Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nødvendigt udstyr til portabelt ministudie~
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-06 14:11

Jeg får ofte småopgaver, hvor jeg skal tage et portrætfotos f.eks. til brug
på hjemmesider o.lign. Har I nogen anbefalinger til hensigtsmæssigt udstyr
til dén slags opgaver? Det skal være udstyr, der er til at tage med alle
vegne, og skal altså ikke være det mere traditionelle studie-setup.

Jeg har i forvejen en udmærket flash med omnibouncer, og lurer lidt på, om
jeg kan klare mig med endnu en (slave)flash, en fjernudløser ala Canon
ST-E2, et par stativer og måske én eller anden form for bouncer? Jeg har
ikke tænkt mig at slæbe baggrunde med, og vil, så vidt det er muligt,
benytte mest muligt naturligt lys.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-02-06 14:49

"Jens Bruun"
> [...]
> ST-E2, et par stativer og måske én eller anden form for bouncer? Jeg har
> ikke tænkt mig at slæbe baggrunde med, og vil, så vidt det er muligt,

Går ud fra du har en rigtig powerful flash, hva med en hvid paraply,
et stykke flamingo plade som reflector, det burde være nok, flere
flash hoveder og tingene blir mere teknisk, ikke nødvendigvis bedre.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-06 14:59

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Går ud fra du har en rigtig powerful flash,

550EX som jeg muligvis opgraderer til en 580EX.

> hva med en hvid paraply,
> et stykke flamingo plade som reflector, det burde være nok, flere
> flash hoveder og tingene blir mere teknisk, ikke nødvendigvis bedre.

Lyder som en god idé. Har du kendskab til, hvor jeg kan finde en sådan
paraply (jeg går ud fra du ikke mener en alm. paraply)? Ellers tænkte jeg på
to styk flash med bouncer og så en ST-E2 til at styre dem. Den ene flash som
hovedlys og den anden til at bløde op. Men hvis du mener, en enkelt flash
kombineret med et stykke flamingo kan løse opgaven lige så godt, er der jo
ingen grund til at komplicere tingene unødigt.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-02-06 15:26

"Jens Bruun"
> [...]
> kombineret med et stykke flamingo kan løse opgaven lige så godt, er der jo
> ingen grund til at komplicere tingene unødigt.

Jeg kan kun sige fra egen erfaring, at jeg opnår de bedste resultater med
den enkle opstilling - jeg har været ude med 3 store flash, paraplyer og
softboxe, puha, opstilling, balancering af lys og stemningen bliver så
"seriøs" - men det er nok et spørgsmål om erfaring..

Hvid paraply, stativ og den slags kan du vel få i en velassorteret foto
handel - Prøv det først, paraplyen får du alligevel brug for hvis du
bestemmer dig for endnu en flash. -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-02-06 17:48

> "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> 550EX som jeg muligvis opgraderer til en 580EX.

Der er ikke meget forskel - jeg har begge. 580 EX er da lidt bedre, men jeg
syntes ikke forskellen er mange penge værd.
Det virker vældigt godt at bruge den ene som master og den anden som slave.
Det er mere fleksiblet end en ST-E2 og een flash.

[8<8<8<]
> Lyder som en god idé. Har du kendskab til, hvor jeg kan finde en sådan
> paraply (jeg går ud fra du ikke mener en alm. paraply)?

OBT (www.obt.dk) har det meste du skal bruge

http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
En 100 cm sølv paraply, en paraplyholder,

http://www.obt.dk/bottletops_folde_reflektorer.htm
En Interfit 5 i 1 folde reflektor er altid god og nem at have i tasken.

http://www.obt.dk/kamera__og_lampestativer.htm
Et Interfit lampestativ

Det ligger ikke langt fra hvor du bor, udvalget er stort, priserne rimelige
og service og stemning er som vor mor lavede den.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-02-06 16:21

-max- wrote:

> Går ud fra du har en rigtig powerful flash, hva med en hvid paraply,
> et stykke flamingo plade som reflector, det burde være nok, flere
> flash hoveder og tingene blir mere teknisk, ikke nødvendigvis bedre.

Jeg er pricipielt enig med Max, for det mest enkle er det der gi'r de
bedste resultater, ude i naturen er der også kun en sol/lyskilde.

Jeg vil dog anbefale en softbox i stedet for paraplyen, de gi'r et
blødere om mere jævnt lys. Se eksempelvis http://www.lastolite.com/ezybox.php

Så en blitz, et stativ, en softbox, en reflektorskærm, og en baggrund er
alt hvad du behøver.

Du kan også hente Lastolite's katelog som en PDF-fil på flg. link:
http://www.lastolite.com/Lastolite-Brochure.pdf - på side 8 kan du se en
Micro Apollo softbox, der kan sættes på en Metz stavblitz, du skal dog
placere blitz'en på et stativ.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : C.S

Dato : 08-02-06 15:06

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse > Jeg har i forvejen en udmærket flash
med omnibouncer, og lurer lidt på, om
> jeg kan klare mig med endnu en (slave)flash, en fjernudløser ala Canon
> ST-E2, et par stativer og måske én eller anden form for bouncer?
*************

Hej Jens

ST-E2 løsningen er absolut en fin løsning, og du har omtrent samme ledetal
som en 5-600 watt/s stationær lampe.

Flamingo er god i studie, men vinden skal ikke være særlig kraftig før du
ikke kan styre den udendørs.

Ville investere i en stor reflektor skærm, som også er transparent - så kan
du også bløde lyset op hvis der er for hårdt lys udendørs.

Den kombination af ST-E2 og et par stativer og gribearme til reflektor er
absolut god.

Claus Stensgaard

Fra : Asle Bjerva

Dato : 08-02-06 15:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> ST-E2, et par stativer og måske én eller anden form for bouncer? Jeg har
> ikke tænkt mig at slæbe baggrunde med, og vil, så vidt det er muligt,

Her er en link til en side med eksempler på lyssetting av portretter.
http://bermangraphics.com/coolpix/lighting_diagram.htm

Man kommer langt med en refleskskjerm. Disse finnes sammenleggbare med en
hvit side og en høyreflekterende side.
De er også meget velegnet til utendørs opptake eller ved bruk av naturlig
lys.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Anders Lund

Dato : 08-02-06 16:43

> [...]
> alle vegne, og skal altså ikke være det mere traditionelle studie-setup.

Når jeg rejser rundt til div. små opgaver. Har jeg følgende med:
- Et stativ med håndtag i.
- En gennemlysningsparaply, som jeg klipser fast til stativet, så jeg er
fri for at bære det seperat.
- Fototaske med D70, objektiver og min sb 600 blitz + En lille Ø50
reflektor som også kan virke til gennemlysning.

Min normale opstilling er da: Blitz og paraply på stativ højt oppe til min
side. Reflektor i hånden eller ved medhjælper i modsatte side. Kamera
håndholdt.

Det er let at transportere og fint i mange situationer. Det eneste jeg nogen
gange mangler er:
- Strørre reflektor, en diameter på 50cm syntes jeg ofte er for lidt.
- En baggrund til portrætfotos. Ved dog ikke om det er muligt at få protræt
baggrunde som er praktiske nok til, at man kan tage dem med sig, hvis man
ikke lige har en bil.

Reflektoren og gennemlysningsparaplyen er købt ved obt.dk

Mvh
Anders Lund

Fra : zen

Dato : 08-02-06 17:01

Jens Bruun wrote:
> [...]
> ST-E2, et par stativer og måske én eller anden form for bouncer? Jeg har
> ikke tænkt mig at slæbe baggrunde med, og vil, så vidt det er muligt,

Er dette setup for stort til dig?
http://obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

- zen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-02-06 17:19

zen wrote:

> Er dette setup for stort til dig?
> http://obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

Hmm... jeg er ikke god til at omregne mellem watt/sec. og ledetal, men
min fornemmelse er, at 150 watt/sec. ikke er meget mere end man kan få ud
af en kraftig batteriblitz.

Store batteriblitz har dog den ulempe, at de ikke har symetrisk ledelys,
men de har den fordel, at man er uafhængig at strøm, og at blitz'en kan
bruges udenfor et studio.

Er nogen der kan omregne ledetal 50 ved 100 ISO til watt/sec, eller 150
watt/sec til ledetal...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 08-02-06 17:48

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Er nogen der kan omregne ledetal 50 ved 100 ISO til watt/sec, eller 150
> watt/sec til ledetal...

Du vil aldrig kunne få en pålidelig omregning, da ledetal inkluderer
udstrålingsvinkelen.

Min flash (SB800) kan ved samme udladning (dvs. samme watt*second)
varierer ledetallet fra 12.5 meter til 56 meter (ISO 100). De laveste
tal er dog med hætte/diffuser foran, uden noget foran er området 30-56
meter.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-02-06 18:56

HKJ wrote:

> [...]
> varierer ledetallet fra 12.5 meter til 56 meter (ISO 100). De laveste
> tal er dog med hætte/diffuser foran, uden noget foran er området 30-56

Jeg er godt klar over, at det ikke er nemt at lave en omregning, men man
må på en eller anden måde kunne sammenligne en batteriblitz der har
ledetal 50, med en lille studioblitz på 150 watt/sec.

Jeg har f.eks. en Metz 45 CT-4 stavblitz, ved 100 ISO på blænde 8 rækker
den 10 meter og med en spredning der svarer til et 50 mm objektiv.

Og på et par meters afstand, med en hvid transparent paraply foran, der
giver den lys nok til blænde 32.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 08-02-06 19:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg er godt klar over, at det ikke er nemt at lave en omregning, men man
> må på en eller anden måde kunne sammenligne en batteriblitz der har
> ledetal 50, med en lille studioblitz på 150 watt/sec.

En sjov beregning og ikke særlig nøjagtig beregning:

Min SB800 bruger 4 1.2 volt batterier af 2 AH (2000mA) og kan skyde 150
fuld power skud på det (ifølge manualen). Det giver 4*1.2*2*60*60/150=
230 WS per skud, hvoraf nok halvdelen går tabt i ladekredsløbet.
Så et gæt kunne være at flashen er på omkring 100-150 WS.

Regnestykket er dog meget tvivlsom, da jeg vil få et andet resultat,
hvis jeg beregnede for andre batterityper.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-02-06 21:02

HKJ wrote:

> En sjov beregning og ikke særlig nøjagtig beregning:

Det gør ikke noget, at din beregning ikke er super præcis, for den
bekræftiger allegevel min fornemmelse af, at der ikke er mere lys i en
150 watt/sec. studio-flash, end der er i en kraftig stavblitz...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-06 20:15

Mange tak for de mange gode forslag, delagtiggørelse i erfaringer og
henvisninger. Jeg tror, jeg smutter en tur forbi obd.dk og tager den derfra.

Jeg er glad for at erfare, at det tilsyneladende godt kan lade sig gøre at
få stablet et fungerende, transportabelt mini-studie på benene uden de store
investeringer og uden krav om adgang til netstrøm.