Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal jeg bruge som "bryllupsfotograf"~
Fra : junk@xot.dk

Dato : 20-02-06 13:17

Hej

En ven har spurgt om jeg ikke vil tage billeder til hans bryllup. Det
har jeg selvfølgelig sagt ja til, men vil høre lidt om hvad jeg skal
bruge for et kamera.

Jeg kan låne et PowerShot S2 IS. Ville det være et udemærket valg
til kirken og til festen? Eller skulle man leje et kamera et sted?

Jeg vil gerne undgå blitz i kirken. Hvordan bliver mit resultat bedst
uden blitz og stativ? Er det ved at bruge et spejlreklekskamera eller
et "ikke-spejlrefleks"?

Gennerelt vil jeg da blive glad, hvis der er tips og tricks til hvordan
jeg får det bedste resultat

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 13:33

> [...]
>
> Jeg vil gerne undgå blitz i kirken. Hvordan bliver mit resultat bedst
> uden blitz og stativ? Er det ved at bruge et spejlreklekskamera eller

Et spejlreflex med lysstærke objektiver er det bedste valg. Gerne blænde
1:1-2 stykker...

> Gennerelt vil jeg da blive glad, hvis der er tips og tricks til hvordan
> jeg får det bedste resultat

Ikke for at male fanden på væggen, men hvor sikker føler du dig som
fotograf? Ved bryllupsfotografering er det yderst vigtigt, at man har
teknikken helt på plads i fingrene, da tiden er knap og mange af
situationerne ikke kan tages om.

hilsen Jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-06 17:07

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> Et spejlreflex med lysstærke objektiver er det bedste valg. Gerne
> blænde 1:1-2 stykker...

Av, så skal der vist tages et lån i huset eller noget. Der er lige gået en
Canon EF 50mm f/1L på eBay til over USD 6.000 - og vi taler om et objektiv,
der ikke har været produceret i mange, mange år.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 18:59

> [...]
> Canon EF 50mm f/1L på eBay til over USD 6.000 - og vi taler om et
> objektiv, der ikke har været produceret i mange, mange år.

1:1.4 eller 1:1,8 i 50mm udgaverne ligger nu også inden for det spillerum,
jeg angav. Ellers er en 80-200mm 1:2.8 også anbefalelsesværdig...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-06 19:44

[8<8<8<]
> Av, så skal der vist tages et lån i huset eller noget. Der er lige gået en
> Canon EF 50mm f/1L på eBay til over USD 6.000

Der er een i Den Blå Avis for tiden til kr. 17.000 - men det er jo også en
klatskilling for et halv-gammelt objektiv

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : junk@xot.dk

Dato : 20-02-06 15:07

> [...]
> fotograf? Ved bryllupsfotografering er det yderst vigtigt, at man har
> teknikken helt på plads i fingrene, da tiden er knap og mange af

Tjaaa... både og.
Jeg er uddannet tv-fotograf og arbejder som dette, så jeg føle mig
sikker på motiver, billedbeskæringer og lign. Men i
stillbilled-universet er eneste erfaring mit Canon IXUS v3 der er
blevet brugt flittigt på diverse ferie og til familiefester.

Har sagt til gommen at jeg klart ville foretrække at smække et DVCPro
kamera på skulderen med en microport skjult i hans inderlomme, men
paret ønsker ikke video fra deres bryllup. Men jeg er trods alt den
med mest billed-erfaring af gæsterne, og paret er med på at jeg ikke
er still-fotograf.

Du anbefalede: "Et spejlreflex med lysstærke objektiver er det bedste
valg. Gerne blænde
1:1-2 stykker"

Kunne man logge et mærke og model ud af dig (eller andre) så jeg kan
søge på om det er noget der kan lejes et sted.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-06 19:52

<junk@xot.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kunne man logge et mærke og model ud af dig (eller andre) så jeg kan
> søge på om det er noget der kan lejes et sted.

Jeg lægger mig tæt op af Jens Bruuns anbefaling, men vil om muligt
foretrække en Canon 5D eller 1Ds MkII på grund af mindre støj ved høj ISO.
Foruden enten en 16-35/2.8 eller 24-70/2.8 ville jeg overveje at supplere
med en 70-200/2.8 IS for at kunne komme tættere på under selve vielsen (hvis
fotograffering er tilladt). Man kunne også overveje et off-camera kabel som
supplement til en 580EX flash. Hvis du skal tage det "officielle"
bryllupsbillede der skal stå på kamin-hylden skal du måske overveje ekstra
lyslægningsudstyr.

Alt det kan lejes hos Goecker på Nørrebro i København
(http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp).
Selvom det ikke står på siden skulle de have fået en Canon 5D på programmet.

Men pas på - et bryllup er en vigtig begivenhed, så billederne skulle gerne
komme i kassen. Et digital spejlrefleks (DSLR) tager lige lidt tid at vænne
sig til - så sørg for at have noget tid til at øve dig. Jeg satte en uge af
første gang.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-02-06 20:06

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> supplement til en 580EX flash. Hvis du skal tage det "officielle"
> bryllupsbillede der skal stå på kamin-hylden skal du måske overveje ekstra

Mon ikke en hvilken som helst dslr med en passende (18-80) zoom samt en
god blits m. diffusor/bouncer kan klare det. Det er vel ikke
plakatstørrelser der kommer på tale og i sidste ende er det en fotograf,
der kan tingene og kender udstyret (kan nå at lære at kende det), det
kommer an på........ikke det store drømmeudstyr. Stop en halv og klap
hesten..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-06 21:06

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Mon ikke en hvilken som helst dslr med en passende (18-80) zoom samt en
> god blits m. diffusor/bouncer kan klare det.

