MS Windows
briani 27239
Køre et program på én maskine, og få outpu~
Fra : Steen

Dato : 26-02-06 21:44

Er det muligt med to windowsmaskiner at køre et program på den ene, men få
vinduet op på den andens skærm?

Konkret vil jeg gerne kunne køre applikationer på min stationære Windows
2000-maskine, men få vinduerne op på min WinXP Pro laptop.

Jeg ved det er en smal sag i Unix, men jeg kan endnu ikke huske at have set
det på Windows-maskiner. Bemærk: det er ikke Remote Desktop Connection eller
VNC, jeg er ude efter, men simpelthen at det grafiske output fra et program
på en maskine bliver vist på en andens skærm - så man ikke kan se, at
programmet i virkeligheden kører på en anden computer.

/steen

Fra : Tomas

Dato : 27-02-06 17:01

On Sun, 26 Feb 2006 21:44:11 +0100, Steen wrote:

[klip]

> [...]
> på en maskine bliver vist på en andens skærm - så man ikke kan se, at
> programmet i virkeligheden kører på en anden computer.

Smal og smal, mig bekendt er det kun så ligetil fordi man i *nix har
traditon for at kode sine programmer så den slags kan lade sig gøre. Et
windowsprogram vil skulle kodes på tilsvarende vis og i windows har man
ikke tradition for den slags.

Jeg vil dog, uden at have nogen som helst ide om hvordan, vove den påstand
at selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Jeg prøvede at søge efter "export display windows", men det tætteste på et
svar var nogle unixprogrammører der ikke gad svare fordi det intet havde
med unixprogrammering at gøre.

Tomas

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-02-06 11:23

Steen wrote:

> [...]
> på en maskine bliver vist på en andens skærm - så man ikke kan se, at
> programmet i virkeligheden kører på en anden computer.

Kan du ikke få. Grunden til at det kan lade sig gøre i Unix er at den
grafiske visning altid er adskilt fra selve programmet; det er hele
grundlaget for X-Windows som alle grafiske brugergrænseflader på Unix
baserer sig på. Faktisk snakker man om en "X-Windows Server" = det der
viser programmets vindue(r) og sender input (mus/tastatur) tilbage til
programmet og en "X-Windows Client" = programmet.

Sådan er det ikke i Windows. Her kalder programmet direkte ned i
Windows når der skal noget ud på skærmen. Så hvis det skulle virke
som i Unix, skulle man ind og save selve Windows i stykker for at det
kunne lade sig gøre. Og da Windows jo ikke ligefrem er Open Source, er
det noget der har temmelig lange udsigter.

Så du medmindre du kan få programmet skrevet om til dit formål, har
du simpelthen ikke andre muligheder end at bruge en eller anden form
for fjernkontrol:

Gratisudgaven:
http://www.tightvnc.com/

Købevare:
http://www.netop.com/
http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/remote_pc_fax/pca115/index..html

Ebbe

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 12:06

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> writes:

> [...]
> kunne lade sig gøre. Og da Windows jo ikke ligefrem er Open Source, er
> det noget der har temmelig lange udsigter.

Det var nu ellers det Citrix gjorde. De havde faktisk mulighed for at
køre det vi i dag kender som Remote Desktop fra X Windows. Så købte
Microsoft dem, og zappede den mulighed.

Det undrer mig at der ikke er en eller anden nørd der har lavet en
display driver til Widnows som snakker X11.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jotar

Dato : 28-02-06 17:33

Den Tue, 28 Feb 2006 12:05:53 +0100. skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det var nu ellers det Citrix gjorde. De havde faktisk mulighed for at
> køre det vi i dag kender som Remote Desktop fra X Windows. Så købte
> Microsoft dem, og zappede den mulighed.

Øh, Citrix findes da stadig...

jotar

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-03-06 16:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det var nu ellers det Citrix gjorde. De havde faktisk mulighed for at
> køre det vi i dag kender som Remote Desktop fra X Windows. Så købte
> Microsoft dem, og zappede den mulighed.

Næeh, det var nu Cisco, der købte dem.

Og hvis Steen kan afsætte et mindre femcifret beløb til sagen, er det
skam også en rigtig fin løsning

Ebbe