Udstødning - bagpotte?
Fra : Kasper

Dato : 04-03-06 17:45

Hejsa i sne-vejret :/

På Min Citroen BX er det sidste (det tynde rør) af udstødningen lige
faldet af grundet en del rust :/ (det hang så løst at jeg var nødt
til at trække det ud af lydpotten så det ikke faldt af på vejen)

Så nu slutter udstødningen altså med lydpotten...hmm....

Spørgsmål:

1. Nu er jeg ik' så teknisk orienteret men er det nok at få en ny
"bagpotte" så?
Eller skal jeg have et helt nyt udstødningssystem?

2. Kan jeg køre nogle km. nu uden at skade noget på bilen ? Tænker:
Katalysator og lign. tar vel ik skade af at mangle det sidste tynde
rør? Eller hur?

Det problem jeg lige kan se er at kofangeren bliver oset til og at
bilen larmer lidt mere... andet?

På forhånd tak og god weekend:
Kasper

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-03-06 20:22

Kasper wrote:

> Spørgsmål:
>
> 1. Nu er jeg ik' så teknisk orienteret men er det nok at få en ny
> "bagpotte" så?
> Eller skal jeg have et helt nyt udstødningssystem?

Det afhænger af, hvordan resten af udstødningen ser ud.
Hvis der ikke er noget at sætte bagpotten fast på, så skal du skifte det
hele.

> 2. Kan jeg køre nogle km. nu uden at skade noget på bilen ? Tænker:
> Katalysator og lign. tar vel ik skade af at mangle det sidste tynde
> rør? Eller hur?

Det sker der ikke noget ved, vær dog opmærksom på, om bilen tager
udstødningsgas ind i kabinen, nu hvor afgangsrøret mangler.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kasper

Dato : 04-03-06 20:45

Per Beer Hansen skrev:
> Det sker der ikke noget ved, vær dog opmærksom på, om bilen tager
> udstødningsgas ind i kabinen, nu hvor afgangsrøret mangler.

Hej.

Ok - det vil jeg holde for øje. Ik fordi jeg skal køre meget men har
da lige noget jeg gerne vil omkring inden værkstedet får tid.... Tak
for svar.

?: Er det rigtig at jeg bare skal have bagpotte såfremt resten af
udstødning er ok?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-03-06 20:52

Kasper wrote:

> ?: Er det rigtig at jeg bare skal have bagpotte såfremt resten af
> udstødning er ok?

Jeps, vær dog opmærksom på, at det ikke er alle udstødninger fra forskellige
producenter, som passer sammen.
Så det er ikke sikkert at du kan købe en bagpotte af et andet fabrikat (end
resten af din udstødning) og så være sikker på at den passer helt.
Men i de fleste af tilfældende plejer der ikke at være problemer.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : OZ7PUS

Dato : 05-03-06 05:53

> [...]
> (end resten af din udstødning) og så være sikker på at den passer helt.
> Men i de fleste af tilfældende plejer der ikke at være problemer.

Som det lyder til for mig så køre gutten på værksted og får det lavet ..
Hvis en ny bagpotte kan klare de er jeg sikker på de nok skal få den på og
tæt også selv om det ikke passer helt sammen

OZ3BTO
Kørt ~30.000 km i en Sierra hvor det halve af udstødningen manglede

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 09:49

OZ7PUS wrote:

> Som det lyder til for mig så køre gutten på værksted og får det
> lavet ..

Jeg er heller ikke i tvivl om at et værksted kan klare opgaven.

>Hvis en ny bagpotte kan klare de er jeg sikker på de nok
> skal få den på og tæt også selv om det ikke passer helt sammen

Problemet er jo bare det, at hvis den udstødning der sidder på bilen hedder
XXXX så er det ikke sikkert at en bagpotte af fabrikat YYYY passer på.
I de fleste tilfælde er det ikke noget problem, men det er surt at ligge
hjemme i indkørslen med et rør, som måske er 10 cm for kort.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kasper

Dato : 04-03-06 22:58

Hej igen

Per Beer Hansen skrev:
> Jeps, vær dog opmærksom på, at det ikke er alle udstødninger fra forskellige
> producenter, som passer sammen.

Det giver go' mening! Tak for lørdags-hjælpen Per! :)
V.h.