/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Ubuntu LIVE CD + wlan
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 11:38

Hej

Jeg har en Ubuntu 5.10 LIVE cd, og ønsker at få denne til at køre med mit
wlan. Men til trods for, at jeg har sat alt korrekt op - skulle jeg mene -
så virker det ikke.

Ubuntu finder mit hardware korrekt, og jeg har sat mit netværk korrekt op,
men jeg kan hverken komme på netværket eller på internettet.

Jeg har googlet en del og har forsøgt at følge adskillige tutorials, men
desværre uden held.

Gode råd og/eller links?


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

 
 
Peter Mogensen (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 04-03-06 13:53

Bo Kamp Dudek wrote:
> Hej
>
> Jeg har en Ubuntu 5.10 LIVE cd, og ønsker at få denne til at køre med mit
> wlan. Men til trods for, at jeg har sat alt korrekt op - skulle jeg mene -
> så virker det ikke.
>
> Ubuntu finder mit hardware korrekt, og jeg har sat mit netværk korrekt op,
> men jeg kan hverken komme på netværket eller på internettet.

Et gæt... dit WLAN kører noget WPA-kryptering?

Peter

Bo Kamp Dudek (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 17:39

[...]

> Et gæt... dit WLAN kører noget WPA-kryptering?


korrekt! ..er det et problem (der ikke kan løses)?

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Martin Schultz (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 04-03-06 17:53

Bo Kamp Dudek <bo@familiendudek.dk> skrev 2006-03-04:
> [...]
>
>> Et gæt... dit WLAN kører noget WPA-kryptering?
>
>
> korrekt! ..er det et problem (der ikke kan løses)?
>
Du skal have installeret og konfigureret WPA_supplicant for at bruge WPA
under ubuntu. Det er ikke et problem i sig selv men lidt omstændeligt.

Hvis du søger på ubuntus wiki kan du finde en guide.

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Bo Kamp Dudek (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 17:58

[...]

> Du skal have installeret og konfigureret WPA_supplicant for at bruge WPA
> under ubuntu. Det er ikke et problem i sig selv men lidt omstændeligt.
>
> Hvis du søger på ubuntus wiki kan du finde en guide.

det er så cool nok, men hele idéen er, at det skal ligge på LIVE cd'en, da
jeg bruger den som en
start-op-uden-at-pille-ved-filsystem-for-at-min-2-årige-søn-kan-spille-småspil-uden-at-ødelægge-cd,
så hvis der kræves ekstra installationer, så ryger idéen.. æv æv..

Peter Mogensen (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 04-03-06 17:59

Bo Kamp Dudek wrote:
>>Et gæt... dit WLAN kører noget WPA-kryptering?
>
>
> korrekt! ..er det et problem (der ikke kan løses)?

Det kan nu nok løses, men problemet er at der er så mange måder at lave
WPA på at det åbenbart har været for svært for diverse live-CD'er at få
bikset noget auto-detect sammen, der bare virker uden alt for mange
besværgelser (et password er dog nok nødvendigt :) ).
Knoppix har det på samme måde.
Det kræver dog at live-CD'en har det nødvendige software som f.eks.
wpa_supplicant.

Den pæne løsning ville nok være at du gemte din WPA-konfiguration på en
USB-stick som du brugte sammen med.

Peter

Bo Kamp Dudek (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 18:06

[...]

> Den pæne løsning ville nok være at du gemte din WPA-konfiguration på en
> USB-stick som du brugte sammen med.

ok, det lyder fint.. jeg lurer lidt, om jeg kan finde ud af det.. jeg er
nemmerligt en windoze mand i dagligdagen.. ;)

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 04-03-06 18:14

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>
>>Den pæne løsning ville nok være at du gemte din WPA-konfiguration på en
>>USB-stick som du brugte sammen med.
>
>
> ok, det lyder fint.. jeg lurer lidt, om jeg kan finde ud af det.. jeg er
> nemmerligt en windoze mand i dagligdagen.. ;)

Mange live-CD'er har en feature, hvor du kan konfiguere ting på en
USB-stick. Jeg mener dog at huske at det først er med i den nyeste
Ubunto (6.04)

Peter

Bo Kamp Dudek (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 18:43

[...]

