Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optik til min kommende Canon 350D
Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-06 13:54

Hej gruppe

Det bliver jo nok en 350D jeg går ud og køber en af de nærmeste dage, og
derfor har jeg brug for et par råd om optik til dyret.

Og ja, jeg ved der ofte er spørgsmål som dette, men behovene er
forskellige og forudsætningen ditto, så derfor endnu et indlæg

Mine behov:

1. Et godt standardobjektiv
===========================

A. Jeg har ved at læse i gruppen fået den forståelse at 18-55 mm er
mindre godt, hvor 17-85 mm skulle være bedre. Men endnu bedre skulle
24-105 mm være.

Er det korrekt?

Nu kommer det også an på størrelsen af objektiverne, for jeg går efter
350D pga. den lille størrelse. Men endnu har jeg ikke fundet nogen
forretning med et godt udvalg af DSLR i København, så det er lidt svært
at vurdere!

B. Jeg har et film SLR af mærket EOS 1000FN med et 35-80 mm. Vil jeg
kunne bruge dette objektiv sammen med 350D?

2. En zoom med (forholdvis) lang brændvidde

Jeg skal til Tyrkiet den 29. marts for at se den totale solformørkelse.
For at få gode billeder kræves en god zoom, den bør mindst være 200 mm
men jeg tror at 300 mm er bedre. Jeg er også interesseret i naturfotos,
og savnede fx en zoom da jeg var i Afrika for 4 år siden

Der findes flere xx-300 mm, fx:

Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 DC (kr 1945)
Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 USM (kr 2177)
Canon EF 70-300mm IS USM (4175 kr)
Canon EF 90-300 mm f: 4,5-5,6 DC (1649 kr)
Canon EF 90-300 mm f: 4,5-5,6 USM (2082 kr)
Canon EF 100-300 mm f: 4,5-5,6 USM (2664 kr)

(Priser fra kamerashop.dk)

A. Hvad er forskellen på disse - altså ud over brændvidderne og
priserne? Jeg er helt på herrens mark!

B. Er der andre objektivmærker end Canon som bør tages i betragtning?

Takker og bukker

Fra : HBJensen

Dato : 27-02-06 15:03

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> godt, hvor 17-85 mm skulle være bedre. Men endnu bedre skulle 24-105 mm

Hej Martin ... jeg har et 350d og er meget glad for det. Jeg er en glad
amatør mht til fotografering, så jeg kan kunne indskyde hvad jeg selv har
hørt, læst og erfaret og du må så tage det med nogle tons salt

Hvis du kan få kit objektivet med til en rimelig pris, så er det altså
ganske udmærket at have som all-round. Det er ikke GODT, men det er altså
heller ikke møg-ringe. Og det gør ikke pakken særligt meget dyrere.

> [...]
> 350D pga. den lille størrelse. Men endnu har jeg ikke fundet nogen
> forretning med et godt udvalg af DSLR i København, så det er lidt svært at

Ved det ikke

> B. Jeg har et film SLR af mærket EOS 1000FN med et 35-80 mm. Vil jeg kunne
> bruge dette objektiv sammen med 350D?

Ej heller her

> [...]
>
> (Priser fra kamerashop.dk)
>
> A. Hvad er forskellen på disse - altså ud over brændvidderne og priserne?

IS og USM gør objektiverne dyrere, generelt set. Det jeg synes du skal huske
på er at du ret snart vil begynde at se dig om efter et lysstærkt objektiv.
I starten kiggede jeg også efter prisen, da jeg ikke havde råd til noget
bedre, og valgte en del ud fra hvor stort et område jeg synes jeg fik for
rimelige penge. Fra nu og frem vil jeg samle pengene til noget bedre glas,
der er langt mere lysstærkt. Det kommer til at give de bedste oplevelser.
Man bliver lidt ærgerlig når der bare ikke kan hives mere lys ind gennem det
stakkels billige rør man har fået købt sig.

Og ellers så tag en tur med google igennem foto nyhedsgrupperne, dine
spørgsmål har været stillet mange gange, og besvaret lige så tit.

> B. Er der andre objektivmærker end Canon som bør tages i betragtning?

Sigma, Tamron....De findes også på kamerashop.dk som er ganske billig.

> Takker og bukker

God jagt

Henrik

Fra : Asle Bjerva

Dato : 27-02-06 23:13

"HBJensen" <carbonman@sol.countrycode> skrev i melding

Objektiver med stablisering og stort zoom omfang og stor lysstyrke blir
store og ofte tunge, og ikke minst meget kostbare !

Min kamerasekk inneholder så langt :
1 350d + batterigrep
1 17-85 IS
1 70 - 300 IS USM

Begge disse objektivene er større enn kit objektivene i fysisk størrelse
EF-S 17-85 IS er 8 cm i diameter på det tykkeste og er 9 cm langt.
70- 300 4-5,6 IS USM er 8 cm i diameter på det tykkeste og er 14 cm langt.

Jeg er meget godt fornøyd med bildestabiliseringen og ikke minst den
lynhurtige fokuseringen på begge.
Har sammenlignet med tilsvarende uten IS og USM fokusmotor, og det er som
natt og dag !
Stabiliseringen gjør det mulig å håndholde i 2-3 blendere dårligere lys enn
uten. Dette er reelt, ikke kun reklameskrytet, selv om Canon hevderr det
samme... Det fungerer !
Selv om IS objektivene er større og dyrere (og bruker mer strøm) er de verdt
hver krone / euro :)

Objektiver med stablisering bruker mer strøm enn andre objektiver, så minst
et ekstra batteri eller et batterigrep med to batterier i er en fordel.

Hvis en har tilgang til gamle objektiver, selv andre merker enn canon,
finnes det overganger slik at en kan bruke disse på 350d.
Jeg har en overgang mellom M42 skrufatning og EOS og den har jeg brukt med
hell med noen gamle objektiver jeg hadde liggende fra "gamle dager". Et
russisk speiltele på 1100mm som gav meg 1100+2X konverter *1,6 = 3520mm
brennvidde. Det gir over 70X forstørrelse.

Det finnes til Minolta, Nikon Olympus OM samt en del andre.

Ellers er et etbenstativ meget nyttig med 300 mm i lite lys.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-06 17:17

Asle Bjerva wrote:

> Jeg er meget godt fornøyd med bildestabiliseringen og ikke minst den
> lynhurtige fokuseringen på begge.
> Har sammenlignet med tilsvarende uten IS og USM fokusmotor, og det er som
> natt og dag !

Tak for svaret.

Jeg besøgte Bingo Foto i dag og prøvede faktisk 70-300 mm IS. Det
virkede meget overbevisende!

Indtil videre er min plan følgende:

350D + 18-55 kit
70-300 mm IS USM
Batterigreb

Senere vil jeg købe 17-85 IS. Men lige nu er det vigtigere med den lange
brændvidde pga. solformørkelsen. Til allround brug ser jeg også en
fordel i at have den medfølgende 18-55 fordi den er meget let og kompakt
og kun koster 500 kr oven i.

Hilsen
Martin

Fra : Andreas M.

Dato : 28-02-06 20:26

Martin Larsen wrote:
> Jeg besøgte Bingo Foto i dag og prøvede faktisk 70-300 mm IS. Det
> virkede meget overbevisende!

Bare nysgerrig, hvilken afdeling?

--
Andreas M.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-06 22:32

Andreas M. wrote:

> Bare nysgerrig, hvilken afdeling?

Amagerbrogade!

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-06 16:08

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:4402f63e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Jeg skal til Tyrkiet den 29. marts for at se den totale
> solformørkelse. For at få gode billeder kræves en god zoom, den bør
> mindst være 200 mm men jeg tror at 300 mm er bedre.

Du har ikke behov for en stor zoom, men for meget brændvidde. Husk, du får
langt bedre optisk kvalitet med fast brændvidde, men selvfølgelig ikke den
fleksibilitet, der følger med en zoom.

> Jeg er også
> interesseret i naturfotos, og savnede fx en zoom da jeg var i Afrika
> for 4 år siden
> Der findes flere xx-300 mm, fx:

Jeg vil foreslå dig noget lidt andet:

- Canon EF 200mm f/2.8L til EUR 695 (evt. suppleret med en 1.4x TC)
- Canon EF 70-200mm f/4L til EUR 639
- Canon EF 300mm f/4L IS til EUR 1.206 (den er nok noget over dit budget)

Du kan muligvis finde én af ovenstående brugt, så prisen nærmer sig den, du
har anført for diverse x-300mm zooms. Du får meget mere kvalitet for
pengene, og kan supplere op med en 1.4x TC, hvis du vil have længere
brændvidde. Uden at lægge hovedet på blokken vil jeg tro, du stadig får
langt bedre kvalitet end med dine foreslåede x-300mm zooms - selv med
påmonteret teleconverter.

> B. Er der andre objektivmærker end Canon som bør tages i betragtning?

Tja, andre er meget glade for især Sigmas EX-serie, så der er da også noget
kigge på.

Tråden hører forresten bedre hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb, så jeg fut'er
lige derover...

[fut: dk.fritid.foto.indkoeb]

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-06 17:21

Jens Bruun wrote:

> Du har ikke behov for en stor zoom, men for meget brændvidde. Husk, du får
> langt bedre optisk kvalitet med fast brændvidde, men selvfølgelig ikke den
> fleksibilitet, der følger med en zoom.

Jeg har overvejet den mulighed, men jeg tror egentligt at fleksibiliten
betyder mere i første omgang. Men det er et svært valg !

Martin

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 28-02-06 23:11

Jeg skal også til Tyrkiet i den uge. Glæder mig utroligt meget.