Givetvis - og det vil man også kunne med en PowerShot S2 IS.
Det er et spørgsmål om brudeparets forventninger og ambitionsniveau.
I lighed med andre i denne tråd lagde jeg vægt på lysstyrke, alsidighed og
at udstyret faktisk kan lejes.

OP bad udtrykkeligt om:
* Konkret mærke
* Model
* Et sted det kunne lejes
Det fik han - om han ønsker at følge rådet er op til ham

> Det er vel ikke plakatstørrelser der kommer på tale

Nej - som jeg skrev går overvejelsen på støj ved høj ISO.

> og i sidste ende er det en fotograf, der kan tingene og kender udstyret
> (kan nå at lære at kende det),

Ja - som jeg påpegede.

> det kommer an på........ikke det store drømmeudstyr.

Forskellen på at leje en 20D og en 5D er formodentlig ret lille i denne
sammenhæng
Hvis man har en f.eks. Canon 20D eller Nikon D70 til rådighed anbefale at
leje noget andet. Personligt ville jeg bare bruge hvad jeg har i tasken -
men det hjælper ikke OP.

> Stop en halv og klap hesten..

Du er hjertelig velkommen til at komme med dit bidrag.
Du er også hjertelig velkommen til at føle dig provokeret

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-02-06 22:47

Mogens Hansen skrev:

> Du er hjertelig velkommen til at komme med dit bidrag.

Ovenstående

> Du er også hjertelig velkommen til at føle dig provokeret

Nøj da, synes blot det var ved at ende i udstyrsmasturbering ;-o

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 00:03

> Nøj da, synes blot det var ved at ende i udstyrsmasturbering ;-o

Hvad havde du da regnet med, når trådstarteren spørger "Hvad skal jeg bruge
som 'bryllupsfotograf'"?

Du havde vist bare en kæphest, der trængte til at blive luftet lidt...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-02-06 18:02

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> Mogens Hansen skrev:

[8<8<8<]

> Ovenstående

Og hvordan svarer dit bidrag på OP's ønske om:
* Et mærke
* En model
* Et sted hvor det kan lejes
???

Hvis du tænker på noget i retningen af Nikon D70 med en AFD-S 18-70/3.5-4.5
objektiv og en Nikon SB-800 flash, så er det sikkert et udemærket bud - dog
er objektivet ikke så lysstærk og skarpt som de Canon objektiver der er
nævnt i denne tråd (andre Nikon objektiver som f.eks. dem Goecker udlejer er
formodentlig).
Men det væsentligste problemer er hvor vil du leje det ?

Goecker, som er det eneste sted jeg kender der udlejer DSLR udstyr, lejer
ikke sådan et sæt ud.
Hvis du kender et konkret sted vil jeg tro at OP er interesseret.

> Nøj da, synes blot det var ved at ende i udstyrsmasturbering

Er du helt med på at vi snakker om noget så alvorligt som at fotografere et
bryllup ?
Kalder du eet kamerahus, 2 objektiver, en flash og et kabel til flashen for
udstyrsmasturbering ?
Måske du skulle have checket din udløser mekanisme - det virker som om den
går lidt hurtigt af

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-06 18:21

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> * Et sted hvor det kan lejes
> ???

Mon ikke en hvilken som helst dslr med en passende (18-80) zoom samt en
Hvor det kan lejes har jeg ikke givet mig ud i gætterier på. Og det er
vel helt i orden ikke at besvare alle spørgsmål, ikke?

> [...]
> bryllup ?
> Kalder du eet kamerahus, 2 objektiver, en flash og et kabel til flashen for

Sådan skrev du

[...]

Og jeg skrev "var ved at ende......"

> Måske du skulle have checket din udløser mekanisme - det virker som om den
> går lidt hurtigt af

Og du skulle måske justere din fuck-citering en bette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-06 18:23

Mogens Hansen skrev i 43fb4779$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Er du helt med på at vi snakker om noget så alvorligt som at
> fotografere et bryllup ?

Whauw - vi har godt nok ikke alle de samme proportioner i livet!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-02-06 19:50

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Mogens Hansen skrev i 43fb4779$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> dette:

> Whauw - vi har godt nok ikke alle de samme proportioner i livet!

Det kan jeg godt følge - på en måde.

Man kan anlægge det synspunkt at det er ligegyldigt set i det store
perspektiv - det hjælper ikke på krig, sult eller global opvarmning og om
100 år er alle fuldstændigt ligeglade.

Man kan også kigge lidt mere lokalt på det og sige at hvis man skal tage
billeder til et bryllup skal man gøre sig umage.
Hvis man, som OP spurgte til, undersøger muligheden for at leje noget DSLR
udstyr, så vil jeg da klart anbefale at smide nogle få 100 kroner ekstra for
at bruge en Canon 5D frem for en 20D for at få mindre støj ved høj ISO men
lavere billedfrekvens.

Så ja, jeg tager den slags opgaver seriøst og prøver at løse dem
respektfuldt, forhåbentligt til glæde for brudeparret - men har ingen
illusioner om at det ændrer verdenshistorien.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-06 18:18

<junk@xot.dk> wrote in message

> Kunne man logge et mærke og model ud af dig (eller andre) så jeg kan
> søge på om det er noget der kan lejes et sted.

Hvis du beslutter dig for at leje noget DSLR udstyr, så gør dig selv den
tjeneste at optage billederne som RAW (ikke JPEG).
Det giver dig langt bedre mulighed for at behandle billederne efterfølgende,
men det giver dig også noget mere arbejde med at efterbehandle.

Sørg for at have rigelig plads til at gemme billederne - så du ikke løber
"tør for film". Det drejer sig om forholdsvis store CF (eller SD) kort
og/eller en bærbar computer (eller en anden lagrings fidus) til at tømme
kortene overpå.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Medom

Dato : 20-02-06 17:00

[...]

Hvis muligheden er der så tag ud til kirken før "slaget" skal stå for at se
lysforholdene og forberede dig.

