Højeste hastighed af et projektil
Fra : LR

Dato : 08-02-06 02:27

De hurtigste skydevåben, jeg har fundet på nettet, affyrer projektilet med
omkring 3000 km/t.

Skydevåben bruger relativt svagt krudt for ikke at skade våbenet. Hvad nu,
hvis man i stedet indkapslede f.eks. 200 gram blitzpulver eller andre
deciderede eksplosiver i en meget tykvægget (20 cm?) rund stålbeholder med
et 10 meter langt løb (med lige så tykke vægge), så gasserne kunne
accelerere projektilet over en lang afstand. Hvilken fart ville projektilet
mon opnå? Hvad ville man kunne skyde igennem? Hvad grænsen for, hvornår det
er atomiseret stål, man får ud i stedet for et projektil?

Jeg har intet fundet på nettet om den slags så jeg er også interesseret i
links.

Lasse

Fra : LR

Dato : 08-02-06 02:32

> [...]
> projektilet mon opnå? Hvad ville man kunne skyde igennem? Hvad grænsen
> for, hvornår det er atomiseret stål, man får ud i stedet for et projektil?

Jeg glemte at nævne, at fidusen i denne type "kanon" er, at løbet har en
meget lille radius i forhold til forbrændingskammeret og mængden af
eksplosiver (ellers havde ideen jo været identisk med en normal kanon). Jeg
forestiller mig et kugleformet forbrændingskammer med en indre diameter på
f.eks. 10 cm som er helt fyldt op med et eksplosiv, og et løb med en
diameter på 1 cm.

Lasse

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-02-06 06:58

"LR" <asda@das.dd> wrote in

> [...]
> kanon). Jeg forestiller mig et kugleformet forbrændingskammer med en
> indre diameter på f.eks. 10 cm som er helt fyldt op med et eksplosiv,

Man kan vel ikke komme over eksplosivets udvidelseshastighed
ganget med forholdet brændkammerstørrelse/løbsstørrelse.
Men mon ikk der også kunne hentes lidt ved at lade projektilet
begynde sin tur i vakuum - så der ikke er luftmodstand. Det vil
selvf. opnå lidt af et slag når det rammer luften men forestiller
man sig at hele forsøget blev gjort i tomrum...

SÅ kunne man jo gå over til noget hvor der bruges elektricitet
og magnetfelter - der taler vi jo pludselig helt andre hastigheder.

Hvad med en railgun? http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

------------
If a very large power supply, providing a million amperes or so of current,
is used, then the force on the projectile will be tremendous, and by the
time it leaves the ends of the rails it can be travelling at many
kilometres per second. 20 kilometers per second has been achieved with
small projectiles explosively injected into the railgun.
------------

Det er dog stadig mest på teoretisk plan - men dog spændende læsning
hvis man er til den slags :D

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : LR

Dato : 08-02-06 08:04

> Man kan vel ikke komme over eksplosivets udvidelseshastighed
> ganget med forholdet brændkammerstørrelse/løbsstørrelse.

God pointe.

> Hvad med en railgun? http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

Jeg har bygget en coilgun ud af en billig hæfte/sømpistol til 100 kr i
Bauhaus. Ved at holde en metalgenstand i en bestemt afstand fra spolen, vil
den suges ind i spolen og flyve ud med stor hastighed. På denne måde
formåede jeg at skyde gennem en CD med en skruetrækkerbit.

Lasse

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-02-06 10:40

LR wrote:

> [...]
> afstand fra spolen, vil den suges ind i spolen og flyve ud med
> stor hastighed. På denne måde formåede jeg at skyde gennem en

Minder mig om den her side:
http://205.243.100.155/frames/interesting1.html
Her skrumper man mønter med magnetfelter. Man tager en _stor_ kondensator og
aflader gennem en spole, hvori mønten er placeret. Spolen bliver nærmest
pulveriseret ved afladningen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-06 19:19

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev>
> Minder mig om den her side:
> http://205.243.100.155/frames/interesting1.html
> Her skrumper man mønter med magnetfelter.

Hvordan?

> Man tager en _stor_ kondensator og
> aflader gennem en spole, hvori mønten er placeret. Spolen bliver nærmest
> pulveriseret ved afladningen.

Hvordan?

Hvad skal man med små mønter, sedlerne er da opfundet?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-06 21:58

> Hvordan?

Det står på siden.. Jævnfør forklaringen så kommer der en modsat rettet
strøm i periferien af mønten. Det betyder at møntens periferi frastøder
spolen og vice versa (har ikke regnet på det, bare læst hans beskrivelse)
Mønten bliver ikke lettere eller mindre, bare tykkere og med mindre radius.

> Hvordan?

Møntens periferi presses indad, spolen presses udad og holder ikke til det.

> Hvad skal man med små mønter, sedlerne er da opfundet?

Noget skal man jo bruge sin tid til.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-06 21:12

"LR" <asda@das.dd> skrev i en meddelelse

> [...]
> forestiller mig et kugleformet forbrændingskammer med en indre diameter på
> f.eks. 10 cm som er helt fyldt op med et eksplosiv, og et løb med en

Projektilet smelter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen