MS Windows
briani 27239
Ændre en partition fra "None" til "Active"
Fra : Johs32

Dato : 18-02-06 09:36

Jeg har winXP installeret. Nu har jeg lavet 2 nye partitioner: Ext3 og swap,
hvor Ext3 også er primær. Jeg vil nu gerne ændre Ext3 til Active og så
installere linux på denne. Men gør jeg det får min NTFS partition status
"Hidden" (bruger partition magic 8.0). Får dette nogen betydning efter jeg
har installeret linux og vil bruge winXP?

Grunden til at jeg vil ændre den aktive partition til linux partitionen er
at jeg har fået et hint om at det muligvis vil løse et problem med harddisk
geometri på den harddisk jeg brugere når jeg vil have både winXP og linux
kørende.

Mvh
Johs

Fra : jda

Dato : 18-02-06 11:27

Sat, 18 Feb 2006 09:36:26 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Johs32 sig i dk.edb.system.ms-windows på
følgende måde:

> [...]
> geometri på den harddisk jeg brugere når jeg vil have både winXP og linux

Hvis du har lavet den partition som Linux skal ligge på, så lad den være
upartitioneret og lad din Linuxinstallation klare det for dig. Hvis du med
en swap partition mener at du har lavet en partition til din pagefil på den
samme disk som systemet så er det en dårlig idé, det bliver systemet
faktisk langsommere da læsehovedet på disken skal bevæge sig meget mere når
der er noget der bliver paged. Hvis pagefilen skal flyttes skal det være
til en anden fysisk disk.

--
Jakob