> Mange live-CD'er har en feature, hvor du kan konfiguere ting på en
> USB-stick. Jeg mener dog at huske at det først er med i den nyeste
> Ubunto (6.04)

den nyeste ubuntu live cd hedder da 5.10, ikke? nu har jeg endnu ikke fået
sat mig ind i den wpa_supplicant, men jeg troede faktisk, at det var et
decideret program der skulle installeres og ikke bare en config-fil, men
måske jeg tager fejl..?

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 04-03-06 18:49

Bo Kamp Dudek wrote:
> den nyeste ubuntu live cd hedder da 5.10, ikke?

Jo... officielle. Men der er selvfølgelig beta-versioner ude af 6.04.
Jeg syntes jeg så det på feature-listen der.

> nu har jeg endnu ikke fået
> sat mig ind i den wpa_supplicant, men jeg troede faktisk, at det var et
> decideret program der skulle installeres og ikke bare en config-fil, men
> måske jeg tager fejl..?

Det er et program OG en konfiguration. Hvis ikke programmet er på din
live-CD (hvilket jeg ikke kan huske), så nytter det jo ikke så meget at
forsøge at konfigurere det.

Peter


Bo Kamp Dudek (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 04-03-06 19:50

[...]

> Jo... officielle. Men der er selvfølgelig beta-versioner ude af 6.04.
> Jeg syntes jeg så det på feature-listen der.

jeg har ikke kunnet finde featurelisten på denne 6.04, men jeg er ved at
downloade den, så nu ser vi..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 04-03-06 20:08

Bo Kamp Dudek wrote:
>>Jo... officielle. Men der er selvfølgelig beta-versioner ude af 6.04.
>>Jeg syntes jeg så det på feature-listen der.
>
>
> jeg har ikke kunnet finde featurelisten på denne 6.04, men jeg er ved at
> downloade den, så nu ser vi..
>
>

Fra: https://wiki.ubuntu.com/DapperFlight4
As we saw in Flight 3 the Live CD now supports persistence allowing your
live environment changes to be saved and later restored. With Flight 4,
the boot menu has been improved and the Live CD now includes a graphical
installation system called Espresso.

Se også annoncering af flight 4
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-announce/2006-February/000050.html

Peter

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 13:04

[...]

nå, nu har jeg så forsøgt at boote på en 6.04, og det går da også fint
nok.. den finder stadig mit netkort, og jeg kan sagtens se alle de
omkringliggende netværk incl. mit eget

...og når jeg forsøger at logge på, bliver jeg bedt om at angive en key (dog
wpe?), men jeg kommer aldrig på netværket, idet den ikke godkender key'en
(som selvfølgelig ER rigtig)..

anyone?

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-03-06 13:14

Bo Kamp Dudek wrote:
> ..og når jeg forsøger at logge på, bliver jeg bedt om at angive en key (dog
> wpe?), men jeg kommer aldrig på netværket, idet den ikke godkender key'en
> (som selvfølgelig ER rigtig)..

WEP, eller WPA?

Peter

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 14:25

[...]

>> ..og når jeg forsøger at logge på, bliver jeg bedt om at angive en key (dog
>> wpe?), men jeg kommer aldrig på netværket, idet den ikke godkender key'en
>> (som selvfølgelig ER rigtig)..

mit netværk er krypteret med WPA, men der står kun WEP i ubuntu'en..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-03-06 14:38

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>
>>>..og når jeg forsøger at logge på, bliver jeg bedt om at angive en key (dog
>>>wpe?), men jeg kommer aldrig på netværket, idet den ikke godkender key'en
>>>(som selvfølgelig ER rigtig)..
>
>
> mit netværk er krypteret med WPA, men der står kun WEP i ubuntu'en..

Ville det være helt hen i vejret at gætte på at det var grunden til at
den ikke godtog dit password?

Du skal som nævnt have sat wpa_supplicant op og det er ikke sikkert at
den bare fungerer out-of-the-box. Så skal du have fat i den feature med
konfiguration på USB-stick, hvilket jo også var hele grunden til at
prøve med en nyere Ubuntu (men husk... det er stadig kun en beta. 6.04
kommer som navnet antyder først til april)

Peter

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 14:54

[...]

>> mit netværk er krypteret med WPA, men der står kun WEP i ubuntu'en..
>
> Ville det være helt hen i vejret at gætte på at det var grunden til at
> den ikke godtog dit password?

næh, sikkert ikke..


