Mest betydningsfulde Hard Rock/Metal bands~
Fra : Kim Vestergaard

Dato : 07-02-06 23:11

Hej.
Hvilke bands synes du er de mest betydningsfulde indenfor Hard Rock/Heavy
Metal.?

Her er min liste....Ikke i speciel vigtig rækkefølge.

Motorhead
Judas Priest
Black Sabbath
Led Zeppelin
Van Halen
Metallica
Anthrax
Motley Crue
Kiss
Aerosmith
Mercyful Fate

Alle bands som startede noget nyt.

Fra : Max

Dato : 07-02-06 23:23

Hej Kim

> Hvilke bands synes du er de mest betydningsfulde indenfor Hard
> Rock/Heavy Metal.?

Høre Deep Purple med i den klasse ?

Mvh Max

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 07-02-06 23:19

> Hej Kim

> Høre Deep Purple med i den klasse ?
>
> Mvh Max

Er du sindsyg en forglemmert......Deep Purple er hermed på listen.

Fra : Max

Dato : 07-02-06 23:35

Hej Kim

> Er du sindsyg en forglemmert......Deep Purple er hermed på listen.

Tænkte jeg nok :) , forøvrigt inspirere det mig lige
til at sætte Made In Japan på.

Mvh Max

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 07-02-06 23:34

> Hej Kim

> Tænkte jeg nok :) , forøvrigt inspirere det mig lige
> til at sætte Made In Japan på.
>
> Mvh Max

Dejlig skive og dejlig musik.

Fra : Max

Dato : 08-02-06 00:57

Hej Kim

> Dejlig skive og dejlig musik.

Ja den bliver man aldrig træt af.

Hvordan har du det så med grupper som The Scorpions,
Whitesneak og Thin Lizzy ?

Mvh Max

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 00:55

> Hej Kim

> Ja den bliver man aldrig træt af.
>
> Hvordan har du det så med grupper som The Scorpions,
> Whitesneak og Thin Lizzy ?
>
> Mvh Max

Fint, Scorpions hmmmmm
Whitesnake er et rigtigt fedt band, men betydningsfulde synes jeg ikke de
har været.
Hvad synes du.?

Fra : Max

Dato : 08-02-06 01:08

Hej Kim

> Hvad synes du.?

Jeg er over 50, så jeg satser på Deep Purple og glemmer
de nye :)

Mvh Max

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 01:08

> Hej Kim

> Jeg er over 50, så jeg satser på Deep Purple og glemmer
> de nye :)
>
> Mvh Max

Derveg går du glip af en masse god musik Max, men forstår dig godt
DP var og er et fantastisk band.

Fra : Max

Dato : 08-02-06 01:18

Hej Kim

> Derveg går du glip af en masse god musik Max, men forstår dig godt
> DP var og er et fantastisk band.

Nu spørger du jo om hvem der er betydningsfuld, og det er sådan
set det jeg svare på, jeg lytter skam også til de nye grupper, men
da man jo voksede op med de gamle er det dem der hænger bedst
fast i en.

Mvh Max

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 01:24

> [...]
> set det jeg svare på, jeg lytter skam også til de nye grupper, men
> da man jo voksede op med de gamle er det dem der hænger bedst

Enig, og det er det jeg hænger fast. Glemte kort DP...

Fra : McMurphy

Dato : 08-02-06 16:27

Scorpions startede egentlig ganske udemærket indtil de lavede den gyselige
Winds of Change, derefter gik det lynhurtigt ned af bakke...

Whitesnake var jo bare et opkog af Rainbow som var et opkog af Deep Purple,
altså ikke noget banebrydende eller betydningsfuldt herfra heller.

Thin Lizzy derimod var helt klart banebrydende inden for hard rock. Jeg er
ikke fan af dem men syntes faktisk de har lavet en masse udemærket musik som
jeg stadig lytter OG så har de lavet en af de allerbedste live skiver der
nogensinde er lavet.. (Made In Japan er selvfølgelig den bedste ....)

Ellers syns jeg din liste i starten rammer ganske udemærket selvom Mercyful
Fate ligger MEGET tæt op af Kiss....

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 16:35

"McMurphy" <mm@mm.cz> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogensinde er lavet.. (Made In Japan er selvfølgelig den bedste ....)
>
> Ellers syns jeg din liste i starten rammer ganske udemærket selvom

Ok. Mercyful Fate tæt op af Kiss.....
Den må du nok underbygge tror jeg.??

Fra : McMurphy

Dato : 08-02-06 16:46

Hmmm der er nogen der skriver indlæg i mit navn tror jeg... for jeg kan da
ikke tro at jeg skrev det med Mercyful Fate og Kiss.. he he he he Jeg mente
selvfølgelig at King Diamond ligger meget tæt op af.... I øvrigt havde jeg
engang øvelokale ved siden af Diamond og de spillede en hel del af de gamle
Mercyful sange. det er nok derfor jeg fik blandet det sammen oppe i mit
blæste hoved.. Sorry!!!!!

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 16:57

> [...]
> gamle
> Mercyful sange. det er nok derfor jeg fik blandet det sammen oppe i mit

Cool nok Max.
Men så må du underbygge hvorfor at King Diamond ligger tæt op af Kiss.????
Musik mæssigt er der lysår imellem. Image mæssigt, ja, men musikmæssigt no
way.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 09:40

"McMurphy" <mm@mm.cz> wrote in message

> Whitesnake var jo bare et opkog af Rainbow som var et opkog af Deep
> Purple,
> altså ikke noget banebrydende eller betydningsfuldt herfra heller.

Det er jeg nu ikke helt enig i.
En del af Rainbows materiale har ganske vist den umiskendelige
Blackmore-sound, men stilen er langt mere melodiøs og symfonisk end Deep
Purple. Et par af deres største hits "I surrender" og "Since You've Been
gone" er faktisk meget ulig Deep Purple, og er også skrevet af Russ Ballard,
ikke Blackmore.

/Alex

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-02-06 23:50

Kim Vestergaard wrote:
> [...]
> Rock/Heavy Metal.?
>
> Her er min liste....Ikke i speciel vigtig rækkefølge.

Hvor er Iron Maiden?
AC/DC?
Manowar?

Søren

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 00:06

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43e9242c$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvor er Iron Maiden?
> AC/DC?
> Manowar?
>
> Søren

Synes ikke at Manowar har været betydningsfulde.
Ac/Dc, ja de kunne have været repræsenteret.
Iron Maiden, har lavet en del gode skiver, men de har i min verden ikke
været
med til at forme genren i forskellige stilarter som de ovenstående.
Både Iron Maiden og Ac/Dc er blandt mine favoritter. Bare ikke på listen.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-02-06 01:06

> [...]
> med til at forme genren i forskellige stilarter som de ovenstående.
> Både Iron Maiden og Ac/Dc er blandt mine favoritter. Bare ikke på listen.

HAH!

I forhold til ORDENTLIGE metalbands, så har Iron Maiden haft langt mere
indflydelse end Black Sabbath har.
Tillykke Ozzy... du har inspireret en hær af nu-metalbands... Black Sabbath
er ifølge mig et af de mest overvurderede bands nogensinde! De var ikke
specielt musikalsk dygtige og mange af deres sange var ufatteligt tamme på
nær nogle få.

Iron Maiden SKAL være på den liste...

Måske også In Flames som var et af de bands, der var med til at skabe
Gothenburg-lyden, som kendetegner mange skandinaviske dødsmetalbands..

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 01:37

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske også In Flames som var et af de bands, der var med til at skabe
> Gothenburg-lyden, som kendetegner mange skandinaviske dødsmetalbands..

Tak Søren.
Uden Black Sabbath/Led Zeppelin ingen Iron Maiden. Det mener jeg ihvertfald.
Ozzy er fed nok, men enormt traditionel.

In Flames er sikkert fede nok, men kender du Mercyfil Fate.?
tror måske ikke hvad du kalder Gothenburg-lyden er specielt banebrydende.

Jeg er vild med Iron Maiden, men helt ærligt, så har de ikke været med til
nogen revolution indenfor
genren.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-02-06 14:18

> Tak Søren.
> Uden Black Sabbath/Led Zeppelin ingen Iron Maiden. Det mener jeg
> ihvertfald.
> Ozzy er fed nok, men enormt traditionel.

Næh du... Deep Purple/Led Zeppelin=Iron Maiden
Black Sabbath blev bare kendte...

> In Flames er sikkert fede nok, men kender du Mercyfil Fate.?
> tror måske ikke hvad du kalder Gothenburg-lyden er specielt banebrydende.

Jeg kender MercyFUL Fate ja
Men de har dog ikke meget med Iron Maiden at gøre. Dog var det dem, som
virkelig startede med at bringe det okkulte ind i metal. Mange mener
desuden, at Metallica "rippede" deres lyd fra Mercyful Fate

> Jeg er vild med Iron Maiden, men helt ærligt, så har de ikke været med til
> nogen revolution indenfor
> genren.

De bragte et melodiøst koncept til genren, som ingen af de nævnte bands før
har brugt.
De melodi-"løb" som Iron Maiden har lavet kan stadig høres i hundredevis af
genrer idag... ligefra melodisk dødsmetal til power metal.

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 14:37

> [...]
> De melodi-"løb" som Iron Maiden har lavet kan stadig høres i hundredevis
> af genrer idag... ligefra melodisk dødsmetal til power metal.

Ja, det har du ret i, men bands som Blue Oyster Cult og specielt Judas
Priest har
påvirket de genrer du nævner mere og før Iron Maiden.

Jeg er 100% sikker på at Metallica aldrig havde valgt den 'sti' de valgte
hvis det ikke havde været
for Mercyful Fate, som jeg personligt er et af de største metal bands
nogensinde. King Diamonds stemme er det
der har holdt mange fra at købe dem. Jeg har lært at holde af stemmen, og
synes det er fantastisk musik.

Black Sabbath blev bare kendte......huh. ikke enig, men det er vel heller
ikke meningen.
Jeg synes de har dannet bane for en lang række bands og hvis man vil høre
'stuerent' black metal er det
vel der man skal høre det.

Fra : Ellegaard Skytte

Dato : 13-02-06 20:19

> [...]
> virkelig startede med at bringe det okkulte ind i metal. Mange mener
> desuden, at Metallica "rippede" deres lyd fra Mercyful Fate

Slayer har jo i et interview sagt, at MF var en inspiration for deres lyd i
de tidlige dage... Så MF har afgjort inspireret en del på Vestkysten i sin
tid.

MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : McMurphy

Dato : 08-02-06 16:34

Gisp!! at du kan sige at Black Sabbath ikke har haft mere indflydelse end
Maiden er en totalt forkert påstand. Her snakker vi ikke personlige meninger
men FAKTS!! Sabbath inspirede 2-3 generationer inden for rocken og selv den
dag i dag kan man høre nye band der er tydeligt er kraftigt inspirerede af
dem. Hele dødsmetalgenren kan næsten opsumeres i et enkelt Sabbath nummer
nemlig "Sabbath Bloody Sabbath"

Jeg syns osse at Maiden er et fedt band, især live men at de skulle have
været mere indflydelsesrige en Sabbath er direkte forkert....

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-02-06 17:29

> [...]
>
> Jeg syns osse at Maiden er et fedt band, især live men at de skulle have
> været mere indflydelsesrige en Sabbath er direkte forkert....

Hvordan fanden lyder "Sabbath Bloody Sabbath" som en dødsmetal-sang?

Så kan jeg sateme høre mere melo-død i den sidste del af "Seventh Son of a
Seventh Son" med Iron Maiden... Iron Maiden er desuden også langt mere
progressive end Black Sabbath IMO.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-02-06 17:37

Kim Vestergaard wrote:

> [...]
> med til at forme genren i forskellige stilarter som de ovenstående.
> Både Iron Maiden og Ac/Dc er blandt mine favoritter. Bare ikke på

Det er vi så ikke helt enige om. Jeg mener ikke, at man kan snakke hård
rock/heavy, uden at inkludere Maiden (og på sin vis også AC/DC). Iron Maiden
er skam også en af mine største favoritter, men derfor mener jeg nu stadig,
at det vil være direkte "forkert" ikke at have dem med på en sådan liste.
Jeg mener faktisk, at de er et af de bands, der har været mest
indflydelsesrige.

