MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Reinstallering af Win XP. Jeg har store pr~
Fra : Torben

Dato : 01-03-06 09:25

Hej.

Jeg har reinstalleret min pc og vil lige spørge om, på tom harddisk; er
partitionering af sin HardDisk (HD) der skal windows XP home på, bedst at
foretage selv, med fdisk fra en wind 98se startdiskette eller er det bedre
at
på en ikke partitioneret HD at installere Win XP Home og derved lade win
xp
home selv partionere og formatere (Ntfs)?

Andet spørgsmål.

Jeg har gentagne gange reinstalleret min HD helt fra tom af.
Sidste gang jeg gjorde det og havde etableret alle drivere til min pc, og
win xp var fuldt opgraderet via Windows Update (bemærk at dette altid har
forløbet uden problemer) og derefter gik ind i macromedia.com og
installerede
Flash Player, den skal man jo have i vore dage, men samtidigt blev Yahoo
Toolbar installeret hvilket kom som en stor overraskelse. Men det er
macromedia.com's nye politik.

Jeg har gentagne gange prøvet at afinstalleret Yahoo Toolbar og prøvede helt
efter bogen, som både yahoo fortæller at man skal afinstallere den og som
microsoft siger.
Men Yahoo toolbar ville ikke afstalleres

Derfor kom jeg til at løsningen lidt fandens i voldsk var at reinstallere
min harddisk.
Dette skulle jeg aldrig havde gjort.
(Jeg kunne jo havde genetableret ved at gå tilbage til et tidspunkt før
installeringen af Flash Player.)

Nu begynder mine problemer med at Windows xp ikke kan kopierie driver.cab
fra cd'en. Jeg genprøver(Enter) mange gange for at genoptage kopieringen af
Driver.cab men det lykkes aldrig. Jeg blev virkelig nervøs for om jeg
nogensinde kan få den til at tage det?
Det er lige meget om jeg partitionere med fdisk eller med win xp home. den
vil ikke længere tage driver.cab og kopiere den fra cd'en til systemet.

Netop da alt håb var ude, troede jeg. men prøvede for en aller sidste
gang, netop da ville den kopiere Driver.cab

Så nu lykkes det mig efter min sidste geninstallering alligevel at få den
til at hente driver.cab. Men så kommer Intl.? og har samme problem. Men den
er ikke lige så genstridigsom driver.cab og den gik igennem.
således kommer der et par gange mere hvor jeg skal bede om at den skal
genprøve ved kopiering af andre filer. Dette her er altså ved installering
af windows efter at den har formateret HD i NTFS format.

Aldrig før har jeg installeretYahootoolbar og dengang var der ingen
problemer med at reinstallere min HD men efter at jeg har fået Yahoo
uvilligt
ind på browseren gik der virkelig seriøst store problemer idet.

Tredie spørgsmål

Jeg havde i al min ophidselse over at den var træg at installere bare
opdateret windows xp home via Windows Update igen og igen, men havde glemt
at
installerer mine driver til chip'en på motherboardet, VIA chip. "Proceduren"
er at man installere via4in1chipset driverne hurtigts muligt efter en
genetablering af HD'en.

Muligvis derfor havde jeg problemer ved windows update ved SP2 delen?
Der plejer aldrig at være problemer med dette.

Nu er jeg meget nervøs for at genindstallere min pc! Det er jo ikke så godt
for nu er den virkelig meget længe om at starte op end ellers, så det
indikere at der helt sikkert er noget galt.

Hurtigts mulig hjælp ønskes.

Aldrig før har jeg haft så seriøse problemer ved geninstallering og aldrig
før har jeg installeret Yahoo Toolbar på min pc.

Hilsen
Torben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 01-03-06 09:52

"Torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> xp
> home selv partionere og formatere (Ntfs)?

Når du alligevel skal køre XP med NTFS filsystem så foretag din
partitionering og formatering fra XP-skiven

> Andet spørgsmål.
> Flash Player, den skal man jo have i vore dage, men samtidigt blev Yahoo
> Toolbar installeret hvilket kom som en stor overraskelse. Men det er
> macromedia.com's nye politik.

