Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AWB
Fra : nightkillerkiller

Dato : 08-02-06 12:46

automatic white balance. man it sucks!!! efter at have besøgt rigtig
mange websider med fotos fra digitalkameraer, er det min erfaring at
de fleste 'snyder' med deres billeder vha photoshop eller lignende.
køber man et digitalkamera til rigtig mange penge, er det ikke lige
den der gang software-mørkekammer-løsning man tænker på. men med
standard udrustning er det nødvendigt!! farverne passer aldrig med
awb slået til!!
i de go'e gamle analoge fotodage, var det aldrig et problem.
ihvertfald ikke når sagen var dias. med papirbilleder var sagen en
anden.
derfor overvej et filter fra expodisk!!! så er farverne altid
korrekte! jeg mener: hvorfor bruge timer foran pc'en, hvis der
istedet kan bruges tid på at fotografere?? min erfaring er, at med
digitalkamera er det den bedste investering jeg har gjort!

er der andre der har samme erfaring?? post it!

hygge
nightkillerkiller
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-02-06 13:10

il-$$$¤¤¤12784rhs-upreuortowea-precidente@###banana-@@@@@republic.dk skrev:

> [...]
> istedet kan bruges tid på at fotografere?? min erfaring er, at med
> digitalkamera er det den bedste investering jeg har gjort!

Ja, 100$ for et gråkort......genialt hvis man kan få nogen til at betale
det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Asle Bjerva

Dato : 08-02-06 14:26

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i melding
> il-$$$¤¤¤12784rhs-upreuortowea-precidente@###banana-@@@@@republic.dk

> Ja, 100$ for et gråkort......genialt hvis man kan få nogen til at betale
> det.

I følge instruksjonsmanualen til mitt Canon 350d skal en benytte et hvitt
objekt, belyst med samme fargetemperatur som utgangspunkt for "egendefinert"
hvitbalanse.
Et gråkort brukes vel helst for å kalibrere lysmåleren.

Ellers er RAW med etterfølgende behandling veien å gå.
Takke meg til RAW konvertering framfor en stabel med fargekorrigeringsfiltre
!
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-02-06 14:39

Asle Bjerva skrev:

> I følge instruksjonsmanualen til mitt Canon 350d skal en benytte et hvitt
> objekt, belyst med samme fargetemperatur som utgangspunkt for "egendefinert"
> hvitbalanse.

Tror det er ret ligegyldigt om det er hvidt eller grå så længe det er
neutralt

> Et gråkort brukes vel helst for å kalibrere lysmåleren.

Kan ikke se noget grund til at det ikke skulle være lige så velegnet
til WB

> Ellers er RAW med etterfølgende behandling veien å gå.
> Takke meg til RAW konvertering framfor en stabel med fargekorrigeringsfiltre
> !
Ja

Fra : Asle Bjerva

Dato : 08-02-06 14:48

> Asle Bjerva skrev:
> Tror det er ret ligegyldigt om det er hvidt eller grå så længe det er
> [...]

Og du har rett i at et 18 % grått kort i enkelte tilfeller kan gi en mer
nøyaktig hvitbalanse enn et hvitt objekt .
(direkte sitat fra manualen, men det var nederst på neste side.... : ) )

RAW er likevel best !

AsleB

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-02-06 16:38

Asle Bjerva skrev:

> RAW er likevel best !

Ja, jeg var lidt længe om at finde ud af hvor stor en fordel det er
at skyde i raw. Men netop det at man har hele sensorens registrering
at gøre godt med (justere wb og hive over- eller undereksponering hjem)
gør det tilfulde umagen værd

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-02-06 13:38

skrev:

> automatic white balance. man it sucks!!!

Man kan sagtens lave en awb, der virker.
Problemet er at man så ikke længere kan fotografere
røde og grønne ting.
Testsidernes forklaring om at awb i kunstlys
giver røde billeder "for det kan forbrugeren
godt lide" er til gengæld noget fordrukkent sludder.

Peter Schrøder

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-02-06 14:14

Peter Schrøder skrev:
> il-$$$¤¤¤12784rhs-upreuortowea-precidente@###banana-@@@@@republic.dk

> Man kan sagtens lave en awb, der virker.
> Problemet er at man så ikke længere kan fotografere
> røde og grønne ting.

Skulle lige over for at se om
dyret står på AWB. Det gør den. Og det
fungerer bedre end rygtet siger: Man skyder oftest i
serier hvor lyset er det samme, stiller evt. WB i raw-konverteren på
første billede i serien og kopierer den til resten af batch og
konverterer.
Engang fandt jeg også den rette WB vigtig. Det var indtil jeg lærte mere
om raw-konverterings-work-flow.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-02-06 14:26

Ole Larsen skrev:
> Engang fandt jeg også den rette WB vigtig. Det var indtil jeg lærte
> mere om raw-konverterings-work-flow.

Der er jo stadig mange kompaktkameraer som
hverken har raw eller custom wb.
Der er man så nødt til at leve enten med den
automatiske eller en af de forvalgte.
De forvalgte kan klare jobbet i 90% af
tilfældene. En del lærer at awb ikke er
optimalt til f.eks. solnedgange.

Peter Schrøder

Fra : HKJ

Dato : 08-02-06 17:27

il-$$$¤¤¤12784rhs-upreuortowea-precidente@###banana-@@@@@republic.dk wrote:
> i de go'e gamle analoge fotodage, var det aldrig et problem.
> ihvertfald ikke når sagen var dias.