Søren

Fra : Thomas

Dato : 07-02-06 23:53

"Kim Vestergaard" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Hvilke bands synes du er de mest betydningsfulde indenfor Hard Rock/Heavy
> Metal.?

Enig med en del af dem på din liste... Derudover syntes jeg da at Guns N'
Roses
burde være med på den Deres debut album er jo en af de største
klassikere...
Og deres 'Use Your Illusion' albums syntes jeg da bød om en del som man
aldrig
rigtig havde hørt før... (Om det så var Hard Rock kan måske diskuteres )

Mvh. Thomas

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 00:09

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig
> rigtig havde hørt før... (Om det så var Hard Rock kan måske diskuteres

Grunden til at G'N R ikke er på min liste er at de ikke har været
betydningsfulde på samme måde
som feks Aerosmith, som nok må siges at være GNR's store inspirationskilde,
og der er vel ikke meget som GNR har lavet
som Aerosmith ikke har laver x .

GNR er foriøvrigt et fedt band som jeg holder meget af.

Fra : Thomas

Dato : 08-02-06 00:42

> [...]
> og der er vel ikke meget som GNR har lavet
> som Aerosmith ikke har laver x .
>
> GNR er foriøvrigt et fedt band som jeg holder meget af.

Tja... Der er naturligvis mange ligheder mellem de to bands... Men jeg har
nu
altid set Guns N' Roses' debutalbum som mere 'rå' end Aerosmith... Både
deres tekster og melodier er i mine ører mere 'voldsomme' og upolerede. Men
jeg er nok nødt til at indrømme, at jeg mest har kendskab til Aerosmith's
materiale fra 'Get A Grip' og fremad....

I "min egen personlige rock historie" kommer man ihvertfald ikke uden om
Gn'R
Der er de på linie med Doors, Beatles og Led Zeppelin (Som er andre af
mine
store favoritter)

..Thomas

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 00:58

> [...]
> Gn'R
> Der er de på linie med Doors, Beatles og Led Zeppelin (Som er andre

Enig, man kommer ikke uden om GNR.
Men da dit kendskab til Aerosmith stopper ved Get A Grip... synes jeg du
skulle tage fat i
Aerosmith før den periode. De var voldsomt gode der. Måske det største i
genren.
Rocks, Toys In The Attic er skiver der bare skal stå der.

Fra : Thomas

Dato : 08-02-06 01:34

> [...]
> som feks Aerosmith, som nok må siges at være GNR's store
> inspirationskilde,
> og der er vel ikke meget som GNR har lavet

Var de ikke betydningsfulde musikalsk (hvilket jeg nu stadig mener de var)
så er de uden tvivl et af de mest (hvis ikke det mest) betydningsfulde bands
i forhold myten om hvordan rigtige Rock N' Rollere opfører sig idag, mht.
at tage stoffer, starte slagsmål, blive arresteret, smadre hotelværelser,
aflyse
koncerter osv... Der er vel nærmest ingen grupper der nogensinde har haft
et dårligere ry, end Gn'R havde i deres storheds tid

Pete Doherty er jo en amatør til sammenligning

..Thomas

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 01:41

> [...]
> haft
> et dårligere ry, end Gn'R havde i deres storheds tid
>
> Pete Doherty er jo en amatør til sammenligning

Ok, det var ikke det jeg mente, men nu da du nævner det, så er et band som
Great White blevet arresteret mere end
noget andet band.
Jeg synes absolut at de har skabt noget kanon musik, men nyskabende og
betydningsfulde.....næppe.

Fra : Ove Thomsen

Dato : 08-02-06 07:45

> Alle bands som startede noget nyt.

Min gamle ven og forsanger i vores gruppe, Steffen Jungersen, påstod altid
at Steppenwolf var den første Heavy Rock gruppe og set i bakspejlet har han
nok ret idet du her har den klassiske, guitar-bas-trommer OG Hammondorgel
lyd som både Deep Purple, Uriah Heep osv perfektionerede. Herhjemmefra bør
Savage Rose så absolut også nævnes. Mötley Crue synes jeg ikke rigtigt
hører hjemme på listen, de red bare videre på Kiss-Van Halen bølgen. Men
glemmer du ikke den ene gruppe som inspirerede mange af dem på din liste
nemlig Cream? Jeg ved de var meget Blues inspirerede men de satte en masse
trends mht, lyd (alle knapper helt til højre) og Ginger Baker blev
forbillede for en hel generation af to-storetromme-tæskere.

Ellers er jeg ret enig med dig. Maiden tilførte ikke noget nyt udover
sceneshow men til gengæld vil jeg råde kritikerne af Black Sabbath til at
høre en live koncert med dem . Deres plader kan virke primitive men det
musikalske sammenspil er enestående, deres "bas-tromme akse" er en af de
mest klippestabile i rockens historie og når man høre et nummer som
"Warpigs" live bliver man nemt blæst væk af deres præcision og timing.

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 08-02-06 09:08

"Ove Thomsen" <Ovemunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mest klippestabile i rockens historie og når man høre et nummer som
> "Warpigs" live bliver man nemt blæst væk af deres præcision og timing.

Hils Steffen.
Fik en voldsom flok øl sammen med ham for 2 uger siden.(Lider stadig under
det , ha ha )
Årsagen til at Mötley Crue er på min liste er at de tog rocken og rystede
den en extra omgang, i starten af 80'erne.
Tog som du rigtigt nævner Kiss og Van Halen bølgen til et højere niveau.

Ved godt at Cream har haft en finger med i spillet, men de er I mine øjne
musikalsk ikke stilskabende for de nævnte genrer.

Savage Rose aner jeg intet om, har altid undgået dem, og har svært ved at se
dem blandt de nævnte grupper.

Var 2 cm ved at smide Uriah Heep på listen.

Fra : Ove Thomsen

Dato : 09-02-06 08:16

> Hils Steffen.
> Fik en voldsom flok øl sammen med ham for 2 uger siden.(Lider stadig
> under det , ha ha )

Så skulle du snarere gøre det har ikke set ham siden han forlod byen for at
gøre karrierre i Kjøvenhavnstrup

> Ved godt at Cream har haft en finger med i spillet, men de er I mine
> øjne musikalsk ikke stilskabende for de nævnte genrer.

Måske ikke musikalsk men afgjort teknikmæssigt. På den anden sider er der
ingen tvivl om at deres blanding af Blues og Free-Form Jazz har inspireret
mange af de nævnte musikere, ikke mindst Richie Blackmore

> Savage Rose aner jeg intet om, har altid undgået dem, og har svært ved
> at se dem blandt de nævnte grupper.

Så skulle du sandelig lytte til noget af deres tidlige stof. De var meget
hårdt blues/soul - rockende og var ret tæt på en international karrierre
indtil deres politiske ambitioner spændte ben for dem

> Var 2 cm ved at smide Uriah Heep på listen.

Forstår jeg godt men de er ikke så stilskabende som Deep Purple der KOM
først med den genre

Fra : Ove Thomsen

Dato : 13-02-06 07:28

> Hils Steffen.

Har ikke set ham siden han rejste til kjøvenhawnstrup så det må du vist
hellere gøre

> Ved godt at Cream har haft en finger med i spillet, men de er I mine
> øjne musikalsk ikke stilskabende for de nævnte genrer.

Nahhhh der tror jeg nu du tager fejl.......

> Savage Rose aner jeg intet om, har altid undgået dem, og har svært ved
> at se dem blandt de nævnte grupper.

Det er en fejl i din opdragelse prøv at høre noget af deres tidlige
matreiale så vil du høre blues/rock på højde med de bedste OG de havde
hammondorglet....

> Var 2 cm ved at smide Uriah Heep på listen.

Forstår jeg godt og også hvorfor du ikke gjorde, de var trods alt ikke
stilskabende. (Men gode)

Fra : Dopedog

Dato : 08-02-06 10:04

> Hej.
> Hvilke bands synes du er de mest betydningsfulde indenfor Hard Rock/Heavy
> Metal.?

IRON MAIDEN! Og vel også Black Sabbath.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-02-06 15:28

I stedet for at brokke mig over din vil jeg da lave min egen:
Iron Maiden
Black Sabbath
Deep Purple
Rush