Satelitter
Fra : Michael

Dato : 19-02-06 22:44

Hej

Følger sateliterne jordens rutation f.eks. sateliter til TV og GPS??

Hilsen Michael

Fra : Max

Dato : 19-02-06 22:54

Hej

> Følger sateliterne jordens rutation f.eks. sateliter til TV og GPS??

TV ja, GPS nej.

Mvh Max

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-06 23:20

"Michael" <overblik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Følger sateliterne jordens rutation f.eks. sateliter til TV og GPS??

Hvis en satelit er ca 36.000km lodret over ækvator og drejer samme vej rundt
om jorden som jorden selv drejer, så befinder den sig samme sted over jorde
hele tiden.
En satelit der befinder sig over samme sted hele tiden kaldes en
geostationær satelit.
Det er langt fra alle statelitter der er geostationære.

Mvh
Anders Lund

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-02-06 14:36

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> wrote:

>Hvis en satelit er ca 36.000km lodret over ækvator og drejer samme vej rundt
>om jorden som jorden selv drejer, så befinder den sig samme sted over jorde
>hele tiden.

En sjov detalje: Der er små variationer i jordens tyngdefelt, så hvis
satellitterne får lov at passe sig selv, så vil de efterhånden samles
i 'klynger' langs ækvator.

I min sommerferie besøgte jeg det kontrolcenter nær Kiruna i det
nordligste Sverige, der styrer blandt andet satellitten Sirius 2 (på
positionen 4,8 grader øst). Chefen fortalte om, at Sirius 2 drifter
lige så stille mod et 'tyngdehul' nær sydspidsen af Indien. For at
satellitten bliver på sin plads, aktiver kontrolpersonalet i Kiruna
cirka hver fjortende dag satellittens raketmotorer, så den bliver
flyttet lidt mod vest igen.

Men også træk fra solen og månen kan flytte lidt på satellitterne.

Der står i øvrigt lidt om Sirius-satellitterne på
http://www.ses-sirius.com/satellites/sirius-2/

--
Kåre

Fra : Mikkel Lund

Dato : 20-02-06 10:03

Michael wrote:
> Hej
>
> Følger sateliterne jordens rutation f.eks. sateliter til TV og GPS??
>
> Hilsen Michael

Generelt nej, kun satelitter i den geostationær bane følger jordens
rotation:
se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary

Evt. se tråden fra 29/1 med emnet "Afstand fra satelitter til jorden?"

Hilsen Mikkel