Glasrens til brændeovnsruder
Fra : Dan Andersen

Dato : 31-01-06 23:25

For det første koster de 88 - 98 kr. hvilket er ret uhyrligt i forhold til
indholdet, der ifølge deklareringen består af <2% kaliumhydroxid. Hvad er
der ellers i 500 ml sprayflasken, siden den er så dyr??
Nogen der har har en opskrift på en "selvblander"?

--
Med venlig hisen
Dan Andersen

Fra : Gamle

Dato : 31-01-06 23:39

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
klip

> Nogen der har har en opskrift på en "selvblander"?

Aske fra ovnen, vand og en sammenkrøllet avisside.
Og det virker.
Til optænding kan man bruge aske + tændvæske. Lav en tyk blanding (ikke ret
meget tændvæske) og læg lidt i bunden ved optænding.

Hilsen
Torben

Fra : ThomasB

Dato : 01-02-06 01:58

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Aske fra ovnen, vand og en sammenkrøllet avisside.
> Og det virker.
> Til optænding kan man bruge aske + tændvæske. Lav en tyk blanding (ikke
> ret meget tændvæske) og læg lidt i bunden ved optænding.

Eller også kan man bare lære at fyre ordentligt.

Når varmen i ovnen bliver høj nok (alm. drifttemperatur her), vil den brænde
soden på glasset til aske. Det kan børstes af.

Fra : Gamle

Dato : 01-02-06 02:34

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når varmen i ovnen bliver høj nok (alm. drifttemperatur her), vil den
> brænde soden på glasset til aske. Det kan børstes af.

Det må man så håbe Dan Andersen gør, da det var ham der spurgte-

Mvh.
Torben

Fra : Dan Andersen

Dato : 01-02-06 19:32

Uanset fyringsmetode, så kan det ikke undgås, at der kommer sod på glasset i
lågen. At det brænder af igen er ikke korrekt.
Men tilbage til mit spørgsmål: Hvad er der i væsken bortset fra 2%
kaliumhydroxid?
Mvh. Dan

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-06 00:57

Dan Andersen fortalte:

> [...]
> glasset i lågen. At det brænder af igen er ikke korrekt.
> Men tilbage til mit spørgsmål: Hvad er der i væsken bortset fra 2%

98% hydrogenoxid :)

Mvh
Martin
--
That which is not forbidden is required

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-02-06 08:42

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in news:43e14ab5$0$15790
$14726298@news.sunsite.dk:

> 98% hydrogenoxid :)

HO? Hvordan bindes det? Mener du dihydrogenoxid?

--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Leif Neland

Dato : 02-02-06 10:55

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in news:43e14ab5$0$15790
> $14726298@news.sunsite.dk:

> HO? Hvordan bindes det? Mener du dihydrogenoxid?

Uha. Også kaldt dihydrogenmonoxid. Det er farligt!

Each year, Dihydrogen Monoxide is a known causative component in many
thousands of deaths and is a major contributor to millions upon millions of
dollars in damage to property and the environment. Some of the known perils
of Dihydrogen Monoxide are:
Death due to accidental inhalation of DHMO, even in small quantities.
Prolonged exposure to solid DHMO causes severe tissue damage.
Excessive ingestion produces a number of unpleasant though not typically
life-threatening side-effects.
DHMO is a major component of acid rain.
Gaseous DHMO can cause severe burns.
Contributes to soil erosion.
Leads to corrosion and oxidation of many metals.
Contamination of electrical systems often causes short-circuits.
Exposure decreases effectiveness of automobile brakes.
Found in biopsies of pre-cancerous tumors and lesions.
Often associated with killer cyclones in the U.S. Midwest and elsewhere.
Thermal variations in DHMO are a suspected contributor to the El Nino
weather effect.

Leif

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-02-06 11:42

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> [...]
> Often associated with killer cyclones in the U.S. Midwest and
> elsewhere. Thermal variations in DHMO are a suspected contributor to

Ovenstående er nævnt som eksempel i en af mine fagbøger som en
fare ved at folk ved for lidt om naturvidenskab - netop at de
kan narres af en artikel som ovenstående. Ifølge den artikel
skulle en flok studerende have samlet underskrifter ind for at
få totalforbudt dihydrogenmonooxid i landet (Norge). Mon ikke
de fik både mange underskrifter og mange grin :)

/hilsner

Fra : Karsten

Dato : 02-02-06 15:14

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få totalforbudt dihydrogenmonooxid i landet (Norge). Mon ikke
> de fik både mange underskrifter og mange grin :)

uha der er skam mange der har lavet underskriftsindsamling. Check
www.dhmo.org , under presse kan du også læse at en by (i Californien tror
jeg) var ved at forbyde styrofom bægre, idet der blev brugt DHMO i
processen.

Karsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-06 22:03

Den 02-02-06 15.14 skrev Karsten følgende:

> uha der er skam mange der har lavet underskriftsindsamling. Check
> www.dhmo.org

Det er min yndlingsside til at smide i hovedet på folk, der tager
diverse hjemmesiders skriverier om fx aspartam for gode varer. Man burde
næsten oversætte den til dansk, så skolerne kan bruge den til at lære
eleverne at bruge deres sunde fornuft og en god portion skepsis, når de
læser hjemmesider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Karsten

Dato : 03-02-06 07:40

> [...]
> oversætte den til dansk, så skolerne kan bruge den til at lære eleverne at
> bruge deres sunde fornuft og en god portion skepsis, når de læser

Jep Under presse sektionen er der vist endda en kemi lærer der fortæller
at han bruger fakta fra siden, og for det meste får de fleste af førsteårs
eleverne til at støtte et forbud mod DHMO. Når eleverne så får den korrekte
sammenhæng at vide, plejer de at blive sure Motto og mål er: Vær
kritisk når du læser

Karsten

Fra : ThomasB

Dato : 02-02-06 15:22

> Uanset fyringsmetode, så kan det ikke undgås, at der kommer sod på glasset
> i lågen. At det brænder af igen er ikke korrekt.

Hvis du har tid og lyst, kan du komme fordi her, og se live hvordan
(optændings)soden på glasset, bliver til aske. Det er blot et spørgsmål om
korrekt fyring.

Fra : TA

Dato : 01-02-06 01:51

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message
> [...]
> der ellers i 500 ml sprayflasken, siden den er så dyr??
> Nogen der har har en opskrift på en "selvblander"?

Almindelig 3-dobbelt salmiakspiritus (25 %) på kraftigt papir (kaffefilter)
er både billigt og effektivt.

--
TA

Fra : ke

Dato : 01-02-06 08:28

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message
>
> Almindelig 3-dobbelt salmiakspiritus (25 %) på kraftigt papir
> (kaffefilter)
> er både billigt og effektivt.

Køkkenrulle med vand dyppes i asken og tværes ud på glasset og tørres
derefter af med tørt stykke køkkenrulle. Billigt og meget effektivt.
KE

Fra : Dan Andersen

Dato : 01-02-06 19:29

Takker, men salmiakspiritus skal ikke indefor mine døre.. men tak for rådet.
Mvh. Dan

Fra : TA

Dato : 02-02-06 01:16

> Takker, men salmiakspiritus skal ikke indefor mine døre.. men tak for
rådet.

Almindelig salmiak-spiritus (8%) kan også anvendes.

Alternativt kunne du prøve (ikke afprøvet):
- kaustisk soda
- vaskemiddel til opvaskemaskine ?
- brun sæbe (fast)
- krystal sæbe (som sjovt nok også indeholder kalium-hydroxid)

--
TA