[...]

> Du skal som nævnt have sat wpa_supplicant op og det er ikke sikkert at
> den bare fungerer out-of-the-box.

det var måske det, jeg havde håbet..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-03-06 15:06

Bo Kamp Dudek wrote:
>
>>Du skal som nævnt have sat wpa_supplicant op og det er ikke sikkert at
>>den bare fungerer out-of-the-box.
>
>
> det var måske det, jeg havde håbet..

tjae... jeg ved ikke hvorfor de ikke gør mere ud af "auto-WPA", når nu
WPE er så elendig.

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 16:29

[...]

> tjae... jeg ved ikke hvorfor de ikke gør mere ud af "auto-WPA", når nu
> WPE er så elendig.

jeg ved godt, at det er nævnt tidligere i denne tråd, at der generelt ikke
gøres så meget ud af wireless på LIVE-cd'er, men har du/I kendskab til
andre, som muligvis er bedre på dette område end Ubuntu?

sagen er, at jeg har brug for at kunne køre det direkte fra rammen, da jeg
ikke vil have, at mit filsystem røres.. årsagen til dette er, at det er
sønnemand, der skal spille lidt/lege lidt, og jeg har MANGE filer på
netværket og på pågældende maskine, der ikke må pilles ved.. jeg så derfor
Ubuntu som en hurtig, overskuelig og god løsning..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-03-06 17:52

Bo Kamp Dudek wrote:
> jeg ved godt, at det er nævnt tidligere i denne tråd, at der generelt ikke
> gøres så meget ud af wireless på LIVE-cd'er, men har du/I kendskab til
> andre, som muligvis er bedre på dette område end Ubuntu?

Nej. Jeg prøvede med en nylig Knoppix. Samme problem.

> sagen er, at jeg har brug for at kunne køre det direkte fra rammen, da jeg
> ikke vil have, at mit filsystem røres.. årsagen til dette er, at det er
> sønnemand, der skal spille lidt/lege lidt, og jeg har MANGE filer på
> netværket og på pågældende maskine, der ikke må pilles ved.. jeg så derfor
> Ubuntu som en hurtig, overskuelig og god løsning..

Det er stadig løsningen med USB-sticken og WPA-konfiguration derpå, der
er den rigtige. Det er bare om at komme igang.

Peter

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 20:41

[...]

> Det er stadig løsningen med USB-sticken og WPA-konfiguration derpå, der
> er den rigtige. Det er bare om at komme igang.

ja, det lyder også smart nok, men jeg har endnu ikke fundet noget om WPA i
den ubuntu beta, jeg har downloadet og brændt på en skive.. ehm.. så, det
er ikke helt lige til..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-03-06 22:30

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>
>>Det er stadig løsningen med USB-sticken og WPA-konfiguration derpå, der
>>er den rigtige. Det er bare om at komme igang.
>
>
> ja, det lyder også smart nok, men jeg har endnu ikke fundet noget om WPA i
> den ubuntu beta, jeg har downloadet og brændt på en skive.. ehm.. så, det
> er ikke helt lige til..

apt-cache search wpasupplicant

Peter

Bo Kamp Dudek (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 05-03-06 23:58

[...]

>> ja, det lyder også smart nok, men jeg har endnu ikke fundet noget om WPA i
>> den ubuntu beta, jeg har downloadet og brændt på en skive.. ehm.. så, det
>> er ikke helt lige til..
>
> apt-cache search wpasupplicant

tidligere i tråden skrev jeg, at jeg er en windoze mand, og derfor giver
ovenstående linie ikke meget mening for mig.. er det noget jeg skal smide
ind i en consol-tingest?


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 00:12

On Sun, 05 Mar 2006 23:58:26 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> tidligere i tråden skrev jeg, at jeg er en windoze mand, og derfor giver
> ovenstående linie ikke meget mening for mig.. er det noget jeg skal smide
> ind i en consol-tingest?
Er du bekendt med Google?
http://www.google.dk/search?q=apt-cache+search
Første hit besvarer dit spørgsmål.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 07:43

[...]

> Er du bekendt med Google?
> http://www.google.dk/search?q=apt-cache+search
> Første hit besvarer dit spørgsmål.

ja, det har jeg så ingen forklaring på, hvorfor jeg ikke overvejede..
kigger lidt mere på det..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 08:05

[...]

