Godt program til funktioner/grafer?
Fra : blar

Dato : 02-02-06 12:11

Hvilket program egner sig godt til at tegne grafter i
koordinatsystemer? Tænkte på noget i stil med at man fx kan indtaste
25x^2 og log x og så få tegnet de tilhørende grafer i et
koordinatsystem hvor man selv kan vælge aksernes størrelse.

Fra : Nicolai

Dato : 02-02-06 14:25

> [...]
>25x^2 og log x og så få tegnet de tilhørende grafer i et
>koordinatsystem hvor man selv kan vælge aksernes størrelse.

Maple, fra Maplesoft. www.maplesoft.com

Nicolai

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-06 15:01

blar fortalte:

> [...]
> 25x^2 og log x og så få tegnet de tilhørende grafer i et
> koordinatsystem hvor man selv kan vælge aksernes størrelse.

Se Online calculators and plotters:
http://wims.unice.fr/wims/wims.cgi?lang=en

Mvh
Martin
--
That which is not forbidden is required

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-02-06 18:56

> [...]

> 25x^2 og log x og så få tegnet de tilhørende grafer i et
> koordinatsystem hvor man selv kan vælge aksernes størrelse.

Leder selv efter et godt program af denne slags.
Til folkeskolen.

Så det behøver ikke kunne tegne i 3d eller klare avancerede funktioner,
bare det er gratis, og intuitivt, og ikke mindst let at manipulere med
konstanterne i funktionsforskrifterne...

Nogle der har en ide til et program der lige netop lever op hertil?

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 07-02-06 15:15

> Nogle der har en ide til et program der lige netop lever op hertil?

Hvis du tænker på noget ligesom excel så kan du da hente Openoffice:
http://da.openoffice.org/
Her kan du læse om det "Hvad er OpenOffice":
http://da.openoffice.org/doc/HvadErOOo.pdf

Tidligere har jeg anbefalet StarOffice, som kunne hentes gratis i version
6.0, men den er desværre discontinued, medmindre du med lidt googling kan
finde et sted den stadig kan downloades. Ellers kan den nyeste version 8.0
købes for ganske få penge. Mener det er omkring 50$ for en licens der kan
bruges til 5 forskellige computere på en gang. Læs mere på
www.staroffice.com

StarOffice er efter min overbevisning fuldt ud ligeså godt som
MicrosoftOffice (til det jeg bruger det til). OpenOffice har jeg aldrig selv
brugt, men jeg tror historien er nogenlunde det samme. Ellers er det jo
gratis, så det er bare at downloade og prøve

Mvh. Søren

Fra : Jens Sveistrup

Dato : 08-02-06 21:00

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> "blar":

> Leder selv efter et godt program af denne slags.
> Til folkeskolen.

Mit valg er helt klart GeoGebra:

www.geogebra.at

Det er freeware og oversat til dansk!

Programmet egner sig godt til gymnasiet (bruger det selv der) og
folkeskolen. Udover at plotte grafer, kan det også bruges til geometri.

Ellers er der Winplot og Graph. Begge er freeware, og sidstnævnte er
danskudviklet. Winplot findes ikke i en dansk version:

http://math.exeter.edu/rparris/winplot.html
http://padowan.dk/graph/

Personligt synes jeg ikke regneark egner sig til plot af grafer og
videre bearbejdning af dem (skæringer, integral m.m.). Gnuplot er også
godt, men noget mere "langhåret" at arbejde med, så det vil jeg kun
anbefale på universitetsniveau.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 09-02-06 07:30

"Jens Sveistrup" <forgetit@xxxxxxxxxxx.xx> wrote in message

> [...]
> bearbejdning af dem (skæringer, integral m.m.). Gnuplot er også godt, men
> noget mere "langhåret" at arbejde med, så det vil jeg kun anbefale på

Der bliver kigget på dem. Tak skal du have :)

Fra : Niels

Dato : 08-02-06 02:44

blar skrev:

> [...]
> 25x^2 og log x og så få tegnet de tilhørende grafer i et
> koordinatsystem hvor man selv kan vælge aksernes størrelse.

Gnuplot:
http://www.gnuplot.info/