Hvis du stiller WB på solskin, så svarer det til dine gamle dias.

> med papirbilleder var sagen en
> anden.

Der blev hvidbalancen korrigeret, når der blev lavet papir billeder.

> derfor overvej et filter fra expodisk!!! så er farverne altid
> korrekte!

Kunne det tænkes at du er blevet mere kritisk, nu du har mulighed for at
se det færdige billede i stor størrelse, kort efter du har taget det?

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-02-06 17:33

On 2006-02-08, nightkillerkiller
<nightkillerkiller> wrote:
> [...]
> awb slået til!!
>
> er der andre der har samme erfaring?? post it!

Jeg er ikke helt enig.

Personligt er jeg ret godt tilfreds med AWB i mine huse. AWB'en er dog
klart bedst i mit (Canon EOS 1D) MkII og filerne skal ikke nær så tit
have justeret WB som dem fra mit MkI.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jacob

Dato : 08-02-06 22:42

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Personligt er jeg ret godt tilfreds med AWB i mine huse. AWB'en er dog
> klart bedst i mit (Canon EOS 1D) MkII og filerne skal ikke nær så tit

Kan det passe at 1Ds mkII har samme AWB kredsløb og sensor som 20D ?
For jeg skal uhyre sjældent korigere for WB. så er det fordi det er taget i
skæret fra et starin lys eller noget andet meget farvet lys.

Jacob

Fra : KNL DtP

Dato : 08-02-06 18:24

"nightkillerkiller"
<il-$$$¤¤¤12784rhs-upreuortowea-precidente@###banana-@@@@@republic.dk> skrev i
en meddelelse news:43e9d9e6$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> automatic white balance. man it sucks!!!

Tja - hvis man tager JPEG på Auto og AWB, så kan man blive fælt skuffet, hvis
man bruger blandingslys (flash med lysstofrør, koldt vinterlys og varmt
glødepære ect.)

Hvis man optager i RAW er det fløjtende ligegyldigt - her bruges AWB jo kun,
når man kigger på previewet på kameraet. Det kan dog være sjovt at se hvor
meget ved siden af kameraet har sat hvidbalancen.

> efter at have besøgt rigtig
> mange websider med fotos fra digitalkameraer, er det min erfaring at
> de fleste 'snyder' med deres billeder vha photoshop eller lignende.

Definér snyd.

Hvis du tænker på efterbehandling, så er det for mig en helt naturlig del af
fotografering. I mørkekammerdagene "snød" man jo også ved at vælge specille
film, kopiere på hårdt eller blødt papir, burn og dodge, toning. Den gang var
det med kemi eller mere fysisk med lyset - nu foregår det ved fremkaldningen
af RAW-filen eller efterfølgende i Photoshop. Et fotografi er ikke en nøjagtig
fastfrysning af virkeligheden - langt fra!

?

> men med
> standard udrustning er det nødvendigt!! farverne passer aldrig med
> awb slået til!!

Det kommer meget an på hvilket lys du fotograferer under. Er det en sandard
sommerdag, så rammer kameraerne næsten altid plet med en nautral hvidbalance.
Det er først når du fotograferer i kunstlys eller blandindslys, at problemerne
opstår.

Desuden synes jeg ikke, at man kan tale om en rigtig hvidbalance. Alt efter
hvilken stemning du ønsker i billedet, vil forskellige farvetemperaturer
passe. Skal det være varmt og hyggeligt er flot med +1.500 K højere temperatur
end *neutral* - skal det være mere klinisk vil en koldere passe bedre ect.

> i de go'e gamle analoge fotodage, var det aldrig et problem.

Jaså!

Det kommer vel igen an på hvilket lys du fotograferer i, og hvilken film du
smider i kameraet. De fleste film er justeret efter dagslys (~ 5.400 K), men
der findes også kunstlysfilm (~ 3.200 K). Bruger du en dagslysfilm i kunstlys
bliver billederne gule og visa versa.

> ihvertfald ikke når sagen var dias. med papirbilleder var sagen en
> anden.

På dias hænger du på filmens "hvidbalance", mens du med farvenegativ kan
justere på farveblandingen ved kopieringen (er dette at betegne som snyderi
jv. tidligere udsagn?). Jeg vil derfor mene, at det forholder sig stik modsat
din påstand.

> derfor overvej et filter fra expodisk!!!

Her er fidusen at du lader kameraet måle den aktuelle farvetemperatur, og
bruge den på de efterfølgende billeder. Du kan også have et gråkort med på
billederne og bruge det som reference i postproduktionen.

> jeg mener: hvorfor bruge timer foran pc'en, hvis der
> istedet kan bruges tid på at fotografere??

Hvis du optager billederne i RAW-format behøver du ikke at spekulere over
hvidbalance, skarphed, kompression, opløsning, kontrast, farvemætning,
farvetone og farverum. Du skal bare skyde løs. Alt klarer du i ro og mag
hjemme ved computeren.

Tilretning af farvetemperaturen tager forøvrigt kun få sekunder: Enten klikker
du på et neutralt (gråt) objekt i billedet, eller også stiller du temperaturen
og farvetonen på to skydere trinløst. Nemmere kan det vist ikke være.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk