Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon og underlig lys-stråle
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 16:48

På nogle af Canons digital-kameraer sidder der en lille lampe over
objektivet som foretager en slags lysmåling når man trykker udløserknappen
halvt eller helt ned. Hvorfor er Canon ene om dette? Skulle det give nogen
fordel? Jeg har oplevet at husdyr (hunde/katte) kan nå at løbe væk pga
lysstrålen, inden jeg får taget billedet... Og man kan heller ikke tage et
"overraskelses-billede" til en fest, da folk jo bliver gjort opmærksom på
fotografens tilstedeværelse når lysstrålen kaster sit lys på personerne.

MVH Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-06 17:04

Ole S. wrote:
> [...]
> objektivet som foretager en slags lysmåling når man trykker
> udløserknappen halvt eller helt ned. Hvorfor er Canon ene om

Jeg ved ikke om Canon er ene om det, men ideen er at man så kan
fokusere selvom det egentlig er for mørkt til at autofokus kan
virke.

Du kan slå det fra i indstillinger.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 17:45

Jan Vestergaard wrote:
> Du kan slå det fra i indstillinger.

Det vidste jeg ikke. Er det funktionen MF du mener? (manuel fokus?)

MVH Ole

Fra : Max

Dato : 17-02-06 18:01

Hej Ole

> Det vidste jeg ikke. Er det funktionen MF du mener? (manuel fokus?)

På mit kamera hedder der AF-hjælpelys.

Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-02-06 08:46

"Ole S." <-> skrev i en meddelelse

> Det vidste jeg ikke. Er det funktionen MF du mener? (manuel fokus?)
>
> MVH Ole
>Ja undskyld, men LÆS din manual.

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 18:15

Ole Christiansen wrote:
> Ja undskyld, men LÆS din manual.

Du skal skam ikke undskylde, men manualen er på tysk!

/Ole S.

Fra : Bo Mortensen

Dato : 20-02-06 22:21

Hej

Du har også købt kameraet billigere end med Dansk manual.

Hvis du bedre kan forstå Engelsk, er det muligt at hente Canon
manualer som .pdf filer på deres US website.

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=SiteMapAct&keycode=model&functionid=3&fcategoryid=303

- Men det er selvfølgelig ikke det samme som at have den trykte
manual ved siden af kameraet når man lige har et spørgsmål som
måske kan besvares i manualen.

mvh
Bo

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 01:18

Bo Mortensen wrote:
> Du har også købt kameraet billigere end med Dansk manual.

Ja det er købt i Luxemburg.

> Hvis du bedre kan forstå Engelsk, er det muligt at hente Canon
> manualer som .pdf filer på deres US website.

Tak for linket, men jeg synes nu at det går meget godt med den tyske manual.

Hilsen Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-06 07:42

In article <43f9f924$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Ole S. wrote:

> Du skal skam ikke undskylde, men manualen er på tysk!

Det er da et af de sprog man lærer i skolen.
Derudover kan man downloade en engelsk manual. Engelsk lærer man også
i skolen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 17:41

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er da et af de sprog man lærer i skolen.
> Derudover kan man downloade en engelsk manual. Engelsk lærer man også
> i skolen.

Og når emnet ikke omtales i manualen?

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 01:20

Ole Christiansen wrote:
> [...]

Efter nærmere gennemsyn, tror jeg faktisk slet ikke at det er nævnt i
manualen. Men du lyder så sikker, så hvad side står det på? hehe
Det er et Canon PowerShot S30.

/Ole

Fra : emj

Dato : 21-02-06 10:56

Ole S. skrev:

>Det vidste jeg ikke. Er det funktionen MF du mener? (manuel fokus?)

Nej, det er et hjælpelys, som er tilknyttet Autofokus. På mit digi,
som ikke er en canon hedder funktionen AF ilumation

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 17:40

emj wrote:
> Nej, det er et hjælpelys, som er tilknyttet Autofokus. På mit digi,
> som ikke er en canon hedder funktionen AF ilumation

Okay, men for slukke for hjælpelyset bliver jeg nødt til at indstille
kameraet på MF. Men autofokus virker fint alligevel (i dagslys i hvert
fald).

/Ole

Fra : Aksel

Dato : 17-02-06 17:16

.. Hvorfor er Canon ene om dette?

Canon er ikke ene om infrarød afstandsmåling.

Hilsen Aksel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-02-06 17:23

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> . Hvorfor er Canon ene om dette?
>
> Canon er ikke ene om infrarød afstandsmåling.

Nej, og de er heller ikke ene om - som her -at bruge synligt lys.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 19-02-06 20:46

> [...]
> fotografens tilstedeværelse når lysstrålen kaster sit lys på personerne.

Det er AF hjælpelys (som nævn), og Canon er slet ikke ene om det, jeg ved at
ihvertfald HP, og jeg mener også KM bruger det!

På mit EOS 350D kan det slås fra, jeg kan ikke huske om det kunne slås fra
på mit A75, men jeg tror det ikke...

Hvis du ved hvor langt væk dit "offer" er, så kan du sagtens lave
overraskelses billeder, du skal bare bruge MF! - Og så indstille afstanden,
så behøver du heller ikke vente på at AF snøvler sig færdig...

Brian