Et spejlrefleks vil være den teknisk bedste løsning, både pga minimal
lukkeroforsinkelse og fordi du kan skrue ISO op uden straks at få billeder
med støj. Eneste ulempe jeg ser er, at lukkeren måske larmer en del og kan
virke påfaldende..

Pøj pøj

/ Gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-06 17:11

<junk@xot.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan låne et PowerShot S2 IS. Ville det være et udemærket valg
> til kirken og til festen?

No way.

> Eller skulle man leje et kamera et sted?

Ja. Lej et Canon eller Nikon spejlrefleks samt en lysstærk zoom. Min
personlige anbefaling vil være at leje et Canon EOS 20D eller 350D samt et
EF 24-70mm f/2.8L-objektiv. Dertil en Speedlite 580EX flash til
indendørsbillederne. Pumper du ISO til 1600, kan du sagtens tage billeder
uden flash i kirken med et f/2.8L-objektiv.

> Jeg vil gerne undgå blitz i kirken. Hvordan bliver mit resultat bedst
> uden blitz og stativ? Er det ved at bruge et spejlreklekskamera eller
> et "ikke-spejlrefleks"?

Spejlrefleks. Du skal op i så høj ISO, at et kompaktkamera vil have svært
ved at være med.

> Gennerelt vil jeg da blive glad, hvis der er tips og tricks til
> hvordan jeg får det bedste resultat

Lej det, så du har et par dage at øve dig i.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-02-06 21:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> indendørsbillederne. Pumper du ISO til 1600, kan du sagtens tage billeder
> uden flash i kirken med et f/2.8L-objektiv.

Nå skriver "junk" at han arbeider som TV fotograf. Lysutstyr må derfor
kunne skaffes enkelt.
Da er det jo meget nærliggende å sette en tre fire lys, som kan stå på under
hele seansen.
Det er meget bedre med fast lys enn stadige blitsblink. Man slipper i
tillegg ulempene med blits.
Enkelte prester (i alle fall her i Norge) vil gjerne ha minst mulig blits
under vielsene, det er svært forstyrrende.
Har selv brukt enkelt oppsatt lys i stedet for blits til slikt og resultatet
er mye bedre enn "en blits" opptak.

Det viktigste er likevel å se på lokalitetene FØR dagen, og rigge i god tid.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-02-06 22:27

Jens Bruun wrote:
> [...]
> indendørsbillederne. Pumper du ISO til 1600, kan du sagtens tage billeder
> uden flash i kirken med et f/2.8L-objektiv.

På et 350D ville jeg ikke anbefale at skrue op til 1600 ISO. Allerede
800 ISO giver støj nok til at man bemærker det, og jeg anser 1600 for
at være til nødsituationer. Det er nok en anden sag med et 20D eller
5D.

Som en anden har sagt, undersøg kirken i forvejen (de andre steder er
flash nok mere ok). Hvis der er nok lys (eller det kan tilføjes), så
brug en passende zoom med f/2.8, ellers vil en fast f/1.4 eller 1.8 nok
være nødvendig.

Hvor i landet foregår dette?

-Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-06 23:46

junk@xot.dk wrote:

> Jeg vil gerne undgå blitz i kirken. Hvordan bliver mit resultat bedst
> uden blitz og stativ? Er det ved at bruge et spejlreklekskamera eller
> et "ikke-spejlrefleks"?

Du skal være opmærksom på, at de fleste præster forbyder fotografering af
selve den kirkelige handling, hvis du vælger at omgå et sådant fotoforbud
og fotografere i smug, så skal du være rimmelig rutineret, og et DSLR er
uegnet til det formål, da dets spejl og lukker støjer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 00:06

> [...]
> et sådant fotoforbud og fotografere i smug, så skal du være rimmelig
> rutineret, og et DSLR er uegnet til det formål, da dets spejl og

Tricket er, at lade være med at spørge. Jeg gad godt se den præst, der
afbrød en vielse for at bortvise en gæst, der fotograferede begivenheden
uden at bruge flash. Desuden har jeg endnu ikke hørt om en præst i en
folkekirke, der forbød fotografering (uden brug af flash). Spørgsmålet er,
om en præst overhovedet har hjemmel til at forbyde gæster i kirken at
fotografere begivenheden?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-06 00:54

Jens Bruun wrote:

> [...]
> folkekirke, der forbød fotografering (uden brug af flash). Spørgsmålet er,
> om en præst overhovedet har hjemmel til at forbyde gæster i kirken at

Principielt er kirken et offentligt og frit tilgængligt sted, så der er
ikke noget lovhjemmel som gør, at et fotoforbud kan håndhæves, og man
risikerer ikke nogen straf, hvis man overtræder et fotoforbud.

Men tricket er, at det på papiret er meninghedsrådet der på vejne af
menighedden har vedtaget fotoforbudet, og det skiltes som regel meget
tydeligt ved indgangen, og jeg har oplevet præster afbryde seancen for at
irettesætte dem der formastede sig og fotograferede, kirketjenerne og
kordegnene kan også være utrolig emsige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 01:01

In article <43FA5680.4080902@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> og jeg har oplevet præster afbryde seancen for at
> irettesætte dem der formastede sig og fotograferede, kirketjenerne og
> kordegnene kan også være utrolig emsige...

Og fotografer kan åbenbart være ufatteligt tåbelige. Hatten af for de
præster der skærer igennem og lukker festen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-02-06 17:12

Jakob wrote:

> Og fotografer kan åbenbart være ufatteligt tåbelige. Hatten af for de
> præster der skærer igennem og lukker festen.

Når man ser hvad et dusin blyantstegninger kan føre til er det vel
rimeligt at bede folk undlade fotografering.

Jeg har heller ikke set nogen ryge cigarer i kirken, selv om der mange
steder ikke skiltes med at man ikke må.

