MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ufrivillig skrivebeskyttelse af mapper.
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 11:48

Hej !

Jeg bruger XPhomeSP2.
Når jeg opretter en ny mappe, får den automatisk et nedtonet 'flueben' som
skrivebeskyttet.
Det kan jeg simpelt hen ikke komme af med.
Og det umuliggør opdatering af sikkerhedsfiler fra min netbank.

Hvad kan det skyldes ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 18:42

Abricosicus wrote:
> [...]
> 'flueben' som skrivebeskyttet.
> Det kan jeg simpelt hen ikke komme af med.
> Og det umuliggør opdatering af sikkerhedsfiler fra min netbank.

Du mangler åbenbart rettigheder.
Sørg for at skaffe dig administrator-rettigheder.

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 22:15

Hej !

Jeg har administratorrettigheder.
Der er kun ét logon, og det er som administrator, - og så en gæstekonto, der
ikke er aktiveret.
Jeg har prøvet at starte op i 'fejlsikret', og positivt logget mig på som
administrator, - men uden resultat:
'Fluebenet' kan fjernes, - men er straks tilbage.
En anden pc, jeg har, opfører sig på samme måde.
Problemet med homebanking-filen kan jeg nok løse ved at lave den på en helt
anden pc, - og så flytte den.
Men jeg ville godt have en forklaring på problemet.
Der var nemlig ingen problemer med den oprindelige installation.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 23:26

Abricosicus top-postede:
> [...]
> Men jeg ville godt have en forklaring på problemet.
> Der var nemlig ingen problemer med den oprindelige installation.

Jeg ved ikke rigtigt hvor smart det er sådan at bruge Administrator
brugerprofilen som sin egen brugerkonto. Den indbyggede Administrator
konto skulle jo gerne være din "redningsplanke", når alt andet svigter.
Hvis du kommer til at ødelægge den, så har du et problem. Men nok
om det...

Lad os prøve om vi kan se præcis hvilke rettigheder du har til mappen.
Jeg kunne forstå at det er Home Edition og jeg ved ikke rigtigt om der
er forskelle på Professional (som jeg kører med her) og Home Edition
på disse punkter, men ellers vil jeg have dig til at prøve dette:

Start med at slå enkel fildeling FRA:

I Stifinderen vælger du punktet "Mappeindstillinger" fra menuen
"Funktioner".
I vinduet "Mappeindstillinger" vælger du fanebladet "Vis".
Under Avancerede Indstillinger finder du det punkt, der hedder
"Brug enkel fildeling (anbefales)" og hvis der er sat flueben ud for
denne, så FJERN fluebenet.
Klik [Anvend] og [OK].

Med Stifinderen skal du nu højre-klikke på din genstridige mappe
og vælge "Egenskaber". I vinduet med mappens egenskaber skal
du vælge fanebladet "Sikkerhed". Her ser du hvilke brugere og
grupper, som har hvilke rettigheder til mappen. Hvad står der?
Hvilke bruger og grupper er nævnt på listen?

Klik en enkelt gang på gruppen "Administratorer", hvis den ellers
er på listen. Hvilke rettigheder har den (hvilke flueben er sat)?

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 07:16

Hej igen !

Jeg har ikke muligheden for at fravælge "Brug enkel fildeling (anbefales)".
Det er vel nok fordi, det er en XPhome.

Venlige hilsner

Abricosicus

Fra : Edmund

Dato : 12-02-06 07:52

Abricosicus wrote:
> Hej igen !
>
> Jeg har ikke muligheden for at fravælge "Brug enkel fildeling
> (anbefales)". Det er vel nok fordi, det er en XPhome.

Få at få fanen sikkerhed skal du i fejlsikker tilstand (F8)

Det flueben du snakker om, er det ikke en grøn firkant i stedet, den kan
jeg nemlig heller ikke fjerne i min XPHome SP2.

Kan du omdøbe dine mapper?

I stedet for fejlsikker og fanen sikkerhed kan man få adgang/rettigheder
til en mappe ved at skrive i start/kør
cacls drev:\mappe /E /G brugernavn:F
F.eks. cacls c:\bank /E /G Abricosicus:F

Men det er normalt til mapper man ikke kan komme ind i.

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 09:40

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cacls drev:\mappe /E /G brugernavn:F
> F.eks. cacls c:\bank /E /G Abricosicus:F
>
> Men det er normalt til mapper man ikke kan komme ind i.

Hej igen !

Mit 'nedtonede flueben' er nok det samme som en grøn firkant.
Jeg kører med 'klassisk visning'.

Jeg har prøvet at ændre mappen fra 'fejlsikret', men når den er startet
normalt igen, er problemet der stadig.
Der er ellers ingen problemer med at oprette, omdøbe og slette mapper.

Jeg har prøvet 'cacls c:\webbank /E /G XXX:F'
Kommandoen bliver accepteret, men den medfører ikke nogen ændringer.

mvh

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 09:42

Abricosicus wrote:
> Jeg har ikke muligheden for at fravælge "Brug enkel fildeling
> (anbefales)". Det er vel nok fordi, det er en XPhome.

Du har en skidt vane med at top-poste. Skriv dit svar under det,
som du kommenterer.

Ja, jeg tænkte nok at dette var én af forskellene på Home og Pro.
Men, som Edmund skriver, så kan du nok bruge kommandoen
"cacls" til at kigge på og ændre mappens rettigheder.

Prøv engang at åbne et kommando vindue og skriv:

cacls drev:\(sti + foldernavn)

så viser den hvilke rettigheder der er sat på mappen.
Fortæl hvad der står.

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 10:31

> [...]
>
> Prøv engang at åbne et kommando vindue og skriv:
>
> cacls drev:\(sti + foldernavn)
>
> så viser den hvilke rettigheder der er sat på mappen.

Hej igen !

Der står:

c:\WEBBANK BUILTIN\Brugere:(OI)(CI)F
MULTIMEDIE\nh:(OI)(CI)F
BUILTIN\Administratorer:(OI)(CI)F
NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)F
MULTIMEDIE\nh:F
CREATOR OWNER:(OI)(CI)(IO)F
BUILTIN\Brugere:(OI)(CI)R
BUILTIN\Brugere:(CI)(speciel adgang:)
FILE_APPEND_DATA

BUILTIN\Brugere:(CI)(speciel adgang:)
FILE_WRITE_DATA

- og det er sort snak for mig !

mvh.

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 11:08

Abricosicus wrote:
> Der står:
>
> c:\WEBBANK BUILTIN\Brugere:(OI)(CI)F
> MULTIMEDIE\nh:(OI)(CI)F
> BUILTIN\Administratorer:(OI)(CI)F
> NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)F
> MULTIMEDIE\nh:F
> CREATOR OWNER:(OI)(CI)(IO)F
> BUILTIN\Brugere:(OI)(CI)R
> BUILTIN\Brugere:(CI)(speciel adgang:)
> FILE_APPEND_DATA
>
> BUILTIN\Brugere:(CI)(speciel adgang:)
> FILE_WRITE_DATA
>
> - og det er sort snak for mig !

Hvis du skriver kommandoen CACLS /? så kommer der lidt
kortfattet forklaring til noget af al den sorte snak. Men det er nu
sjældent at man bliver ret meget klogere af det, da teksten jo er
oversat fra engelsk til dansk af personer, som (heller) ikke ved
hvad det betyder.

Jeg kan se på det du skriver, at administratorer har Full Control,
så du burde jo kunne det hele. Jeg er ikke den store "guru" i dette
emne... Når jeg selv opretter mig en ny tom mappe her, så får den
de samme rettigheder, som hos dig. Der er med andre ord ikke
noget, som ser forkert ud i mine øjne. Så hvis du stadig ikke får lov
til at rette/oprette/opdatere filer i din mappe, så ved jeg sq ikke rigtigt
hvad der kan være galt.

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 11:38

> [...]
> noget, som ser forkert ud i mine øjne. Så hvis du stadig ikke får lov
> til at rette/oprette/opdatere filer i din mappe, så ved jeg sq ikke

Hej igen !

Jeg har hele tiden kunne rette/oprette/opdatere filer i min mappe.
Men det kan BG-netbank bare ikke.
Og deres hotline siger, at det skyldes at der er det 'nedtonede flueben' ud
for 'Skrivebeskyttelse'.......

mvh.

Abricosicus

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 17:04

Abricosicus wrote:
> Jeg har hele tiden kunne rette/oprette/opdatere filer i min mappe.
> Men det kan BG-netbank bare ikke.
> Og deres hotline siger, at det skyldes at der er det 'nedtonede
> flueben' ud for 'Skrivebeskyttelse'.......

Jeg synes nu heller ikke at man helt skal udelukke den mulighed,
at BG-netbanks software kan være fejlbehæftet. Og det kan være
sin sag at kæmpe imod påståelige hotline supportere.

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 18:01

> Jeg synes nu heller ikke at man helt skal udelukke den mulighed,
> at BG-netbanks software kan være fejlbehæftet. Og det kan være
> sin sag at kæmpe imod påståelige hotline supportere.
>
> -E.G.

Det har du fuldstændig ret i !!

mvh.

Abricosicus

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-02-06 15:53

"Abricosicus" <abricosicus_snabela_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrivebeskyttet.
> Det kan jeg simpelt hen ikke komme af med.
> Og det umuliggør opdatering af sikkerhedsfiler fra min netbank.

Mon ikke du har en skrivebeskyttet fil i mappen siden den er nedtonet?
Fjern skrivebeskyttelsen på filen, istedet for mappen.

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 19:01

> Mon ikke du har en skrivebeskyttet fil i mappen siden den er nedtonet?
> Fjern skrivebeskyttelsen på filen, istedet for mappen.

> Henrik Nielsen

Hej !

Der er ingen skrivebeskyttede filer i mappen.
Og problemet er det samme, hvis jeg opretter en ny tom mappe.

mvh.

Abricosicus