Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp: hvilket objektiv ville i vælge?
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 21:19

Hvilket af disse 3 objektiver ville i anvende til indendørs
portrætfotografering? Der skal tages nogle hurtige håndholdte billeder af
nogle kollegaer... Max 1 minut pr. portræt. Kamerahuset er EOS 350D (crop
faktor 1.6) med Canon 580EX flash.

Objektiverne som der kan vælges imellem:

1. Sigma prime 30mm F1.4
2. Canon kit zoom 18-55mm F3.5-5.6
3. Sigma zoom 70-300mm F4-5.6

Mit bud er at anvende 30mm prime linsen, og indstille kameraet på det
automatiske program til portrætfoto, samt at anvende 180 grader bounce flash
imod hvidt loft, med "catch light" aktiveret (det hvide stykke plastic som
kan trækkes ud af flashen).

Er der iøvrigt nogle andre gode råd. Billederne skal bare bruges til noget
internt hvem-er-hvem halløj, og det er vigtigt at det kan overståes hurtigt.
Der er ikke tid til opstilling og prøve billeder osv.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-03-06 21:30

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
> [...]
> faktor 1.6) med Canon 580EX flash.
>
> Objektiverne som der kan vælges imellem:

Jeg ville vælge 70-300 og så skyde ved 70mm f4.

30mm'eren giver sandsynligvis lidt fortegning, og ved f1.4 får du sikkert
ikke meget andet end et øje i fokus

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 21:54

> Jeg ville vælge 70-300 og så skyde ved 70mm f4.

Hvad ville du gøre ved blitzen? Ville du pege lige frem eller bounce?

> 30mm'eren giver sandsynligvis lidt fortegning, og ved f1.4 får du sikkert
> ikke meget andet end et øje i fokus

Tænker du på den type fortegning som gør at næsen virker større end ørene?

Tak for svarene Thomas.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-06 22:41

Hej Jesper

Jesper Juul Pedersen wrote:

> Hvad ville du gøre ved blitzen? Ville du pege lige frem eller bounce?

ALDRIG direkte mod motivet! Sæt blitzen lodret eller 30º bagudrettet med
reflektoren (den, der kan vippes) lodret, så får du en jævn og blød
lysfordeling.

> Tænker du på den type fortegning som gør at næsen virker større end ørene?

Det er én mulighed. Du risikerer også, at hele ansigtet ikke bliver
skarp - afhængig af, hvor på ansigtet, du fokuserer. - Hold 'afstand'
ca. 2-3m, som jeg svarer dig i den anden mail....

mvh. ERik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-03-06 16:49

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
> Hvad ville du gøre ved blitzen? Ville du pege lige frem eller bounce?

Bounce "of course". Ikke lige i synet med mindre du bruger ringblitz og vil
opnå denne effekt i øjnene.

> Tænker du på den type fortegning som gør at næsen virker større end ørene?

Præcis.

> Tak for svarene Thomas.

Glad for du kunne bruge til noget.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-06 22:35

Hej Jesper

Jesper Juul Pedersen wrote:
> Hvilket af disse 3 objektiver ville i anvende til indendørs
> portrætfotografering? [...]
>
> 3. Sigma zoom 70-300mm F4-5.6

Vælg denne og sæt den til et sted mellem 70mm og 90mm - svarende til
fullsize mellem 112mm og 150mm. Det bedste ville dog have været, hvis du
havde haft adgang til en fast 85mm optik.

> [...]
> imod hvidt loft, med "catch light" aktiveret (det hvide stykke plastic som

Hm, lidt mere direkte lys, når du kommer længere væk jvf. brændvidden
ovenfor. Men stadig med mest mulig indirkte lys.

> Er der iøvrigt nogle andre gode råd. Billederne skal bare bruges til noget
> internt hvem-er-hvem halløj, og det er vigtigt at det kan overståes hurtigt.
> Der er ikke tid til opstilling og prøve billeder osv.