Bo //

Fra : Bo Hellum

Dato : 21-02-06 14:29

> [...]
> folkekirke, der forbød fotografering (uden brug af flash). Spørgsmålet er,
> om en præst overhovedet har hjemmel til at forbyde gæster i kirken at

Jeg vil lige supplerer at i Skagen kirke for år tilbage havde vi en meget
emsig præst som ikke accepterede fotografering af nogen art i kirken. Det
måtte min kollega sande under en konfirmation. Præsten stoppede seancen midt
i det hele, beordrede kirketjeneren over for at konfiskere kameraet. Det
blev selvfølgelig nægtet af min kollega der tilsidst måtte forlade kirken så
konfirmationen kunne fortsætte. Skal lige sige at personen sad på 1. sal med
et videokamera, så der var hverken larm eller extra lys, hehe.

Bo

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 15:18

In article <43fb15b1$0$24286$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
sofus@post1.tele.dk says...

> Jeg vil lige supplerer at i Skagen kirke for år tilbage havde vi en meget
> emsig præst som ikke accepterede fotografering af nogen art i kirken.

Det er han da i sin fulde ret til. Det er lidt sjovt som fotografer
opfatter kirken som en ingrediens i deres fotosessions som de har ret
til at anvende efter behag.

I mine øjne er det da fotografen der er en nar, han burde have checket
kirkens politik og så efterlevet den.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 15:43

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er han da i sin fulde ret til.

Vel er han ej. Kirken og hans løn betales af os andre. Kirken er - som NRE
skriver - et offentligt og frit tilgængeligt område. Juridisk har han intet
at have sit forbud i.

> Det er lidt sjovt som fotografer
> opfatter kirken som en ingrediens i deres fotosessions som de har ret
> til at anvende efter behag.

Det er lidt sjovt, som nogen præster tror, de har en særlig ret til at
opføre sig arrogant og uden forståelse for, at de rent faktisk er simple -
omend særdeles vellønnede - tjenere, og at kirken er et fælles rum, vi alle
har adgang til at benytte.

Jeg finder det særdeles betænkeligt, at offentligt aflønnede præster
prioriterer deres egen selviscenesættelse så højt, at de er villige til at
ødelægge festlige, kirkelige handlinger med småfascistiske "forbud" blot for
at promovere alt for store egoer. Deres adfærd minder lidt om
lagerforvalteres, havnefogeders og den slags.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-02-06 16:04

"Jens Bruun"
> [...]
> at promovere alt for store egoer. Deres adfærd minder lidt om
> lagerforvalteres, havnefogeders og den slags.

Mennesker er forskellige - generaliseringer er i sig selv "småfacistiske"
- For nogle mennesker er det en åndelig handling at gå i kirke, et eller
andet sted skal de sku da ha lov at gå hen, så hvis præsten varetager
en minoritets interesser, er der sku da ingen grund til at fare sådan i
blækhuset. At your service.. )-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 16:15

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis præsten varetager
> en minoritets interesser, er der sku da ingen grund til at fare sådan

Vi taler om bryllup/konfirmation - ikke om almindelige gudstjenester eller
begravelser. Mennesker, der tilfældigt opholder sig i kirken ved den slags
festlige lejligheder bør imo være dem, der udviser tolerance overfor en
begivenhed, der for de fleste er en "once in a liftetime". Ellers kan de nok
overleve at udsætte deres kirkegang til ugen efter, hvis fotografering af
nogle glade mennesker er dem så meget imod.

Hvis en præst ikke synes, der skal være plads til fotografering ved sådanne
lejligheder (evt. uden brug af flash), så er det for mig endnu en god grund
til, at jeg ikke ønsker at betale til kirke og præstelønninger over min
skat.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-06 21:08

-max- wrote:

> [...]
> andet sted skal de sku da ha lov at gå hen, så hvis præsten varetager
> en minoritets interesser, er der sku da ingen grund til at fare sådan i

Tja Max... jeg må sige, at når det handler om alm. gudstjeneter, så bør
man vise respekt for de alm. kirkegængere.

Men når der handler om bryllup, barnedåb, konfirmation og bisættelse, så
er jeg enig med Jens Bruun, for det er kirkelige ritualer, hvor hele
seancen primært handler om, og er tilrettelagt for de indvolvere parter,
og hvis et brudepar eller nogle forældre ønsker at få foreviget deres
vielse eller barnedåb, så burde præsten og kirken respektere dette.

For det er jo helt ude i hampen, at folkekirken sagtens kan acceptere, at
en højmesse bliver transmiteret på TV, og at et kongeligt bryllup,
barnedåb og bisættelse bliver fotograferet i hoved og r.. og sendt på TV.

Og forresten er du ikke lige nu i et land, hvor religionen er glad for
billeder, og hvor fotografering ligefrem er velset, min erfaring har
ihvertfald været, at buddhister og hinduer meget gerne viser deres
religiøse handlinger og ritualer for et kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 22:40

In article <43FB731D.3000007@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> seancen primært handler om, og er tilrettelagt for de indvolvere parter,

Sikke da noget sludder. Det må da bero på en manglende
religionsforståelse. Hele "seancen" er da ikke tilrettelagt for de
involverede. Det er et fastlagt ritual som man kan benytte sig af hvis
man vil have kirkens velsignelse.

> For det er jo helt ude i hampen, at folkekirken sagtens kan acceptere, at
> en højmesse bliver transmiteret på TV, og at et kongeligt bryllup,
> barnedåb og bisættelse bliver fotograferet i hoved og r.. og sendt på TV.

