MS Windows
briani 27239
dualboot
Fra : p e t e r

Dato : 06-03-06 09:18

Jeg har kigget lidt i en tidligere tråd (i hardware.drev-gruppen fra d.
24/2-05) vedr. dual boot, men jeg har ikke fået mit til at virke.

Jeg har gjort følgende:
Har formateret harddisken (120 Gb total) og derefter installeret WinXP på en
stor partition. Derefter har jeg oprettet en ny partition på 10 Gb og også
installeret WinXP på den. Der er kun disse 2 partitioner. Begge er NTFS.

Den lille partition er nu sat til Aktiv. Jeg skriver i boot.ini filen at der
kan vælges mellem 2 partitioner, og der kommer da også 2 valgmuligheder
frem. Men det er reelt kun den lille partition på 10Gb jeg kan vælge, da den
anden crasher midt under indlæsning med en AUTOCHK fejl hvis jeg vælger den.

Med den store partition sat til Aktiv, er der ingen problemer med at indlæse
Windows, men den ignorerer fuldstændig hvad jeg skriver i boot.ini. Den
indlæser bare Windows på den store partion.

Her er indholdet af boot.ini:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows
XP 1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows
XP 2" /fastdetect

Hvorfor virker det ikke?

mvh peter
x-post drev og ms-windows grupperne
folluw-up til ms-window

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 06-03-06 10:34

"p e t e r" <ellerstak@-.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
> /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows

Hej Peter
Har du selv skrevet den?
Nr. 2 installation burde ha' lavet en boot ini
jeg tror ikke der skal stå noget med SP1 og SP2 i filen
Den skal vist "kun" se sådan ud.
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Home" /fastdetect

mvh / Bjarne

Fra : p e t e r

Dato : 06-03-06 13:45

Bjarne Christensen wrote:
> Hej Peter
> Har du selv skrevet den?

Hej. Nej jeg har bare ændret lidt i den.

> Nr. 2 installation burde ha' lavet en boot ini
> jeg tror ikke der skal stå noget med SP1 og SP2 i filen

SP1 og SP 2? Jeg har bare kaldt dem XP1 og XP2 for at kunne kende forskel.

> [...]
> Edition" /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

Okay jeg prøver.
Jeg kan se, at jeg har skrevet noget helt forkert vedr. boot.ini filen. Jeg
ved ikke hvorfor de linier står dobbelt. Men her er, hvad der står i filen:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP 1"
/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP 2"
/fastdetect

hilsen peter

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 06-03-06 14:30

> [...]
> /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP 2"

Jeg tror stadig ikke at XP 1" og XP 2"
skal stå der
SP1 var en tanketorsk
/ Bjarne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-06 15:38

Bjarne Christensen wrote:
> Jeg tror stadig ikke at XP 1" og XP 2"
> skal stå der

Det er vist ligegyldigt - det er bare teksten til
dualboot-menuen.

Og din boot.ini ligger i roden på dit boot-drev ?

Har du rettet fil-atributterne tilbage efter at du har rettet i
den - den skal være "skjult" og "system"

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-06 15:43

Jan Vestergaard wrote:
> Har du rettet fil-atributterne tilbage efter at du har rettet i
> den - den skal være "skjult" og "system"
> Jan

Der er i øvrigt en masse om boot.ini her:

http://www.computerhope.com/issues/ch000492.htm

Jan

Fra : claus b. p.

Dato : 07-03-06 18:43

"p e t e r" <ellerstak@-.com> wrote in message
> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
> /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows

Dualboot virker ikke 100% med 2 Win-XP systemer. Under boot af XP #2 vil den
nemlig kunne se XP #1, og åbne systemfiler fra den. Det kan imo ikke lade
sig gøre at skjule XP #1, XP er totalt anarkistisk og finder den, uanset
hvordan partitionen er mærket, (selv hvis man definerer den som fx. Linux
partition). Så det er totalt ligegyldigt hvad du skriver i Boot.ini. Eneste
mulighed for at have flere uafhængige XP'er er at have dem på hver sin
harddisk, som ved første boot kun kan se sig selv. Dvs. den anden disk skal
være _fysisk_ afmonteret, ikke bare disablet i BIOS. Derefter kan man sætte
boot.ini op til hver sin XP. Selv om det burde være muligt for dig at få din
XP #1 op på en partition, fx. C: og #2 op på part. fx. D: og boote fra
begge, vil du ikke have styr på hvilke systemfiler den bruger på hhv. den
ene og den anden partition, og så er det ikke meget værd.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 22:36

claus b. p. wrote:
> [...]
> boote fra begge, vil du ikke have styr på hvilke systemfiler den
> bruger på hhv. den ene og den anden partition, og så er det ikke

Hej. Ja jeg må nok give dig ret. Grunden til at jeg ikke har været onlline i
2 dage, er selvfølgelig at systemet gik ned. Det virkede i 1½ døgn, men jeg
tror at de 2 styresystemer brugte hinandens filer eller sådan noget, fordi
de begyndte at hænge og efterlyse manglende filer på hhv. c: og d: drev (de
2 partitioner). Så det har jeg nu droppet.
Det kan være at jeg køber en lille ekstern harddisk til formålet. Kan man
lave det sådan, at man KUN booter på en USB disk?

hilsen peter

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 09-03-06 12:31

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "p e t e r" <ellerstak@-.com> wrote in message

> en

Du skulle have lavet partitionen først.
Så der var to drev Inden du installerede noget som helst.
Så havde det virket.

Bjarne