Papirruller i en lastbil
Fra : okkels@wanadoo.dk

Dato : 24-02-06 11:40

Hej,

Jeg har en lille matematikopgave, som jeg ikke helt kan finde ud af at
løse.

En lastbil skal pakkes med papirruller med en diameter på 180 cm.
Lastbilen er 13,60 x 2,45 meter.

Kan der være 8 ruller?

Hvis ja, hvor meget spildplads er der?
Hvis nej, hvad skal diameteren så være, for at der kan være 8
ruller?

For en illustration se www.punktumdk.dk/opg.pdf

mvh
Kasper Okkels

Fra : N. Foldager

Dato : 24-02-06 13:18

Kasper Okels:

> En lastbil skal pakkes med papirruller med en diameter på 180 cm.
> Lastbilen er 13,60 x 2,45 meter.
>
> Kan der være 8 ruller?

Ork ja.

Ladets bredde er kun 245 cm. Rullerne kan derfor ikke ligge ved siden
af hinanden. Afstanden mellem deres centre (set på tværs af ladet)
kan maksimalt være:
245 cm - 180 cm = 65 cm (kaldet B).

B er projektionen af rullernes virkelige centerafstand *på tværs* af
ladet.

Den virkelige centerafstand kan ikke kan være mindre end:
2 x radius = 180 cm ( H)

Centerafstanden projiceret *på langs* af laddet (L) kan nu findes som
den anden katete i en retvinklet trekant, hvor H er hypotenusen:

H^2 = B^2 + L^2 <=>

L = SQRT( H^2 - B^2 ) = 167,85 cm.

I laddets længderetning vil de 8 ruller altså have 7 centerafstande a
167,85 cm. Dertil kommer 1 radius for hver af de to yderste ruller.

Den samlede længde bliver derfor:
7 x 167,85 + 2 x 90 = 1.354,95 cm.

Det er 1.360 - 1.354,95 cm = 5,05 cm kortere end ladet.

Altså kan de være der.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : okkels@wanadoo.dk

Dato : 24-02-06 15:20

Fantastisk... Og egentligt meget intuitivt.

Tak for hjælpen.

/Kasper

Fra : ThomasB

Dato : 24-02-06 15:57

okkels@wanadoo.dk skrev:
> [...]
> løse.
>
> En lastbil skal pakkes med papirruller med en diameter på 180 cm.

Kommer vel an på hvor lange rullerne er.

Fra : N. Foldager

Dato : 25-02-06 12:21

ThomasB:

> Kommer vel an på hvor lange rullerne er.

Nej. For de kan være der, når de står op.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Leif Neland

Dato : 25-02-06 12:51

N. Foldager wrote:

> ThomasB:

> Nej. For de kan være der, når de står op.

Det kan være man skal spørge i dk.fritid.bil
Jeg mener kun jeg har set papirruller lagt ned på lastbilerne.

Leif

Fra : John Larsson

Dato : 25-02-06 14:14

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

>Det kan være man skal spørge i dk.fritid.bil
>Jeg mener kun jeg har set papirruller lagt ned på lastbilerne.

Det er strengt "forbudt"!

John

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-06 14:29

John Larsson wrote:

> Det er strengt "forbudt"!

Hvad er der forbudt ved det?

Ivar Madsen

Fra : John Larsson

Dato : 27-02-06 17:53

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

>Hvad er der forbudt ved det?

De dúr ikke til trykkerimaskinerne, hvis de ikke er runde.

John

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-02-06 18:36

John Larsson wrote:

> De dúr ikke til trykkerimaskinerne, hvis de ikke er runde.

Det er logisk nok, jeg troede at du tænkte på at de ikke må kunne trille ud
over siden på bilen, og så vil jeg bare nævne at de jo heller ikke må kunne
vælte ud over siden, og at der er flere måder at sikre sig at de ikke
triller ud.

Ivar Madsen