Simpel tipskuponskombinatorik
Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-01-06 20:28

Jeg skal loese en (sikkert) ret simpel begynderopgave i kombinatorik,
men jeg forstaar slet ikke spoergsmaalet:

Paa hvor mange maader kan man udfylde en tipskupon med een tipsraekke,
saaledes at netop 12 af de 13 kampe er tippet rigtigt?

Jeg hader når matematikopgaver tager udgangspunkt i hverdagsfaenome-
ner. ;) Hvordan kan jeg vide om en kamp er tippet rigtigt eller ej? Er
der i det hele taget nogen, er kan sige noget hjaelpende om opgaven,
uden at give mig loesningen?

Jeg spoerger her, fordi sprog- eller fodboldgruppen nok kunne give mig
en forklaring, men ikke sikkert den rigtige forklaring.

Paa forhaand tak.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-01-06 21:15

Lars Stokholm wrote:
> [...]
>
> Paa hvor mange maader kan man udfylde en tipskupon med een tipsraekke,
> saaledes at netop 12 af de 13 kampe er tippet rigtigt?

Hvormange tipskuponer er der med 12 rigtige kampe med kamp nummer 1 forkert?

Hvormange tipskuponer er der med 12 rigtige kampe med kamp nummer 2 forkert?

Læg tallene sammen.

Er hel- og halvgarderinger tilladte i opgaven?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-01-06 21:38

Jens Axel Søgaard wrote:

> Er hel- og halvgarderinger tilladte i opgaven?

Nåeh... Der står jo "een tipsraekke".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-01-06 21:31

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message

> Paa hvor mange maader kan man udfylde en tipskupon med een tipsraekke,
> saaledes at netop 12 af de 13 kampe er tippet rigtigt?

Så skal én ud af 13 kampe være forkert og hver kamp kan være forkert på 2
måder: 1 og x, hvis svaret er f.eks. 2.

Altså 2 x 13 = 26 måder i alt.

hilsen
Uffe

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-01-06 22:42

Uffe Kousgaard wrote:
> "Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message

> Så skal én ud af 13 kampe være forkert og hver kamp kan være forkert på 2
> måder: 1 og x, hvis svaret er f.eks. 2.
>
> Altså 2 x 13 = 26 måder i alt.

Er det forresten tilladt at aflevere en tipskupon, hvor man har glemt en
af kampene?

--
Jens Axel Søgaard,
som sidst købte en tipskupon for tyve år siden

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-01-06 23:41

> Er det forresten tilladt at aflevere en tipskupon, hvor man har glemt en
> af kampene?

Sikkert. Men så har man i alle fald gættet forkert.

> Jens Axel Søgaard,
> som sidst købte en tipskupon for tyve år siden

20-25 år siden passer nok på mig

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-02-06 02:45

Uffe Kousgaard wrote:

> Sikkert. Men så har man i alle fald gættet forkert.

Betyder det så, at der er tre måder ikke have 12 rigtige
med kamp 1 forkert

--
Jens Axel Søgaard

Fra : John Larsson

Dato : 31-01-06 21:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:
>Altså 2 x 13 = 26 måder i alt.

Ja, en 13'er giver 26 gange så meget som en 12'er, men det er altså under
forudsætning af at alle tippere har vurderet at tegnene i alle bliver
ligelig fordelt!

John

Fra : John Larsson

Dato : 31-01-06 23:21

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:
>Er det forresten tilladt at aflevere en tipskupon, hvor man har glemt en
>af kampene?

Online eller i kioskernes online-systemer kan man ikke få kuponen
accepteret, men hvis der stadig findes kiosker med "manuel teknologi", kan
man godt.

John