Viden er IKKE magt.
Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-06 17:39

Viden er IKKE magt.

" En lærd tosse er dummere end en uvidende tosse.
Jean-Baptiste Molière

- for der er falsk tryghed i at have uddannelse. -Man glemmer
at se på bolden og ser på manden.

"What we know is not much. What we do not know is immense."
Pierre-Simon Laplace

- jo mere viden man har, jo mere gør man dyd af dette, og
glemmer at over 99% af de væsentlige ting, er man uvidende om, og dem
der ikke har "formet hjernen firkantet og logisk, og fyldt den op med
videnskabeligt struktureret udenadslæren" har måske en langt mere
samfundsgavnlig intuition.

-

" Sproget forfalsker virkeligheden " Nietszche

Denne digter-filosof fra Tysklands glansperiode, elskede fysik og
fysikere. De var i Preussen på den tid, nogle praktiske jordnære
teknikere. Men idag ?-

- hvor finder man på universiteter nu en forskning der ikke er "l'art
pour l'art" ?

" Er noget menneske nogensinde nået til indre harmoni ved at
grunde over andres erfaringer? Norman Douglas

"Great learning and great shallowness go together very well under one
hat. Nietzsche

" He who asks is a fool for five minutes, but he who does not
ask remains a fool forever.Chinese proverb

Fra : sdsf

Dato : 16-02-06 18:13

Bo Warming skrev:
> Viden er IKKE magt.

Hvad er din pointe?

"Men immunforsvar er vigtigt og jeg vil gætte at selvtillid er årsag
til at lus, tropesygdomme, forkølelse, influenxa, tarminfektion,
kredsløbssygdom, kræft osv osv osvv osv ikke bider på mig" Bo Warming

"Min have ville om sommeren være mere paradisisk hvis de skide myg,
fluer, hvepse, myrer var uddøde." Bo Warming

"Jeg søger at være dybt logisk, men hvis
irrationelt spinoff bidrager til sandhedssøgning,
så er jeg på rette spor." Bo Warming

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 01:21

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> Hvad er din pointe?

Genlæs min trådstart. Pointen er helt klar, nemlig at uddannelsernes
og universiteternes enorme,systematiserede og detaljerede viden har
ikke gives os magt over tingene.
Praktiske opfindere har skabt vidunderlig teknik, men blærede
teoretikere har kun været en belastning, og det er dem der præger
informationssamfund og de dyre, jobskabende
undervisnings-institutioner.

Vi magter stadig ikke at sætte blad på nælde.
DNA-indsigt har ikke helbredt en eneste arvelig sygdom.
Curie og Hahn og andre praktikere skabte kernereaktoren og abomben,
men den teoretiske fysik i efter.WW2 årtierne har intet føjet til, som
har gavnet skatteyderne
Milliarder af dine og mine skattepenge ned i kloakken

> "Min have ville om sommeren være mere paradisisk hvis de skide myg,
> fluer, hvepse, myrer var uddøde." Bo Warming

Du er begyndt at STRØ OM DIG med sådanne citater fra mig, men hvor
mine citathalehæng altid er skræddersyet til at uddybe min trådstart
for de særlig interesserede, så virker det tilfældigt hvad du forlyser
os med. Lad mig gentage dit spørgsmål: "Hvad er din pointe"

At jeg gentager netop ovenstående om videnskabens magteløshed mht at
udrydde de dyr, der er en pestilans, er fordi det forstærker min
trådstarts pointe, som er gennemsigtig og krystalklar for alle,
hvilket ikke gælder din sære mudderkastning.

Fra : René Løweneck

Dato : 16-02-06 18:16

Hej Bo !

> Viden er IKKE magt... <klippet 5 tons citater>

.... og gengivelse af citater er ikke viden.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 01:14

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message
> [...]

Jeg har i min trådstart valgt at basere mig på fyndige aforismer fra
vismænd, som overgår mig i korthed og klarhed

Der er 6 citater, som på din fantasivægt altså vejer hver 1000 kg
divideret med seks og multipliceret med fem.
Har du en omsætning fra bits til kilogram

> ... og gengivelse af citater er ikke viden.

Jeg har aldrig hørt nogen kalde holdninger/synspunkter/lyrik for
"viden".

Heller ikke mine mange citater fra Einstein, Bohr, Newton, Liebig,
Lavoisier, Pascal og andre videnskabsmænd.

Det vigtigste citat i trådstartens målrettede udpluk, har jeg opsamlet
fra en dk.videnskab veteran, der brugte det som signatur, og hvis
begejstring for La Place har smittet mig. Faktisk kendte jeg ikke
denne geniale oplysnings-tænker før jeg kom ind på denne ng.
For at gøre helt klart for dig, at der er "fornuft i min citatgalskab"
vil jeg oversætte franskmandens tankekrystal til dansk.

"Det vi ved er meget lidt. Det vi ikke ved er umådelig meget".

Savnes sådan ydmyghed ikke på mat-nat-faktulteterne i vor tid, og især
hos mediernes populærvidenskabelige journalister, der snarere er
faldet for at gøre en fjer til fem høns og opreklamere værdiløs
science på en direkte uhæderlig måde - fx "Viden Om" programmerne med
koket-charmerende Anja "Lillepigekrukkemund" Philip

Ligesom overdreven tillid er vej til kærlighed - og til at blive
snydt - så er forfalskningernes REKLAME FOR SCIENCE en vej til rigdom,
magt og ære og statslige bevilginger, hvilket min
yndlings-digterfilosof i bogen "Den muntre videnskab", 1883 siger lidt
kringlet, men dog værd at citere

"Do you really believe that sciences would have ever originated and
grown if the way had not been prepared by magicians, alchemists,
astrologers, and witches whose promises and pretensions first had to
create a thirst, a hunger, a taste for hidden and forbidden powers?
Indeed, infinetely more had to be promised than could ever be
fulfilled in order,
that anything at all might be fulfilled in the realms of knowledge."
Nietzsche

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-06 10:08

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:_U1Jf.7736$Mq2.6419
@fe83.usenetserver.com:

> Viden er IKKE magt.
>

> " En lærd tosse er dummere end en uvidende tosse.
> Jean-Baptiste Molière

den lader vi lige stå, et øjeblik.....

Fra : Rado

Dato : 18-02-06 10:54

On Thu, 16 Feb 2006 17:39:21 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Viden er IKKE magt.

Jo. ÆGTE viden er - men det er jo netop heller ikke ægte viden man får
på læreanstalterne idag. Det er blot information.

Som geniet Walter Russell - der uden nogen videnskabelig uddannelse
forudsagde eksistensen af brintisotoper, plutonium og neptunium, mange
år før den etablerede videnskab (gen-)opdagede dem, sagde under et
interview:

"Tell me how you acquired your scientific knowledge," I asked. "You
say you never studied physics and have read but few books in your
life."

"It is because I always looked for the CAUSE behind things and didn’t
fritter away my time analyzing EFFECTS," he replied. "ALL KNOWLEDGE
EXISTS as CAUSE. And it is simple. It is limited to LIGHT of MIND and
the electric wave of motion which records God’s thinking in matter.

"EFFECT is complex - infinitely complex - but one can have no
KNOWLEDGE of effect. One can but be INFORMED of effect. Information is
not knowledge. Our educational processes INFORM us but until we have
recognized the eternal truth which underlies that information we have
no knowledge of it. Like food in the grocery store, it is not
nourishment until it is converted to the blood stream. ALL-KNOWLEDGE
is possible for anyone - and the Cosmos gives it to him who asks, but
ALL-INFORM,ATION is impossible."

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern