Asbest i kroppen?
Fra : sukovic@gmail.com

Dato : 03-02-06 01:37

Hej,

Er det en mulighed at bevise eksistens af asbest fibre i kroppen, før
man udvikler de forskellige asbest relaterede sygdommer?

Med Venlig Hilsen,

Dusan Sukovic

Fra : Bo Warming

Dato : 03-02-06 17:38

<sukovic@gmail.com> wrote in message
Hej,

Er det en mulighed at bevise eksistens af asbest fibre i kroppen, før
man udvikler de forskellige asbest relaterede sygdommer?

BW; Det er vist kun i lunger man har mikroskopi af irriterede celler
med asbestfibre i.
De fleste sygdomme der er relateret til denne forurening er muligvis
meget psyke-influerede.og hård science mangler

Fra : Spangkuk

Dato : 03-02-06 18:16

<sukovic@gmail.com> skrev
>Er det en mulighed at bevise eksistens af asbest fibre i kroppen, før
>man udvikler de forskellige asbest relaterede sygdommer?

Har du arbejdet med asbest ?
Har du nogle gener ?

Spang

Fra : sukovic@gmail.com

Dato : 03-02-06 22:29

Hej

Et par gange for mange år siden, fjernede eternit plader fra en
bygnig. Brugte almindeligt beskyttelses maske, almindeligt arbejdstøj.
Vidste godt også på det tidspunkt at asbest er usundt, men ikke
MEGET FARLIGT. Jeg tog bagefter arbejdstøj hjemme..og nu læser jeg
på nettet hvis man tager arbejdstøj hjemme efter arbejdet med asbest
får man også disse forbandende fibre i huset som kan stille og roligt
finde vej i lungerne.

Mvh,
Dusan Sukovic

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-02-06 23:37

<sukovic@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det var så extremt farligt, var vi alle allerede døde, idet det indtil
for nylig var allevegne i form af bremsestøv, støv fra lofter og tage, og
sikkert flere andre steder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : sukovic@gmail.com

Dato : 04-02-06 00:54

"Risikoen for at få lungekræft er således kun 5 gange forøget for
en asbestarbejder, der ikke ryger, mod 11 gange forøget hos en ryger
og 53 gange forøget hos en, der både ryger og arbejder med asbest.
Alt i forhold til en ikke-ryger, der ikke arbejder med asbest".

http://www.liv.dk/under/index.asp?tID=211

Jeg må giver dig nogenlunde ret efter jeg har læst følgende

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-06 02:34

sukovic@gmail.com skrev:

> "Risikoen for at få lungekræft er således kun 5 gange forøget for
> en asbestarbejder [...]

Hvad med asbestose?

--
Bertel

Fra : sdsf

Dato : 04-02-06 17:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad med asbestose?

Der skal meget til for at få asbestose.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestosis

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-06 05:10

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message

> Der skal meget til for at få asbestose.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestosis

Ja den sjældne erhvervssygdom fra før arbejderbeskyttelsens tid, er en
for kontrollanter kærkommen FJER DER ER GJORT TIL FEM HØNS

Fra : sukovic@gmail.com

Dato : 04-02-06 00:54

[...]

Jeg må giver dig nogenlunde ret efter jeg har læst denne tekst

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-02-06 10:40

> [...]
>http://www.liv.dk/under/index.asp?tID=211
>Jeg må giver dig nogenlunde ret efter jeg har læst denne tekst

En af grundene til, at asbest tilsyneladende er er så farligt, som mange
mener er sikkert, at man ved målinger tæller alle fibre med - også fibre af
andren oprindelse end rene asbestfibre.
Asbestfibre er utrolig skarpe og irriterer lungecellerne så meget, at
risikoen
for lungecancer stiger ganske meget - især hvis man arbejder jævnligt med
asbest.
Frygten for asbestose og lungecancer er sikkert overdrevet. Jeg husker en
forældrekreds der begik selvtægt i en skole, hvor de rev asbestloftet ned.
Den velmenende handling forøgede asbestforureningen ganske voldsomt -
ikke bare for aktivisterne, men især for de sagesløse børn.
Man skal være forsigtig med asbest, men der er ingen grund til af være
hysterisk med stoffet.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 15:53

Per A. Hansen skrev:

> Frygten for asbestose og lungecancer er sikkert overdrevet. Jeg husker en
> forældrekreds der begik selvtægt i en skole, hvor de rev asbestloftet ned.

Sidebemærkning:
Der har også været en forældrekreds der flåede gulvtæpperne
(nålefilt) af en skole.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 05-02-06 17:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sidebemærkning:
> Der har også været en forældrekreds der flåede gulvtæpperne
> (nålefilt) af en skole.

Der er nu stor forskel på et beskidt, mugnende nålefiltgulvtæppe, og et
asbestloft, der ofte blot skal males for at holde på fibrene.

