Hjælp til Mascot 28
Fra : Ole

Dato : 21-02-06 20:56

For enden af stævnrøret ude ved skrue, sidder der en flange med 2
pinolskruer skruet ind i siden, der hvor skrueakslen kommer ud gennem
flangen anes en gummi pakning. Jeg vil gerne have afmonteret Flangen, for at
kontrollerer gummipakningen og evt. et stævnrørsleje der gemmer sig inde bag
ved. Men den flange sidder bare fast, der er prøvet rustløsner, rørtang,
uden held. Er der et kvikt hoved der er behjælpelig med en godt råd ??

Med sejler hilsen
Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-06 14:00

Hej Ole,

Ja lejet afsluttes bagerst normalt med en ca.: 10 mm ring.
Ringen er en udtræksring for lejet.
Når pinolskruerne er udtaget påsættes en hagenøgle, skru højre
om og så kommer lejet ud uden besvær.
Jeg tror ikke der findes en gummipakning bagerst. Det du kan se
er selve det vandsmurte leje. Der består inderst mod akselen af
en gummidel med langsgående kanaler således at det
gennemstrømmende vand kan udføre den nødvendige smøring. Foran
lejet bør der være et par huller mere hvor vandet kan komme ind.

Der findes to konstruktionstyper af bagerste leje.
1. Yderrør af messing.
2. Yderrør af delrin/nylon.
Nr. 2 kan ved monteringen godt have tendens til at sluppe lidt
men det forsvinder i vand da ydermaterialet udvidder sig mellem
7 - 9 % i saltvand.
Der findes forskellige stævnrørstyper, nogle tillader kun at en
halv længde af lejet kan indføres i stævnrøret. Hvorfor lejets
længde skal tilpasses. Nogle typer skal der drejes ydre geving i
for at aftrækkermøtrikken som sidder bagerst kan skrues på o.s.v.

God fornøjelse med udskiftningen. Medens du er i gang bør du nok
også kaste et blik på det inderste leje og hvis dette også
trænger til udskiftning, så tag lige akselen ud for at se om der
evt. skulle være grubetæring i denne. Det forekommer hvis der
ikke har været udført tilstrækkelig anodisk beskyttelse på båden.
Grubetæring kan ses som huller i akselen; men der kan være store
underliggende hulrum. En groft tæret aksel kan være som en
switzerost og vil knække på et tidspunkt.
Så jævnlig kontrol er ikke at foragte.

Mvh/Harding

Fra : Ole

Dato : 22-02-06 20:56

Tak for de gode råd Hr. Larsen, så blev jeg lidt klogere.
Med venlig hilsen
Ole Häuser
Vejle
"Harding E. Larsen (slet H7RLZ)" <harding@H7RLZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en