Du har for travlt med at installere flash-playeren!!.. Ønsker du ikke yahoo
toolbar skulle du under install have fjernet fluebenet til install. af
denne..

> [...]
> microsoft siger.
> Men Yahoo toolbar ville ikke afstalleres

Boot op i fejsikret tilstand uden netværk og afinstall. derfra som normalt
til en anden gang..

> [...]
> min harddisk.
> Dette skulle jeg aldrig havde gjort.
> (Jeg kunne jo havde genetableret ved at gå tilbage til et tidspunkt før

Det mener jeg så ikke er den "rigtige" måde at gøre det på!

> [...]
> "Proceduren"
> er at man installere via4in1chipset driverne hurtigts muligt efter en

Trin for trin: Partitionering/format/install af OS. Dernæst install. af alle
drivere til hardwaren på PC`en. Vent med div. anden hardware såsom printere,
scannere, kameraer osv. osv.. Når det er på plads henter du alle
opdateringer til OS. Når det er på plads installerer du dine programmer,
ikke før!.. Herefter kobler du din anden hardware til. Nu skulle du gerne
sidde med et system som virker..

Eventuelle problemer med at den ikke vil læse div. filer ind plejer at hænge
sammen med en ridset eller beskidt skive. Vask den i lunket vand, med en
dråbe opvaskemiddel og tør den forsigtigt af med et rent viskestykke.

/ Michael...

Fra : Torben

Dato : 01-03-06 10:09

Hej.

Hvad hvis det ikke er en ridset eller beskidt skive.For den er ok!
-
torben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 01-03-06 11:11

> Hej.
>
> Hvad hvis det ikke er en ridset eller beskidt skive.For den er ok!
> -
> torben

Ja, det kan jo også være læsehovedet på dit drev som er beskidt, ellers kan
jeg ikke se andet end at skiven er defekt!

/ Michael....

Fra : Torben

Dato : 01-03-06 11:50

> Ja, det kan jo også være læsehovedet på dit drev som er beskidt, ellers
> kan jeg ikke se andet end at skiven er defekt!

Ja, du har sikkert altid flere gode idéer!
-

Torben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 01-03-06 12:05

> Ja, du har sikkert altid flere gode idéer!

Jamen altså!......... Du spørger om hvad der kan være galt, og jeg svarer
dig hvad min vurdering er af sagen. Hvis du så kun har næsvise kommentarer
til det, har du ikke kun problemer med din pc.

/ Michael...

Fra : Torben

Dato : 01-03-06 10:23

Hej.

> Når du alligevel skal køre XP med NTFS filsystem så foretag din
> partitionering og formatering fra XP-skiven

Det kunne jo være at den anden metode måske ligefrem er bedre, jeg er
ligeglad med nemme metoder!
Det er den bedste metode der tæller.

> Du har for travlt med at installere flash-playeren!!.. Ønsker du ikke
> yahoo toolbar skulle du under install have fjernet fluebenet til install.
> af denne..

Jeg har nu stadigvæk yahoo toolbar på min pc også selvom jeg er bagklog!

> Boot op i fejsikret tilstand uden netværk og afinstall. derfra som normalt
> til en anden gang..

Ja...en anden gang.!

> Det mener jeg så ikke er den "rigtige" måde at gøre det på!

Nej sikkert ikke!

> [...]
> ikke før!.. Herefter kobler du din anden hardware til. Nu skulle du gerne

Ja det skulle jeg...gerne! Hvis det første trin virker, ellers er der ingen
2.og 3. trin!
-
torben

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 01-03-06 11:14

> Hej.

> Det kunne jo være at den anden metode måske ligefrem er bedre, jeg er
> ligeglad med nemme metoder!
> Det er den bedste metode der tæller.

Enig, og det mener jeg netop jeg har beskrevet.

> Jeg har nu stadigvæk yahoo toolbar på min pc også selvom jeg er bagklog!

