Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO100 ISO200 ISO400 og hva* så?
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 24-02-06 13:40

Hej NG
Mit nye Samsung Digimax A7 har de tre nævnte ISO indstillinger plus AUTO.
Når jeg går ind i egenskaber for billedet kan jeg se at kameraet med AUTO
indstillingen åbenbart kan gå helt ned på ISO71 (laveste jeg har set).
Betyder det så at kameraet virkelig er istand til at vælge denne ISO-værdi,
som man jo ikke kan vælge hvis man vælger manuelt, eller er det bare
oplysningerne i billedfilen der er forkerte? Jeg kan huske fra filmens
værden at ISO var et udtryk for filmens lysfølsomhed og hvor grovkornet
filmen var. Er det også disse forhold der er overført til den digitale
verden eller ligger der mere i det? Hvis nu kameraet kan vælge ISO71 kan det
mon så gå over de 400 eller vil max være f. eks. ISO371 eller mindre?
mvh
Kurt

Fra : Brian Lund

Dato : 24-02-06 13:47

> [...]
det
> mon så gå over de 400 eller vil max være f. eks. ISO371 eller mindre?

Dit kamera har sikkert (mere eller mindre) trinløs ISO indstilling på auto
mode!
Hvorfor du så kun har adgang til 100, 200 og 400 må du spørge
kamera-producenten om...

Ja, ISO er lysfølsomhed, men man kan ikke sige at et digitalt billede bliver
mere "kornet" - Men især ved kompaktkamera kommer der meget støj på når du
går op i ISO! Du kan prøve at tage et billede af en ensfarvet teksturløs
overflade (helst grå/hvid) ved hhv, 100, 200 og 400 - Mit gæt er at støjen
allerede er ret tydelig ved ISO 200...

Brian

Fra : HKJ

Dato : 24-02-06 20:33

Kurt Pedersen wrote:
> Mit nye Samsung Digimax A7 har de tre nævnte ISO indstillinger plus AUTO.
> Når jeg går ind i egenskaber for billedet kan jeg se at kameraet med AUTO
> indstillingen åbenbart kan gå helt ned på ISO71 (laveste jeg har set).

Den laveste ISO værdi er afhængig af føleren, alle højere værdier nås
ved at indkoble en forstærker mellem føleren og digitaliseringen.
Denne forstærker forstærker både billede og støj, da den ikke kan kende
forskel, så billeder tager på høje ISO indstillinger har mere støj.

De valgmuligheder du har i menuet er normalt begrænset til nogle få
standard værdier (Normalt valg fra følgende række: 50/64, 100, 200, 400,
800, 1600, 3200). Hvis forstærkeren kan indstilles til mellemværdier,
vil man normalt ikke give brugeren adgang til disse (Undtagen på et
avanceret kamera), men kun bruge dem på auto.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 25-02-06 12:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Denne forstærker forstærker både billede og støj, da den ikke kan kende
> forskel, så billeder tager på høje ISO indstillinger har mere støj.

Ja på nogle kameraer, på andre øges forspændingen af fotodiode'n og derved
sker der (statistisk) flere "tilfældige" afladninger, som i billedet ses som
støj.

/Henrik

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 25-02-06 01:08

Hej NG
Tak til Brian og HKJ. Jeg skal åbenbart til at affinde mig med at støj ikke
kun er noget der kommer ud af mine gamle højtalere, men åbenbart også er
noget der kan snige sig ind i mine digitale billeder. Det vil jeg lige kikke
på i morgen tidlig så jeg kan se hvordan det tager sig ud på billederne.
Mange tak
Kurt

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 26-02-06 02:01

Hej NG
Nu har jeg prøvet at lave nogle billeder Med henholdsvis ISO100 og ISO400.
Der er for mig ingen forskel så der må være to muligheder og måske en
tredie. Så enten er der ingen støj eller også er der lige meget støj på alle
billederne og hvis det sidste er tilfældet må det være mig der bare endnu
ikke har lært at identifisere hvad der er støj.

Fra : HKJ

Dato : 26-02-06 07:43

Kurt Pedersen wrote:
> [...]
> billederne og hvis det sidste er tilfældet må det være mig der bare endnu
> ikke har lært at identifisere hvad der er støj.

Se i de mørke områder af billedet, der vil være masser af små farvede
plamager.

Nogle kamera reducerer opløsningen for at gøre støj mindre synlig, så
prøv også at forstøre de to billedet og kig efter små detaljer.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-02-06 21:18

Kurt Pedersen wrote:

> Nu har jeg prøvet at lave nogle billeder Med henholdsvis ISO100 og
> ISO400. Der er for mig ingen forskel [...]

Prøv at lægge de to billeder op et sted, hvor vi kan nå dem. Det gør
det noget nemmere at snakke om.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/