u-båd hvordan ??
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 04-02-06 19:28

Hej med jer

Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?

/Dennis

Fra : kk

Dato : 04-02-06 19:52

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
>

>En ubåd har et sæt dykkertanke. Disse er forsynes med en bundventil og en
>"topventil" til helholdsvis indtagning af vand og luftafgang. Dertil kommer
>et system med trykluft, som kan ledes ind i dykkertankene.
Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.
Skal man dykke, åbnet luftafgangene, der kommer vand i tankene og båden
dykker.
Vel neddykket er der noget arbejde med at trimme vandet i tankene, men det
vil jeg ikke nærmere ind på.
Skal man dykke ud, er der to muligheder: Gå frem med fuld kraft ig styre
båden ud af vandet eller
blæse tankene, dvs. lede trykluft ind i toppen af takkene, hvorved vandet
trykkes ud af bundventilerne.
Evt kombinationer af ovenstående.
Dette var/er gældende for de både i herhjemme havde, og som havde sejlet
under ww2 i engelsk tjeneste. men principperne er nok ikke væsentligt
forandret.
Hvem vandt?.

mvh
kk>

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 04-02-06 20:30

> Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.

> Hvem vandt?. Desværre Spanien øv-bøv !!

/Dennis

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-02-06 01:28

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> Dette var/er gældende for de både i herhjemme havde, og som havde sejlet
> under ww2 i engelsk tjeneste. men principperne er nok ikke væsentligt
> forandret.
> Hvem vandt?.

De allierede :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 09:13

kk skrev:

> Båden sejler i almindelighed rundt med åbne bundventiler.
> Skal man dykke, åbnet luftafgangene, der kommer vand i tankene og båden
> dykker.

Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.

Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
men kom så i tvivl.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-02-06 09:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
> fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.

> Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
> men kom så i tvivl.

Hvis de sidder vandret, hedder de "dybderor". Men de kan også
sidde i en skrå vinkel. Så hedder de "integreret dybde- og sideror".

[Kilde: SDE, skitse til ubåden Viking.]
--
'rluf :·)

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 21:00

> [...]

> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode
> bruges der for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og

Trykluft hhv. vand.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-02-06 21:48

Dennis Nielsen wrote:
> Hej med jer
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?
>

> /Dennis

Hej Dennis

Det der får en u-båd og en fisk med svømmeblære (med luft) til at stige,
falde eller blive i en bestemt dybde, er u-bådens og fiskens trimning af
middelmassefylden i forhold til (salt)vandets middelmassefylde i den
givne dybde. Jo mere luft i svømmeblære eller ballasttankene, jo mindre
middelmassefylde.

En haj har ingen svømmeblære og dens middelmassefylde er større end
saltvandets, derfor synker hajen dybere, medmindre den svømmer nok til
at modvirke "faldet".

Kig f.eks. også her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Opdrift_%28statisk%29

http://da.wikipedia.org/wiki/Haj

-

For mennesker liggende i vandoverfladen vil vores lunger virke som en
art svømmeblære - hvis vi puster ud af lungeluften, vil vi på et
tidspunkt synke nedad, hvis vi ikke svømmer.

mvh/Glenn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-02-06 23:09

> [...]
>
> Så er konen og jeg igang med en diskution - hvilken metode bruges der
> for at få en u-båd til hhv. at stige op til overfladen, og gå ned igen?

Der er da håndtag i loftet. Når besætningen hænger i disse, og ikke længere
trykker på gulvet, stiger ubåden opad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 04-02-06 23:57

Hej Preben

> Der er da håndtag i loftet. Når besætningen hænger i disse, og ikke
> længere trykker på gulvet, stiger ubåden opad.

Forkert, de løfter båden op i de håndtag der er i dørken.

Mvh Max

Fra : JB

Dato : 05-02-06 09:57

> Forkert, de løfter båden op i de håndtag der er i dørken.
>
> Mvh Max

Men inden man begynder at stige, beder man ofte alle om at gå på toilettet
for at de derved lettes " for unødig last".

Mvh
JB

Fra : kk

Dato : 05-02-06 10:19

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Men inden man begynder at stige, beder man ofte alle om at gå på toilettet
> for at de derved lettes " for unødig last".

Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i en ubåd
af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det er ikke nogen
simpel sag. Det kræver absolut ædruelighed , når man er færdig, at betjene
de forskellige greb til administration af åbning og lukning af søventiler og
interne åbninger, trykluft m.v. Dette foregår med front mod stedet, hvor man
har lettet sig og evt. fejlgreb kan meget vel belønnes med at man får det
hele lige i ansigtet samt en jævn fordeling af fækale produkter i
toiletrummet.
Det er kotyme at man selv rydder op.
(Har prøvet!
od søndag!
mvh
kk

Fra : Max

Dato : 05-02-06 11:25

Hej

> Hvis I nogensinde havde prøvet at forrette jeres nødtørft (stort) i
> en ubåd af dem som har sejlet under dansk flag, så vil I vide at det

Jo tak, prøvede engang på sådan en, tror det var Hvalrossen lige før
den blev ramt af en Bellonakrydser og blev til Tårnskaden.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-02-06 16:31

> Hej

> Jo tak, prøvede engang på sådan en, tror det var Hvalrossen lige før
> den blev ramt af en Bellonakrydser og blev til Tårnskaden.

Min fætter havde en 'ulykke' på skibet Hjorten og det kom ikke til at hedde
Fjorten bagefter
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 05-02-06 18:52

Preben Riis Sørensen wrote:

> Min fætter havde en 'ulykke' på skibet Hjorten og det kom ikke til at hedde
> Fjorten bagefter

Så måske "pjorten"?

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-02-06 21:37

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Så måske "pjorten"?

Grundet den alder det havde, det der sprøjtede ud, blev det altså mere
præcist: Lorten. Måske en del års udluftning har givet den sit oprindelige
navn tilbage.
Vi sejler i hvert fald ikke med den mere.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 05-02-06 09:29

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
>Derudover har de 'vinger' der kan vippes så der ved sejlads
>fremkommer et prs opad eller nedad afhængigt af vinklen.
>
>Hvad hedder disse 'vinger' egentlig. Jeg skrev først "sideror",
>men kom så i tvivl.

Man bruger normalt betegnelsen "højderor".

John

Fra : John Larsson

Dato : 05-02-06 12:49

"kk" <kru@nospammail.dk> writes:
> [...]
>betjene
>de forskellige greb til administration af åbning og lukning af søventiler

Og på tyske ubåde skal man være opmærksom på bydemådeformens vokaler er
"ie" eller "ei"!

John