Terningekast, kombinationer og permutation~
Fra : Malte Runz

Dato : 15-02-06 21:20

Ved slag med seks terninger (en ad gangen eller ét slag med 6 distinkte
terninger) vil der være 6^6 mulige udfald.
Hvordan beregner jeg antallet af udfald, der giver hver af de følgende
kombinationer:

0 ens
2 ens (og kun 2 ens)
3 ens (og kun 3 ens) etc...
4 ens
5 ens
6 ens
2 x 2 ens
3 x 2 ens
2 x 3 ens
3 ens + 2 ens
4 ens + 2 ens

Udfaldene 6-6-6-1-2-3, 6-6-6-3-2-1 og 6-6-1-6-2-3 skal betragtes som tre
forskellige udfald.
0 ens (eller 6 forskellige) er vist ligetil. 6! = 720. 6 ens er der heller
ikke de store problemer med. Men hvad med de andre?

--
Malte Runz

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-02-06 11:02

"Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> writes:

> [...]
> 0 ens (eller 6 forskellige) er vist ligetil. 6! = 720. 6 ens er der heller
> ikke de store problemer med. Men hvad med de andre?

To ens består af fem forskellige terninger plus en, der er magen til
en af de andre. Fem forskellige er 5!*6 (idet der er seks muligheder
for det manglende tal). Den sidste kan anbringes et vilkårligt sted
efter den første af de andre, men den skal være magen til en af de
foregående. Så ved placering i efter den første, er der 1 mulighed,
ved placering efter den anden er der to osv. Så samlet set er der
5!*6*(1+2+3+4+5) muligheder for at få præcis to ens.

De andre kan beregnes på samme måde. Tre ens er f.eks. fire
forskellige og to, der er magen til en af disse. De fire forskellige
er 4!*(6*5), da der er 6*5 muligheder for de to manglende. De to
resterende skal placeres, så den første er magen til en af de
foregående, og den anden placeres et vilkårligt sted efter denne. Så
efter den første er der kun en mulig terning at placere, men den
efterfølgende kan være fire steder, så 1*4. Hvis den første af de to
resterende terninger placeres efter den anden, er der to
valgmuligheder, men kun tre pladser for den sidste, osv. Altså
4!*(6*5)*(1*4+2*3+3*2+4*1) ialt.

Moralen er, at man skal huske at tælle alle muligheder med uden at
tælle nogen med to gange. Der er ikke rigtig nogen genveje (anden end
at lave et program, der løber alle 6^6 kombinationer igennem og
tæller, hvor mange der opfylder betingelserne), så det er bare om at
holde tungen lige i munden.

Her er chancerne i procent (så kan du selv omregne til antal
kombinationer):

0 0 0 0 0 6 : 0.0128600823045
0 0 0 0 1 5 : 0.385802469136
0 0 0 0 2 4 : 0.964506172839
0 0 0 0 3 3 : 0.643004115226
0 0 0 1 1 4 : 3.85802469136
0 0 0 1 2 3 : 15.4320987654
0 0 0 2 2 2 : 3.85802469136
0 0 1 1 1 3 : 15.4320987654
0 0 1 1 2 2 : 34.7222222222
0 1 1 1 1 2 : 23.1481481481
1 1 1 1 1 1 : 1.54320987654

Tallene til venstre skal læses som størrelsen af de sæt, der
forekommer. Så 6 betyder, at der er 6 ens, 1 1 1 1 1 1 betyder, at
der er seks forskellige og 0 0 0 2 2 2 betyder tre par.

Tallene er beregnet med Roll (http://www.diku.dk/~torbenm/Dice.zip),
som er et program til at beregne sandsynligheder for terningekast.

Ovenstående er fundet ved at specificere:

let x=6#d6 in (foreach n in 1..6 do count =n x)

Dvs., slå 6 d6'ere og for hver mulig værdi mellem 1 og 6 tæl, hvor
mange der er med den værdi. Da Roll bruger uordnede samlinger af tal,
er 0 6 0 0 0 0 osv. det samme som 0 0 0 0 0 6, så alle slags seks ens
kombineres (og tilsvarende for tre par osv.).