- Det er altid en god idé at komme på en vis afstand af portrætmotiver -
2-3m, så personen, du vil fotografere ikke er fokuseret på, at du er så
tæt på.
- Det er også en god idé med en forholdsvis stor blænderåbning - max.
f:8, (f:5,6 eller f:6,7 er bedst) så får du en skarp forgrund med stor
dybde men en sløret baggrund.
- Sørg for, at brillebærere aldrig kigger 'parallelt' med dit objektivs
forkant, især vigtig ved brug af blitz. Både med og uden blitz kan der
af nogle mærkværdige optiske grunde opstå 'spejlinger' og 'forskydning'
i nogle konturer inden for brilleglassets område, der gør, at øjnene
ikke ses tydelige gennem brillerne. En lille smule skrå vinkel - ca. 20º
højst 30º vil ophæve denne effekt.
- Vær også opmærksom på, hvis der er dagslys i lokalerne, at vinduer
ikke reflekteres i briller eller dit objektiv.

Da jeg selv tog en del portrætter brugte jeg altid en 135mm og senere,
da jeg fik Canon altid 85mm eller min Sigma 70-210mmUC sat på 105mm. Det
gav altid gode resultater både ved opstillede og ikke opstillede modeller.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 23:13

>Vælg denne og sæt den til et sted mellem 70mm og 90mm - svarende til
>fullsize mellem 112mm og 150mm. Det bedste ville dog have været, hvis du
>havde haft adgang til en fast 85mm optik.

Jeg har nået at eksperimentere lidt med nogle selvportrætter her til aften,
og indtil videre er jeg nået frem til at Sigma 70-300mm F4-5.6 zoom linsen
omkring 70mm og kameraets program til portræt giver gode resultater.
Desværre er den optiske kvalitet meget dårlig, så billederne bliver teknisk
ikke så gode, men beskæringen og motivet fungerer bedst med denne
brændvidde. Netop denne linse var et billigt impulskøb, og jeg troede ikke
rigtigt at jeg ville få så meget glæde af den, andet end til udendørs zoom
fotografi fx. natur osv. i dagslys, som var det jeg købte den til. Men i
dette tilfælde virker det som det er den bedste af de tre. Jeg vil tage dit
råd til efterretning, og lave nogle eksperimenter i 70-90mm området...

>Hm, lidt mere direkte lys, når du kommer længere væk jvf. brændvidden
>ovenfor. Men stadig med mest mulig indirkte lys.

Jeg håber at dagslyset kan hjælpe med indirekte lys. Der er store vinduer
med meget dagslysindtrængen. Så måske en fremadrettet bounce kunne give en
god fill effekt?

<...>

Mange tak for de gode råd, Erik. Det er præcist råd som disse, som jeg kan
få glæde af.

Mvh
Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-06 23:41

Hej Jesper

Jesper Juul Pedersen wrote:

> [...]
> råd til efterretning, og lave nogle eksperimenter i 70-90mm området...

'Problemet' med 70-300mm - og for såvidt også 70-200mm - sat på 70mm -
er, at de har en forholdsvis snæver afstandsindstilling i området
1,7-2,5m, hvilket giver en skarphedsdybde, der stort set er lig 0. -
Allerede på 90mm og en afstand på ca. 3m vil ændre væsentlig til det bedre.

> Jeg håber at dagslyset kan hjælpe med indirekte lys. Der er store vinduer
> med meget dagslysindtrængen. Så måske en fremadrettet bounce kunne give en
> god fill effekt?

Tjo... Men pas stadig på blitzreflekser i briller og evt. andre blanke
overflader lige omkring motivet. Du kan prøve med at vinkle reflektoren
i området 45º, 60º, 75º og 90º både med/uden bouncereflektoren 'aktiv'.
- Jeg tror, du vil få bedre resultater, hvis du havde en speciel
diffuser til at påmontere. Jeg kender ikke EX-blitzen så meget, har selv
'kun' haft en 540EZ, og jeg brød mig ikke om bouncerens måde at virke
på. Og som en decideret diffuser, var den intet værd. Jeg har istedet nu
en Metz 32Z-2 og en 45CL4 med en ægte diffusere påmonteret. - Faktisk
sidder den næsten altid på - uanset hvor jeg bruger blitz.

> Mange tak for de gode råd, Erik. Det er præcist råd som disse, som jeg kan
> få glæde af.

Velbekomme. Især problemer med brillebærere er noget, jeg i starten -
for mange, mange år siden - måtte lære at finde en måde at undgå disse
reflekser og fortegninger... Nåja, så synes jeg også, at en smule profil
i et portræt giver en væsentlig bedre dybde og karakter i ansigtet....

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 00:07

> [...]
>1,7-2,5m, hvilket giver en skarphedsdybde, der stort set er lig 0. -
>Allerede på 90mm og en afstand på ca. 3m vil ændre væsentlig til det bedre.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette? Jeg kan kun justere selve
brændvidden og focus. Der er ikke andet man kan stille på (men objektivet
har en makro knap som man kan slå "on" eller "off").

Mener du at det er svært at fokusere på 70mm fordi der skal meget små
bevægelser til for at flytte focus meget på 70mm, og at dette bliver bedre
ved længere brændvidde? Er det ikke ligegyldigt, hvis autofocus fungerer som
den skal? Men det er måske lige netop det den ikke gør på 70mm og så tæt
afstand.

P.S. jeg kan se på kvaliteten af billederne, at det hele fungerer bedst
omkring 90mm. Dette giver den bedste tekniske kvalitet af billedet. Motivet
er tilsvarende rykket længere væk. Men det er simpelthen som om at
objektivet tegner bedre på 90mm end på 70mm.

Mvh.
Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-06 01:11

Hej Jesper

Jesper Juul Pedersen wrote:

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette? Jeg kan kun justere selve
> brændvidden og focus. Der er ikke andet man kan stille på (men objektivet
> har en makro knap som man kan slå "on" eller "off").

Nej, det er netop det. Jo tættere, du er på et motiv, jo mindre område
har du at stille skarpt i. Og det sammen med, at jo større
blænderåbning, du bruger, jo mindre bliver skarphedsdybden også.

Nu har jeg ikke selv en 70-300mm, men kun en Sigma 70-210mm UC, så
eksemplet her er fra mit egen objektiv.

Indstilling:
70mm brændvidde med afstand til motivets fokuseringspunkt 1,65m*) giver
en skarphedsdybde på +/- 6cm
90mm brændvidde med afstand til motivets fokuseringspunkt 2,0m giver en
skarphedsdybde på +/- 12cm
90mm brændvidde med afstand til motivets fokuseringspunkt 3,0m giver en
skaprhedsdybde på +/- 20cm

Alt med kameraet sat på TTL blitzmåling giver med min Metz 45CL4
1/180sek. / bl. 8, blitzens udladningstid ca. 1/2500sek.

Hvis nu blitzens udladningstid hæves til 1/5000sek. ved at du går
tættere på motivet, vil kameraet sætte blænden til bl. 4,5, - og
skarphedsdybden vil på de ovennævnte zoomindstillinger sænkes med ca.
50%, så skarphedsområdet vil blive sænket til hhv. +/- 3cm, 6cm og 12cm.

Dvs., det mindre blænder, du kan bruge, des højere skarphedsdybde.

*) 1,65m er den korteste afstand, den kan gå til, ellers går den over i
makroområdet.

> [...]
> den skal? Men det er måske lige netop det den ikke gør på 70mm og så tæt

Ja, ikke så meget brændvidden på de 70mm, som kombninationen af de 70mm
+ en forholdsvis stor blænderåbning. Men selvfølgelig er en kontinuerlig
autofokusering en fordel her. Men jo længere, du er væk fra motivet, des
mindre rent procentmæssig vil en bevægelsesvariation fra motivet være.
Og jo længere, du er væk fra motivet, jo kraftigere blitzudladning vil
du få og dermed også en mindre blænderåbning.

Det er selvfølgelig også afhængig af, hvordan selve portrætprogrammet er
opbygget på kameraet. (Det ville ligne Canon meget dårlig, hvis ikke
programmerne er opbyggede nogenlunde på samme måde). Jeg har ikke
erfaring med EOSD, men mit EOS 600 og EOS 5 har begge et rigtig godt
portrætprogram, som varierer efter de objektiver, der bruges. I
manualerne til begge modeller står der, at brændvidder mellem 85mm og
135mm er optimale med faste brændvidder og 90mm til 150mm med
zoomobjektiver.

> [...]
> er tilsvarende rykket længere væk. Men det er simpelthen som om at
> objektivet tegner bedre på 90mm end på 70mm.

Ja, fordi du får kombinationen af den lidt længere brændvidde + lidt
længere afstand + en mindre blænder, hvis du vil bevare samme
målestoksforhold i motivet på 90mm, som den, der er ved indstilling på
70mm. - Og så svarer det jo ca. til omkring de 135mm, som Canon selv
anbefaler til ihvertfald EOS 600 og EOS 5.

Når/hvis du vil lave lidt efterbehandling, kan du jo beskære billederne,
så alt for meget udenoms bliver skåret væk og så forstørre tilledet
tilsvarende. Du må ikke bruge Canons eget software til det. Jeg vil her
anbefale, at du bruger enten en regulær Adobe Photoshop eller evt. en
Photoshop Elements 3.0 eller nyere. Eller evt. en Canvas 8. - Den kunne
man få gratis sammen med månedsbladet 'ComputerARTS' (dec.2005). Normalt
er Canvas jo ikke det bedste billedredigeringsprogram, men det er bedre
end jeg forventede....

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 23:15

<..>

> [...]
>skarphedsdybde på +/- 12cm
>90mm brændvidde med afstand til motivets fokuseringspunkt 3,0m giver en

Hvilken blænde indstilling har du her?

<...>

> [...]
>man få gratis sammen med månedsbladet 'ComputerARTS' (dec.2005). Normalt
>er Canvas jo ikke det bedste billedredigeringsprogram, men det er bedre

Jeg bruger et program der hedder Picasa2. Det har virkelig god brugerflade
til at beskære med, og de mest banale effekter synes jeg fungerer godt. Glem
alt om hvad der er blevet skrevet omkring at dette program ikke kan bruges
fordi den ikke ændre på de fysiske billedefiler osv. Programmet er faktisk
ganske godt. Det synes jeg i hvertfald. Men det kan også kun de allermest
simple og banale effekter, til gængæld gør den dette med stor overbevisning.

Iøvrigt tak for de mange oplysninger. Hvis jeg en dag får lyst at udvidde
med et 4. objektiv så bliver det en 85mm prime... F.x. Canon 85mm F1.8 til
ca 3500 kr.

Mvh
Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-06 00:04

Hej Jesper

Jesper Juul Pedersen wrote:

> Hvilken blænde indstilling har du her?

Det står i de to næste linier, du klippede fra.

"1/180sek. / bl. 8,"

- Altså bl. 8

> [...]
> simple og banale effekter, til gængæld gør den dette med stor overbevisning.

Jeg arbejder kun på Mac, når det gælder grafik, så jeg kender ikke
Picasso programmet, og kan så heller ikke vurdere det. Jeg har stort set
altid brugt Photoshop eller lignende. På det seneste er jeg nu begyndt
at kigge lidt på et program, der hedder Inkscape, (Linux, men kan bruges
på Mac OS X), det er aldeles fremragende, men også ret avanceret, trods
det at det endnu ikke er ved en ver. 1.0. - kun 0.4...

> Iøvrigt tak for de mange oplysninger. Hvis jeg en dag får lyst at udvidde
> med et 4. objektiv så bliver det en 85mm prime... F.x. Canon 85mm F1.8 til
> ca 3500 kr.

Ja, det er et hammergodt objektiv! - Alternativt bør du nok også lige
ta' et kig på Tamrons nye 90mm - godt nok kun en f:2,8, men alligevel...
http://www.fotosense.co.uk/shop_details.asp?productID=626&productName=Tamron_SP_AF_90mm_f2.8_Macro_1:1_Di_Lens_(4_Mounts)
- Prisen er altså også kun 280 eng.pund!

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 03-03-06 16:43

> Objektiverne som der kan vælges imellem:
>
> 1. Sigma prime 30mm F1.4
> 2. Canon kit zoom 18-55mm F3.5-5.6
> 3. Sigma zoom 70-300mm F4-5.6

Det bedste du kunne få var nok en 50mm 1.4 eller 1.8 på en EOS 350D, det
svarer til 80mm på fullframe og det er en kanon brændvide til portrætter, og
de har super lysstyrke til næsten ingen penge for 1.8 versionen i hvertfald.

