MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win98SE og DOS driver spørgsmål
Fra : Peter \(8450\)

Dato : 11-02-06 12:23

Hjææææælp!

Jeg har netop installeret Win98SE på en god gammel IBM maskine, og har fået
installeret alle drivere osv... og det hele kører fint. I hvert fald i
Windows. Men, jeg har så et gammelt spil jeg gerne vil spille på maskinen,
men det _vil_ åbenbart kun køre fra en ren DOS. Derfor siger jeg
selvfølgelig "genstart i MS-DOS tilstand" og prøver at køre spillet herfra.

Men ak.. når jeg genstarter til MS-DOS tilstand så har jeg ingen drivere til
cd-rom, mus eller lydkort... og det er nødvendigt for at kunne spille.

Jeg går ud fra at jeg skal have fyret nogle linier ind i autoexec.bat og
config.sys med henvisninger til drivere osv - og det er her jeg godt kunne
bruge noget hjælp. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal begynde.. det er
simpelthen for lang tid siden jeg har rodet med den slags

Jeg går ud fra at en standard driver kan bruges til i hvert fald både mus og
cd-rom. Lydkortet er måske lidt mere tricky? Det er et ESS Allegro PCI Audio
(WDM)
Maskinen er en IBM PC 300PL (500mhz p3, 192mb ram, 10gb harddisk osv..)

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-06 12:27

"Peter \(8450\)" <usenet@vesterbro24.invalid> writes:

> Maskinen er en IBM PC 300PL (500mhz p3, 192mb ram, 10gb harddisk osv..)

Har du fundet maskinens hjemmeside hos IBM? Der plejer at være
mulighed for at hente de drivere der passer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 11-02-06 12:29

> Har du fundet maskinens hjemmeside hos IBM? Der plejer at være
> mulighed for at hente de drivere der passer.

Jep, jeg har også installeret alle drivere i Windows... problemet er bare at
de ikke "følger med" når man genstarter ud i MS-DOS tilstand.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-02-06 13:17

"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse news:43edca80$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jep, jeg har også installeret alle drivere i Windows... problemet er bare at de ikke "følger med" når man genstarter ud i MS-DOS
> tilstand.

Er det ikke en BIOS indstilling - det er længe siden jeg arbejdede i DOS

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-06 14:22

> Jep, jeg har også installeret alle drivere i Windows... problemet er bare at
> de ikke "følger med" når man genstarter ud i MS-DOS tilstand.

Så skal du måske også hente og installere DOS driverne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 11-02-06 14:29

> Så skal du måske også hente og installere DOS driverne?

Ja det er jo nok det. But how do I do that?
Jeg har fået mus og lydkort til at virke ved at bruge standard drivere.. men
mangler bare lydkortet. Se også mit reply til Lars Fragstrup

Fra : Max

Dato : 11-02-06 12:50

Hej Peter

> Men ak.. når jeg genstarter til MS-DOS tilstand så har jeg ingen
> drivere til cd-rom, mus eller lydkort... og det er nødvendigt for at
> kunne spille.

Jeg kan ikke huske den slags mere, men mon ikke du kan læse
lidt om det her :

http://www.knowware.dk/download/lyd_og_musik_01-57.pdf

eller i en af de andre bøger på :

http://www.knowware.dk/

Mvh Max

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 11-02-06 13:40

Peter (8450) skriblede:
> [...]
> godt kunne bruge noget hjælp. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal
> begynde.. det er simpelthen for lang tid siden jeg har rodet med den

Autoexec.bat:

@ECHO OFF
PROMPT $p$g
PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;
MODE CON CODEPAGE PREPARE=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\EGA.CPI)
MODE CON CODEPAGE SELECT=865
LH KEYB DK,,C:\WINDOWS\COMMAND\KEYBOARD.SYS
LH C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /V
LH /S C:\WINDOWS\SMARTDRV.EXE

(det er mscdex.exe med parametre der er dit cdrom
drev og så starter det også i dos)

Du skal bare finde en allround musedriver og
kopiere til et bibliotek, og så få det lagt i din
autoexec.bat.

Config.sys:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS HIGHSCAN I=B000-B7FF WIN=B500-B7FF
WIN=B200-B4FF
DOS=HIGH,UMB
BUFFERSHIGH=15,0
FILESHIGH=40
LASTDRIVEHIGH=E
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
COUNTRY=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\COUNTRY.SYS
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS
SHELL=C:\WINDOWS\COMMAND.COM C:\WINDOWS\ /E:512 /P

> Jeg går ud fra at en standard driver kan bruges til i hvert fald både
> mus og cd-rom. Lydkortet er måske lidt mere tricky? Det er et ESS
> Allegro PCI Audio (WDM)

Her kan du finde drivere til dit lydkort, og
mon ikke du kan finde et Dos setup i den:
http://www.esstech.com/techsupp/drivers.shtm#pci

--
Lars Fragstrup

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 11-02-06 14:27

> (det er mscdex.exe med parametre der er dit cdrom
> drev og så starter det også i dos)
>
> Du skal bare finde en allround musedriver og
> kopiere til et bibliotek, og så få det lagt i din
> autoexec.bat.

Hej Lars.

Tak for hjælpen - jeg har nu fået mit cd-rom drev og min mus til at virke i
DOS!

> Her kan du finde drivere til dit lydkort, og
> mon ikke du kan finde et Dos setup i den:
> http://www.esstech.com/techsupp/drivers.shtm#pci

Jeg har fået installeret den rigtige driver til lydkortet i Windows.. men
jeg kan ikke finde et sted hvor der står hvad jeg skal skrive i config.sys
og autoexec.bat for at det også vil virke i DOS.

Sidder og prøver mig lidt frem og søger på google... men kunne måske godt
bruge lidt mere hjælp

Fra : Max

Dato : 11-02-06 15:19

Hej Peter

> Sidder og prøver mig lidt frem og søger på google... men kunne måske
> godt bruge lidt mere hjælp

Læs den bog jeg linker til, det står deri.

Mvh Max

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 11-02-06 22:25

> Læs den bog jeg linker til, det står deri.

Hej!

Der står godt nok meget spændende info i den bog.. lidt sjovt at rode med
sådan noget gammelt noget

Men har fået det til at virke nu, på en lidt nemmere måde. I stedet for at
bruge Win98 driverne til lydkortet hentede jeg bare Win95 driverne (man
kunne ikke umiddelbart hente drivere kun til DOS). Win95 driverne skrev så
selv det i autoexec.bat som var nødvendigt til at lydkortet også virkede.

Nu har jeg så bare et nyt problem med spillet.. men det laver jeg en ny tråd
til.

Tak for hjælpen allesammen