Og det er så en hel skæv sammenligning. Højmesse transmitteres af hensyn
til dem der ikke kan komme i kirke, og det kongelige bryllup blev
transmitteret ikke af hensyn til de implicerede men af historiske
hensyn.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 22:58

> [...]
> hensyn til dem der ikke kan komme i kirke, og det kongelige bryllup
> blev transmitteret ikke af hensyn til de implicerede men af historiske

Ganske som det er af historiske hensyn, man ønsker at fotografere et
"almindeligt" bryllup i en "almindelig" kirke.

Du skulle prøve at træde lidt til side og så høre på dig selv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-06 23:15

Jens Bruun wrote:

> Du skulle prøve at træde lidt til side og så høre på dig selv...

Tja Jens... du skulle ta' at ignorere Jacob, han er kun ude på ævl og
kævl som tidsfordriv, og han kaster sig over enhver, i håb om, at der er
nogen der gider en en polimik med ham, og lige nu er han lykkelig over,
at du er røget på limpinden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 23:18

In article <43FB90EF.3000105@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> nogen der gider en en polimik med ham, og lige nu er han lykkelig over,
> at du er røget på limpinden...

Igen har du demonstreret at du hverken evner at gå efter bolden eller
manden.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 23:19

In article <43fb8ce8$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Du skulle prøve at træde lidt til side og så høre på dig selv...

Sjovt det er ellers dig der står pænt alene med dine synspunkter.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-06 08:14

> Sjovt det er ellers dig der står pænt alene med dine synspunkter.

Hvorfor er det sjovt? Skal vi for fremtiden afgøre, hvem der "vinder" en
debat ved at optælle antallet, der støtter et givet synspunkt? Har du
overvejet dén mulighed, at du vrøvler?

Desuden er det altid en god idé at træde lidt til side og kigge på sig selv.
Du skulle tage og prøve det. Det kan muligvis bibringe dig lidt
selverkendelse.

Fra : Jakob

Dato : 22-02-06 09:55

In article <43fc0f1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Hvorfor er det sjovt? Skal vi for fremtiden afgøre, hvem der "vinder" en
> debat ved at optælle antallet, der støtter et givet synspunkt?

Selvfølgelig ikke.

> Du skulle tage og prøve det. Det kan muligvis bibringe dig lidt
> selverkendelse.

Det er fair nok at du er løbet tør for argumenter så kan vi jo bare
stoppe debatten. Men den der lidt nedsættende og ret barnlige facon
gider jeg sgu ikke.

Jeg har skrevet det jeg mener og argumenteret for det. Hvis du ikke
evner at argumentere men hellere vil gå efter manden end bolden så tag
NRE i hånden og debater med ham.

EOD.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KsK

Dato : 27-02-06 11:56

> [...]
> bruun_jens@hotmail.com says...

> Sjovt det er ellers dig der står pænt alene med dine synspunkter.

gør han det ????

KsK

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 16:06

In article <43fb26f7$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Vel er han ej. Kirken og hans løn betales af os andre.

Så det at du er skatteborgere berettiger dig til at afgøre hvordan alle
offentlige embeder skal administreres ? Selvfølgelig ikke.

> skriver - et offentligt og frit tilgængeligt område. Juridisk har han intet
> at have sit forbud i.

Og hvad så, det her handler ikke om jura men respekt.

> Jeg finder det særdeles betænkeligt, at offentligt aflønnede præster

Det er da fuldstændigt irrelevant hvor lønnen kommer fra.

> prioriterer deres egen selviscenesættelse så højt, at de er villige til at
> ødelægge festlige, kirkelige handlinger med småfascistiske "forbud" blot for
> at promovere alt for store egoer.

Hvor er den her "jeg er i min gode ret" holdning sørgelig. Selvfølgelig
er det præsternes ret at styre slagets gang i deres kirke. Sjovt at du
omtaler deres "store egoer" alt imens det virker som om du gør dig til
fortaler for den her egoistiske opfattelse af at du har som bruger af
kirken og skatteborger har ret til hvad som helst.

Det er meget simpelt. Dem der skal bruge en kirkelig handling taler med
præsten. De kan så forhøre sig om hvad der er tilladt i pågældende kirke
og hvis de finder præsten for restriktiv kan de finde sig en anden.

Så simpelt er det, alt det andet er klynkeri. Har tanken strejfet dig at
den kirkelige handling har et andet formål end at være legeplads for
narcissistiske amatørfotografer, og at forbudet overfor disse sikker er
et resultat af manglende situationsfornemmelse fra disse.

> Deres adfærd minder lidt om
> lagerforvalteres, havnefogeders og den slags.

Ja så fik du da lige luftet de mavesure fordomme også.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 16:26

> Så det at du er skatteborgere berettiger dig til at afgøre hvordan
> alle offentlige embeder skal administreres ? Selvfølgelig ikke.

Gu' er jeg så. Det kaldes "demokrati". Jeg stemmer f.eks. på et parti, der
går ind for adskillelse af kirke og stat.

> Og hvad så, det her handler ikke om jura men respekt.

Hvor blev respekten for brudeparret eller konfirmanden af?

> Det er da fuldstændigt irrelevant hvor lønnen kommer fra.

Gu' er det ej. Frikirker, der selv aflønnner deres præster og selv afholder
udgifterne til deres bedehuse kan og må opretholde alle de forbud, de måtte
ønske. Det skal jeg ikke og ønsker ikke at blande mig i.

> Hvor er den her "jeg er i min gode ret" holdning sørgelig.
> Selvfølgelig er det præsternes ret at styre slagets gang i deres
> kirke.

Du har totalt misforstået noget: Det er _ikke_ præstens kirke - det er din
og min. Præsten er ansat som kirkens tjener, og skal som sådan varetage hele
sin menigheds interesser.

> [...]
> som om du gør dig til fortaler for den her egoistiske opfattelse af
> at du har som bruger af kirken og skatteborger har ret til hvad som

Nej. Jeg har lige så meget ret til at udstikke retningslinier for, hvad der
er rimeligt under en folkekirkebegivenhed, som en tilfældig præst har.
Præsteembeddet giver ikke en særlig råderet til kirken og de handlinger, der
udspiller sig deri - selvom mange præster og åbenbart også du lever i den
vildfarelse.

