MS Windows
briani 27239
Let Windows XP til ældre maskine hvordan..~
Fra : Magnus

Dato : 02-03-06 21:48

Jeg har en bærbar Pentium III med 512 MB ram fra år 2000 som nu er så "tung"
at arbejde med en standard versioner af programmer og Win XP. Dertil er med
tiden kommet SP 2 og lignende oveni.

Nu vil jeg rydde den helt og geninstallere XP men findes der en måde hvor
jeg opnår let og smidig XP installation. Findes der en light version af XP
som kun har det mest grundlæggende og intet andet?

Der er så meget i XP som man ikke skal bruge og kan undvære hvordan får jeg
skåret alt det væk.

/Magnus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-06 15:59

Magnus wrote:
> Der er så meget i XP som man ikke skal bruge og kan undvære
> hvordan
> får jeg skåret alt det væk.
> /Magnus

Det kan hjælpe meget, hvis du fjerner det mest overflødige "lir"
som findes f.x. sætte den til "klassisk visning" det er ikke så
resource-tungt som det almindelige skærmbillede (og så ser den
klassiske egentlig også bedre ud

Har du en fornuftig grund til at køre XP på en så lille maskine ?

Jeg vil mene at den vil køre meget bedre med f.x. Windows 2000
eller ME.

Jan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 03-03-06 20:37

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse news:440859cc$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Har du en fornuftig grund til at køre XP på en så lille maskine ?

Det er da ikke en "lille" maskine - jeg kender en del som kører XP
på Pentium III - ingen problem. Jeg kørter det da før på min gamle
K6-2 500 også uden problemer med 256 MB ram.
Det er sikkert de installerede programmer der er problemet - en ren
windows installation kræver ikke specielt meget og når du siger der
er meget i den er meget af det jo valgfrit om man vil bruge og dermed
bruge resourcer på.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 04-03-06 11:14

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opnår let og smidig XP installation. Findes der en light version af XP som
> kun har det mest grundlæggende og intet andet?

Efter at have installeret XP som normalt, kan du med fordel gøre følgende
for at "spare" på kræfterne.

Gå ind i kontrolpanel/system/avanceret, indstillinger for ydeevne. Under
visuelle effekter vælger du: Juster til den bedste ydelse. Husk at klikke på
anvend og ok. Så har du fravalgt meget af det tunge (efter min mening
unødvendige) lir.. Sæt evt. baggrund på skrivebordet til ingen.

For lige tune lidt mere kan du gå i Start/kør og skriv: msconfig vælg
fanebladet start og fjern fluebenet fra programmer som ikke nødvendigvis
skal startes ved boot. Det kan være ting som office, printer og anden
installeret software som ikke er nødvendig for at windows kan køre. herved
læses de ikke ind i RAM hvilket for det føste giver en lidt hurtigere
opstart, samt at den kører lidt mere smidigt.

Bem. at ovst. ikke forhindrer dig i at bruge de fravalgte komponenter. Blot
at de ikke indlæses før behovet er der.

/ Michael...