Så nålefiltfjerningen kan jeg godt gå med til.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 18:31

Leif Neland skrev:

> Der er nu stor forskel på et beskidt, mugnende nålefiltgulvtæppe, og et
> asbestloft, der ofte blot skal males for at holde på fibrene.

Det er jeg nok ikke helt uenig i. Men så skal du få et andet
faktum:

På den skole hvor jeg arbejdede, var der også røre blandt
forældrene i anledning af asbest. Loftspladerne i hele skolen var
(er sandsynligvis) lavet med asbest.

Der blev sat tape rundt i kanterne af de plader der var gået løs
- men kun oven over elevpladserne. Hvis det var over katederet,
blev der ikke gjort noget.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-02-06 23:15

> Der har også været en forældrekreds der flåede gulvtæpperne
> (nålefilt) af en skole.

...og... og de forældre der væltede en gsm-mobilmast, der stod på en skole.
Det på trods af at strålingen i skolegården var marginal, og at folks
mobiltelefoner nu skulle sende med væsentligt højere styrke end før, så de
der brugte en mobiltelefon på skolen nu reelt fik mere stråling end før.

Uvidenhed kombineret med stærke følelser kan få folk til at gøre åndsvage
ting... og det ikke kun i mellemøsten.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-02-06 13:55

> Sidebemærkning:
> Der har også været en forældrekreds der flåede gulvtæpperne
> (nålefilt) af en skole.

Et klart tegn på, at forældre har stor interesse for skolen.
(jeg går ud fra, at nålefilten ikke ksulle anvedes derhjemme?)

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-06 01:42

Per A. Hansen skrev:

> (jeg går ud fra, at nålefilten ikke ksulle anvedes derhjemme?)

Det forlød der ikke noget om, men hvis den er limet ordentligt,
er stumperne vist ret ubrugelige.

--
Bertel

Fra : sukovic@gmail.com

Dato : 05-02-06 11:59

> [...]
>ikke bare for aktivisterne, men især for de sagesløse børn.
>Man skal være forsigtig med asbest, men der er ingen grund til af være

For fanden :( Stakkels børn. Hvor henne skete denne ballade?

Mvh,

Dusan Sukovic

..

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-02-06 19:18

> [...]
>hysterisk med stoffet

For fanden :( Stakkels børn. Hvor henne skete denne ballade?

Såvidt jeg husker var det på Århusegnen - men det er vel ret ligegyldigt.
Eksekmplet viser blot, hvor let medierne har ved at påvirke almindelige
mennesker - især hvis der er tale om deres børns ve og vel.
Selvtægt må man tage afstand fra - selv om det sker i bedste mening.
( Det gælder f.eks. også når børns skolemadder bliver konfiskeret, fordi der
er
Nutella eller chokoladepålæg - som er sund kost for voksende børn - ifølge
diverse ernæringseksperter.)

Per A. Hansen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 20:16

Per A. Hansen skrev:

> ( Det gælder f.eks. også når børns skolemadder bliver
> konfiskeret, fordi der er Nutella eller chokoladepålæg - som
> er sund kost for voksende børn - ifølge diverse
> ernæringseksperter.)

Børn bliver hyperaktive af sukker.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-02-06 13:52

> Børn bliver hyperaktive af sukker.

Det må da være utrolig tilfredsstillende for en lærer at have aktive børn.

I kakao/chokolade er sukkerindholdet nu ikke særlig højt.
Det er fedtindholdet, der bekymrer de, der foretager konfiskationen af
madpakker.
Selv om børns fedtbehov er meget større end voksnes er det nu især kakaos
indhold
af utroling mange andre næringsstoffer, som gør det til sundt, børn der har
brug for masser
af mineraler og essentielle fedtsyrer i opvæksten.
Kakao er langt mere sundt for børn end kødpølse o.lign.
For voksne er en "genstand" chokolade også godt, da blodtrykket sænkes.

Per A. Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-06 21:09

> Det må da være utrolig tilfredsstillende for en lærer at have aktive
> børn.
Der er stor forskel på at have aktive børn, der følger med, og hyperaktive
børn, der larmer, farer rundt og ikke kan koncentrere sig...

Leif

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-06 21:14

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> Der er stor forskel på at have aktive børn, der følger med, og
> hyperaktive børn, der larmer, farer rundt og ikke kan koncentrere
> sig...

Disse bimmerbørn , Knold&Tot-hyperaktive og fumlertumler børn der nu
kaldes DAMP og AHCH eller noget iden stil, har nok dårlige forældre
der giver dem for få udfordringer og søger at passivisere dem med
sukker/slik.

At sukker gør hyperaktiv er ikke bevist.

To ting kan have fælles årsag, og det tolkes som om en er årsag og en
anden er virkning

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-02-06 22:47

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> Kakao er langt mere sundt for børn end kødpølse o.lign.