Boot i fejlsikret som jeg beskrev og afinstaller der fra.

/ Michael...

Fra : Torben

Dato : 01-03-06 11:53

Hej

> Enig, og det mener jeg netop jeg har beskrevet.

> Boot i fejlsikret som jeg beskrev og afinstaller der fra.

Det er lidt sent nu!

-
Torben

Fra : hcma

Dato : 01-03-06 12:01

> Det er lidt sent nu!
>
> -
> Torben

hvordan f..... kan det være for sent, hvis du stadig har toolbaren ???
vh
hc

Fra : O. Skjold

Dato : 01-03-06 19:08

"Torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> xp
> home selv partionere og formatere (Ntfs)?

Nemmest og bedst er imho at partitionere under XP-installation. Selve
formatteringen skal du alligevel gøre herfra, pga. NTFS.

> [...]
> af
> Driver.cab men det lykkes aldrig. Jeg blev virkelig nervøs for om jeg

Som nævnt andetsteds, så er det enten din CD eller dit drev der er noget
galt med. Prøv med en anden CD, evt. en mærkevare-CD der er brændt med lav
hastighed, næste skridt er et andet drev.

> Det er lige meget om jeg partitionere med fdisk eller med win xp home.
> den vil ikke længere tage driver.cab og kopiere den fra cd'en til
> systemet.

Har intet at gøre med at cab-filen ikke kan læses.

> installerer mine driver til chip'en på motherboardet, VIA chip.
> "Proceduren"
> er at man installere via4in1chipset driverne hurtigts muligt efter en
> genetablering af HD'en.

Ja, det kan da anbefales for at komponenterne på dit bundkort fungerer
optimalt fra starten.

> Muligvis derfor havde jeg problemer ved windows update ved SP2 delen?
> Der plejer aldrig at være problemer med dette.

men jeg tvivler dog på det har den helt store betydning for inst. af SP2.

> [...]
> for nu er den virkelig meget længe om at starte op end ellers, så det
> indikere at der helt sikkert er noget galt.

Prøv check enhedshåndtering om du har bemærkninger, eks. på din
harddiskkontroller. Kontroller også, at harddiskens overførselstilstand er
korrekt, dvs. en art DMA-tilstand og ikke PIO-tilstand.

Årsagen til at jeg nævner det sidste er, at når der nu var problemer med
læsning af XP-CD'en, så er det muligt den har sprunget nogle filer over
under installationen, altså nogle filer der ikke er helt vitale for
styresystemet.

Dette fænomen har jeg oplevet et par gange, netop pga. problemer med et
dårligt drev hvor der under installationen er trykket "Forsøg igen" flere
gange. I mine tilfælde endte jeg med en installation hvor der manglede en
del ting og de kunne ikke tilføjes installationen bagefter, med andre ord,
det var en OM'er

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : torben

Dato : 02-03-06 19:17

Hej.

Jeg har prøvet at skifte cd/dvd drev ud med et andet og det hjalp ikke. Jeg
har prøvet at skifte harddisken ud og det hjalp heller ikke.
Jeg har prøvet at genetablere boot record.
Det hjalp heller ikke.
Foruden alt det jeg havde nævnt før.

Men der var KUN én ting tilbage at prøve.
Det var at 'loade fail-safe' i bios'en.
derefter 'loade optimal settings'

Det virkede!

Så det skulle jeg bare havde gjort fra starten af.

Underligt at sådan en "lille ting" kan betyde så monstroøst meget.

Hvad sker der egentligt når man 'load'er fail-safe' i bios?

Det har desuden også hjulpet på at få alt med på en lukket cd-r skive. altså
når man putter den i drevet og win XP åbner den automatisk. Nu er alle
filerne med. ellers skulle jeg smide den i brænderdrevet, selv om at
cd'skiven er sluttet af/lukket.. Eller er det bare fordi at jeg klikede på
åbn mapper at det hele kommer med?

Her siger en meget, meget lettet mand af!

Puha! Lortet virker sgu'! Hold kæft hvor har jeg været nervøs!
-
Torben