Men ellers ville jeg nok vælge kit objektivet på blænde 8, der tegner den
faktisk glimrende, dog aftager skarpheden noget ud i hjørnerne, men lige
netop ved portrætter gør det ikke noget.
Jeg går ud fra, det er det vi kalder brystbilleder du skal tage, så din
baggrund skal jo sikert ikke stå skarpt alligevel. Det vil i såfald kun være
det midterste du skal have skarpt i billedet, og det er der Kit objektivet
er god så...

Objektivet er meget handy at arbejde med, undtagen hvis du skal bruge
filtre, så jeg vil foreslå dig at forsøge lidt med den.

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 03-03-06 21:19

Jeg er uenig i betragtningen om, at en 50mm f/1,8 er det bedste valg
til portrætter. Jeg har både en 50mm f/1,8 og en 85mm f/1,8 (til
Nikon godt nok), og jeg synes, at proportionerne i ansigtet samt
bokeh'en bliver betydeligt bedre ved 85mm. Eneste ulempe er, at man
skal et godt stykke væk fra motivet, hvis man ønsker et
torso-portræt.

Esben

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 23:18

> [...]
>bokeh'en bliver betydeligt bedre ved 85mm. Eneste ulempe er, at man
>skal et godt stykke væk fra motivet, hvis man ønsker et

Lad os lige få afklaret om der tales om full frame eller crop factor?

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 05-03-06 11:21

> Lad os lige få afklaret om der tales om full frame eller crop factor?

Jeg taler om 50mm på en 350D, altså med crop 1,6x.

Til film 24x36mm, har man altid foreslået brændvider mellem 85 - 135mm til
portrætter, det er så lidt en smagsag hvad man personligt foretrækker.
Omregner man det til en 1,6x crop, så er det mellem 50 - 85mm.
Jeg. personligt har altid foretrukket 85mm på film, hvilket så svarer til en
50mm på min EOS 20D.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 13:05

> [...]
> Omregner man det til en 1,6x crop, så er det mellem 50 - 85mm.
> Jeg. personligt har altid foretrukket 85mm på film, hvilket så svarer til

Ok... så er det på plads... En Canon 50mm F1.8 koster ned til ca. 800 kr. en
Caonon 85mm F1.8 koster ca. 3100 kr.

Så det lyder da som om at hvis man skal købe et protræt objektiv til EOS
350D, så kan det være en rigtig god ide at spare de 2000 kr og købe plactic
objektivet på 50mm.

Er der nogen her i gruppen der ville fraråde at indkøbe 50mm "bulk"
objektivet til portrætfoto, istedet for 85mm.

Hvordan ville tingene se ud hvis hvis prisen var den samme. Så er det vel en
fordel med længere brændvidde hvis blænde er det samme, og hvis man kan
komme langt nok vær fra motivet...

Mvh
Jesper

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 05-03-06 17:07

> [...]
>
> Så det lyder da som om at hvis man skal købe et protræt objektiv til EOS
> 350D, så kan det være en rigtig god ide at spare de 2000 kr og købe

Ja hvis du foretrækker den brændvide, nogle foretrækker lidt længere
brændvider end andre.
50 1.8 er bygget lidt dårligere end 85mm, men optisk er den ganske udmærket.
Filtergevindet drejer rundt så vidt jeg husker, det gør den ikke på 85mm

> [...]
> en
> fordel med længere brændvidde hvis blænde er det samme, og hvis man kan

Det er ikke en fordel at komme længere væk end du er med 50mm, men mere en
smag sag. Ulempen ved 85mm er at du måske kommer for langt væk. Så får man
svært ved, at have 2 eller 3 personer på billedet. f.eks. et familie
portræt, så jeg mener ikke helt man kan sammenligne det på den måde.

Skulle du f.eks. fotografere sport indendørs er de begge rigtig gode. Ved
f.eks. håndbold er der mange presse fotografer der bruger 85mm, altså på FF.
Men det er self.. en helt anden ting, og ikke det du spørger til. men hvis
man vil ud og købe, så overvej hvilke andre ting du kunne tænke dig at bruge
den til.