Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 400mm f/5,6 L vs. canon 100-400mm 4,~
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 14-02-06 23:00

Hej,

Jeg har for nylig investeret i et EOS 5D men en 24-105mm zoom, men mangler
en tele til natur/landskab. Jeg har så kigget på Canons egne 100-400mm
f/4,5-5,6 L IS zoom linse mod en Canon 400mm f/5,6 L linse. De er ikke
speciel lysfølsomme, men jeg har sandelig ikke råd til at give over 50,000
for en 2,8 linse. Man kan vel kompensere lidt ved at hæve ISO fra 100 til
2-300 uden nævneværdige tab/forstyrrelser (dog ikke afprøvet). Jeg har læst
en del reviews på nettet, hvor begge linser fremhæves. 100-400mm zoomen
beskyldes dog for at hive støv ind i linsen og ind på sensoren, men har IS.
400mm linsen mangler IS, men er meget skarp, og lidt lettere.

Hvad ville I anbefale? Der er ca 3000 kr til forskel i prisen (zoomen den
dyreste), men hvis vi lige ser bort fra prisen, ville jeg måske hælde en
anelse til zoomen i og med den er lidt mere "all-round" end en fast 400 mm
linse.

Jeg vil holde mig til Canons linser, da AF virker bedst med originale linser
(påstås det!). Jeg mener man får hvad man betaler for i denne sammenhæng.

Er der nogen nævneværdig forskel på brug af convertere i billedkvaliteten?
Ville en 400mm linse med en 2x converter give tilnærmelsesvis lige så gode
billeder som en 800mm linse?
Formentligt et dumt spørgsmål, for en 800 mm linse vil jo koste en halv
bondegård så noget må man vel få for prisforskellen!

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 23:14

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Formentligt et dumt spørgsmål, for en 800 mm linse vil jo koste en halv
> bondegård så noget må man vel få for prisforskellen!

Hej Hans-Henrik

Jeg er lidt farvet. Jeg har selv en 400mm 5,6L, som jeg er ovenud tilfreds
med. Den er tilpas i størrelse og vægt til at den altid er med i rygsækken.
Der er en god sammenligning mellem netop de to objektiver i denne test:
http://luminous-landscape.com/reviews/lenses/forgotten-400.shtml

Jeg synes at en 400mm med en 1,4 x converter klarer skærene i fin stil. Jeg
har derimod kun sjældent brugt den med 2x converter. Men det lader sig
gøre - manuelt. Hvis man bruger en 1,4x converter kan objektivet bringes til
at fungere med autofokus, hvis man anbringer et stykke tape strategisk
korrekt. Det bliver langsommere i af, men det fungerer. Men jeg har ikke
fået af til at fungere med en 2x converter og tape.

Et eksempel på overdrivelse: Jeg har brugt min 400mm med en 2x converter og
en 1,4x converter. Kameraet er et 300D, iso 200, fuld blændeåbning (= f /16)
og 1/200. http://clausp.1go.dk/maane.jpg

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 14-02-06 23:32

Tak for svaret! Og tak for linket - det var interessant at læse, så nu er
jeg langtfra sikker på at jeg vil vælge zoomen. Årh hvor er det svært....og
mange penge hvis man fortryder sit valg!!!

Mvh
Hans-Henrik

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 14-02-06 23:23

> [...]
> Formentligt et dumt spørgsmål, for en 800 mm linse vil jo koste en halv
> bondegård så noget må man vel få for prisforskellen!

Jeg har ikke prøvet en 100-400 men jeg har en 400mm/5.6 og den er jeg meget
tilfreds med, det er korrekt den ikke er specielt lysfølsom men tilgængæld
er den rimelig hurtigt til at fokucere, der er vigtigere for mig, da jeg kun
anvender den til fugle foto, fornylig har jeg fået den til at autofokus med
1.4x conveter men det bliver den ikke mere lysfølsom af, men det virker.
Jeg er personlig ikke tilhænger at zoom, da jeg ikke mener det ekstra
mekanik er til gavn, derfor mit valg med en 400mm, den var rimelig i pris,
såvidt jeg husker koster de 2 objektive næsten det samme.

Et par eks kan ses her
http://www.pm-nielsen.dk/fugle/rodben/pages/img_1067-01_mod1.htm eller
http://www.pm-nielsen.dk/fugle/stor_kobbersneppe/pages/img_0391-02_mod1.htm

Peter Michael Nielsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-02-06 00:05

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@it.dk> skrev i en meddelelse

> 100-400mm zoomen beskyldes dog for at hive støv ind
> i linsen og ind på sensoren,

Pjat.

> Hvad ville I anbefale?

