke, men om det lige er det der er sket
> er svært at vurdere..
> Det kunne f.eks være disse:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas_fluorescens

Flourescence er ifølge en af mine bøger defineret som lys der udsenders
under 10^-8 sek efter stoffet er blevet exiteret. Det passer ikke helt
sammen med hans oplevelse af lys i mørke. Hvis der går mere end 10^-8 sek
hedder der phosphorescence, og det er nok en anden bakterie vi skal have fat
i.

Mvh
Anders Lund

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-02-06 02:15

Anders Lund fortalte:

> "Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Hvis der
> går mere end 10^-8 sek hedder der phosphorescence, og det er nok en
> anden bakterie vi skal have fat i.

Fænomenet er nok snarere bioluminescence og kan fx skyldes visse
bakterier:
http://www.biology.pl/bakterie_sw/index_en.html

Mvh
Martin
--
Hvis en god sag ikke hurtigt kan forklares i medierne
er det ikke en god sag

Fra : Zox

Dato : 26-02-06 12:39

Okay så! Det må jeg sige - jeg er meget imponeret over jeres svar - og tak
skal I have. Jeg forstår at det er en naturlig bakterie-forekomst, af den
ene eller anden art. Konen var ellers sikker på, at jeg ved at blive
små-tosset! Følger med i gruppen nogen tid endnu, for at se, om der skulle
falde endnu en spændende kommentar!
Mvh. Kristian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 13:26

"Zox" <zox@pc.dk> skrev Jeg er meget nysgerrig, og håber nogen af jer kan
bidrage
> til en forklaring.

Du kan prøve at 'spritte' pletterne. Hvis de så stadig lyser, er det nok en
fosforforbindelse der har ansvaret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren

Dato : 26-02-06 19:07

> [...]
> fra
> noget helt andet? Jeg er meget nysgerrig, og håber nogen af jer kan

Prøv at lade et par rejer ligge uden for køleskabet i et par dage.

Rejerne bliver selvlysende.

Du skal ikke spise dem!

Søren

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-02-06 19:56

Søren wrote:

> Prøv at lade et par rejer ligge uden for køleskabet i et par dage.
>
> Rejerne bliver selvlysende.
>
> Du skal ikke spise dem!

Hmm. kan man ligefrem bruge metoden til at se friskheden af rejerne?

I så fald ved jeg,at jeg næste gang jeg får en pizza med selvlysende rejer,
ikke skal spise den.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-06 21:51

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev
> Hmm. kan man ligefrem bruge metoden til at se friskheden af rejerne?
>
> I så fald ved jeg,at jeg næste gang jeg får en pizza med selvlysende
rejer,
> ikke skal spise den.

Nu bliver jeg lidt betænkelig. Min pizzaleverandør skilter med en pizza der
hedder UFO!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-02-06 23:18

Søren wrote:
> Prøv at lade et par rejer ligge uden for køleskabet i et par dage.
>
> Rejerne bliver selvlysende.

Mon ikke det kun gælder for dybhavsrejer? Nogen der ved det?

J.O.