> ja, det har jeg så ingen forklaring på, hvorfor jeg ikke overvejede..
> kigger lidt mere på det..

nå, nu har jeg så prøvet at bruge den søge-funktion-efter-pakker med linien

apt-cache search wpasupplicant

- men den finder intet.. ehm.. og jeg har selvfølgelig også prøvet med
afarter som f.eks.

apt-cache search wpa

- men stadig uden held..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 06-03-06 08:40

Bo Kamp Dudek wrote:
> apt-cache search wpasupplicant
>
> - men den finder intet.. ehm.. og jeg har selvfølgelig også prøvet med
> afarter som f.eks.
>
> apt-cache search wpa
>
> - men stadig uden held..

Ok... det betyder at installationen ikke er sat op til at bruge det
pakke-repository, der indeholder wpa-pakken.
Jeg er lidt i tvivl (nu det er Ubuntu-Live) om det er fordi der lige
skal tilføjes noget, eller om den bare slet ikke er sat op til at hente
pakker med apt.
Det kan godt gå hen og blive en lidt indviklet affære at få fat i den
rigtige binære og få den og konfigurationen lagt på USB og få det
aktiveret. Det var nok bedre, hvis du kunne finde en LInux-kyndig
in-real-life, der kunne kigge på præcis hvad Ubuntu-live har brug for.

Peter

Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 08:52

[...]

> Det kan godt gå hen og blive en lidt indviklet affære at få fat i den
> rigtige binære og få den og konfigurationen lagt på USB og få det
> aktiveret. Det var nok bedre, hvis du kunne finde en LInux-kyndig
> in-real-life, der kunne kigge på præcis hvad Ubuntu-live har brug for.

opgi'r du mig bare? nu havde jeg lige så stor tiltro til dig ;) nej, jeg
forstår det godt.. jeg er også selv ude efter en enkel løsning, og er som
nævnt ikke unix mand.. men tak for tiden, anyways..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 06-03-06 09:11

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>
>>Det kan godt gå hen og blive en lidt indviklet affære at få fat i den
>>rigtige binære og få den og konfigurationen lagt på USB og få det
>>aktiveret. Det var nok bedre, hvis du kunne finde en LInux-kyndig
>>in-real-life, der kunne kigge på præcis hvad Ubuntu-live har brug for.
>
>
> opgi'r du mig bare? nu havde jeg lige så stor tiltro til dig ;) nej, jeg
> forstår det godt.. jeg er også selv ude efter en enkel løsning, og er som
> nævnt ikke unix mand.. men tak for tiden, anyways..

Jeg tror ikke at der findes en mere "enkel" løsning med de kriterier du
har stillet op (ikke endnu ihvertfald):
* Live-CD =, gerne ubuntu
* WPA

Hvis du havde en anden maskine med en permanent Linux-installation ville
det måske hjælpe dig først at forsøge at få WPA til at virke på den.
Det vil do kræve at du retter i en konfigurationsfil. Afhængig af
hvilken slags WPA du kører vil det f.eks. se således ud:

=================================
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=0

ap_scan=1
eapol_version=1

# home network; allow all valid ciphers
network={
ssid="mit netvaerk"
# scan_ssid=1
key_mgmt=WPA-PSK
psk="XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX"
proto=WPA
# pairwise=CCMP
pairwise=TKIP
}
======================================


så skal wpa_supplicant køre før du kører dhcp-klienten.
Igen... afhængig af hvilken Linux det er og hvilket netkort du har. F.eks:

/usr/sbin/wpa_supplicant -B -w -Dipw -iwlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf

Peter

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 09:28

On Mon, 06 Mar 2006 08:52:11 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> opgi'r du mig bare? nu havde jeg lige så stor tiltro til dig ;) nej, jeg
> forstår det godt.. jeg er også selv ude efter en enkel løsning, og er
> som nævnt ikke unix mand.. men tak for tiden, anyways..
Du kan eventuelt læse denne guide:
http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 12:15

[...]

> Du kan eventuelt læse denne guide:

broken?

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 13:32

On Mon, 06 Mar 2006 12:15:03 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> broken?
??
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 14:13

[...]