Torben

Fra : Malte Runz

Dato : 17-02-06 17:43

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@app-5.diku.dk> wrote in message
> "Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> writes:

(snip)

> [...]
> for det manglende tal). Den sidste kan anbringes et vilkårligt sted
> efter den første af de andre, men den skal være magen til en af de

Hvorfor kan den ikke bare være magen til en vilkårlig af de fem forskellige?
(Jeg håber ikke det bliver alt for trivielt at svare på.)

> [...]
> resterende terninger placeres efter den anden, er der to
> valgmuligheder, men kun tre pladser for den sidste, osv. Altså

Og det får jeg til 14400. Men hvis jeg beregner antallet vha din %-tabel
(takker mange gange), så får jeg 7200 muligheder (tre ens må være 001113 :
15.4320987654%*6^6 = 7200 muligheder). ...?

Jeg greb det således an:
Tallene nedenunder angiver antallet af mulige gunstige udfald (gu) af
terningekast, der opfylder betingelsen 3 ens.
6*1*1*5*4*3 (Den første terning har seks gu, de efterfølgende to har hver 1
gu, da de skal ramme den første. De tre sidste terninger har hhv 5, 4 og 3
gu.) For at få alle kombinationerne med, ganger jeg med antallet af en
3-delemængde (pga tre ens) af en 6-mængde (6!/(3!*(6-3)!) = 20. Altså:
(6*1*1*5*4*3)*20 = 7200

Samme metode for to ens. Her ganger jeg en 2-delmængde af en 6-mængde på.
(6*1*5*4*3*2)*15 = 108000. Det samme resultat, som du og tabellen får.

Mit princip virker fint på 0 - 6 ens (dvs resultaterne stemmer overens med
%-tabellens). Men da jeg ikke rigtig synes at kunne bruge det ved
kombinationer af flere ens, så er jeg lidt skeptisk mht til min egen logik.
Jeg tror ikke jeg er helt galt afmarcheret, men der er et eller andet der
ikke huer mig.

--
Malte Runz

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-06 20:56

Malte Runz fortalte:

> [...]
> det ved kombinationer af flere ens, så er jeg lidt skeptisk mht til
> min egen logik. Jeg tror ikke jeg er helt galt afmarcheret, men der

Prøv at studere metoderne her. Jeg har markeret kombination af to logiske
dele med ekstra space. Vent ikke mere fra mig - lidt skal du også lave.

Beregning af n ens og 6-n forskellige:
6*k(6,n) * k(5,6-n)*(6-n)!
Beregning af 2,2:
k(4,2)*k(6,2)*k(6,4) * k(4,2)*2!
2,3
(k(5,2)+k(5,3))*k(6,2)*k(6,5) * k(4,1)*1!
2,4
(k(6,2)+k(6,4))*k(6,2)*k(6,6)

Mvh
Martin
--
Melius frangi quam flecti

Fra : Malte Runz

Dato : 17-02-06 23:12

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

(snip)

> Beregning af n ens og 6-n forskellige:
> 6*k(6,n) * k(5,6-n)*(6-n)!
> Beregning af 2,2:
> k(4,2)*k(6,2)*k(6,4) * k(4,2)*2!
> 2,3
> (k(5,2)+k(5,3))*k(6,2)*k(6,5) * k(4,1)*1!
> 2,4
> (k(6,2)+k(6,4))*k(6,2)*k(6,6)

Bingo! Jeg var ved at være tæt på selv, men ikke med noget, der var lige så
elegant, som din opstilling.
Og så kan vi spille No Limit Yatzy Hold'em...

--
Malte Runz

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 20-02-06 17:13

> [...]

> Hvorfor kan den ikke bare være magen til en vilkårlig af de fem forskellige?
> (Jeg håber ikke det bliver alt for trivielt at svare på.)

For så tæller du samme kombination (f.eks. 123245) med to gange.

> Og det får jeg til 14400. Men hvis jeg beregner antallet vha din %-tabel
> (takker mange gange), så får jeg 7200 muligheder (tre ens må være 001113 :
> 15.4320987654%*6^6 = 7200 muligheder). ...?

Min fejl. Der skulle have stået (6*5)/2 i stedet for (6*5). Jeg
"forkortede" 6!/(4!*(6-4)!) forkert.

> [...]
> gu.) For at få alle kombinationerne med, ganger jeg med antallet af en
> 3-delemængde (pga tre ens) af en 6-mængde (6!/(3!*(6-3)!) = 20. Altså:

Du får det rigtige resultat her, men jeg er ikke sikker på at metoden
altid virker.

Torben