Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
reducere fotostørrelse
Fra : ___P.Sir

Dato : 23-02-06 12:42

Jeg har et digitalt billede - jpg format - som har dimensionerne 1600x1200
pixels, og fylder 621 kb.
Jeg har fået til opgave at reducere dette til størrelse 200x150, og maks 4
kb.
Jeg kan ikke lige få disse 2 ting til at hænge sammen, men måske mangler jeg
det rette redskab? Hvis jeg laver det til 200x150 så bliver det ca. 9 kb.i
størrelse..??
Hvordan gør jeg?
Preben

Fra : cr

Dato : 23-02-06 12:49

___P.Sir wrote:
> [...]
> det rette redskab? Hvis jeg laver det til 200x150 så bliver det ca. 9 kb.i

Øg komprimeringen

Fra :    ab©

Dato : 23-02-06 13:45

"cr" <oz4dik@oz4dik.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør jeg?

Du kan hente Irfanview her:

http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm

(hent evt. også plug-in / med bl.a. dansk)

Henter du billedet ind i programmet får du simpelt hen mulighederne i
forbindelse med "gem som" - det kan næsten ikke være nemmere

ab©
--
- der gerne vil vide mere uden at vejen
går over højreorienterede aviser (-c:)

Fra : ___P.Sir

Dato : 23-02-06 21:14

> Øg komprimeringen

Hvordan gøres lige det?

Ps.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 23-02-06 13:48

Størrelsen af et billede afhænger af mange parametre x * y , dpi (dot per
Inch), antal farver (f.eks. 8 eller 16 bit) per dot, komprimeringsgraden og
formatet (gif, jpg, tiff).

Når du spørger er du derfor nød til at fortælle hvilket format du arbejder
i. Inden da kan du prøve at nedsætte antal farver, eller øge komprimeringen.

/henrik

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-02-06 14:15

Henrik Rasmussen skrev:

>Størrelsen af et billede afhænger af mange parametre x * y , dpi (dot per
>Inch), antal farver (f.eks. 8 eller 16 bit) per dot, komprimeringsgraden og
>formatet (gif, jpg, tiff).

dpi er uden betydning (ved uændret x * y px)

http://pedalo.dk/thailand/