> [...]
> med præsten. De kan så forhøre sig om hvad der er tilladt i
> pågældende kirke og hvis de finder præsten for restriktiv kan de

Ja, det var nok også den måde, jeg ville gribe sagen an på. Tænk at risikere
at ødelægge et bryllupspars store dag, blot fordi en nidkær præst fandt det
nødvendigt at afbryde vielsen pga. fotografering i kirken.

> Ja så fik du da lige luftet de mavesure fordomme også.

Ja. Har du gode erfaringer med lagerforvaltere og havnefogeder? Jeg har mødt
mange i mit liv, og indtil nu har de alle været små, usympatiske konger, der
tydeligvis har det svært ved at administrere den meget lille-bitte magt, de
har.

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 16:46

In article <43fb3100$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Gu' er jeg så. Det kaldes "demokrati". Jeg stemmer f.eks. på et parti, der
> går ind for adskillelse af kirke og stat.

Ja så har du ikke forstået så meget af hvordan demokratiet virker. Det
giver dig ikke direkte inflydelse på din lokale kirke, det kaldes et
repræsentativt demokrati.

Det giver dig heller ikke ret til at hundse rundt med den lokale præst
bare fordi der er demokrati i danmark.

Måske du skulle overveje at gå ind i menighesrådet det er sådan at det
demokrati du åbenbart er så glad for virker.

> Hvor blev respekten for brudeparret eller konfirmanden af?

Mener fuldstændig du overser hvad det er de laver i den kirke. Det er en
kirkelig handling, festen er bagefter.

> Du har totalt misforstået noget: Det er _ikke_ præstens kirke - det er din
> og min. Præsten er ansat som kirkens tjener, og skal som sådan varetage hele
> sin menigheds interesser.

Nemlig og præsten refererer til sit menighedsråd, og en biskop men IKKE
til dig, på trods af at du som alle andre i det her land er skatteydere.

> Nej. Jeg har lige så meget ret til at udstikke retningslinier for, hvad der
> er rimeligt under en folkekirkebegivenhed, som en tilfældig præst har.

Selvfølgelig har du ikke det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-02-06 18:25

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> wrote in message
> In article <43fb3100$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> bruun_jens@hotmail.com says...

[8<8<8<]

> Mener fuldstændig du overser hvad det er de laver i den kirke. Det er en
> kirkelig handling, festen er bagefter.

Det havde været rimeligt "underholdende" at se reaktionerne hvis Københavns
biskop Erik Norman Svendsen havde forbudt fotografering og video-optagelse
under det nyligt overstået kronprinsebryllup.
Derimod var der forbud med at fotografere og filme under festen når folk
spiste - de ser mindre charmerende ud med mad i munden.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 21-02-06 22:30

In article <43fb4cf4$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> Det havde været rimeligt "underholdende" at se reaktionerne hvis Københavns
> biskop Erik Norman Svendsen havde forbudt fotografering og video-optagelse
> under det nyligt overstået kronprinsebryllup.

He he ja det havde sgu godt nok passet mig helt fint :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-06 09:50

Mogens Hansen skrev i 43fb4cf4$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Det havde været rimeligt "underholdende" at se reaktionerne hvis
> Københavns biskop Erik Norman Svendsen havde forbudt fotografering og
> video-optagelse under det nyligt overstået kronprinsebryllup.

Er han blevet gift?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 17:20

[klip]

> Ja, det var nok også den måde, jeg ville gribe sagen an på. Tænk at
> risikere at ødelægge et bryllupspars store dag, blot fordi en nidkær præst
> fandt det nødvendigt at afbryde vielsen pga. fotografering i kirken.

Det er ganske enkelt: Spørg inden vielsen og find ud af, hvad præsten kan gå
med til.

Jeg har fotograferet mellem 15 og 20 bryllupper. Kun i ét af tilfældene har
præsten tilladt fotografering under selve vielsen. Jeg har aldrig modtaget
klager fra hverken brudepar eller præster.

Desværre er der masser af amatør/bryllupsfotografer, der uden at tage hensyn
til hverken præst eller selve højtideligheden farer rundt som vilde dyr både
foran og bagved brudeparret under salmer og selve vielsen og knipser løs. Og
det forstår jeg da så ganske glimrende, at præsterne ikke vil være med til.
Det forstyrrer ad h. til.

Jacob

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-06 18:29

jacob skrev:

> [...]
> det forstår jeg da så ganske glimrende, at præsterne ikke vil være med til.

Ja, de, der vil gøre deres bryllup til en foto-event skulle måske leje
et studie og en villig præst i stedet. Så kan de muligvis også undgå de
dele af det kirkelige ritual, de ikke kender eller har interesse i.

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-06 12:31

> [...]
Og
> det forstår jeg da så ganske glimrende, at præsterne ikke vil være med

Ikke alene det.
De er en pestilens for den fotograf, der af brudeparret er hyret til at
sørge for nogle ordentlige fotos.
Jeg husker en kælling, jeg korporligt måtte fjerne, idet hun med sin
mobiltelefon konsekvent stillede sig i "skudlinien".
Det havde dog været trist for brudeparret, om de kun havde haft hendes
mobilfotos til erindring?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-06 12:26

> [...]
der
> tydeligvis har det svært ved at administrere den meget lille-bitte magt,

Hej Jens.
Beklager, men jeg finder, at dine synspunkter ang. kirker - fotos osv, er
forkerte.
Du anskuer sagen ud fra et politisk/ateistisk synspunkt.
Og den holder jo ikke.
I de år jeg levede af at fotografere, forekom der også en del
bryllupsfotografering.
Så jeg har en hel del erfaring med forskellige præster/menighedsråd og deres
holdning til denne sag.
Jeg har altid aftalt med præsten, hvorledes han gerne så sagen behandlet, og
har respekteret disse ønsker.
Og forskellen præsterne imellem er stor.
Det er mit indtryk, at "restriktive" menighedsråd, for det er jo dem, der
bestemmer, har indført stramme regler på griund af netop amatører, der har
opført sig ganske skamløst.
Selv har jeg set grufulde exempler på dette.
Jeg har altid fundet det irriterende, ikke at kunne fotogrefere som jeg
lystede.
Men har dog aldrig haft problemer med at levere gode fotos også i
"restriktive" kirker.