>> broken?

jeg kan i hvert fald ikke komme ind på
http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 06-03-06 14:24

Bo Kamp Dudek wrote:
>
>>>broken?
>
>
> jeg kan i hvert fald ikke komme ind på
> http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html

Så tror jeg du har helt andre og større netværksproblemer en at få WPA
til at virke på Ubuntu-Live :)
Siden virker fint.

Peter

Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 14:38

[...]

>> jeg kan i hvert fald ikke komme ind på
>> http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html
>
> Så tror jeg du har helt andre og større netværksproblemer en at få WPA
> til at virke på Ubuntu-Live :)
> Siden virker fint.

det var da helt fantastisk.. jeg har ingen problemer overhovedet (fra mine
xp maskiner) i at komme på nettet generelt, men lige den ene side bliver
ikke vist..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Mogensen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 06-03-06 14:51

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
>
>>>jeg kan i hvert fald ikke komme ind på
>>>http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html
>>
>>Så tror jeg du har helt andre og større netværksproblemer en at få WPA
>>til at virke på Ubuntu-Live :)
>>Siden virker fint.
>
>
> det var da helt fantastisk.. jeg har ingen problemer overhovedet (fra mine
> xp maskiner) i at komme på nettet generelt, men lige den ene side bliver
> ikke vist..
>

Har du en linux-maskine?
Prøv i en shell:

wget -O - http://www.datanom.net/artikler/wifi_wpa.html

Kommer der HTML tilbage?

I så fald, så er det nok din IE, der ikke vil vise siden.
(som pudsigt nok er lavet i OOo 2.0 ... gad vide om det er tilfældigt)

Peter

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 15:10

On Mon, 06 Mar 2006 14:50:36 +0100, Peter Mogensen wrote:

>
> I så fald, så er det nok din IE, der ikke vil vise siden. (som pudsigt
> nok er lavet i OOo 2.0 ... gad vide om det er tilfældigt)
Jeg har lige prøvet min kærestes - Win XP Pro, her er der ingen
problemer i hverken Firefox eller Explorer.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 15:19

[...]

> Har du en linux-maskine?

nixen.. men kan en venlig sjæl evt. pdf'e siden til mig?


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 15:20

[...]

> Jeg har lige prøvet min kærestes - Win XP Pro, her er der ingen
> problemer i hverken Firefox eller Explorer.

jeg har så prøvet - stadig på min xp - i både IE og FF, men stadig uden
held..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Peter Dalgaard (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 06-03-06 15:30

Bo Kamp Dudek <bo@familiendudek.dk> writes:

> [...]
>
> > Har du en linux-maskine?
>
> nixen.. men kan en venlig sjæl evt. pdf'e siden til mig?


http://www.biostat.ku.dk/~pd/WPA.pdf

(Den kom til at stå sidelæns, men det lever du vel med. Jeg syntes at
nu havde jeg været venlig nok....)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 15:49

[...]

> http://www.biostat.ku.dk/~pd/WPA.pdf

den side kan jeg heller ikke se.. nej, pjat.. tusinde tak for det, jeg
kigger på sagerne..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 17:31

On Mon, 06 Mar 2006 15:19:53 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> jeg har så prøvet - stadig på min xp - i både IE og FF, men stadig
> uden held..
Mystiks. Det må være noget netværkshalløj, der ikke fungerer, som det
skal hos dig. Hvad får du af output fra følgende kommando (startes fra
en windows kommandolinje):
telnet www.datanom.net 80

Du vil nu se en tom skærm, hvor curseren blinker oppe i venstre hjørne.
Skriv nu (der bliver ikke skrevet noget på skærmen):
GET /artikler/wifi_wpa.html HTTP/1.0

Tryk enter to gange.


--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 19:55

[...]

> Mystiks. Det må være noget netværkshalløj, der ikke fungerer, som det
> skal hos dig. Hvad får du af output fra følgende kommando (startes fra
> en windows kommandolinje):
> telnet www.datanom.net 80

"Opretter forbindelse til www.datanom.net... Der kunne ikke oprettes
forbindelse til værten, på port 80: Forbindelsen blev ikke oprettet."

"'GET' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program
eller en batchfil"

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 21:15

On Mon, 06 Mar 2006 19:55:14 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> "Opretter forbindelse til www.datanom.net... Der kunne ikke oprettes
> forbindelse til værten, på port 80: Forbindelsen blev ikke oprettet."
Her er så problemet: Af en eller anden grund får du ikke lov til at
kontakte min server!
Hvad viser, ligeledes fra en komandolinje: tracert www.datanom.net

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 21:20

[...]

