/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
Fra : JWP


Dato : 01-03-06 20:58

Jeg vi gerne vide for og imod stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
f.eks vedligeholdelse og sejlevner.
mvh Jørgen




 
 
Bjarke Christensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 01-03-06 22:00

rust vs ingen rust ?? Og så er det lidt nemmere at reparere glasfiber
skader...

Bjarke



"JWP" <j.winding@get2net.dk> wrote in message
news:S0nNf.127$kW.94@news.get2net.dk...
> Jeg vi gerne vide for og imod stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
> f.eks vedligeholdelse og sejlevner.
> mvh Jørgen
>
>
>



Lars Holst (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 02-03-06 21:43

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> said in news:44060b55$0$78288$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> rust vs ingen rust ?? Og så er det lidt nemmere at reparere glasfiber
> skader...
>
> Bjarke
>
>
>
> "JWP" <j.winding@get2net.dk> wrote in message
> news:S0nNf.127$kW.94@news.get2net.dk...
>> Jeg vi gerne vide for og imod stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
>> f.eks vedligeholdelse og sejlevner.
>> mvh Jørgen
>>
>>
>>
>
>

En stålbåd ruster egentlig ikke så længe man bare sørger for at
"opdatere" sine anoder.
Alubåde korroderer heller ikke hvis man opdaterer sine anoder.

Der er større grad af eftergivenhed/flexning i et glasfiberskrog end der
er i stål og alu skrog. Det giver sig først rigtig til kende ved længere
både.

En stålbåd og i særdeleshed en Aluminiumsbåd er langt mindre
vedligholdelseskrævende end en glasfiberbåd og selvfølgelig også end en
træbåd som er vanvittig krævende med vedligehold.

Hvis de dimensioneres til det kan stål- og alu både tåle issejllads. Skal
man det i en "plasticbåd" så skal der nok bygges vældig meget om i
stævnen med vandtætte skodder bag en decideret kollisions sektion.

Så jeg vil mene at stål og alu er mere robuste materialer at sejle med.

Der er flere mennesker som har færdigheder i at arbejde med stål end
glasfiber. Alu er noget vanskeligere end stål. Men jeg vil tro, som en
anden allerede har nævnt andetsteds, at det vil være nemmere at få udført
reperationer i fjerne egne på en stålbåd end på en glasfiberbåd.

--
Lars Holst

Bjarke Christensen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-03-06 22:19

En glasfiberbåd ruster ikke, uanset om man har skiftet anoder eller ej. Og
hvis jernbåde er så nemme, hvorfor er der så næsten altid røde streger på
dem ?

Jeg tror godt nok man skal langt ud i verdenens afkroge før det er et
problem at få reparereret sin glasfiberbåd. og så er det spørgsmålet om man
er helt tryg ved at få svejst på sin alu båd der. Hvis det argument holder,
så skulle man jo advare mod alu både, da det jo er et fænomen der tilhører
de meget udviklede lande.

Ved små både (under 40 fod) har jeg meget svært ved at se argumentet for
jern. Over 40 fod kan der måske være et argument ....

Bjarke


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns977ADCF07E1D125689lh236589@62.243.74.162...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> said in news:44060b55$0$78288$157c6196
> @dreader1.cybercity.dk:
>
>> rust vs ingen rust ?? Og så er det lidt nemmere at reparere glasfiber
>> skader...
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "JWP" <j.winding@get2net.dk> wrote in message
>> news:S0nNf.127$kW.94@news.get2net.dk...
>>> Jeg vi gerne vide for og imod stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
>>> f.eks vedligeholdelse og sejlevner.
>>> mvh Jørgen
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
> En stålbåd ruster egentlig ikke så længe man bare sørger for at
> "opdatere" sine anoder.
> Alubåde korroderer heller ikke hvis man opdaterer sine anoder.
>
> Der er større grad af eftergivenhed/flexning i et glasfiberskrog end der
> er i stål og alu skrog. Det giver sig først rigtig til kende ved længere
> både.
>
> En stålbåd og i særdeleshed en Aluminiumsbåd er langt mindre
> vedligholdelseskrævende end en glasfiberbåd og selvfølgelig også end en
> træbåd som er vanvittig krævende med vedligehold.
>
> Hvis de dimensioneres til det kan stål- og alu både tåle issejllads. Skal
> man det i en "plasticbåd" så skal der nok bygges vældig meget om i
> stævnen med vandtætte skodder bag en decideret kollisions sektion.
>
> Så jeg vil mene at stål og alu er mere robuste materialer at sejle med.
>
> Der er flere mennesker som har færdigheder i at arbejde med stål end
> glasfiber. Alu er noget vanskeligere end stål. Men jeg vil tro, som en
> anden allerede har nævnt andetsteds, at det vil være nemmere at få udført
> reperationer i fjerne egne på en stålbåd end på en glasfiberbåd.
>
> --
> Lars Holst



Claus Tersgov (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-03-06 17:28


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev

> hvis jernbåde er så nemme, hvorfor er der så næsten altid røde streger på
> dem ?