Så egentlig er der ingen som helst grund til ikke at respektere stedets
regler.
Og en del steder kan man faktisk "få lov" til temmelig meget.
Exempelvis et kamera placeret hensigtsmæssigt på stativ, og med
fjernudløsning.
Eller oppe hos organisten, hvis pulpituret er placeret hensigtmæssigt.
Den kan man "lokke" mange præster med på.: -)

Men det lange af det korte er:
Jo mere ballade der laves af underlige "bøfler", des sværere bliver
forholdene for alle.

De nymodens "politiske korrekte", i virkeligheden i denne forbindelse
egoistiske og hensynsløse holdninger og handlinger, kan man i denne
forbindelse simpelthen IKKE være bekendt.

Angående havnefogeder:
Jeg har da ved selvsyn fundet enkelte ganske fornuftige og hjælpsomme
exemplarer af racen
Men mon ikke også eens egen opførsel ved henvendelse har en hel del at sige?
Flinke mennesker møder flinke mennesker.
Dumme svin møder dumme svin.

MVH
Egon

Fra : KsK

Dato : 26-02-06 13:40

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <43fb26f7$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> bruun_jens@hotmail.com says...

lave kirker om til fix rum / herberg for de hjemløse og lad os så for det
gratis heroin til narkoman .. så for vi da noget for vores skatte krone
!!!!

fyr præsten og send dem ud som langtids ledig , !!!!!

lad juristen tag sig af bryllupperne det er alligevel dem der rode med det i
sidste enden nå formue skal fordels ved forlis

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-02-06 20:48

KsK wrote:

> [...]
>
> lad juristen tag sig af bryllupperne det er alligevel dem der rode med det i
> sidste enden nå formue skal fordels ved forlis

Synes du selv det er ON-TOPIC i en fotogruppe ?

Bo //

Fra : KsK

Dato : 27-02-06 00:32

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Synes du selv det er ON-TOPIC i en fotogruppe ?
>
> Bo //

næ hele ikke din 15 sidste indlæg
KsK

Fra : Jakob

Dato : 27-02-06 08:51

In article <KTqMf.6633$vY5.1510@news.get2net.dk>, ksk@allg.dk says...

> næ hele ikke din 15 sidste indlæg
> KsK

Det er da imponerende som du insisterer på at fremstå retarderet i denne
gruppe.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KsK

Dato : 27-02-06 11:43

> In article <KTqMf.6633$vY5.1510@news.get2net.dk>, ksk@allg.dk says...

> Det er da imponerende som du insisterer på at fremstå retarderet i denne
> [...]

nå det ved jeg nu ikke det er dan længde side du ha være ot i denne tråd du
start med at være ot 21-02-2006-22 40

KsK

Fra : Jakob

Dato : 27-02-06 23:02

In article <tIAMf.15$qD5.4@news.get2net.dk>, ksk@allg.dk says...

> nå det ved jeg nu ikke det er dan længde side du ha være ot i denne tråd du
> start med at være ot 21-02-2006-22 40

Aner ikke hvad du fabler om.

Fra : KsK

Dato : 28-02-06 10:11

> In article <tIAMf.15$qD5.4@news.get2net.dk>, ksk@allg.dk says...

> Aner ikke hvad du fabler om.

næ det skulle ikke undre mig ,,

KsK

Fra : KsK

Dato : 27-02-06 12:03

> [...]
> In article <KTqMf.6633$vY5.1510@news.get2net.dk>, ksk@allg.dk says...

> Det er da imponerende som du insisterer på at fremstå retarderet i denne

er det fordi jeg ikke ha samme latterlige opfattelse af kirker som du har
???

jeg citat dig lige fra d 22-02-2006 9,54

Jeg har skrevet det jeg mener og argumenteret for det. Hvis du ikke
evner at argumentere men hellere vil gå efter manden end bolden så tag
NRE i hånden og debater med ham.
Cita slut

KsK

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-06 18:17

Jens Bruun skrev i 43fb26f7$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> [...]
> simple - omend særdeles vellønnede - tjenere, og at kirken er et
> fælles rum, vi alle har adgang til at benytte.

Det har vi vel kun på de betingelser, der nu gives.

> [...]
> "forbud" blot for at promovere alt for store egoer. Deres adfærd
> minder lidt om lagerforvalteres, havnefogeders og den slags.

Du har slet ikke fantasi til at forestille dig, at der kunne være andre
grunde end at promovere 'store egoer'?
For nogle er det at gå i kirke en kontemplativ aktivitet, hvor det cirkus,
moderne bryllupper har det med at udarte til, passer dårligt. Jeg kommer der
ikke, men kan godt respektere kirkegængerne. Og man kunne jo med en vis ret
hævde at eventdyrkende bryllupsdeltagere er gæster et sted, hvor troende
normalt har et domæne. Og det er sømmeligt af gæster at vise repekt. Uanset
om de er imamer eller bryllupsdeltagere.
I virkeligheden er de amerikanske bryllupsfabrikker i Las Vegas mere ærlige
end de kvalme adhoc-kristne seancer, hvor iscenesættelse af sig selv
dominerer hele billedet og hvor Vorherres tjenere kan udgøre en fotogen
staffage. Jeg synes at fotografer bør udvise hensyn og ikke opføre sig som
ejede de hele butikken.
Jeg kan i øvrigt forstå at du nærer en foragt for lagerforvaltere og
havnefogeder. Det er ellers pæne og respektable erhverv.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 18:50

> Du har slet ikke fantasi til at forestille dig, at der kunne være
> andre grunde end at promovere 'store egoer'?

