Kosmisk stråling og jordisk temperatur?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-06 10:53

Gårsdagens DR2 'temaaften' om klimaet sluttede med en udmærket, kort
præsentation af Henrik Svensmark og hans arbejde - men jeg sidder tilbage
med (mindst!) ét spørgsmål:

Jeg forstod, at 'mekanismen' i meget korte træk er som følger:

Øget sol(plet)aktivitet -> øget solvind -> mindre kosmisk indstråling på
jorden/atmosfæren -> færre skyer -> højere temperatur(niveau) på jorden!(?)

Det er jo simpelt - *men*: Med højere temperatur følger vel da *øget*
fordampning/skydannelse, som i så fald ville 'virke stødpudeagtigt', altså
medføre en temperatur*sænkning*!

Har jeg misforstået noget (centralt)? :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-02-06 13:40

Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> medføre en temperatur*sænkning*!
>
> Har jeg misforstået noget (centralt)? :)

der hvor tråden knækker er at det er rigtigt at skyer består af vand,
men der kan være mere vand i luften inden at det bliver til skyer jo
varmer lyften bliver. Det er derfor at det kan klare up i løbet af
eftermiddagen.

Om natten falder den overskydende vand som dug.

Man kan godt få øget fordampning uden at få flere skyer. Men jo mere
vanddamp, jo mindre kosmisk stråling skal der til for at danne skyer.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-02-06 18:05

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> eftermiddagen.
>
> Om natten falder den overskydende vand som dug.

Tak for svaret! Jeg forstår, at din pointe - lidt anderledes sagt - er,
at med stigende temperatur øges luftens evne til at indeholde vanddamp
_hurtigere_ end fordampningen - er det korrekt opfattet?

> Man kan godt få øget fordampning uden at få flere skyer. Men jo mere
> vanddamp, jo mindre kosmisk stråling skal der til for at danne skyer.

Jo, men uanset den kosmiske strålings intensitet kan man ikke 'få skyer'
uden at der er mættet vanddamp i luften, vel?

Nå, jeg har også stillet spørgsmålet til HS, himself - så hvis han
svarer noget andet, skal jeg nok poste det her! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,