Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lyslægning for amatører?
Fra : KJ

Dato : 27-02-06 23:35

Jeg har af og til behov for at tage billeder af forskellige genstande
lige fra omkring 5x5x5 cm til vel maks 50x50x50 cm, typisk noget elektronik.

Det har indtil nu foregået lidt (ok meget) intermistisk, og resultatet
bliver derefter. Hver gang kæmper jeg med at undgå alt for meget
slagskygge, og jeg har problemer med hvidbalancen, fordi jeg anvender
tilfældige lyskilder...

Hvis jeg gerne vil lave en lidt mere holdbar løsning, hvordan griber jeg
det så bedst an? Er der mon nogen her, som har et godt råd eller to?

Det må helst ikke koste for mange penge, men det er til gengæld ok, hvis
der er lidt "handyman" over forslagene

Jeg har tænkt på at bruge et stykke lyst stof som baggrund, som hænger i
en blød bue op fra eks. et bord, så der ikke opstår en "kant" på fotoet
mellem vandret og lodret.

Men hvad er smartest med lyset? 3-4 lamper der kan flyttes individuelt?,
hvilken type pære/lyskilde skal jeg bruge? skal der mon en parabolskærm
på dem eller ? Hvordan gør de professionelle det?

Vh. KJ

Fra : Jakob

Dato : 28-02-06 00:23

In article <44037ea6$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mail@nowhere.not says...

> Men hvad er smartest med lyset? 3-4 lamper der kan flyttes individuelt?,
> hvilken type pære/lyskilde skal jeg bruge? skal der mon en parabolskærm
> på dem eller ? Hvordan gør de professionelle det?

Det lyder som om du skal have gang i et lystelt. Se evt
http://www.pbase.com/wlhuber/light_box_light_tent

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Holm

Dato : 28-02-06 01:39

"KJ" <mail@nowhere.not> wrote
> Jeg har af og til behov for at tage billeder af forskellige genstande lige
> fra omkring 5x5x5 cm til vel maks 50x50x50 cm, typisk noget elektronik.

Der er ikke meget handyman over
http://www.fotomayr.de/webkat98/homepage.php?/html/001054.HTM

Komplet setup med telt, lampe, reflektor. Fungere rigtig fornuftigt..

Mvh
Jan Holm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-03-06 02:08

KJ wrote:
> [...]
> hænger i
> en blød bue op fra eks. et bord, så der ikke opstår en "kant" på

Jeg vil foreslå et lystelt eller en lightcube fra Walimex:
http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf200772947777148549&Shop=1&Type=1&Param=270&Group=270&Language=D

Det koster kun de 60 euro + forsendelse
eller endnu bedre byd det hjem via ebay.de
Det gjorde jeg og fik teltet til under 35 euro.
Her er et telt på ebay fra forhandleren foto-walser, der markedsfører sig på
den måde:
http://cgi.ebay.de/Walimex-Lichtzelt-100x180cm-UVP-179-NEU_W0QQitemZ7594758758QQcategoryZ10603QQrdZ1QQcmdZViewItem

Der er ikke det store run på lysteltene, så der er en god chance for at
vinde auktionen til fornuftige penge.

Som lyskilde vil jeg da foreslå en Walimex flash, eller en dagslyslampe fra
samme sted.
Skal det være rigtigt billigt, kan en 500 Watt halogenlampe fra Harald
Nyborg bruges, men husk afstand til teltet. De lamper blir altså varme. En
dagslyslampe eller en flash er at foretrække. En flash, hvis du har mulighed
for at trigge den - altså benytte eksterm flash via hotshoe eller sync-stik.
Hivs du bruger Digicam uden de muligheder, er dagslyslamperne at foretrække.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : KJ

Dato : 01-03-06 08:42

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Hivs du bruger Digicam uden de muligheder, er dagslyslamperne at foretrække.

Hov ja, det skulle jeg måske have skrevet. Jeg har et Canon 350d, og til
det har jeg en Canon 380 blitz.

Tak for alle rådene i øvrigt, jeg læser dem opmærksomt. Jeg anede slet
ikke, at der var noget, der hed et lystelt

Vh. KJ

Fra : Jarle H Knudsen

Dato : 01-03-06 18:54

On Wed, 1 Mar 2006 02:08:00 +0100, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Hivs du bruger Digicam uden de muligheder, er dagslyslamperne at foretrække.

Er det nok med en lampe?

--
jhk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-06 20:21

Jarle H Knudsen wrote:

> Er det nok med en lampe?

Ude i naturen er der kun en sol...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-03-06 22:20

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ude i naturen er der kun en sol...

skarpt og filosofisk !
-ofte giver det et underligt lys, hvis der kommer skygger fra flere
sider. Så hellere diffust lys, som f.x. i let tåget vejr (portrætlys)

Bo //