Nope, ikke umiddelbart. Jeg har hørt flere skrækhistorier, og de bærer imo
alle præg af, at en præst har skabt unødigt postyr for at sætte sig selv og
sin påståede autoritet i centrum - endda ofte i direkte opposition til
Menighedsrådet.

> For nogle er det at gå i kirke en kontemplativ aktivitet, hvor det
> cirkus, moderne bryllupper har det med at udarte til, passer dårligt.

Pjat. Ingen har mere ret til folkekirken end andre. Med præster, der
offentligt frasiger sig troen på en skabende gud, må der være frit slag for
os, der betaler (kirke)skat. Folkekirken stiller en række serviceydelser til
rådighed, hvoraf konfirmation, bryllup, begravelse og juleaftensgudstjeneste
er de eneste, der stadig formår at samle mennesker. Som betalende kunde i
forbindelse med f.eks. et bryllup har jeg ligeså meget ret til kirkerummet
som de meget, meget få, der har folkekirken som en kontemplativ aktivitet.
Troende, der ikke bryder sig om det folkekirkelige cirkus, har mange
alternative muligheder, hvor ingen generer dem i deres gudsdyrkelse.

> Jeg kommer der ikke, men kan godt respektere kirkegængerne.

Ja. Er byllupsgæster ikke kirkegængere?

> Og man
> kunne jo med en vis ret hævde at eventdyrkende bryllupsdeltagere er
> gæster et sted, hvor troende normalt har et domæne.

Kirken er mindst lige så meget til for de eventdyrkende bryllupsgæster som
for alle mulige andre. Desuden afviser jeg slet ikke den tanke, at også
troende kan opleve et kirkebryllup som en festlig begivenhed, der fordrer
lidt mere tolerance overfor deltagerne, end man normalt vil udvise overfor
de andre kirkegængere, og som ikke har problemer med at udvise denne
tolerance, hvis de løber ind i et bryllup. Faktisk kan jeg sågar forestille
mig troende, der gifter sig i en kirke og meget gerne vil have lov til, at
gæsterne tager billeder af begivenheden. Jeg skelner således ikke mellem
troende og eventdyrkende bryllupsdeltagere.

> Og det er
> sømmeligt af gæster at vise repekt. Uanset om de er imamer eller
> bryllupsdeltagere.

Ja. Synes du, det er at vise respekt, når en præst afviser fotografering i
en kirke mod bryllupsparrets udtrykkelige ønske? Synes du , det er at vise
respekt, når en præst bortviser børn under en børnegudstjeneste, fordi
børnene er urolige? Synes du, det er respekt, når en præst nægter at lade
afspille Kim Larsens "Om lidt bli'r der stille" til en begravelse, selvom
det var afdødes og de efterladtes ønske?

> [...]
> ærlige end de kvalme adhoc-kristne seancer, hvor iscenesættelse af
> sig selv dominerer hele billedet og hvor Vorherres tjenere kan udgøre

At nogle gider bruge kirken på dén måde kan ikke bringe mit p*s i kog.
Vorherres tjenere er statsansatte embedsmænd, der går mere op i løn ,
pension og i at opretholde tidligere tiders forestilling om, at præster har
en helt særlig autoritet og er helt særligt betydningsfulde i samfundet, end
i at servicere de borgere, der betaler deres løn.

> Jeg synes at fotografer bør udvise hensyn og
> ikke opføre sig som ejede de hele butikken.

Tænk, det synes jeg også. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at
alle bør udvise hensyn og afpasse krav til andres og ikke mindst egen adfærd
til de konkrete situationer, man befinder sig i.

> Jeg kan i øvrigt forstå at du nærer en foragt for lagerforvaltere og
> havnefogeder. Det er ellers pæne og respektable erhverv.

Givet. Jeg har bare endnu til gode at møde bare én repræsentant fra ét af de
to respektable erhverv, der forstår at opføre sig ordentligt overfor
"kunderne". Sejler du eller kommer i anden sammenhæng i lystbådehavne?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-06 09:56

Jens Bruun skrev i 43fb52b9$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Tænk, det synes jeg også.

Jeg gider ikke lade mig rive ind i en diskussion om kirkens stilling i
samfundet - ikke her i hvert fald - så skulle vi ikke bare lade ovenstående
stå som konklusion - vel vidende at vi nok ikke har samme opfattelse af
hvordan man udviser hensyn.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-02-06 18:12

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du skal være opmærksom på, at de fleste præster forbyder fotografering af
> selve den kirkelige handling,

Hvor stor er problemet ?

Jeg har fotograferet en del bryllupper, barnedåbe og konfirmationer - altså
festlige familiebegivenheder - og kun sjældent fået at vide at man ikke må
fotografere.
Jeg har altid spurgt om kirkens retningslinier (helst på forhånd) og
overholdt dem.
Typisk er det noget med at være diskret (ingen blitz, ikke drøne rundt i
kirken) og ikke fotografere ned mod menigheden - der kunne være personer i
menigheden som ikke ønsker at blive fotograferet.

I de tilfælde hvor man ikke måtte fotografere under den kirkelige handling,
var det også fint med mig. Personligt finder jeg det lidt sippet, men dem
der havde valgt at benytte den pågældende kirke må affinde sig med med ikke
at have billeder af den kirkelige handling.

Venlig hilsen

Mogens Hansen