Fødevareallergi og arv ??
Fra : Christian

Dato : 16-02-06 00:19

Hej

Håber der er nogen herinde der har styr på allergi og arv?

Hvad er sammenhængen mellem risikoen for at et barn udvikler
fødevare-allergi og :

- faderens allergi-historie / status
- moderens allergi-historie / status
- moderens søsters allergi-historie / status
- generelt: familiemedlemmers allergi-historie / status på enten moderens
eller faderens side

Tak på forhånd.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-06 06:22

"Christian" <chris@spamnotwanted.com> wrote in message
> Hej
>
> Håber der er nogen herinde der har styr på allergi og arv?

Allergi var lidet beskrevet før WW2, så statistik er kortvarig dvs
ufuldstændig
De sparsomme data, der nu og da er blevet tolket som en arvegang, er
over een forældrebarn generation ,
og social arv kan være altafgørende dvs ikke DNA-arv.
Der er meget psykosomatik i de autoimmune sygdomme, hvortil allergier
hører

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 17-02-06 00:09

Bo Warming wrote:

> Der er meget psykosomatik i de autoimmune sygdomme, hvortil allergier
> hører

Allergi er ikke en autoimmun sygdom.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 00:45

"Christian Kelstrup" <dont@email.me> wrote in message

> Allergi er ikke en autoimmun sygdom.

I min studietid klassificeredes det på den måde, og logikken i at der
af et allergen induceres en overfølsomhed eller selvhads-reaktion,
hvor egne proteiner angriber egne proteiner, er klar og overbevisende.
Ihvertfald da danskeren Jerne netop havde fået Nobel-pris.og mine
lærebøger blev forfattet i det lys, i den skumring.
Men der er i efterfølgende AIDS-årtier sket meget nyt indenfor
immunologien, og kan man intet udrette, så kan man da altid
systematisere på en ny måde

"Når lægerne ikke kan helbrede en sygdom, giver de den i hvert fald et
smukt navn Voltaire

"Lægekunsten består i at underholde patienten, mens naturen klarer
sygdommen. Voltaire
Læger er ikke en stand, det er en sammensværgelse. Voltaire

Læger foreskriver medicin, som de kun ved lidt om, for at
forebygge sygdomme, som de ved endnu mindre om hos mennesker, de ved
intet om. Voltaire

I distrust all systematisers, and avoid them. The will to a system
shows a lack of honesty. Nietzsche

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 19:48

"Christian Kelstrup" <dont@email.me> wrote in message

> Allergi er ikke en autoimmun sygdom.

Det strides de lærde om.
MEgen psykosomatik er om splittede mennesker hvis indre kunne opføre
sig mere konstruktivt, så man kan hævde at immunforsvaret "angriber
sig selv"

Civilisationsygdomme som kræft, kredsløbssygdom og sukkersyge har
væsentlig aspekt af auto-immunitet, men definition bør vi have på
plads, før vi strides om ordvalg.

Selvtillid - som evt ses af latter - er god medicin.

Fra : Blinkhinde

Dato : 16-02-06 11:13

Christian skrev:

> [...]
> - moderens søsters allergi-historie / status
> - generelt: familiemedlemmers allergi-historie / status på enten moderens

Jeg har ikke styr på det, men ved, at hvis enten moderen, faderen
eller begge har en form for allergi (men ikke nikkelallergi), så er
det arveligt, dvs. at der er forhøjet risiko for at barnet også
udvikler allergi. Det behøver dog ikke være sådan, da miljøet i
høj grad spiller ind. - Hvis barnet er disponeret for allergi, men
ikke udsættes for de allergifremkaldende stoffer, da vil risikoen for
at barnet udvikler allergi være meget mindre.

Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig ift. andre familiemedlemmer,
men kan da se i min egen familie, at jeg har samme følsomhed overfor
parfume som min mors søster, mens min mor ikke har noget. Min egen
søster har heller ikke allergi, men min søsters barn har også
parfumeallergi. - Det er dog kun personlige erfaringer og ikke noget
man kan bygge noget på.