Hvis det er kakao i pålægschokolade du hentyder til, skal det vist måles i
ppm, i hvert fald efter smagen at dømme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-02-06 18:06

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
>
> Hvis det er kakao i pålægschokolade du hentyder til, skal det vist måles i
> ppm, i hvert fald efter smagen at dømme.

Hmm. Hvad laver man da chokolade af?
Smagen påvirkes utrolig meget af, ved hvilken temperatur man
smelter chokoladen med - men har ingen indflydelse på
mineralstofferne.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-06 01:41

Per A. Hansen skrev:

> Det må da være utrolig tilfredsstillende for en lærer at have aktive børn.

Ja. Hvorfor siger du det?

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-02-06 18:13

> Ja. Hvorfor siger du det?

Fint vi er enige i det med de aktive børn.
Du kender sikkert nok til problemet med den "sunde madpakke" med
pålæg børnene ikke gider spise - og havner i diverse affaldsspande -
med risiko for at de får lav sukkerprocent op ad dagen.
Cakaoprodukter af alle slags indeholder en lang række af stoffer, der
har opkvikkende effekt - og høj ernæringsværdi.
Det er min egentlige pointe som kan dokumenteres af adskillige
forskningsresultater. Det er synd at der sker selvtægt fra skolernes side,
når de
konfiskerer madpakker med kakaoprodukter af enhver slags.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-06 13:42

Per A. Hansen skrev:

> Cakaoprodukter af alle slags indeholder en lang række af stoffer, der
> har opkvikkende effekt - og høj ernæringsværdi.

Kan du kende forskel på sukker og cacao?

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-02-06 19:25

> Kan du kende forskel på sukker og cacao?

Der er intet i mine bemærkninger, der kan begrunde dit spørgsmål.
Jeg tror snarere at det er dig, der har et problem.
Du har sikkert hørt om at sukker giver hyperaktive børn. Det drejer sig om
slkik - ikke om indtagelse af kakaoprodukter, der ikke indehoder specielt
meget
sukker.
Kakao virker helt anderledes end sukker, det virker stimulerende og
beroligende
og giver en mætningsfølelse.
Det indeholder masser af antioxydanter, der neutraliserer de skadelige
frie radikaler.
Det nedsætter risikoen for hjertesygdomme, stimulerer dannelsen
af polyphenoler og flavanoider.
Carsten Vagn-Hansen anbefaler det - kakao kan du finde i opskrifter
i "Mad & Sundhed".
Disse facts er lette at finde - men åbenbart ikke for enkelte lærere i
Folkeskolen.
Konfiskering af madpakker med kakaoprodukter må skyldes alm.
manglende viden om sund ernæring.

Per A. Hansen

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-02-06 13:23

> [...]
> Kakao er langt mere sundt for børn end kødpølse o.lign.
> For voksne er en "genstand" chokolade også godt, da blodtrykket sænkes.

Nu er der ikke ret meget cacao i Nutella. Det består mest af fedt og sukker.
Og den slags fedt man får fra transfedtsyrer er ikke særlig sundt for nogen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-02-06 18:04

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der ikke ret meget cacao i Nutella. Det består mest af fedt og
> sukker. Og den slags fedt man får fra transfedtsyrer er ikke særlig sundt
> for nogen.

Al chokolade stammer fra kakaobønnen, der er rig på mineraler som nævnt
ovenfor.
Mine bemærkninger er hentet fra forskningsarbejder om ksksoprudukters
ernæringsmæssige kvaliteter.
Du har sikkert ret i, at der er mere chokolade/kakaoprodukter i
pålægschokolade
end i Nutella - men begge er sunde produkter for børn i voksealderen - men
det
kan da overdrives.

Per A. Hansen

Fra : Kim Hansen

Dato : 05-02-06 23:51

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Børn bliver hyperaktive af sukker.

Men er de 1-2 g sukker der er i en plade paalaegschokolade virkelig
saa slemme?

Et baeger frugtyoughurt paa 2dl indeholder omkring 14g sukker, bliver
de ogsaa konfiskeret med samme begrundelse?

--
Kim Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-06 05:37

Kim Hansen skrev:

> Men er de 1-2 g sukker der er i en plade paalaegschokolade virkelig
> saa slemme?

Jeg kommenterede udtalelsen om at Nutella og chokoladepålæg er
sundt. Sukker er ikke sundt.

Om et eller andet element i et et konkret barns kostplan er et
problem eller ej, kræver kendskab til hele kostsituationen.

> Et baeger frugtyoughurt paa 2dl indeholder omkring 14g sukker,
> bliver de ogsaa konfiskeret med samme begrundelse?

Jeg har ikke taget stilling til konfiskationen, og jeg kender
intet til praksis.

--
Bertel