Fast 400mm. Jeg har haft en 100-400mm, som jeg solgte til fordel for en fast
300mm. Zoomen er fin-fin, men når ikke en fast 400mm til sokkeholderne.

> [...]
> den dyreste), men hvis vi lige ser bort fra prisen, ville jeg måske
> hælde en anelse til zoomen i og med den er lidt mere "all-round" end

Ja, det er det valg, du må gøre. Hvad er vigtigst for dig? Fleksibilitet
eller billedkvalitet (ved 400mm)?

> Jeg vil holde mig til Canons linser, da AF virker bedst med originale
> linser (påstås det!). Jeg mener man får hvad man betaler for i denne
> sammenhæng.

Det tror jeg, du har ret i.

> Er der nogen nævneværdig forskel på brug af convertere i
> billedkvaliteten?

Ja. Kæmpeforskel på en 100-400 zoom, der er tæt på ubrugelig med en 2x TC,
og som ikke imponerer med en 1.4x TC - knapt så stor forskel med en fast
400mm med TC.

> Ville en 400mm linse med en 2x converter give
> tilnærmelsesvis lige så gode billeder som en 800mm linse?

Ja, men alt er jo relativt.

> Formentligt et dumt spørgsmål, for en 800 mm linse vil jo koste en
> halv bondegård så noget må man vel få for prisforskellen!

Ja, men de sidste DKK 100.000 giver forholdvis lidt forbedring af
billedkvalitet.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Georg Tranholm

Dato : 15-02-06 14:16

> Fast 400mm. Jeg har haft en 100-400mm, som jeg solgte til fordel for en
> fast 300mm. Zoomen er fin-fin, men når ikke en fast 400mm til
> sokkeholderne.

Hvor kan man så købe den faste 400mm? Hos TD. og Photosh. som jeg
plejer at handle hos har de kun 100-400mm. Jeg overvejer nemlig at
udskifte min gamle Sigma 400mm.

GT

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 14:25

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man så købe den faste 400mm? Hos TD. og Photosh. som jeg
> plejer at handle hos har de kun 100-400mm. Jeg overvejer nemlig at
> udskifte min gamle Sigma 400mm.

Den er f.eks. her: http://mpixfoto.dk/product.asp?product=74&sub=4&page=1

Mvh. CLaus Petersen

Fra : Georg Tranholm

Dato : 15-02-06 15:03

> Den er f.eks. her: http://mpixfoto.dk/product.asp?product=74&sub=4&page=1
>
> Mvh. CLaus Petersen

Super-duper.. Thank´s. er bestilt, levering 3-5 dage

Mvh. GT

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 15:07

> Super-duper.. Thank´s. er bestilt, levering 3-5 dage

Jeg tror du bliver rigtigt glad for den

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 15-02-06 18:35

Den kan fås hos Photografica i Skindergade, København.

Mvh
hh

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-02-06 14:47

> Hvor kan man så købe den faste 400mm? Hos TD. og Photosh. som jeg
> plejer at handle hos har de kun 100-400mm. Jeg overvejer nemlig at
> udskifte min gamle Sigma 400mm.

Ja, jeg undrer mig også over, at den ikke kan findes der. Den handles
livligt i USA og står også på listen hos danske leverandører. Prøv at skrive
til TD og hør, om de ikke kan levere den alligevel. De forstår fint engelsk.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-02-06 23:16

> [...]
> livligt i USA og står også på listen hos danske leverandører. Prøv at
> skrive til TD og hør, om de ikke kan levere den alligevel. De forstår

Jeg skrev til Technikdirekt, og her er deres svar:

"We can offer you the article # 132634 - Canon EF-L 4,5-5,6/100-400 IS USM
CPS - for 1439,- ?. Unfortunately this article is not in stock at the
moment. The delivery time is not known yet."

Måske jeg skulle prøve igen?

Fra : Åge

Dato : 16-02-06 23:33

> [...]
> CPS - for 1439,- ?. Unfortunately this article is not in stock at the
> moment. The delivery time is not known yet."

Hvis der er 1439 euro: Er det billigt?

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-02-06 23:37

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er 1439 euro: Er det billigt?

De svarer på en 100-400mm zoom, hvor jeg spørger på en fast 400mm.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-02-06 11:09

"Hans-Henrik Husen"
> [...]
> Formentligt et dumt spørgsmål, for en 800 mm linse vil jo koste en halv
> bondegård så noget må man vel få for prisforskellen!

Jeg valgte 100-400 fra fordi jeg syns den var for langsom,
jeg valgte 400 fra fordi den ikke havde IS, jeg købte 300/4
som flere her i gruppen har og vi er vidst ret tilfredse, med
1,4x extender fungerer den stadig ypperligt.
Men måske er 300mm ikke nok på en fullframe, kommer an
på hvad du skal lave. -max-