Du var i Afrika, skriver du - jeg gætter på det også var solformørkelsen du
gik efter der. Nogen erfaringer du vil dele ud af?

Mvh/Carsten-S

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 00:32

Carsten Saugmann wrote:

> Jeg skal også til Tyrkiet i den uge. Glæder mig utroligt meget.

Det kan du roligt gøre. Det er en helt fantastisk oplevelse - hvis
ellers vejret er med os!

> Du var i Afrika, skriver du - jeg gætter på det også var solformørkelsen du
> gik efter der.

Nemlig. Plus at vi gerne ville til Afrika i det hele taget; man kan sige
at formørkelsen afgjorde tidspunktet.

> Nogen erfaringer du vil dele ud af?

På det tidspunkt var DSLR ikke noget man købte for menneskepenge, så jeg
anskaffede i stedet et Casio 3.3 mp kamera med 3x optisk zoom. Det gav
nogle meget tilfredsstillende feriebilleder, men til solformørkelsen var
det næsten ubrugeligt. Og jeg savnede meget en længere brændvidde til de
mange dyrefotos!

Kameraet har jeg stadig, men jeg har de seneste to år ventet på den nye
totale formørkelse som anledning til at købe et DSLR. Forstået på den
måde, at jeg naturligvis kunne have købt det før, men jeg var nogenlunde
tilfreds med mit gamle kamera og besluttede at lade tiden arbejde for
mig indtil det ikke kunne udskydes længere

Hvis det er første gang du ser en solformørkelse, vil jeg råde dig til
ikke at fotografere under totaliteten. Det er simpelthen for stor en
oplevelse, og i de små 4 minutter skal man ikke spilde et sekund med at
fumle med kameraet. Nej, man skal vende blikket mod den formørkede sol
og bare sig "æh - åh - nææh" og nyde showet med alle sanser. Husk på at
det bliver tusmørke, der kommer stjerner og planeter frem, det bliver
væsentligt køligere, lydene forandrer sig, fuglene forstummer, natdyr
kommer frem, der sker sære ting med atmosfæren, folk omkring dig dåner!

Jeg gjorde det alligevel - fotograferede - men jeg havde snydt og
styrede kameraet via min lommecomputer som simpelthen tog et billede
hver tiende sekund eller deromkring. Uden at jeg rørte kameraet. Så
håbede jeg bare der kom rimelige skud i kassen, hvilket der også gjorde,
kameraet taget i betragtning.

Jeg overvejer noget tilsvarende styring med mit 350D som jeg køber en af
de allernærmeste dage. I de fire minutter totaliten varer, flytter solen
sig kun 1 grad (svarende til to soldiametre), så det er fint bare at
smække kameraet på et stativ og placere solen i centrum et par minutter
inden totaliten. Så skal den nok blive der mens det foregår.

Man skal i øvrigt ikke gå glip af det sidste minut inden totaliten,
fordi der her sker en masse ting. Måneskyggen fx kommer farende med et
par tusinde km i timen, hvilket er ret vildt at se hvis man har mulighed
for det (fx på en bakke/bjerg). Når den belyste del af solen blot er en
tynd streg lige inden den forsvinder, begynder fx mellemrummene mellem
træernes blade at fungere som linser, og man ser en masse små sole nede
på jorden. Atmosfæren bryder lyset på samme måde som vand, så på jorden
ses et bølgende lysmønster som fuldstændig ligner det du på en
solskinsdag ser på sandbunden på lavt vand.

I de allersidste sekunder inden totaliten indtræffer, kan man være
heldig at se diamantringseffekten, hvor bjergene langs måneranden (eller
rettere mellemrummet mellem dem) danner en eller flere "brillianter".
Dette er vanskeligt at fotografere fordi det er så kortvarigt, men noget
automatik og så mange skud i sekundet kameraet kan klare, skulle kunne
gøre det muligt.

Til sidst det allerbedste råd jeg kan give dig: Sørg for at få en
supergod tur selv uden formørkelsen. Man ved aldrig om vejret svigter,
så det bedste er at betragte formørkelsen som en ekstra bonus! Ellers
kan man godt komme hjem og synes man totalt har spildt en hel uge og en
masse penge.

Der skulle også være fine muligheder for en god tur dernede. Jeg ved
det, for jeg har rejst i Tyrkiet stort set hvert år siden 1989 og klarer
mig efterhånden rimeligt på tyrkisk. Og det er lige netop området
omkring Antalya jeg har besøgt mest

Hilsen
Martin

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 01-03-06 22:44

Tak for dine velbegrundede råd - de giver god mening.

Jeg har oplevet en total solformørkelse en enkelt gang tidligere - det var i
Alsace, men desværre var der overskyet lige hvor jeg/vi havde plantet os.
Alligevel gav det jo gåsehud, og siden da har det været planen at vi skulle
til Tyrkiet i år.

Så nu håber vi (også) på klart vejr ved middagstide d. 29/3!!

Mvh/Carsten