Fordi langt de flest ejere af stålbåde ikke er opmærksom på de særlige
forhold, som gør sig gældende med en stålbåd, f.eks. uorden i elsystemet,
forkert rustbeskyttelse o.lign.

Claus

--
Sælges billigt!
61 nye blokke for en tusse
www.myboat.dk/blok.htm



JWP (03-03-2006)
Kommentar
Fra : JWP


Dato : 03-03-06 09:44

Tak til Lars og Bjarne.
Ved i også noget om sejlevner?
Båden jeg ser på er en Vibo fra www.bigum-yacht.dk.
mvh Jørgen


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns977ADCF07E1D125689lh236589@62.243.74.162...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> said in news:44060b55$0$78288$157c6196
> @dreader1.cybercity.dk:
>
>> rust vs ingen rust ?? Og så er det lidt nemmere at reparere glasfiber
>> skader...
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "JWP" <j.winding@get2net.dk> wrote in message
>> news:S0nNf.127$kW.94@news.get2net.dk...
>>> Jeg vi gerne vide for og imod stålsejlbåd kontra glasfiber sejlbåd.
>>> f.eks vedligeholdelse og sejlevner.
>>> mvh Jørgen
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
> En stålbåd ruster egentlig ikke så længe man bare sørger for at
> "opdatere" sine anoder.
> Alubåde korroderer heller ikke hvis man opdaterer sine anoder.
>
> Der er større grad af eftergivenhed/flexning i et glasfiberskrog end der
> er i stål og alu skrog. Det giver sig først rigtig til kende ved længere
> både.
>
> En stålbåd og i særdeleshed en Aluminiumsbåd er langt mindre
> vedligholdelseskrævende end en glasfiberbåd og selvfølgelig også end en
> træbåd som er vanvittig krævende med vedligehold.
>
> Hvis de dimensioneres til det kan stål- og alu både tåle issejllads. Skal
> man det i en "plasticbåd" så skal der nok bygges vældig meget om i
> stævnen med vandtætte skodder bag en decideret kollisions sektion.
>
> Så jeg vil mene at stål og alu er mere robuste materialer at sejle med.
>
> Der er flere mennesker som har færdigheder i at arbejde med stål end
> glasfiber. Alu er noget vanskeligere end stål. Men jeg vil tro, som en
> anden allerede har nævnt andetsteds, at det vil være nemmere at få udført
> reperationer i fjerne egne på en stålbåd end på en glasfiberbåd.
>
> --
> Lars Holst



Harding E. Larsen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 03-03-06 14:24

Hej Jørgen,

Jeg tror at du nok kunne have fået mere specifikke svar hvis du
fra begyndelsen havde sat linket på til båden.
Din løse formulering fik hurtigt fleres tanker hen på langfart
med svar på den enkeltes mening om stål, alu og glasfiber.
For evt. reparation af stål og alu både på langtur har de
færreste nok reparationsplader, svejseudstyr m.m. ombord,
hvorimod det er lettere at have en rulle glasmåtte og et par
dunke polyester/epoxy og hærder ombord. Tilsvarende har
cementbådene på langtur et par sække cement med for reparationer.

Snakken om anoder bør nok føres i et andet sammenhæng.

Den båd som du henviser til er mere et hygge sommerhus til
sejlads i indre farvande. Det er hverken en sejlbåd eller en
motorbåd. Mortorsejlere prøver på at få lidt fra sejlbåde og
lidt fra motorbåde og ender i det som du ser på billederne.
Mortorsejlere tiltaler en stor mængde mennesker som ønsker at
sejle rundt, nok mest for hyggens skyld og sætter hyggen højere
end sejlegenskaberne. En motorsejler er konstrueret over en stor
mængde kompromisser og mere er der ikke at sige til det.
En båd som den viste ser på billederne ud til at være velholdt
og en kommende ejer bør fortsætte dette arbejde for at
vedligeholde standarden.