> Her er så problemet: Af en eller anden grund får du ikke lov til at
> kontakte min server!
> Hvad viser, ligeledes fra en komandolinje: tracert www.datanom.net

en ordentlig stak data!

"sporer rute til datanom.net [62.79.156.201] over et maksimum af 30 hop"

- linie 1-10 er ok, men derefter får jeg timeout..


--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 21:33

On Mon, 06 Mar 2006 21:19:57 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

>
> en ordentlig stak data!
>
Jep, desværre
> "sporer rute til datanom.net [62.79.156.201] over et maksimum af 30 hop"
>
> - linie 1-10 er ok, men derefter får jeg timeout..
Hvad der kunne være interessant i denne sammenhæng var, om du kun
copy/paste linje 1 - 12 her. Ovenstående giver jo ikke mig nogen
information om, hvorledes dit netværk router en pakke fra dig til mig.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Bo Kamp Dudek (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-03-06 21:59

[...]

> Hvad der kunne være interessant i denne sammenhæng var, om du kun
> copy/paste linje 1 - 12 her.

1 1 ms 1 ms 2 ms 10.0.0.1
2 28 ms 28 ms 28 ms loop0.bxc1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.144]
3 30 ms 29 ms 30 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.18.193]

4 33 ms 33 ms 34 ms pos4-1.cr2-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.177]
5 33 ms 36 ms 32 ms pos4-0.cr1-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.169]
6 33 ms 33 ms 33 ms pos4-1.cr1-by.ip.cybercity.dk
[212.242.6.174]
7 33 ms 33 ms 33 ms ge6-0.val-dix1-core.bb.uni2.net
[192.38.7.9]
8 34 ms 34 ms 33 ms pos5-0.val1-core.dk.tele2.com
[130.228.18.57]
9 33 ms 54 ms 34 ms srp9-0.val8-core.dk.tele2.net
[130.227.247.51]
10 48 ms 34 ms 35 ms ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com
[130.227.2.110]

11 * * * Anmodning fik timeout.
12 * * * Anmodning fik timeout.



--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Michael Rasmussen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 06-03-06 22:42

On Mon, 06 Mar 2006 21:58:47 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

> 10 48 ms 34 ms 35 ms ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com
> [130.227.2.110]
>
> 11 * * * Anmodning fik timeout. 12 * *
> * Anmodning fik timeout.
Det ser godt nok mystik ud:
$ host 130.227.2.110
110.2.227.130.in-addr.arpa domain name pointer
ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com.
$ host ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com Host
ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com not found: 3(NXDOMAIN)

Fra en server på mit arbejde:
traceroute to datanom.net (62.79.156.201), 30 hops max, 38 byte packets
1 213.150.55.1 (213.150.55.1) 12.419 ms 4.561 ms 8.766 ms
2 ge6-0.val-dix1-core.bb.uni2.net (192.38.7.9) 9.029 ms 4.613 ms 6.860 ms 3 pos5-0.val1-core.dk.tele2.com (130.228.18.57) 5.957 ms 5.700 ms 4.824 ms 4 srp9-0.val8-core.dk.tele2.net (130.227.247.51) 9.113 ms 12.330 ms 9.991 ms
5 ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com (130.227.2.110) 8.906 ms 10.676 ms 10.757 ms
6 ge.pe0.osd.tiscali.dk (62.79.235.253) 16.053 ms 7.617 ms 6.750 ms
7 so-1-0.cr0.ksa.tiscali.dk (62.79.235.34) 13.950 ms 18.494 ms 16.910 ms

dvs. du kommer aldrig videre fra ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com til
ge.pe0.osd.tiscali.dk (62.79.235.253)

Det ligger udenfor mine muligheder, at forklare, endsige udbedre
fejlen, hvorfor ovenstående sker. Jeg må derfor henvise dig til CC's
support, da der er en miskonfiguration mellem CC's hovedrouter og tele2's.
Jeg skal ikke kunne sige, hvem der har skylden, men det kunne tyde på CC,
da der er adgang fra ku.dk's dix og webpartner.dk's dix.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste