Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
reducere fotostr.
Fra : ___P.Sir

Dato : 24-02-06 16:07

Jeg spurgte tidligere om dette emne, og nu har jeg lagt et foto på godt
400kb, 1600x1200 på nedenstående link.
Dette vil jeg gerne have reduceret i str.- eller komprimeret om I vil,- så
det kan bruges på hjemmeside, dvs. i størrelsesordenen max.50 kb, men stadig
samme fysiske udstrækning på siden, altså ikke et frimærke, men måske i
bredden svarende til en 800x600 skærm.
Kan det overhovedet lade sig gøre og hvordan? For når jeg selv prøver, så
ender det godt nok op med få pixels, men selve billedet bliver jo også
ganske lille...?!

http://granvista.dk/foto/DSCN0198.JPG

Preben

Fra : Aksel

Dato : 24-02-06 17:27

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det overhovedet lade sig gøre og hvordan? For når jeg selv prøver, så
> ender det godt nok op med få pixels, men selve billedet bliver jo også

Du kan bruge "Resizer", er gratis Windows tilbehør, det kan downloades fra
Microsoft, du finder det under "Powertoys"
Når du har installeret det kan du højreklikke på det billede du vil reducere
i størrelse, du får en ekstra linie i højreklikmenuen der hedder noget i
retning af "resize picture" den giver valg mellem tilpasning til forskellige
skærmstørrelser.

Hilsen Aksel

Fra : Brian S

Dato : 24-02-06 19:12

Hej Preben

Der er flere parametre, som har betydning for filstørrelsen. Antallet
af pixels, bitdybden, kompressionsgraden og EXIF-data. EXIF-data fylder
faktisk ret meget (f.eks. kan jeg se, at billedet er taget med et NIKON
E950 på 1/540 sek. med blænde f/8.7 og ISO sat til 80.

Hvis du skal bearbejde mange billeder, bør du købe et ordentligt
billedbehandlingsprogram som f.eks. Adobe Photoshop Elements. Det er
ikke særligt dyrt: $90

Hvis du bare skal have dette billede til at fylde mindre, kan jeg maile
det til dig i en version uden EXIF i 800x600 px - det fylder 37 kb.
(Jeg har forresten tilladt mig at skære lidt "død mur" væk bag
elskerinden

Brian

Fra : ___P.Sir

Dato : 24-02-06 23:20

[...]

Tak - gør lige det. Konen er smigret over at blive kaldt elskerinde!
Preben

Fra : Anet

Dato : 26-02-06 12:40

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

(klip)

findes der et sted hvor man kan prøve adobe photoshop? er det på dansk? Det
er ´tit mit problem med de engelske programmer.

Hvad med for lyse og røde øjne kan det klares i dette program?

--
Hilsen
Annette