M.h.t. stålfladerne især fribordet så vil det være en god ide
hvert år at slibe overfladen let og give en gang maling hvis
båden er malet med en énkomponent maling. Hermed sikrer man sig
meget imod rust som bobler frem. Er overfladen tæt kommer der
ikke vand ind gennem malingen og rustdannelser kommer ikke
udvendigt af den grund. Indvendigt skal der også males med
rimelige intervaller og det kræver selvfølgelig adgang fra
indersiden. Jeg har set flere hollandske både, hvor den
indvendige maling har været forsømt, de så noget rødprikkede ud
og det efterfølgende arbejde var omfattende.
Er fribordet malet med gode tokomponentprodukter så vælger mange
efter forårsvask kun at vokse overfladen for at højne glansen.
Efter en del år skal der nok opbygges en ny overflade helt fra
bunden.
Alternativet som du ønsker svar på er glasfiberbåden.
Er overfladen ren pæn og uden skader er den meget nem at
vedligeholde. Efter den obligatoriske forårsvask skal den kun
vokses. Er det en farvet båd gør det ikke noget at vokse flere
gange. Voksning kan gøres enten med håndkraft alene, eller med
pudse/polermaskiner.
Igen er det en farvet båd gør det ikke noget at vokse et par
gange i løbet af sæsonen fra en jolle. Alternativet til voks kan
være at der anvendes parafinolie hen over sommeren. Det kan også
anvendes om efteråret, når båden er kommet på land. En fedtet
overflade afviser vand som jo ellers kan fryse og skade en
beskadiget overflade. Overdækning af båden uanset om det er en
stål- alu- eller glasfiberbåd er ikke at foragte. Den dækkende
presenning skal ikke kunne røre ved båden noget sted. Det vil
altid slide på overfladen.

Med den viste båd, er det nok mest sandsynligt, at den kommer på
land om vinteren. Den bør, og det synes jeg alle lystbåde burde,
så gennemgå en grundig inspektion af båden og dens bestanddele
og der er tid til at foretage udskiftninger og reparationer i
vinterhalvåret.

En båd bør ligesom store både og andre konstruktioner der skal
besidde en vis pålidelighed og sikkerhed i anvendelsen, holdes i
regelmæssig eftersyn og fejl og resultater logbogsføres.

Mvh/Harding


JWP <j.winding@get2net.dk> skrev:
>Tak til Lars og Bjarne.
>Ved i også noget om sejlevner?
>Båden jeg ser på er en Vibo fra
>www.bigum-yacht.dk.
>mvh Jørgen


ThomasB (03-03-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 03-03-06 22:28


"Harding E. Larsen (slet 4JWBA)" <harding@4JWBAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11413924800.327884411745803@dtext.news.tele.dk...

[snip]

> Med den viste båd, er det nok mest sandsynligt, at den kommer på
> land om vinteren. Den bør, og det synes jeg alle lystbåde burde,
> så gennemgå en grundig inspektion af båden og dens bestanddele
> og der er tid til at foretage udskiftninger og reparationer i
> vinterhalvåret.

Hej Harding.

Det var virkelig et godt indlæg!

Mvh Thomas



Harding E. Larsen (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-03-06 20:08

Hej Thomas,

Velbekomme,
Jeg kan se at du fremhæver afsnittet vedr. vedligeholdelse.
DS har netop udsendt en vedligeholdelsesbog der kan være
inspirerende og god at anvende som grundlag for vedligeholdelse
af båden.
Den blev forrige mandag omtalt i Tv4´s nye mandagsudsendelse,
Albatros, som sendes en gang om måneden fremover.
Vi har i B-31 klubben haft en tilsvarende vedligeholdelsesbog
liggende på klubbens hjemmeside for klubbens medlemmer siden
efteråret 2004.
Det er godt at have styr på bådens vedligeholdelse, det gør
sikkert ikke prisen lavere ved salg af båden og for bådens ejer
er det betryggende at vide at båden er set grundigt efter.

Mvh/Harding



ThomasB <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet 4JWBA)"
><harding@4JWBAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11413924800.327884411745803@dtext
>.news.tele.dk...
>
>[snip]
>
>> Med den viste båd, er det nok mest
>>sandsynligt, at den kommer på
>> land om vinteren. Den bør, og det
>>synes jeg alle lystbåde burde,
>> så gennemgå en grundig inspektion af
>>båden og dens bestanddele
>> og der er tid til at foretage
>>udskiftninger og reparationer i
>> vinterhalvåret.
>
>Hej Harding.
>
>Det var virkelig et godt indlæg!
>
>Mvh Thomas

--
Harding E. Larsen


santana.sorensen@get~ (02-03-2006)
Kommentar
Fra : santana.sorensen@get~


Dato : 02-03-06 10:02


Bjarke Christensen (nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg er
dansker) skrev:

> rust vs ingen rust ?? Og så er det lidt nemmere at reparere glasfiber
> skader...
>
Til gengæld er det nok nemmere at få stålskader fixet hvis man er
på langfart.

/Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste