Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SP: Nikon D70 (Pris) ~ Matcher linser fra ~
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 08:37

hej gruppe.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle kan besvare.
Jeg har et analog kamera Nikon F60 og har dertil følgende linser.
Nikkor 35 - 80 mm
Tamron tele-macro 100-300 mm

Passer disse linser på en Nikon D70 ?
Så jeg kan "nøjes" med at købe kamerahuset, eller vil det kræve et nyt sæt
linser ?

Og sidst er der nogle der vil gve et bud på hvad et brugt Nikon D70 koster ?

Hilsen Berit
www.ox-arabere.dk

Fra : zen

Dato : 08-02-06 09:25

Ox-Arabere.dk wrote:
> Passer disse linser på en Nikon D70 ?
> Så jeg kan "nøjes" med at købe kamerahuset, eller vil det kræve et nyt sæt
> linser ?

Nej.

> Og sidst er der nogle der vil gve et bud på hvad et brugt Nikon D70 koster ?

D70 max 3500-4000
D70S max 4000-4500

Det vare sandsynligvis ikke længe før der kommer noget nyt fra Nikon
(læs: en D70X afløser), så priserne vil højst sandsynligvis falde i den
kommende tid. Der er eletronik messe i USA i slutningen af Feb, og der
plejer der som regel at komme noget nyt til fotofetishten

- zen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-02-06 10:43

zen wrote:

> Nej.

Det er ikke helt entydigt hvad du svarer nej til.

Hvis det er autofokus (AF-D, AF-G eller nyere) objektiver kan de bruges.
Hvis det er rent menuelle kan de bruges uden lysmåling. Se evt på:
http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/other/compatibility.html

Den du har er sikkert en "35-80mm f/4-5.6 D" og den kan du godt bruge.

Om Tamron kan bruges kan jeg ikke svare på. Hvis det er den, der hedder
f/5.0-6.3 er der ikke ret meget lys i den, og du vil muligvis have
problemer med autofokuss.

spørgsmålet er så om du vil være tilfreds med den optiske kvalitet.

Bo //

Fra : zen

Dato : 08-02-06 10:48

Bo Bjerre wrote:

> Det er ikke helt entydigt hvad du svarer nej til.

Sorry.

"... eller vil det kræve et nyt sæt linser ?" - nej

- zen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-06 12:18

"Ox-Arabere.dk" <wendyshah-snabela-hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> linser ?
>
> Og sidst er der nogle der vil gve et bud på hvad et brugt Nikon D70 koster

Dine opbjektiver passer sikkert fint på et D70.
Dit gamle F60 er også et Autofokus-SLR, så jeg går ud fra, at det er
AF-objektiver.
De vil være fuldt funktionsdygtige på et D70.

Spørsmålet er så, om du synes, de er gode nok efterfølgende. Forskellen, fra
at se på 10x15 billeder til at sidde bag skærmen og se skidtet i stor
størrelse, er enorm. Men det finder du nok selv ud af.
Iflg. www.Photodo.com er ingen af de to nævnte optikker synderligt
skarptegnende. Grade 2,8 og 2,6 på en skala fra 0 til 5.

Et brugt D70 koster fra ca. 3000 og op til max 4000. afhængig af alder,
stand og brug.
Vær opmærksom på at DSLR ofte tager langt flere billleder end gamle SLR.
Derfor slides de også mere.
Kameraer, der har skudt 30000 billeder er meget normalt. Lukkeren holder til
mellem 50000 og 100000 eksp.
Den kan da skiftes, men det koster vel et par tusinde.
Men der er selvf. også mange fejlkøb med kun få eksponeringer på bagen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 14:08

Tusind tak for jeres svar.

Ønsker mig brændende et Nikon D70, og tænkte at dur de andre linser så er
det jo noget mindre jeg skal af med nu.
Og så kan jeg jo købe dem hen af vejen

Hilsen Berit
www.ox-arabere.dk

Fra : HKJ

Dato : 08-02-06 17:23

Ox-Arabere.dk wrote:
> [...]
>
> Passer disse linser på en Nikon D70 ?
> Så jeg kan "nøjes" med at købe kamerahuset, eller vil det kræve et nyt sæt

Selvom de passer på, bør du alligevel overveje at købe objektiv,
problemet er "crop factore".

Når du bruger en 35 mm på et D70, får du samme billedudsnit, som hvis du
bruger en 52 mm på dit film kamera.